Kattfamilj i trädgården
När jag kom hem idag gick jag en snabb runda ut i trädgården. Och fick en mindre chock! Inne i ett skåp som ska till tippen låg tre små kattungar! Mamman försvann som ett streck när jag kom. Hon försvann så snabbt så jag inte riktigt hann se vilken katt det var men tror det är en liten katt jag sett här en tid. Så liten så jag svårt att fatta att hon kan vara mamma!
När jag stirrat på dom en stund tänkte jag att jag måste få in hela familjen. Gick in och hämtade en transportbur och ett par handskar. Under tiden hann den ena ungen försvinna. Har krypit runt på alla fyra längs alla häckarna men kan inte hitta den.
Jag placerade dom andra två i en transportbur. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag hade tänkt placera ungarna i ett rum i källaren där mamman (om den katten är mamman) ibland kommer in och äter. Och försöka ta in mamman den vägen.
Borde jag sätta tillbaka dom två ungarna där jag tog dom? Dom har fortfarande blå ögon men är så stora så dom gillade inte att jag tog dom!
Vet faktiskt inte alls vad jag ska göra! Har egentligen inte plats till familjen ens. Men jag kan inte bara lämna dom därute heller. 
oj…jag skulle nog sätta tillbaka ungarna. Och har du en fälla eller kan skaffa en fälla? Jag skulle mata mamman på plats om den är någorlunda säkert. Fånga in mamman och ta sedan ungarna till en säker plats där mamman inte släpa bort kattungarna igen.
Det skulle jag nog göra…men berätta hur det går!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag skulle nog också sätta tillbaka ungarna och mata på plats. Sedan fånga in mamma katt och ungarna..

Låter bra det Alexej skrev, hoppas bara inte att mamma katt flyttar på dem.
Men hon kanske stannar om du ställer mat där du hittade dem.
Sen är det fälla för mamma katt o ett stöd hem att finna.
Håll oss underättade om hur det går i fäll jakten.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

*håller tummarna*
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Mamman kommer antagligen att flytta ungarna. Nu när hon nu vet att du redan haft dem infångade, ser hon nog din trädgård som otrygg.

Har varit ute en vända till. Syns inte till någon katt alls! Känns inte bra att sätta tillbaka dom men det är väl det jag måste göra.
Är den katten jag tror är mamman verkligen mamman vet hon var maten serveras. Den katten har kommit här från och till en tid nu. Har ringt polisten om den… ingen som saknar den… Det är mest katthatare i kvarterat så någon mat tror jag inte dom får i närheten. Jag vet inte om jag ska sätta ut mat där jag hittade kattungarna. Då slutar hon kanske komma in i källaren och då blir det ännu svårare att få tag på henne.
Idag låg dom och solade sig. Det är möjligt att dom bor under min friggebod annars. Har sett den här katten försvinna bakom friggeboden någon gång.
Blir inte alla katter tjocka när dom väntar smått? Den här katten är så liten och har vad jag sett inte varit tjock alls. Kan ju vara någon annan katt som är mamman! Den försvann så fort bakom skåpet och in i min vildvuxna trädgård
så jag hann inte se så mycket av den.

Gör ett mat spår till källare, o se vad som händer.

Nu har jag satt tillbaka ungarna.
Och ett stort fat mat.. Kändes inte bra att sätta ut såna små ungar.
Dom är ju helt försvarslösa om det kommer något djur som vill dom illa.
Eller människa..
Den ena ungen är svart och vit, den andra brunspräcklig. Den som stack iväg är svart. Kom på att jag såg en svart katt mycket hastigt som var inne och åt häromkvällen. Kanske den som är mamman! Just då var även den som jag först trodde är mamman inne och åt. Mamman har hittat ett matställe och tagit med ungarna hit nyligen kanske. Ingen aning. Den lilla katten som jag sett här en tid är brunspräcklig och lite lik den ena ungen. Hoppas jag får svar på mina frågor… Och in alla katterna!

Inte tappa modet redan. Klart du får in dem vilka katter kan motstå din mat?
Kolla senare i kväll o lägg ett mat spår till källaren, du vet flera skålar små o oj familjen är inne om en dag eller två.
Lycka till håller tummarna
Nej men, vad hemskt!!! 
Oj, oj, vad svårt att veta vad som är rätt eller fel.
Du vet gjorde säkert vad som var bäst Destiny, men jag delar din oro. 

Inte lätt att veta om jag gjorde rätt…
var precis ute och kollade. Kattungarna var inte kvar. Maten såg ut att vara lite rörd men det kan lika gärna vara skatorna som ätit av den.
#11 åhhhhhhhhhhhhh…….
….men mamman skulle väl inte lämna sina bebisar?
Vi får ha is i magen och vänta.

Is massor av is!

Hoppas verkligen dom visar igen. Hela familjen.
Jag funderar på min hundbur. Har en stor sån med en öppning på långsidan och en på kortsidan. Jag kanske ska ställa den i trädgården och börja mata dom i den. När dom vant sig vid att äta i den stänger jag ena dörren. Och förhoppningsvis kan jag lyckas få igen den andra dörren när alla är inne och äter.
D v s dom små är hos mamma när hon äter, tror inte dom små äter fast föda än även om det nog är nära. Och när jag lyckats med det ska jag bara få in hela ekipaget i huset. Någon som tror på den idén? 

låter ok! Svårt men ok!

Oj, ska det aldrig ta slut:( Hoppas de dyker upp igen och att det ordnar sig för dem… Jag tror nog mamman kommer ta in de små till din matplats när hon ska lära dem att äta fast föda. Hoppas på det iaf.

Hur går det?

Fatet var tomt i morse men det var ju väntat. Det kan vara skatorna, igelkottar eller någon annan katt. Satte ut ett nytt fat imorse. Innan jag satte ut maten stod jag på andra våningen och såg hur den brunspräckliga katten gick från skåpet där jag satte maten igår mot friggeboden. Jag kan ju ha rätt i att dom bor under friggeboden. Lös med ficklampa där igår men då var ju alla katterna ute på språng.
Är så orolig för ungarna. Allra mest för den lille som hann ge sig iväg.
Hoppas den låg kvar under någon buske i trädgården. Min trädgård är ganska vildvuxen…
Jag gillar faktiskt att ha mycket buskar och så. Inte som grannarna som snart har det fullständigt kalt i sina trädgårdar!
En granne försöker skrämma bort allt levande från sin trädgård. Jag tror dom klappar i händerna när löven faller så dom också ska försvinna!
Skåpet jag hittade familjen i står just nu mellan friggeboden och växthuset. Dörren till växthuset låter jag stå öppen året om ifall något djur vill söka skydd för väder och vind där. Kanske är dit jag ska försöka locka familjen med mat. Brukar ha ett koltrastpar som får ungar i växthuset. Dock inte i år. Inte än i alla fall.

Håller tummarna att du får syn på dem.
Växthuset låter som en bra ide.

håller tummarna att du snart lokaliserar dom alla…. ha tålamod så tror jag att du snart får din belöning…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Var nere och skulle ge utekatten (som också är en katt som bara stannat här och jag tyvärr inte kan ta in) kvällsmat för en stund sedan. Han var inte inne men det var någon annan! Den lilla lilla brunspräckliga katten med sina små ungar!
D v s en unge var inne och nästa på väg in. Jag hoppas verkligen unge nr 3 också väntar utanför.
Katterna kommer in genom en borttagen ventil. Innanför på fyra lagerhyllor som står intill varandra finns utekattens hus. Det är sovrum med kök! D v s en stor hemmabyggd låda som är delad i två avdelningar för att det inte ska dra så mycket in i sovdelen. Där satt den ene lille bebben, i sovdelen.
Den här brunspräckliga katten har jag sett från och till i kanske två månader men nästan varit säker på att det är någon oansvarig ägare som släppt ut sin lilla katt alldeles för tidigt. Jag var ju inte säker på att katten hittade hem så därför ringde jag polisen om den men det är ingen som hört av sig. Den är inte sjövild inomhus men väldigt rädd för mig. Att den är född inomhus är jag ganska säker på. Nu hoppas jag hon låter ungarna stanna inomhus och att jag kan vinna hennes och ungarnas förtroende.
Jag har ju som sagt sett henne till och från i ca 2 månader men hon har inte varit tjock alls. Och så liten så jag kunde inte föreställa mig hon kunde vara en mamma.
Håll tummarna att alla tre ungarna är där nästa gång jag tittar till dom.

