Övergiven katt + misskötsel av andra djur...
Jag känner mig jättedepig just nu och allt känns så hopplöst… För mycket info om missköta djur för en dag..
För några dagar sedan fick vi höra om en övergiven katt. Tydligen så skaffade ett par sig en kattunge förra året, för att bara efter några månader flytta utomlands och lämna katten åt sitt öde. Så nu går stackaren där, mager och utan skydd….
Jag åkte dit igår morse och hittade katten direkt. Eller så snarare hittade katten mig. Han kom springandes och jamandes så fort jag klev ur bilen. Och såååå mager och hungrig… Det var ingen vacker syn som mötte mig. En nästan kattskelett med päls på och stora bedjande ögon…
Jag ställde fram en bunke med torrfoder, ca 2-3dl, och han slängde i sig det på några sekunder! Sedan tittade han efter mer
Han ville gosa hela tiden och hoppa upp i mina knä… Han saknar kärlek och närhet lilla gubben… Han får aldrig komma in någonstans. Tydligen så skulle husets värd ta hand om honom med det skiter de väl i…. Enligt grannar som jag pratat med så får katten aldrig någon mat eller får komma in. Värden har en katt till, en superliten flicka, som fick kattungar för snart tre månader sedan och som killen ville slå igen. Grannen tog då in kattan och hjälpte henne födda fram ungar. Kattan är så liten att hon hade stora problem med att födda. Så nu har grannen kattungar hemme hos sig och kattan kommer in där och matar dem.. Grannar matar ibland även kattkillen men allt som oftast så har de inte råd med det…
Hankatten är tydligen född juni förra året och är okastrerad. En jättevacker kopia av en Pussikatt, svart med vitt.
Så nu måste vi prata med värden och katterna. Att han måste ge de bägge mat, släppa in och kastrera dem. Kattan lär väl snart bli dräktig igen..
Men hur går man tillväga? Ska man vara snäll, arg???
Vad ska vi säga, hur argumentera? Hjälp tack…
Sedan idag fick jag mera info om andra missköta djur… Ska skriva ner det strax..
Fortsättning på min ursla dag..
När jag var på väg hem från jobbet för någon timme sedan så stannade jag till vid ett hus för att prata med en bekant. När jag parkerade där så fick jag se att flera människor stått samlade och diskuterade något.
Min bekant kom fram till mig och berättade om att i huset bredvid finns det två hundar som aldrig får gå ut och spenderar sitt liv i en box i garaget med skitigt spån som underlägg. Ägarna var inte hemma så vi gick fram till garaget och tittade. Och där står hundarna i sitt skit…
Dem har även en katt som ska vara flera år gammal men se ut som en 4-5 månader gammal kattunge. Sååå liten och mager… En grå, långhårig liten tös med rufism. Jättefin och kelig.
Paret har även flera hästar som de skiter i. Ni kommer kanske ihåg det lilla skadade fölet som jag skrev om i Vincents tråd? Fölet staplar fortvarande på tre ben och inte fått någt veterinärvård!
Flera personer har anmäld de till Länsstyrelsen flera gånger i rad men inget händer. Kvinnan som ringt dit flest gånger fick sist höra att Länsstyrelsen har pratat med ägarna och de verkade snälla och trevliga och sade att alltihop var lögn… Så Länsstyrelsen gör ingenting… Och hundarna fortsätter sitta i sitt skit, katten är mager och fölet staplar på tre ben…
Finns det inget man kan göra?
Fy så hemskt, man blir så arg när Länsstyrelsen inte gör nåt utan bara sitter på arslet och säger "de verkar så snälla"
Fortsätt anmäla dem men tycker även du ska prova att kontakta lokalpressen och se ifall de an skriva något, behöver ju inte vara så de namnges men att vinkla Länsstyrelsen flathet i ärendet.
När du pratar med värden tycker jag alltid det är bäst att vara trevlig, saklig och lugn. Sen får du säkert gå på denne flera gånger. Att bli ilsker (som man i och för hemskt gärna blir) ger taggarna utåt från den man vill ska ta sitt ansvar.
Om de får in en anmälan måste de då inte göra ett hembesök??
Trodde det var så för per tele kan man aldrig få fram fakta.
Tycker oxå du ska ringa och prata med dem. Låter hemskt detta.
Den stackars hankatten borde komma därifrån så fort som möjligt.
Det verkar ju inte finnas något intresse från den som skulle se till honom så i praktiken är han väl hemlös. Du kan ju prata med värden men då inte i aggressiv ton för det leder oftast ingenstans. Det kommer kanske då fram att han inte är intresserad av katten och vill att den skall bort.
Ring länsstyrelsen och hör vad som händer. Om inget, kontakta pressen direkt.
Tack för alla råd
Vi var vid huset ikväll men värden var inte hemma. Vi får försöka imorgon.
Angående misskötsel av de andra djuren, då ska flera personer till anmäla ägarna på måndag. Vi får hoppas att det hjälper…
Tjejen som äger hästar har vid flera tillfällen sålt sjuka hästar och ska betala flera skådestånd till de nya ägarna, men det skiter hon i… Fallet verkar hopplöst…. Flera personer har varit i domstolen med det men det hjälper inte. Hon struntar helt i vad domstolen slog fast.
Så hon har redan några dom på sig och trots allt säger Länsstyrelsen att de verkar snälla och ordentliga….
Tervmatte, hoppas du får tag i värden i dag. Det är bedrövligt att hankatten skall leva så här dag efter dag, stackars liten.
Ingen mat, alltid ute och snart går vi mot sämre väder. Hur kan man behandla honom så!
Men vad är detta, stackars stackars djur. Vad är det för länsstyrelse vi har, de måste väl åka ut å göra besök å titta om de får in en anmälan….
Fasiken va arg jag blir
….. djuren blir ju lidande………..

