Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 699 ggr
Alexej
0

Finns det katthem som inte tar omplaceringskatter?

Nyfiken. Finns det katthem som inte ta omplaceringskatter?

Aldrig?

Bara ibland?

Bara mot betalning?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Gisele]
0

De hemlösa katterna i katthemmets upptagningsområde borde ju ha förtur till en plats. Och med tanke på att de flesta katthem har fullt upp och kö, så undrar jag över det katthem som upplåter en  plats till en katt som redan har en ägare.

Alexej: Du skulle läsa Christine Leijds utmärkta artikel, hon beskriver fenomenet så väl.

Vem ska omplacera din katt?

Alexej
0

Tack för länken men den kände jag faktiskt! Och jag vet inte om jag verkligen tycker att den är så utmärkt…

Det var inte min fråga utan finns det katthem som bara ta hemlösa katter?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

#1 De hemlösa katterna i katthemmets upptagningsområde borde ju ha förtur till en plats.

Absolut! Men min uppskattning är att 90 % av alla katthem tar omplaceringskatter. Därför undrar jag om det inte är 100 %.

martdat
0

tror att de aldra flessta tar omplaceringskatter ibland även om de inte vill det egentligen, hoppas de medlemmar som jobbar på katthem kan svara hur de gör, dv växjö tar omplaceringskatter ibland, de säger att de inte gör det men det händer, det vet jag,, de har inga representanter här men jag har hafft så mycket med dem att göra så det vet jag,

det sker väll inte regelbundet, enligt den förra styrelsen så tar de i såfall 3000 kr per katt av den som lämnar in, men det följs uppenbarligen inte nu.de har nyss bytt styrelsen helt o hållet

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

#4 Sedan är det ju lätt att säga att man har hittat katten…för det finns ofta bara tama katter på katthemmet!

martdat
0

#5 yes så kan det nog vara ibland, Ett stort problem här är att de inte tar betalt för katterna alls, jag är vansinnig på dem för detta, sen så betalar de glatt om man hittar en katt o ber dem om ekonomisk hjälp, tanken är god men tyvärr blir de utnyttjade o folk som köper katt på blocket ringer dv o ber om penagar till kastrering o vaccinering os en behåller de nartyrligvis den fördigbehandlade katten de själva ordnat utan att betala ett öre,, lite OT blev det men det retar gallfebern på mig,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Anninorr
0

Ser fram emot att få läsa om dessa 10 procent!

Jag är utled på alla som tar över andras problem och även på de som exempelvis tar in omplaceringar "fast de inte vill" - min fasta övertygelse är att det är svårt att tvinga någon att göra det den verkligen inte vill..

Jag tror inte på större förändring förrän alla tvingas ta konsekvenserna av det ansvar de tagit på sig när de skaffade katt,idag är det såå lätt att bara ringa och hota och/eller dra en snyfthistoria..och sen får mannågon annan att ta över.

Givetvis behövs kastreringskampanjer mest av allt samt lag om ID-märkning men tills det blir verklighet borde alla som vill hjälpa katter tänka efter riktigt noga vad resultatet av min handling blir,innan man handlar.Det jag gör idag,hjälper eller stjälper det problemet på lång sikt?

Hawknestgrove
0

Bara vi tänker på DJURET i det här sammanhaget och inte den ansvarslöse ägaren.  Den lille kissen/vovven ska hållas skadeslös så långt det bara går.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Jja, jag tror att nästa alla katthem tar emot omplaceringskatter..Just för att dom inte är skygga, kräver inga större insatser, oftast friska å ibland även kastrerade..Enkla katter så att säga..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Lena
0

Det är väldigt olika det där vilken policy katthemmen har. Vissa tar bara omplaceringskatter och ratar istället allt vad skygga katter heter. Andra tar inga omplaceringskatter alls. Sedan finns det de som ligger lite mitt emellan.

Med tanke på att katthem är en stor bristvara som bara kan hjälpa högt räknat 5% av alla (100.000-tals) hemlösa katter borde det inte finnas någon plats över för omplaceringarna. Men, men……

Vi skulle behöva minst ytterligare 2000 stora katthem till för att klara biffen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anninorr
0

Det håller aldrig att enbart tänka på katterna!

Jag ska tala om varför,det är så simpelt när man väl insett det:

Det är ÄGARNA som är problemet.Alltså måsta man lägga mycket krut på att jobba med den delen och på ett helt annat sätt än det vanligaste (nämligen att överta ägarens problem).För att lösa ett problem måsta man hitta problemets kärna så att säga.

Sedan kan jag bara tillägga att det inte är katthemmen som i första hand ska tänka på de katter som har ägare utan det ska ägaren göra.

[Gisele]
0

#11 Kan bara instämma i det du säger! Helt rätt!

Dagoe
0

#11 Exakt!

Problematiken med kattens låga status ligger till en stor del i ägarna… utan att uppfostra dessa blir det aldrig någon bättring på kattens status.

Vi (gbgs katthjälp) tar inte emot katter för omplacering. Det står klart och tydligt på vår hemsida. Vi jobbar enbart med hemlösa katter. Och ja, en ägare som vi inte hjälper med att omplacera sin katt kan göra sin katt till en hemlös katt. Dock är det hans val att bryta mot djurskyddslagen och utsätta ett djur för lidande. Det går knappast att skylla detta beteende på att katthemmet inte "ville" hjälpa.

Lena
0

#11 Instämmer till fullo i vad du skriver. Mycket bra formulerat!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anninorr
0

#10 Men det skulle garanterat göra stor skillnad om inget enda katthem eller förening eller lknande hjälpte till med omplaceringar.

Tillägg till #11 Glömde skriva att jag förstås tycker vi ska tänka på katterna men inte låta det ta över så att vi på sikt medverkar till att fler katter behandlas som leksaker.Vi bör visa att vi menar allvar med det vi säger om ägaransvar,en del av det är att aldrig någonsin ta över det ansvaret pga hot,gnäll mm.