Å vad kul
Detta kommer att bli spännade.
Skrev ju att de inte kunde motstå din mat.
Så in med er små kisar.

Var nere med frukost till källarkatterna förut. Inga ungar alls! Bara en argsint mamma som idag var riktigt arg på mig. Igår fräste hon ilsket idag både spottade och fräste hon!
Jag gick ut i trädgården för att kolla på utsidan om där fanns några ungar. På utsidan är också ett hemmabygge, en stor låda som det är förhoppningen att den ska minska vinddraget in i källaren. Den är ganska överväxt vid detta laget. Jag kröp in i buskarna och försökte kika in i lådan. Då var mamman där och lät riktigt arg så jag förstod att ungarna var därinne.
Jag försökte mig på en hastig titt men drog tillbaka näsan så fort jag bara kunde. Hon var så arg så hon tänkte hoppa på mig! Jag såg i alla fall en unge så min misstanke att ungarna var där var i alla fall rätt. Sen gick jag in och kollade från insidan och då såg jag den lilla svartvita och den spräckliga ungen sitta i öppningen. Det är så mörkt där så jag såg inte om den tredje ungen fanns där också. Det är den jag är allra oroligast för.
Jag hade verkligen hoppats att alla ungarna skulle ligga därinne idag. Hade där bara varit två ungar tänkte jag skriva lappar och lägga i hela kvarteret att om någon såg en liten kattbebis i sin trädgård skulle dom ta kontakt med mig. Men nu vet jag inte om alla ungarna är där eller inte!
hur har det gått?
har du hittat alla?

Dom är nog där allihopa!
Mamma katt brukar vara bra på att hitta sina små.
Det finns väll inga hål eller liknade som en lille har kunnat falla ner i ?
Mamma katt verkar ha tuffat till sig lite, hm blir inte lätt att vinna över henne just nu.
Bra de kommer alliohopa o äter, nu ska vi bra komma på hur de ska bli fast o få hem hm!
Ha en trevlig midsommar.

#25 Hoppas verkligen det, att alla tre ungarna är där. Hos mig finns inga hål eller så. Tror inte grannarna har det heller. Det är pedantiskt sköta trädgårdar runt om, bara min som är vildvuxen.
Jag har hyfsat stor tomt, 800 kvm. Mycket buskar och lite väl vildvuxet på sina ställen
d v s många gömställen för små katter.
Finns bara alla ungarna i källaren samtidigt vid något tillfälle tänkte jag ta dom och ev. sätta dom i en undulatbur längre in i rummet. Eller kanske det är bättre med en låda med höga kanter. Förhoppningsvis går mamman också längre in i rummet då. Och förhoppningsvis lyckas jag stänga dörren till den stora lådan då. Mamman har varit längre in ett antal gånger, dörren till den stora lådan dom äter och oftast sover i står alltid öppen och det finns fler liggplatser i rummet.
Kan inte hjälpa det, är så vansinningt orolig för den tredje ungen. 
Sen var jag ska göra av familjen är en annan fråga! Här är knökfullt, verkligen knökfullt! Blir väl av med mitt badrum igen! Har nästan precis fått tillbaka det av dom andra skygga katterna jag tog in! 
Trevlig midsommar!
Spännande historia det här. Katter och andra djur vet minsann var de ska gå för att få mat och skydd. :) Verkar ju som familjen håller sig på tomten. Den halvstora katten kanske kommer från förra kullen. Hoppas du får in katterna vad det lider. Håller tummarna hårt!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag är nästan säker på även den svarta ungen är där!
Var precis nere och kollade familjen. Det är så mörkt där dom går in och ut men nog såg det ut som den svarta ungen.
Har varit och handlat en 10 kg säck baby cat idag. Nu får dom banne mig stanna här tills dom ätit upp maten.
Har sett att mamman föredrar torrfoder framför blötmat. Och torrfodret jag gett utekatten är för kastrerade katter. Verkar inte som att mamman är så mycket kastrerad!
Än!
Utekatten får jag ge mat utomhus nu. Han och mammakatten har kommit bra överens förut men är hon mot honom nu som hon är mot mig får jag ge honom mat utomhus tills jag fått in familjen.

vad bra… vad humöret o modet går upp o ner snabbt i hittekattsvärlden… men nu får dom ju fatta att maten måste ta slut…mamman fattar nog snart att du är hennes bästis….
vilken spännande historia det här är, är också säker på att alla ungarna är tillbaka, dom brukar hittas av mamman, och inte överger hon matstället, har jag svårt att tro,
kram Maggan47
Vad glad jag blir Destiny!!!
Kissarna förstår att de har hamnat rätt och tänker inte dra därifrån! Vilken härlig tomt du verkar ha, där skulle jag bo om jag var hemlös!!!!
Puh, jag hade som dig ont i magen för den lilla som du inte sett….
hoppas att du såg rätt, men mamman har säkert hittat hela familjen! 

Dom gör sitt bästa för att förstöra min dag den här lilla familjen!
När jag kom ner där lite efter dom fått kvällsmat var där inte en enda katt inne!
Gav dom mat för någon timme sen. Försöker muta mamma med lite godsaker och makrill i tomatsås var smaskens. 
Redan efter baby cat började hon ändra sig lite. Hon fräste inte mycket alls när hon fick det. Hon började i stället äta det med god aptit. När hon sen fick makrillen glömde hon helt bort att fräsa. Då var det bara den spräckliga lillan som höll henne sällskap.
När var jag där nere nyss var hela familjen inne.
D v s mamma och två ungar var i sovdelen, den lilla svarta satt i ingångshålet. Nu vet jag att alla tre ungarna är där. Vilken lättnad att veta att alla ungarna är välbehållna. 
Nu fräste mamma lika ilsket åt mig men det var väl för att den lilla svarta inte var hos henne. Hon är alla gånger en tamkatt men det är klart hon måste försvara sina små. Vem vet vad hon varit med om innan hon hittade hit.
#32, åhhh, vad glad jag blir att du säkert såg den lilla svarta!!! 
Nu kan du mata dom i lugn och ro och försöka få förtroende!!!
Förstår att de inte skulle överge ett hem som ditt destiny!!! Kissar är inte dumma, de vet vart de får hjälp! 

Mamma fräser åt mig men samtidigt visade hon för en stund sen att hon har förtroende för mig. Nu hade dom två svarta gått ut igen och mamma var orolig för dom och kallade genom ingångshålet. När dom inte löd sin mamma lämnade hon den lilla spräckliga i mitt förvar och gick ut för att hämta dom två olydiga ungarna. Stolt! 
Jag passade på att klappa lillan så klart. Hon fräste lite men fann sig i det. Får jag bara in hela bunten blir dom säkert helt tama samtliga ganska snart. 
Åhh, hon litar på dig!!!
Grattis!!! 
underbart att höra, toppen att hon hittade dig
nu väntar jag på bilder på lilla familjen, om möjligt, hurra för dig, du har räddat min dag på jobbet, där jag sitter och läser om den lilla familjen, och som sagt, vem vet vad mamman har varit med om
Maggan47

Ungarna har jag ingen bild på än men här är den lilla mamman.
Hela familjen är ute nu.
Kan dom inte förstå att jag vill ha dom inne i säkerhet för natten.. 
#38, men så fin och så liten, och alldeles viltfärgad!
Stackars kisse, hon ser inte ut att vara mer än kattunge hon heller.