Jag säger samma sak, bryr sig inte LS, kontakta pressen och säg att det är akut.
Har någon möjlighet att ta sig dit och fota djurens situation? Det kunde ju vara bra..
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Vi har pratat med värden som verkade lite rädd/besvärad över att vi visade intresse och att situationen för den stackars katten blivit uppmärksammat.
Han lovade förbättring, att katten ska få mat regelbundet och att han ska kastrera både honom och katthonan. Mot slutet av samtalet så erkände han att han handlat fel på många sätt. Han trodde t.ex. inte att man ska kastrera en hankatt, han kan ju inte få kattungar. Men efter att jag förklarade för honom att hankatten sätter på alla katthonor i närheten, även de som inte har ett hem så höll han med mig att det inte är bra.
Vi ska hålla koll på om katten ökar i vikt och om han har blivit kastrerad.
Som det är nu så kan vi bara hålla tummarna för att det inte endast är skitsnack…
Har det tagits bilder på hur hundarna och katten har det? Viktigt att det finns bevis både för djurens skull och för att kunna tala emot Lst.

Alltså vad ÄR det för fel på folk! 
Varför skaffar man djur om man inte bryr sig ändå?
Går det inte att kontakta polisen då?
Polisen säger att det är inte deras sak och att man måste ringa LS…
Visst vill man slå huvudet i vägen…?
Jag ska tipsa personerna som håller i det om att ta bildbevis.

Jag tycker verkligen att bilder är på sin plats. Det vet man aldrig när det kan behövas

Vad gäller fölet. Du nämner en tidigare tråd, vart hittar jag den? Skulle gärna läsa lite.
Inte ska fölet hoppa på 3 ben heller, då är ju något galet där. Fölet måste ju bort omedelbums. Menar du att LS har vart där och inte gjort något åt saken?
# 13 Polisen har samma skyldigheter som Lst, både är tillsynsmyndigheter som ska tillse att djurskyddslagen efterlevs. Om man gör en anmälan hos polisen vad som gäller djur som far illa är de alltså förpliktade att utreda saken. Hota med att du kommer att göra en JOanmälan om de inte tar din anmälan på allvar, det brukar hjälpa :)
#15 Jag skrev om fölet i inlägg #44 här:
http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=791f3e45-f649-47a5-8273-7be5ebd2b26c
#16 Jag ringde precis till min bekant som är engagerad i det hela, men hon var inte hemma (jobbar till 21.30). Jag ska ringa henne imorgon och tipsa om polisen och JO anmälan. Tack för din hjälp.

Synd att ett föl inte är lika litet som en katt, annars skulle man åkt dit och kidnappat det….

att fotografera är jätteviktigt! de kan ju hinna städa upp osv ifall de får veta att de kommer dit och ska inspektera.
sånna där monster borde ju få djurförbud på direkten!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Så bra tervmatte att du talat med värden och inte minst att du också framöver kollar upp katten. Funderar på det att katten aldrig får komma in. Sa värden något om det? Snart kommer ju sämre väder.
Under hösten och vintern får katterna visst komma in enligt honom men under sommaren får dem vara ute….
Jag håller koll 
Toppen tervmatte! Han kommer inte undan så lätt eller hur
Kan inte vi i sajten också hjälpa till och annmäla ???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Undrar hur det går med vovvarna och fölet också…
Får inte tag i tjejen som vet mer om vovvarna, katten och fölet…

Så värden har tagit över ägaransvaret för katten?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#26 Japp Så nu kan han inte slingra sig ur det ;-)

#27 jag vill inte verka tjatig. Denna tråd handlar ju om 2 fall. Om du hör något om vovvarna o fölet, hör gärna av dig. Du kan pm:a om du hellre vill det. Usch, jag tänker på dom allihopa. Tänk om man kunde "fölnappa" fölet. Jag kanske kunde fjäska för hyresvärden här att ta hand om fölet….

Och vovvarna får inte glömmas bort…..
KAn v som Debattia, inte anmäal flera av oss privat? tillsammans?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det tycker jag låter jättebra. Fast då lär man väl behöva namn o adress på dom som ska anmälas?