Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 939 ggr
Druke
0

Lillkatten är grymt dålig i magen!

Ja, som rubriken lyder så är Ylva jättedålig i magen igen. Eller hon har väl egentligen aldrig haft lika fint bajs som Felix, men nu skiter hon bajsvatten! Rynkar på näsan

Efter att hon vant sig vid det nya fodret så blev det märkbart bättre ett tag, men det har aldrig varit riktigt bra. Nu har hon blivit sämre på ganska kort tid, och jag kan inte komma på orsaken och vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.

Det enda i matväg som jag kan tänka mig stör hennes mage, är då hon snor hundens mat (Royal Canins Juniorfoder). Dock hinner hon aldrig få i sig särskilt mycket innan vi tar bort henne därifrån eller innan Lyra har ätit upp. Fast ibland lämnar ju hon mat också…

Är det någon som har något bra tips på något jag kan ge henne som hjälper magen på traven? Och varför är det tokigt i magen? Kan det vara så att hon har fått i sig någon bakterie som påverkar tarmfloran?

kattassen
0

Jag skulle nog konsultera veterinären omgående om det som kommer ut är riktigt vattnigt. Det kan gå jättesnabbt att torka ut en katt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Druke
0

Jo, jag ska ringa dit i morgon. Men jag tänkte att jag kunde höra här också, då jag vet det finns mycket kunnigt folk som har hjälpt mig tidigare Glad

kattassen
0

Är det en kattunge vi talar om kan det vara jätteakut om hon inte får behålla maten utan att det sprutar där bak.

Det har funnits en hel del trådar här med tips och råd. Många förespråkar fasta under ett dygn men jag vet inte om det är att rekommendera när det gäller yngre katter. Verkar inte bra. Vätska måste in under alla omständigheter. Du måste se till att katten får i sig det.

Morotspuré är stoppande, rå lammfärs vet jag också har rekommenderats små kassa magar.

Det är det mest akuta jag kan komma på annars råder jag dig direkt i morgon bitti att konsultera veterinären.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Josefa
0

Lös mage på bebbar kan bero på för mycket mat.

Josefa
0

Låt magen vila en dag och ge den bara honungsvatten eller ännu hellre te med honung. Med spruta. Ofta men bara några ml åt gången.

Druke
0

Hon är snart fyra månader.

Vi försöker då henne att dricka vatten (går ganska bra). Kan jag ge henne blötmat (så hon får i sig mer vätska) eller blir det jobbigt för magen?

Hawknestgrove
0

Tror nog att fasta i 12 timmar är det bästa precis som Josefa säger. Temed honung so hon rekommenderar är jättebra. Tarmana måse vila och de får de om de inte behöver jobba. MEn nu om man tänker på, att det är förestående veckoslut, så hade nog jag tagit en snabb kol os veten. Att behöva gå i helgen är ju väldans dyrt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Druke
0

#4 & 5  Det är mycket möjligt att hon fått för mycket mat i sig, då hon står högst i rang och de andra backar undan när hon kommer för att äta. men nu får de äta i olika rum!

Tack för tipset om honungsteet! Jag ska prova ge henne lite i morgon :)

Hawknestgrove
0

ja det tipset står även i apotekets lilla bok om katter.

Karizma
0

även kokt fisk/kykling med ris är bra har hjälpt mig många gg för både stora o små.

Druke
0

Tack för alla bra svar!

Då blir det ringa veten, fasta, mycket vatten och honungste som gäller i morgon :)

tervmatte
0

Druke

Varje gång någon av mina katter haft diarre så gav jag dem Pro Kolin+  i några dagar och skonkost (kokt vit fisk och överkokt ris blandat till en gegga med en del av fiskspadet) sedam blev de bra igen.

Spara spadet från fisken och ge katten det till att dricka, den smakar jättegott tycker katter och dricker mycket, vilket är bra för att de inte ska bli uttorkade.

ProKolin+ är en pasta som finns att köpa hos veterinären och är verkligen kanon. Det finns en annan också DiarSanyl men den har aldrig hjälpt tycker jag. Så vi kör med ProKolin+ istället.