Å en sån spännande tråd att följa!
Så underbart att familjen håller till i lådan. Härligt att hon litar på dig ibland och så måste hon ju bara fräsa så att du inte tar hennes bebisar.
Jaaa hon ser inte ut att vara gammal lilla stumpan.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Så snällt att du tar hand om familjen och låter dem få mumsa god mat och få lära känna dig. Heder åt dig!
Så vacker mamma katt är 
Kraaaam
vilken liten söt mamma, säkert inte gammal, spännande att följa
kram Maggan47

Å va kul du har fått se dem alla 3 
Lite is o tålamod så är de snart fast.
Tråkigt att du ska behöva förlora badrummet igen, men vad gör man inte för de små.
Mamma katt liknar en ras katt som enbart är villt färgade kommer inte ihåg vad de heter tror det börjar på A.
Några vänner till mig har en sån katt o de kunde nästan vara tvillingar.
Klok är hon mamma katt, vet vart hon ska gå.

är det abessinier du tänker på monsi?
kan det vara abessinier, du menar, eller Somali, också viltfärgad
Maggan47

Abessineier var det ja Tack! För hjälpen.
Vist liknar mamma katt en sån.

tycker jag absolut att hon gör….jag har bestämt mej själv att jag har en sådan blandning i min Bruno som kan förklara att han inte är helt koko i huvudet…trodde länge det innan jag läste om abessinier… sen är det många som gissat på just den korsningen när det gäller honom….när det gäller min Bruno så är han en bjässe (8 kilo)…vad jag fattat så är dom annars inga jättar… men storleken kommer väl annars från andra delar i kattvärlden….skickar med en bild på min Brunte…

Visst är mamman lite lik en abessinier.
Jättesöt liten tjej är hon. Hon kan inte vara mycket mer än en kattunge själv. Och nu har hon tre små att ta hand om.
Men det gör hon bra.
Jag får inte gjort något här!
Springer upp och ner i källaren för att kolla om dom är inne. Dom har hållit sig mycket ute idag. Solen skiner, det blåser ganska bra idag men utanför deras ingång är det så uppvuxet så där är det lugnt.
Var precis nere och kollade dom igen.
Jag är lite rädd att trötta ut dom men samtidigt vill jag dom ska vänja sig vid mig. Nu var dom inne alla. D v s lille svartingen satt i ingångshållet igen. Verkar inte som den lille riktigt vågar gå in. H*n tycker kanske det är lite långt ner till golvet. Nästa gång dom är ute ska jag sätta något så avståndet inte blir så stort. Dom andra två har lite besvär att komma ut nu men det går bra ändå. Högre är det inte. Helst skulle jag vilja att dom inte lyckades ta sig ut!
Väntar på en chans att stänga inne hela familjen i sovdelen. Har letat fram skiva som passar mellan matstället och sovdelen. Sen tänkte jag bomma igen utgångshållet och efter det försöka få in ungarna längre in i rummet. Och hoppas att mamman kommer efter så jag kan stänga dörren till lådan. Håll tummarna för mig och mina planer.
Jag brukar ha många planer men det är inte alltid dom håller! 
Förstår att du har fullt upp med kattfamiljen. Sådant här blir ju rena rama heltidssysselsättningen. Härligt att höra att hela kattfamiljen nu är samlad. Mamman är ju jättefin, ser som sagt ut lite som en abessinier. Inte den vanligaste färgen på huskatter. Undrar vad hon varit med om tidigare stackars kissen. Så bra att hon kom till ditt hus och nu får hjälp med sin situation. Håller tummarna hårt för att dina planer går i lås.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#47 äntligen lyckades jag få in en bild… blev på Bruno innan han fick sina öronproblem…
känner igen mej i dej att inte få något gjort….jag vet ju var största jobbet bör göras…känner mej splittrad mellan 3 kattläger + mej själv…men jag tror som du att dom behöver vänja sej… var just inne o pratade med mina icke-tama kattungar….dom var inte lika överförtjusta som jag….

Var nere och fotade ungarna. Mamma var ute så jag tog chansen.
Svartingen satt som vanligt i ingångshålet så h*n fastnade inte på bild! Nu har jag i alla fall placerat en oanvänd fågelholk
under hålet så kanske h*n kan våga sig in snart.
Mamma kom precis när jag fotat ungarna. Hon kollade lite misstänksamt på fågelholken men jag satte ett fat makrill där också. Gissar att det är tomt nu.
Är det bra eller dåligt att ge henne makrill i tomatsås? I början av veckan köpte jag ett 8-pack. Ödet… (destiny
)

den längst fram brås på sin mamma…urgulliga… hoppas svartingen snart kommer in h*n med..
makrill är ju en delikatess iaf…ska försöka nu att själv få ett eget liv…kanske…..

Var nere och kollade min lilla familj för tusende gången idag!
Och äntligen! Det lilla lakritstrollet var inne hos mamma och syskonen. Så söt unge
Vad jag kunde se är den kolsvart.
Alla ungarna låg och diade mamma och lilla svartingen var den enda som lämnade mamma när jag kom in i rummet. H*n bara flyttade sig lite bakom mamma. Dom andra låg kvar så fint hos mamma. Mamma själv tittade upp men lade sig ner igen nästan med en gång. 
Bestämde mig för att låta dom vara ifred i kväll. Nästan ifred i alla fall
men att inte försöka stänga inne familjen ikväll. Dom låg så fint så jag ville bara inte störa mer just nu. Har svartingen väl börjat gå in så fortsätter h*n nog med det. Hoppas jag inte kommer att få ångra mig!
Stackars utekatten har legat på gräsmattan och vaktat sina matskålar hela dagen. Han har ju både skator och andra katter att hålla på avstånd. Han är en snäll katt som finner sig i att bli utkörd från sitt hem.
Vad skönt att även lakritstrollet äntligen vågade sig ner. Mamma tycker nog att det är skönt att få ligga torrt och trygt och dia sina bebisar. Har du någon annan kartong eller bolåda åt utekatten?

Utekatten sover ganska ofta ute i vilket fall när det är fint väder så jag tror inte han tar det så hårt för ögonblicket. Han kan lägga sig i växthuset om han vill, det finns en bädd där.

Hoppas du får fast dem.
Håller tummarna att du fårtag i hem till dem med, du har ju redan fullt hus o med dessa kommer det bli riktigt knök fullt hi hi!
Tur ditt hus är rätt stort.
Men hon vald ändå rätt ställe att gå in till, undrar om ute kise har skvallrat om den goda sörvis de får

Det ska gudarna veta att det är fullt här! Det är redan knökfullt här.
Detta var inte precis vad jag behövde! Men vad gör man? Finns inte en chans jag bara kunde låta familjen finnas här utan att försöka göra vad jag kan för dom. Och så är dom så underbart söta hela högen så jag är redan kär i dom.
Den lilla svartingen är helt ljuvlig. Men jag hoppas ändå att det går att hitta hem till dom så småningom.

Håller med om att de är ena små sötisar! Lycka till med den lilla familjen :)

Har lite beslutsångest! Nu går hela familjen ut och in utan problem. Mamma ligger ibland inne och vilar så går ungarna ut och leker precis utanför ingångshålet. Det är uppvuxet där så dom syns inte för någon.
Var nere och tittade till familjen igen nu.
Nu är ungarna trötta och ligger och vilar hos mamma. Borde jag ta chansen när jag har den och stänga in hela familjen? Deras bolåda är högt upp, jag står på en stol när jag ska prata med dom, så det kan bli lite problem att få mamma vidare in i rummet. Så länge jag bara står och pratar med dom gör mamma inget utan hon ligger lugnt kvar. Nyss pillade jag henne lite i nacken genom nätet och då blev det fart på henne! Hon spottade och fräste och jagade upp ungarna.
Borde jag låta dom gå ut och in några dagar och försöka få henne att vänja sig lite mer vid mig? Hon vet vid detta laget att jag vill dom väl det märks på henne men hon visar ju samtidigt att röra henne den tanken ska jag glömma just nu.
Jag kanske ska hoppas att hon går ut när ungarna sover så jag kan ta ungarna och stoppa dom i en låda med höga kanter och ställa lådan på golvet längre in. Förhoppningsvis går hon in till dom och jag kan stänga dörren till lådan dom bor i nu. Om jag nu vågar vara i samma rum som henne när hon är riktigt sur som hon förmodligen blir om jag flyttar ungarna.
När hon är arg/rädd både spottar, fräser och slår hon med tassen efter mig. Faktiskt är jag lite rädd att hon ska ge sig på mig! Hon är en liten katt med ett stort humör!
Vet inte riktigt vad som är bäst! Eller hur länge mina nerver klarar att låta dom gå ut och in! 
Jag har inte klart för mig hur det ser ut där, men jag skulle stänga in familjen så fort jag fick chansen.Det går väl att locka in dom längre i in i rummet med hjälp av god mat.
Jag kan tillägga att mina nerver är klena när det gäller sånt här så jag skulle vara så orolig att nån av dom skulle försvinna om de fick gå in och ut som de ville.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#59, jag säger som #60, mina nerver skulle inte heller klara om en kisse försvinner. De verkar ju vara små så risken är ju stor att någonting händer med någon av dom.
Vore jag dig skulle jag stänga till med en gång när alla är inne. Men jag är en riktig hönsmamma….

Håller med de två övre fånga dem när de är inne.
Jag kan tillägga att för många år sen var det 7 svanungar vid svandammen i Uppsala.Jag cyklade förbi där på väg till och från jobbet och varje gång måste jag räkna dom så att inte nån fattades..
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Mina nerver har snart fått vad dom tål kan jag säga! Men jag har en viss respekt för lilla mammans humör och vapen!
Jag kan som sagt stänga inne dom i den stora lådan dom bor i men det är inget bra ställe. Lådan befinner sig ca 1,60 m över golvnivån. Få ut ungarna från lådan när mamma också är där känns inte som att det kommer att funka! Hon kommer att anfalla mig.
Även om det är ett hyfsat stort hemmabygge kan dom inte bo i lådan. Jag måste få ut dom ganska snart.
Är mamma ute och ungarna är inne kan jag ju ta dom. Men sen ska jag ha in mamma också. Har jag ungarna i någon sorts tillfällig förvaring går hon troligen dit. Men hur jag ska få in mamma där och sen lyckas stänga om henne? Och det utan att ungarna rymmer.
Rummet dom bor i nu är pannrummet. Det är inget bra ställe att ha dom där. Kommer ungarna bakom pannan får jag aldrig fram dom. Jag har blockerat så gott det går men kattungar är kattungar. Rummet innanför är verkstaden. Jag vet inte vem som håller ordning där
men det är inget bra ställe för katter det heller.
Funderar högt…
Inget rum över inne?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#65 Egentligen inte! Men det är ändå inte det som är det största problemet. Problemet är hur jag ska få ut dom från pannrummet. D v s mamma. Ungarna kan jag ta bara mamma går ut en sväng på egen hand. Men det är ungarna som går ut på egen hand och mamma som stannar inne.
Får jag väl tag i hela familjen blir det badrummet till att börja med. Sen får jag se hur jag löser det.
Kommer precis från dom igen.
Såg att mamma har en fästing på ena kinden. Jag avskyr fästingar! 
Fälla framför ingången?

Har funderat på fälla men det är så svårt att komma till med en sån i lådan. Dels är lådan ca 160 cm över golvet och ingångshålet sitter lite på sniskan i förhållande till lådan. Och ganska högt upp i lådan, fällan kommer att behöva pallas upp. Men kanske är värt ett försök ändå bara jag får tag på ungarna först. Jag är också rädd att jag skrämmer mamma med allt joxande och trixande innan jag fått allt på plats.
……………………………………..
Har varit nere och kollat igen. Tyvärr tror jag inte det kommer att funka med fälla där. Det är för mycket som inte stämmer för att det ska funka. 

#67 Jag glömmer att det bara är jag som vet hur det ser ut på utsidan! 
Det är så igenväxt där så det väldigt svårt att komma till med en fälla. Det har jag tyckt varit bra förut för det är ingen som sett att någon katt kommit och gått där. Just nu är det mindre bra.
Dessutom står det ett hemmabygge på utsidan av ingångshålet under all växtligheten för att förhoppningsvis minska draget in i källaren. Det är en stor tung låda som stått där i många år. Sist jag rörde den för några år sen var jag rädd att den skulle trilla ihop! Röjer jag bland växtligheten och lådan går i bitar finns det inget skydd alls längre framför ingångshålet. En låda går väl att snickra ihop i och för sig..
Och ovanpå allt kan pedanterna till grannar jag har inte undgå att se allt. Grannar som jag inte har så mycket till övers för och dom säkert inte för mig… Så fånga mamman med fälla vid ingångshålet känns lite kört..
Om du stänger in katterna och sen ställer en skål med nåt riktigt smaskigt längre in, tror du inte att kattmamman lämnar ungarna för att gå att äta då?Så kan du flytta på ungarna sen. Risken finns ju att kattungarna också vill ha och det är långt ner till golvet.Har du en bräda kan du göra en kattstege.

#70 Den här lilla mamman är så otroligt nätt i kosten så jag är inte säker på att det skulle funka. Jag har ju kommit på att hon gillar t ex makrill i tomatsås men när hon får det är det inte alltid hon bryr sig om att gå och äta.
Ungarna är så små fortfarande så dom är det inget problem att bara ta om mamman bara kunde gå ut ensam någon gång. Hittar jag dom där ensamma tänkte jag ta alla ungarna och placera dom i en transportbur. Ställa den på golvet och fällan som en tunnel framför. Och hålla tummarna att mamman går på det! Sen bär det raka vägen upp till badrummet för hela familjen. Min senaste plan.
Håll tummarna för den!

Håller tummar o tassar!
#71 det kan ju fungera. vet inte, katter går ju inte gärna mot något mörkt. Men om hennes barn piper där inne?
Eller ett håv framför ingångshålet. Ett nät där katten trasslar in sig. Fast då behöver man nog vara 2. En som jagar mamman ut ur källaren och en som håller håvet framför hålet. Men då krävs det stövlar och hanskar…

När jag var nere i källaren nyss var mamman ute och ungarna inne. Jag satte en skiva för ingångshålet och plockade in ungarna i en transportbur. Dom är små men dom slåss för livet! Känns som att så här plockar jag dom inte så länge till, d v s bara tar dom. Med handskar på!
Nu står transportburen på golvet i pannrummet och mamma har kommit in och sitter och ser väldigt frågande ut uppe i lådan. Jag har ställt en fälla kloss i kloss med transportburen och lagt en ficklampa sidan om som lyser in så ungarna syns. Och satt mindre lådor där transportburen och fällan möts så hon inte ska försöka den vägen.
Jag har aldrig sett mamma på golvet förut så jag vet inte hur detta kommer att sluta. Hur länge kan jag ha ungarna i en transportbur utan mamma? Om hon inte går i fällan före läggdags vad gör jag då? Sätta tillbaka ungarna så dom kan gå ut och in igen känns ju inte bra. Sätter jag tillbaka ungarna är ju risken överhängande att hon flyttar dom. Orolig… 

*håller tummarna mer än stenhårt att hela familjen sitter i bur*….
Mamman lämnar nog inte ungarna, vi håller alla tummar och tassar vi kan Destiny!

Ja milde tid! Detta är värsta rysaren!
Var precis nere och kollade. Mamma var på bordet som står nedanför lådan dom bott i. Hon är halvvägs nere!
verkligen en rysare!!!

Dom är inne!! Hela familjen är installerad på mitt badrum. Det tog ca 2 timmar från det jag satte fällan tills hon gick i den.
Jag som var så glad när jag fick tillbaka badrummet av dom andra skyggisarna.
Och nu är jag badrumslös igen även jag kommer att få tillbringa så mycket tid jag kan där!
Men huvudsaken familjen är inne. 