Bland annat så var det det som räddade livet på vår 5 veckors kattunge som var jättesjuk med kraftig diarré

Hawknestgrove
0

Ja jag  är ju inte den som skriker vet i första taget, men i ochmed att det snart är lördag och söndag, så är det ju merekonomiskt att  få en tid  i morgon eller fredag än att stå där med en bauasjuk kisseunge i helgen

Druke
0

#10 & 12  Ja, överkokt ris brukar vara kanon när hunden är dålig i magen, aå det ska jag absolut ge.

Det där med att spara spadet och ge är ju en suberbra idé!

Vilka fiskar mer än torsk räknas till vit fisk?

Och jag håller absolut med dig, Gunilla. Det vore bra att komma iväg innan helgen. Då kan vi ju passa på att köpa lite ProKolin+ också.

Bör hon fasta i ett dygn med honungste innan jag börjar med "skonkosten"?

[GunillaR]
0

Majsvälling!

Hawknestgrove
0

är hon så liten så tror jag att även Josefa inte rekommenderar länger an 12 timmar….

ÖVerkokt ris för hund, tveksamt för katt. Ta du bort matskålen helt NU. OCh koka vanligt te en kopp och ställ i  kylen med lite honung i. Förhoppningsvis får du tid hos vet redan i mogon och kanske får Dihydrostreptomycin utskrivet. Rena trolldomen

MariannE11
0

prokolin+ hjälpte mina kissar för bara ett ett kort tag sen….fiskbullar i buljong…i/d mat…..

inget kul att vara orolig för dom små sötnosarnas hälsa…hoppas det är bättre i morron….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

tervmatte
0

#16 Dieten med kokt fisk, fiskspad och överkokt fisk rekommenderade vår veteriär som behandlade vår supersjuka fem veckors kattunge. Det var det hon levde på under några dagars tid med tvångsmatning dygnet runt. Sedan när hennes mage stabiliserade sig så fick hon även A/d maten från hill´s (till och börja med en gång om dagen, sedan allt oftare och sedan bara a/d)

Och under hela behandlingen fick hon även ProKolin+

tervmatte
0

#14 Vit fisk, tja alla fiskar som har vitt kött hi hi,,,

Torsk, Pangasius, Hoki, Rötspetta (stav.), Alaska, etc.

Firinella
0

FASTA henne i ca 24 timmar, det klarar hon! När hon är så lös är det viktigt att tarmar och mage får vila sig. Min var likadan och han var då bara sex v. Absolut ingen hundmat, även den minsta smula kan få en känslig mage att sparka bakut. Måste hunden ha sin skål framme hela tiden? Min hund får mat två ggr/dag och jag plockar bort den direkt efter hon har ätit. Efter fastan så ge kokt torsk/morotspure´ i små mängder varannan timme samt Diarsany morgon och kväll. Det finns hos vet och på apoteket. Är en pasta som man ger direkt i munnen. När magen stabiliserat sig så börja med att blanda ut torsken med I/D eller annat foder som är för känsliga magar.  Min hane rann det ur som vatten och efter detta recept blev han helt ok! För säkerhetsskull så prata med vet. Hoppas det löser sig…

Druke
0

Jag pratade med vet. idag, och hon gav samma råd som jag har fått här inne. Fasta, honungste, kokt vit fisk eller fiskbullar i buljong och Pro-Kolin +.

#20 nej, hunden måste inte ha sin mat framme. Det är bara det att hon är så kinkig i maten så det brukar ta ett litet tag innan hon äter, sedan går hon en sväng och kommer och äter igen. Men nu ska jag koka lite buljong och hälla över maten., så äter hon nog upp den på en gång Flört

Men vi har köpt Pro-Kolin + och fiskbullar, så nu är det bara att köra!

MariannE11
0

lycka till…. man är orolig under tiden o registrerar allt o inget… hoppas nu att du snabbt märker att det går åt rätt håll…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/