Oj! Här händer det saker en riktig rysare.
Tuggar naglar o håller tummarna.
Underbart, gissar att mamma katt inte är så lycklig just nu men hon kommer att bli.
Grattis

Jheee Grattis!
Du får snart igen badrummet o ett hel familj lyckliga katter Grattis igen.
Bilder tack!

Varken hon eller ungarna är överdrivet lyckliga just nu!
Men hon är ju en tamkatt, om än en tamkatt som spottar och fräser allt vad hon kan, så jag hoppas det inte ska ta hela sommaren att få henne tam igen… 
Jösses vilken nagelbitare denna tråd var….Stort Grattis att du nu med all din list och tålamod fått in hela familjen.
Underbart!
Nu är det ju varmt ute så du får väl fixa ihop ett litet tvättrum ute..eftersom badrummet nu är ockuperat 

Oj, vilka nerver av stål du måste ha haft som fick detta att gå i lås! Det är bara att gratulera!

Underbart! Nu kan du sluta oroa dej för vad dom hade för sej därute…
Grattis, vad duktig du är!!

Härligt att höra! Mamsen lugnar sig nog snart ska du se 
Vilken lycka att hela familjen är inne.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Härligt Destiny!!!!
Jag trodde jag skulle få magsår ett tag… (vad ska inte du ha fått av allt oroande????)
Bättre förvar än hos dig tror jag inte en otrygg kisse kan få! Snyggt jobbat!! 

Det känns otroligt bra att dom är inne.
Familjen är dock inte helt av samma åsikt!
Inte än!
Knappt jag tror det är sant att jag fick in dom. Och det gick ganska lätt i förhållande många kattjakter jag läser om här.
När jag fått ut mamma ur fällan gick hon ganska snabbt in till ungarna i transportburen. Och där sitter hela familjen fortfarande. Jag har bara tittat till dom en gång i kväll, tänkte dom behöver lugn och ro. Dom har allt dom behöver så det går ingen nöd på dom i alla fall. Mamma fick en tallrik makrill igen. 
Ungarna är bara så söta. Liksom mamma. En unge är kolsvart, den är helt underbar. Svarta katter är så vackra. 

Destiny akta dig så du inte faller för det lilla Lakis Trollet hi hi!
Kisarna lugnar sig snart som du ju redan vet.
Så glad du lyckades få fast dem.
Underbart! Grattis!!! Vad glad jag är nu, super jobbat!
Fixad, räddad! 
Jag säger bara puh..vilken lättnad att dom är inne.
Försök sova i natt, nu vet du att de är i tryggt förvar hela familjen! 

Två gånger sen jag såg dom första gången har jag varit riktigt jäkla skitnervös. Första dagen när lilla svartingen bara avvek och inte gick att hitta och sen ikväll när jag fått ungarna i transportbur men mamma fortfarande var fri. Tiden däremellan har jag bara varit nervös! 

Vilken rysare detta varit, och ett lyckligt slut, dessutom. Hoppas nu, att du, och hela kattfamiljen kan sova gott.

Å, va du är duktig!
Härlig kvällslektyr när man tittat in på småtimmarna. Underbart!

Toppenbra jobbat!!! Skönt att slippa oroa sig för att något ska hända dem när de är ute… Hoppas nu att de inte är lika svårflörtade som vissa andra rackare utan snart blir tama:D

#99 Jag har lärt mig sen förra kullen!
Dom andra satte jag ju i ett ca 25 kvm stort rum. Dom var ju fler (mamma, hennes ungar och ungar från en kull till) men det var ett klart misstag! Den här lilla familjen hamnde direkt på mitt badrum.
Dom låg i transportburen hela familjen när jag tittade till dom idag. Den mesta blötmaten och makrillen var slut. Mamma har varit på lådan och en unge har skött sitt utanför lådan. 
Jättebra jobbat!!!!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Kanonbra jobbat destiny! Underbart att få läsa om den framgångsrika infångningen och att en kattfamilj till nu har sin framtid tryggad.
Massor av blommor till dig!

Vilken insats! Jag instämmer med alla rosor till dig Destiny! Lycka till nu med din lilla familj.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Det är inte utan att detta känns lite spännade! Mamman är nästan argare än någonsin nu! I alla fall i morse.
Hela första dygnet mer eller mindre stannade hela familjen i transportburen. Sen hittade jag mamma i huset till ett litet klösträd jag ställt in på badrummet. Hon sa inte ett knäpp när jag gick förbi klösträdet. En av ungarna lekte för sig själv i en tunnel.
I morse var mamma som sagt arg! Så arg så jag valde att backa ut igen, sträcka mig efter vattenskålen och hämta vatten till dom nere i köket. Hon låg under skåpet till handfatet och fräste och spottade allt vad hon kunde. Hoppas hon är lugnare i kväll annars kan jag inte ta upp i deras låda som jag ställt längst in.
Ungarna var intill henne och lekte så hela familjen har i alla fall lämnat transportburen nu. Och går på lådan gör dom, även dom små. Någon liten olycka har hänt men dom är duktiga.
I kväll får jag väl ta till allroundgrejen kompostgaller! Får väl hålla ett sånt som en sköld framför benen! 

Lycka till i kväll!
Klart hon fräser hon känner ju inte dig änu o hitils har du ju inte varit direkt pålitlig i hennes ögon även om du har agerat för hennes bästa.
Hon blir snart en trevlig mise, har någon av dina syggisar kunnat motstå dig??
Vaderade byxor så är det lungt att närma sig den lilla Fröken Fräs.
Hm undrar om hon är släkt med Fräsis hi hi!

Hon nästan mer spottar än fräser!
Hon låter som en riktigt arg katt. Visst förstår jag henne. Jag har ju faktiskt inte varit särskilt snäll mot dom…
Hon är ju fortfarande vettskrämd stackars katt.

inte lätt om mamman är så arg… men hon har ju inte heller hunnit landa riktigt än….hoppas hon har fräst klart till kvällen….
min tjuriga mamma är rätt tyst om jag bara håller avståndet….blev lite rädd en gång när jag städade för nära….avundsjuk på att dina ungar leker…. det gör inte mina… dom ligger med rädda ögon bredvid sin mamma som håller kollen…
när mamman inser att det är bekvämt med en matare så kommer hon snart att bli liiiiite trevligare iaf….

Hoppas det! Att hon lugnat ner sig lite tills i kväll.
Ungarna är bara så söta.
Vill krama och pussa dom men det får nog vänta tills mamma lugnat ner sig. Märker mamma att ungarna är rädda har jag väl henne över mig!

Ta du det lilla lugna Du kommer snart få gosa med både de små o mamma katt.
Fräsis spotade också i början sen lät han som en liten kaffe kokare full med kalk hi hi!

Ta det lugnt va!
Jag vill gosa med dom nu! 
Du hade gjort ett bra jobb med Fräsis monsi, när dom kom till mig var han nästan färdig med sitt kaffekokande.
Tog inte så många dagar så hade jag tre troll i famnen när jag satte mig ner i stolen på deras rum.

Hm! Att Fräsis blev så gosig är mest mammas förtjäns det var hon som hadde hand om dem dagligen, det ända jag gjorde var att pussa på dem o lyfta ut dem ur duchen, när mina föräldrar skulle ducha.
Sakna lilla Curli men vet hon har det jätte bra o är glad för hennes skull.
Dina små kommer snart bli lika gosiga, som de tre trollen.

Hur går det med kattfamiljen? Honan är supervacker och den fläckiga ungen är ett charmtroll. Blir så sugen fastän jag vet jag inte har tid med fler katter. :)
Får sukta över dina missar istället. ;)
vilket lyckligt slut, alla inne, klart mammakatt är sur, du har ju tagit sommaren ifrån henne, hon tyckte det var bra såklart, att varva inne med uteliv, och vilka söta ungar, den prickiga ser ut som en ocicat, hur många släktträd finns det inte i dessa katter
Maggan47
Jag har följt din tråd med spänning och jag måste beundra dig för ditt slit med att få in lilla familjen. Ett stort grattis och lycka till i fortsättningen med dom.

Hela familjen mår bra.
Humöret är väl inte på topp hos mamma än men jag märker en viss förändring i alla fall. Hon spottar inte lika mycket, hon nöjer sig med att fräsa! 
Jag har faktiskt mest låtit dom vara ifred dessa dagarna. Det är klart en stor omställning från det fria livet dom levde och så bli instängda på ett litet badrum. Nu är det dock dags att börja tillbringa mer tid inne hos dom.
Jag har ett avlångt badrum uppe under snedtaket. Längst in finns en stor duschhörna, det är där jag placerat deras toa! Ett inte så smart drag om man varje gång man ska dit måste passera en något förgrymmad liten mamma. Så för att rädda mina bara ben bär jag med mig ett kompostgaller.
Funkar!
I duschhörnan har jag lagt ett täcke på golvet bl a för att jag ska slippa få grus ner i avloppet. Det täcket ska jag ta bort i helgen och tejpa plast över avloppet i stället. Ungarna bajsar fint på lådan men någon kissar på täcket upptäckte jag.
Dom är så jättesöta allesammans. Den lilla brunspräckliga ungen har så fina färger. Lite ovanliga färger inbillar jag mig. Det lilla lakritstrollet är också helt underbart. För att inte tala om den lilla svartvita som är så go'.
Och mamma själv är också en väldigt vacker katt med ett lite ovanligt utseende.
Ungarna leker ibland det ser jag på alla leksakerna som ligger spridda i badrummet. Dom gillar prasseltunneln också, är ofta någon unge inne i den när jag kommer in till dom.
Det blir ju varmt uppe under snedtaket. Och instängt. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Det finns två takfönster där men öppna ens en liten springa känns lite riskabelt. Och det även fast där är låsbara haspar på båda fönstren! Har läst för mycket om katter som tar sig ut genom i princip ingen springa alls!
Dörren går utåt så det är svårt att göra en nätdärr där. På insidan vill jag helst inte borra och hålla på eftersom badrummet bara har några år på nacken. Ska se i helgen om jag kan få till det på något sätt ändå med dom berömda kompostgallren!
Jag och familjen tackar för alla snälla kommentarer. 

Gör annars en ram med nät o sätt i fönstret, fråga Lucy Russ o com matte om inte hennes händiga Rasmus kan göra en bra ritning.
Kul mamma börjar lugna ner sig.
Täcken är mysiga att kissa på då skvätter inget upp på bakbenen
Tänkte göra en kattnappar kupp i går men den gick ju åt skogen hi hi!
Jag har precis läst igenom hela tråden. Vilket underbart slut att du lyckades fånga in dem! Tänk om alla vore som du, då skulle det inte finnas några hungriga katter där ute
Jag kommer att fortsätta läsa denna spännande tråd.
#51 Jag skulle avråda dig från att fortsätta ge katterna makrill, det är alldeles för salt för dem. Min morfars katt fick spendera flera dygn på djursjukhus efter att de gett honom makrill, han drabbades av natriumförgiftning. Veterinärerna trodde först inte att han skulle överleva, men det gjorde han som tur var.
Istället för makrill kan du ge vanlig vit fisk, mina katter älskar det! 
Lycka till med din nya kattfamilj!
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
#115 En av mina katter blev skrämd en gång och tog sig igenom en springa som är 4-5 cm bred. Han väger drygt 5 kg (normalvikt), en ganska stor kisse med andra ord. Så katter kan ta sig igenom smala springor utan större problem som du skriver. Du kanske kan häfta fast nät innanför fönstret med en häftpistol, eller göra en ram med nät som du fäster i väggen innanför fönstret som #116 skriver 
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

kompostgaller är näst efter fleece världens bästa grej……

#116 Varför tror du jag höll mig i källaren hela kvällen!
Med öronproppar i öronen.
Jag ville inte höra dörrklockan.
Mina bebbar är mina! 
Tack igen så jättemycket för alla dom fina grejerna. Jag funderade lite på vad det vita stycket var ska jag erkänna!
Sen kom jag på att det måste vara någon sorts skyddsväst? Kan bli en bra hängmatta av det. 
Göra något för fönstret blir inte lätt. Badrummet är numera helkaklat. Det är kaklat förbi fönstren, det enda som inte är kaklat är taket! Så det finns praktiskt taget inget att fästa en ram i annars är det en bra idé. Jag har däremot funderat på en ram till dörren. I stället för kompostgaller. Ska fundera vidare och se vad som funkar bäst. Jag har gjort ett antal nätdörrar själv
så själva dörren är inget större problem bara jag kommer fram till hur jag ska fästa den på bästa sätt.
#117 OK. Då får hon bara makrill någon gång ibland som godis. Tänkte nästan att det inte kunde vara helt bra för katter med makrill i tomatsås. Fattar egentligen inte att katter tycker tomatsås är gott!

synd jag inte viste du hade öron propparna på då hadde jag kunnat genoföra min plan i lung o ro
Det vita är en sele som man hänger folk i när de ska lyftas ur ex sängen med en lift. Den fungera ej längre till folk men håller för ett par små kisar som hängmatta
Nät dörr tja varför inte.
Ge mamma kise klösbrädan så hon kan vässa sina klor hi hi!!

Fy vad jag blev över att höra att din trädgårdsfamilj äntligen är inne, starkt och tålmodigt jobbat destiny!
Jag har gjort så att jag har tagit "bläckfisk" spännband runt ramen i gallerdörren och satt fast i gångjärnen i dörren, då kan man bara haka på dem och haka av den lika lätt.
Antingen sätter man något tungt på utsidan så att de inte kan putta upp den eller om man har något att fästa i på insidan så använder man en bläckfisk på den sidan också. Då slipper man göra några fula hål eller märken
Lisa

Vad är bläckfisk?
Finns det något annat ord för det?
En sorts bläckfisk vet jag vad det är men jag tror inte det är det du menar!
Kan det vara såna där plastband som jag tappat ordet för just nu!
Buntband?
Just nu har jag en 20 kg säck kattgrus liggandes som tyngd mot dörren. Jag vet ju inte hur duktig hon är att öppna dörrar genom att hänga sig på handtaget. Sånt kan en av mina egna katter.
nej man använder det när man ska spänna fast saker, används mycket till ex. motorcyckel eller släp, kan köpas på alla mackar.
En lång gummiliknande band med "krokar" i varje ända, kan ta ett foto på den när jag kommer hem ikväll.

#125 Jättesnällt
Kan det vara strop kanske? Gissar vilt!
Låter nästan som det faktiskt. Såna har jag!
kärt barn har många namn, möjligt strop. ser flätad ut i flera färger beroende på längden. Den är perfekt att använda så slipper man göra hål

Det är såna jag kallar för stropar.
När jag tänker efter har jag nog hört dom kallas bläckfisk. Såna har jag alltid med mig i väskan.
Jättebra när man ska spänna fast stora saker bak på cykeln. Nyligen fraktade jag hem en tältsäng med hjälp av cykel, stor cykelkorg och ett par stropar.
Jag t o m cyklade hem… 
Tack för bild och förslag. 
VIsst är de bra till mycket, jag har satt två i botten för att slippa riskera att få skrapmärken i golvet då kommer ramen upp en liten bit.
Lycka till med familjen, ska bli skoj att få följa dem

Hur går det med kissemamman? Har hon förlåtit dig än för att du fångade henne? Och är ungarna nyfikna på dig än? Blir så bebiskär när jag ser dina bilder. Kan du inte fota mera? 

Familjen mår bra. Jag fick gjort en nätdörr till badrummet så nu får dom luft också! Jag tog mått så noga jag kunde och gjorde en dörr som precis passade i dörrhålet. Sen har jag ställt en stor skiva framför nätdörren som går knappt halvvägs upp på den så dom andra katterna inte ska störa dom. Och en liten men tung byrå utanför skivan som motvikt. Jag slapp borra men jag får jobba för att ta mig in där! 
Mamma är fortfarande lika arg. Nästan argare än hon var en tid när hon kom här och åt. Hon är riktigt arg! Jag har trott att hon är en förvildad tamkatt men jag börjar undra! Men om hon nu är född ute hade hon gått in i min källare för att äta? Och stannat kvar därinne fast jag kom in där. Och sen tagit in ungarna där. Gör utefödda katter sånt? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men hon är fortfarande så arg. Som synes på bilden håller jag alltid ett kompostgaller mellan henne och mig.
Hon ligger nästan alltid under skåpet till vasken och där måste jag gå förbi! För att spara mina fossingar går jag förbi där i sällskap med ett kompostgaller!
Jag glömmer oftast kameran när jag går in där. Lilla svartingen har jag inget kort på än. Ungarna leker och verkar glada. Jag lyfter upp en unge då och då och det går även om dom fräser lite. Men vad ska dom tro när mamma säger jag är livsfarlig!

Det fixar du säkert med mamman:)

Mamman såg lite mordisk ut, men hon kommer inte att kunna motstå dig i längden, vänta bara tills dina kisar har berättat hur bra de har det.
Så söta små troll puss på magen på dem.

Härligt att höra att det går bra med den lilla familjen, som du kämpat för at få in dem ,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hur går det?
Mamma katt har väll inte ätit upp dig får jag hoppas
Gissar att hon har lugnat ner sig lite nu.

Det var faktiskt nära hon tog sig en tugga på mig i kväll!
Jag hade tagit upp en unge som inte gillade det och som fräste åt mig, mamma skulle kolla varför och var på väg med bister min sidan om kompostgallret som jag hade mellan henne och mig. Jag låg ner på golvet och hade ungen på bröstkorgen så jag kände mig i underläge kan man säga! 
P g a den här förbaskade värmen har jag tillbringat för lite tid med dom. Efter att ha suttit i fängelse (kontor) där det är 28-29 grader hela dagarna
så har jag inte riktigt orkat stänga in mig några längre stunder på ett varmt litet badrum. Jag har ju gjort en nätdörr men det har varit varmt på andra våningen. Förhoppningsvis blir det lite svalare nu.
Mamma är alltså lika ilsk än. Jag kliar henne lite försiktigt med en elementpensel genom kompostgallret. Hon är inte överförtjust kan man säga!
Men hon kan ändå ibland lägga sig ner, vila huvudet på tassarna och se helt avslappnad ut. Tills jag rör mig vill säga…
Den brunspräckliga ungen är inte särskilt rädd för mig nu. Den kommer fram till mig och ska kolla mig och den kan jag lyfta upp. Den fräser lite ibland men det är mest för att mamma hela tiden tjatar om hur farlig jag är. 
Det var den svartvita jag hade i famnen när mamma blev arg i kväll. Den fräser lite mer än den brunspräckliga men är inte särskilt rädd för mig ändå.
Däremot det lilla lakritstrollet spottar och fräser som sören och håller sig helst undan. Antingen i trygghet hos mamma, inne i huset till klösträdet eller inne i prasseltunneln. Får nog börja ta den ungen med handskar ett par gånger så h*n lugnar ner sig lite. Som den är nu vågar jag inte ta den med bara händerna.
Det är tripp trapp trull storlek på ungarna. Den bruna är störst, sen kommer den svartvita och sen minstingen laktritstrollet. Det är ganska stor skillnad i storlek på störst och minst.
Dom äter och dricker bra allesammans vad jag kan se. Det är en fördel att kunna kolla dom genom nätdörren nu.
Lådan sköter hela gänget perfekt. Mamman har inte gjort utanför en enda gång.

detta låter ju som mej o min "arga, rädda" familj…..visst blir man liten när man tror att man ska åka på ett rejält kok stryk av en ilsken mamma….men kämpa på…..o visst har värmen varit jobbig när katter ska tämjas…

Man känner sig mycket liten när en sur kattmamma spänner ögonen i en! 

men vi ska vinna destiny… eller hur?… ska se om jag kan sova i deras rum i natt…..bara jag har täcke på fötterna… efter tredje attacken genom ett påslakan så gav jag upp…..rena skräckfilmen…

Badrummet är så litet så jag tror jag hoppar över sova med familjen så länge. Lycka till!
Så småningom ska jag försöka få in dom på ett rum där det står en säng så då ska jag förhoppningsvis våga sova hos dom.
Klart vi ska vinna våra familjers förtroende. Inte kan man ge efter för söta rädda mammor. 

#141 och #142
Lycka till med era arga familjer. 
Ska bli kul att följa deras framsteg till gosbollar! 
Spännande att följa din tråd med kissarna och du kommer säkert klara av det när mamman kommit på bättre tankar. Det beror ju helt på katten hur fort hon kommer lita på dig. Det kan ju ta lång tid innan en katt accepterar beröring.
Det känns så bra att du kämpar så för kattfamiljen och att de är inne i tryggheten.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Jag kommer att tänka på en katt (andrahands info endast) som var så elak när de tog in henne att hon som är jourhem var tvungen att använda gummistövlar och täckjacka när hon gick in till mamma och bebisar, så fort ungarna vart tillräckligt stora och hon var trygg för bebisarna så visade det sig att hon var världens gosigaste katt. Hon skyddade sina bebisar fullt ut, så mycket att herrn i familjen fick sig några bett för att han skulle hålla på med hennes ungar.
Kanske lika dant här, så fort ungarna är lite större och hon är trygg så släpper det för hoppningsvis.
Håller tummarna för att hon lugnar ner sig snart

#145 Faktiskt så är det lite så jag tror, d v s att mamma kommer att lugna ner sig när ungarna blir större.
Orsaken till att jag till att börja med trodde att hon är en tamkatt är dels därför att hon gick in i källaren och efter en viss tid vågade stanna kvar där även när jag var där. Sen fick jag faktiskt klia henne lite försiktigt på huvudet ett par gånger innan hon fick dom små. Mycket försiktigt och bara lite men dock, jag fick röra vid henne. Sen fräste hon till och slog efter mig med tassen.
När hon varit där en tid ramlade en kartong som stod bakom dörren ner med buller och bång. Hon stack ut och sen dröjde det länge innan jag såg henne igen. Efter det att kartongen ramlade ner miste hon det lilla förtroende hon hade för mig.
Med facit i hand skulle jag plockat in henne för länge sen. Men jag trodde/hoppades att det var en katt som hörde hemma i närheten.
Kan tillägga att jag trodde inte hon var med barn! Jag var redan när hon började komma där orolig för att det skulle vara en honkatt och att rätt som det var hade jag en kull ungar där! Därför höll jag koll på hennes mage, hon hade aldrig tillstymmelse till mage!
Jag tror också att mammakatt lugnar ner sig, hon försvarar nog bara ungarna. Jag hade en hona här som var likadan men det gick över när bebbarna flyttat.
I och med att du får klia henne med elementpensel och hon inte blir skogstokig tror jag nog hon varit tam en gång.
ja med facit i hand skulle nog alla ha gjort annorlunda men så får man inte tänka. Du tar ju hand om dem nu och de slipper växa upp ute i en buske, underbart gjort av dig.
håller med #147 att hon troligen är tam eller har varit och lugnar ner sig när hon känner sig trygg eller ungarna blir för jobbiga för henne 

Hur går det med mamma katt?

Mammakatt är lite argsint fortfarande. Spottar och fräser inte lika mycket som i början men en hel del ändå. Hon ligger nästan alltid under skåpet till handfatet, förmodligen påminner det om under min friggebod där jag är ganska säker på att hon födde ungarna och hade dom dom första 4-5 veckorna.
Den lilla bruna är helt tam nu. Kommer ett litet spjuff ibland men det är mest för att mamma säger att den ska vara på sin vakt mot den farliga tvåbeningen. 
Den svartvita är också ganska modig nu. Men den lilla svartingen är rädd för mig. Mamma är lite av en bromskloss när det gäller att få ungarna tama. Fräser svartingen åt mig gör sig mamma beredd att rycka in och rädda ungen.
Svartingen gömmer sig ofta i prasseltunneln, förmodligen för att det också påminner om "hemma" d v s under friggeboden.
Allt brunt ludd på bilderna är ludd som dom drar ut från klösträdet jag ställt in där. 

Det är jättefina, både mamman och bebbarna!
Det är nog, som sagt, bara den normala modersinstikten som gör henne på sin vakt. Tror som ni andra att det kommer att klinga av när ungarna blivit större. Tiden gör också sitt. När dagarna går, maten står på bordet varje dag och allt är tryggt och bekymmersfritt kommer hennes förtroende för dig att öka.

Vet mamma katt också kommer bli snäll o go längre fram.
Hur går det med hängmattan har du lyckas få upp den till kisarna o funkar den i sånna fall? Nyfiken på om den funkar då jag kan få tag i flera o om den är bra så kan kanske fler kisar få sånna.

Hur går det? Mamma katt har väll inte lyckats äta upp dig hoppas jag.
väntar också på uppdatering, tack, och bilder såklart
Maggan47

Min dator har pajat!
Min dator hemma alltså. Den har varit kass i ca två veckor. Jag har haft semester och likaså personen jag ska försöka få hjälp av. Så jag kan fortfarande inte lägga in bilder.
Kom förbi jobbet nu och smet in om.
Men jag har inte rätt glasögon med mig och ser nästan inte vad jag skriver! 
Mina små mår i alla fall jättebra. Dom blev vaccinerade och chipade i veckan och det gick bra.
Dennis som jag döpt pojken till blev fort tam. Kerstin som jag trodde var en pojke tills veten kollade
är inte riktigt lika tam. Hon är lite svår att fånga men när hon väl är i famnen går det jättebra. Smulan har gett upp idag!
Smulan är den lilla svartingen som rymde första dagen jag såg familjen. Hon har varit livrädd för mig tills idag. Jag har kunnat fånga henne och när hon väl var famnen kunde hon slappna av efter en stund men idag fortsatte hon sova när matte kom och ville kela. 
Mamma är tyvärr lika ilsk fortfarande. Hon är inte lika rädd för mig men fräser och spottar åt mig. När jag sitter på sängen på deras rum kan hon ibland komma fram och nosa på mina tår så visst går det framåt. Sakta… Lilla mamma har lite dåligt inflytande på sina små! Hade inte hon varit så argsint hade det säkert gått mycket lättare att få bebisarna tama.
Mamma Sabina har löpt!
Ett par gånger faktiskt! Jag blev lättad första gången hon löpte kan jag säga! Då visste jag ju att hon och jag slapp en kull till.
Hur söta ungarna än är så vill jag inte ha fler ungar. Faktiskt så har jag ordnat p-piller till henne idag. Självklart glömde jag det i veckan när vi var hos veten.
Hon ska ju kastreras mm så fort det går men hon får vara lite mer samarbetsvillig först.
härligt att höra från dig, och lilla familjen
Maggan47

rapporter gillar vi….

Min lilla familj mår bara bra. Ungarna växer så det knakar!
Tyvärr har dom mest fått hålla sig på sitt rum. Dom har sitt rum på andra våningen och jag kan inte stänga av eftersom det är vad man ska säga öppen planlösning i trappan. Annars hade dom fått ha hela andra våningen som sin. Men sen en tid släpper jag ut dom när jag är hemma. Ungarna är fortfarande så små så jag vågar inte låta dom vara ensamma med dom andra större busarna.
Mamma är inte tam men inte alls lika "fräsig" som hon har varit. Hon vågar vara en halvmeter från mig utan att fräsa. Vi kan ligga i samma säng hon och jag en bit från varandra. Hon älskar att ligga på en huvudkudde.
Jag stänger av trappan så gott det går när jag släpper ut dom men Dennis har hela tiden sen jag började släppa ut dom rymt! Han sticker ner i huset och vid detta laget hittar han överallt. Några av mina andra katter går upp och hälsar på familjen. Svante var den som började med det. Svante och mamma Sabina är bästisar.
Jag har skaffat p-piller till henne men hon vägrar äta dom och har därför löpt några gånger. Hon fjäskar väldigt för Svante när hon löper. Svante gillar uppmärksamheten så han har inte berättat för henne att han är kastrerad. 
Svante är även bästis med Dennis. Dom två är samma skrot och korn, riktiga busar båda två som hela tiden hittar på hyss. Det är väl därför dom blivit bästisar kanske.
Smulan och Kerstin är små vildingar dom också. Alla tre ungarna springer just nu på andra våningen så det låter som en flock elefanter här där jag sitter på första våningen. Dom är så söta hela familjen.
Jag berättar ofta för mamma Sabina hur duktig hon är som såg till att hon och ungarna fick tak över huvudet och mat i magen varje dag. Hon står ibland och tittar ner i trädgården. Där ser hon friggeboden som jag tror hon och ungarna bodde under första månaden av ungarnas liv. Undrar vad hon tänker när hon står där och tittar…

skönt med en rapport…..låter som det går riktigt bra hos dej… o att du ändå kommit så långt med mamman… hur gamla är dom nu?…..så kul att se när dom leker o har kul…..
Tack för rapporten av familjen, du är helt underbar som tog sig an dom..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kul att höra att mamman är så mycket lugnare nu o att de har börjat bli vänne med resten av gänget.
Skönt du är tillbaka hä igen kram på dig
vad roligt med en rapport hur läget är hemma hos dig, så glad jag blir över att mamma katt har blivit lite lugnare nu, och undrar också hur gamla ungarna är
kram Maggan47

Ungarna är födda mitten maj så dom börjar bli stora nu fast dom fortfarande är små…
Dom ska få sin andra spruta nästa vecka. Mamma har fortfarande inte fått sin första ens men den kommer… Hon har som sagt lugnat ner sig betydligt och jag hoppas kunna få iväg henne för kastrering i år… utan att behöva slåss med henne…
… eller i alla fall i början av nästa år.
Svante är en av ungarna i tråden om två malmöfamiljer från i fjol. D v s Svante är född i fjol sommar och drygt ett år äldre än dom här ungarna. Jösses sån skillnad det är i storlek på Svante och Dennis.
Svante är en jätte bredvid Dennis!
Mamma var väldigt liten när jag såg henne allra första gången i månadsskiftet mars/april i år, nu är hon lite större men fortfarande en liten katt. Dennis är snart lika stor som sin mamma. Ibland glömmer mamma Sabina att hålla på sin värdighet och busar för fullt med ungarna. Jag tror hon är en mycket ung mamma. Fast ungarna börjar bli stora nu… fast dom är små…
älskar mamma Sabina sina barn lika mycket fortfarande. Lilla Smulan är den som hela tiden varit mest mammig. Mamma gillar att ligga inne i huset i klösträdet på deras rum, det huset är inte stort men Smulan klämmer ofta in sig hos mamma.
Min dator funkar igen sen en tid tillbaka. Men p g a hårddiskkrasch är den helt blåst! Jag har alla kort sparade och har tagit en del nya men har fortfarande inte fått in något i datorn efter kraschen.
Dax att ta itu med det…

Ja Tack! O en ny tråd
Har saknat dig skönt du är tillbaka
vad kul att höra att kattfamiljen hamnade i ett bra hem :D och kul att följa resan ..
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
Härligt att allt går framåt med småttingarna. Här har du gjort ett kanonbra jobb.
Nu är den här tråden så lång att jag skulle rekomendera dig att starta en ny tråd. Kattfamilj i trädgården 2. Om du startar den så kan vi hjälpa dig att länka ihop den gamla och nya tråden med varandra.

Jag har precis startat en ny tråd.