OT skillnad katt-hund
när jag nu sitter o dregglar över hundar åxå så slås jag av hur mycket hundar som är till salu….blandraser hit o dit.. finns det verkligen marknad för alla?… blir så lessen dessutom över folk som tidigt bestämmer att dom inte orkar pga olika orsaker….läste en annons på en hund som var högst ett år som ägaren inte hade plats för….visst kan saker hända men varför händer det så ofta?… vart tar alla oönskade valpar vägen?….vet ju var många oönskade kattungar försvinner….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Du vill inte veta tro mig!
Många hammnar i hem där folk inte ens skulle ha husflugor.
Har skrivit här många gånger att hundarnas status har sjunkit o desssa anonser ser jag numera alltför ofta.
Hunden blir ca 1 1/5 år o tånnåring =jobbig helt plöttsligt drabbas familjen av akut allergi o hunden säljs eller avlivas.
Vissa hundar säljs o säljs tills de är så otrygga o förstörda att inget annat återstår än avlivning.
Katter mår dåligt av at byta hem men blir oftast inte helt förstörda av det.
Hundar är en annan femma 7 hem senare är många hundar vrak.
Hoppas du hittar en ny liten vän som säger voff istället för mjau!
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

*gråter*… så hemskt.. hade just en diskussion med min sambo som tyckte det var vansinngt dyrt med 6900 för en blandis…Tyckte själv det lät rätt bra egentligen så det inte blir fler som köper för ögonblicket… letar som en tok men hoppas jag inte hittar någon….snurrigt resonerat eftersom det är JAG som vill ha hund….typ kanske en sån här..tjuvat från blocket…

Om du ska köpa en så dyr blandis kolla med försäkringsbolagen först.
Sist min sambo kolla det är en tid sedan var liv försäkringen på max 5000kr på en blandis ovavsett vad du gett för den, han ringde flera bolag o de andra hadde samma eller lägre.
Det är derför jag skriver dyr fast för det priset 6900kr kan du få en renrasig för.
Vet små blandisar är dyrare än större har hittat stora blandisar för 1500kr för några veckor sedan.
Mina valpar sålde jag för 4500 för snart 3år sen alla 9 är kvar i sina hem utom en, de solde den för ca 1årsen pga barn o allergi om hon haft från början men hon blev sämmre under gravideten o höll på att dö så de hadde inget val, de saknar honnom jätte mycket.
Lycka till! Förstår din osäkerhet inför hundköpet, tycker det är bra att du väntar tills allt käns rätt.

min dotters hund kostade 13000…. tror det var för att den rasen (coton de tulear) inte får så många valpar…
en del hundar får man ju nästan gratis… finns säkert dom man kan få gratis åxå för att ägarna är desperata att hitta nytt hem…jag får kika… o den dagen det är dags så tror jag hunden står där… skulle skratta ihjäl mej om det var en schäfer för det är den sista rasen jag önskar mej….
… sorry alla schäferälskare… finns fina schäfrar men inget som lockar mej så….
tack för tipset Monsi…. så mycket att tänka på….bra hem du hittade!

Sätter in en bild på mina vackra flickor.
De är lätt lärda o väldigt trevliga blandisar
En blandnig jag kan rekomendera varmt.
De är golden, labe,flatte o en ras till som man lätt ser mest av den rasen. hi hi!
Älskar alla raser men skulle aldrig köpa jackt, fågelhundar, bordercolli eller dalmatiner för dessa raser kräver mycket mer än jag kan ge dem.
det är fruktansvärt hemsk hur det även ser ut och är för hundarna, har varit hem åt ett par som är levande bevis för det elände som pågår i Sverige även där.

En tik på blandisar i fokus ska snart få valpar pappilon o dvärgpicher (fel stavat) det kanske kulle vara något.
Bra raser båda två tuffa, lättlärda o robusta i smidiga kroppar.

monsi dina tjejer ser ju jääääättetrevliga ut…
BLANDISAR VAR VAR?… något jag missat?…..måste sticka…..svårt att veta hur korsningar blir…. natti allihop…. ska pussa Spräcklan med lite skinka på spade…..

De är jätte trevilga.
Tänkte tipsa om tråden med blandisarna men såg du redan hittat den.
O glöm du kan tränga undan mig i den ha ha!
Dessa två raser är rät lika i tempramenet derför en rätt bra mix.
Om du ska ha blandis så försök få en med föräldrar raser som är rätt lika i tempramentet så vet du vad du får.
Sussa gott o lycka till med Spräklan Skräcklan mina hundar ger ett vänligare intryck än den kisen hon ser ut som hon skiter i skinkan utan vill äta upp dig hi hi! Mina hundar hadde i varjefall ätit upp skinkan först ha ha!
Men hon blir väll bättre så smånig om.
Sätter in en bild på vem jag gosar med nu min lille Carlos
ang valpar så går valpar även unghundar och vuxna mkt liknande öden till möttes som kattungarna/katterna som går att läsa om bla härinne. grov vanvård och misshandel är kortfattat det som de hundar vi haft varit med om, renrasig som blandras men mkt blandras, Utöver vanvård så är min uppfattning att människor inte förstår vilka raser som finns i en blandras alla ggr. Tycks mig uppfatta att bla mkt schäfer blandisar gör sig folk av med väldigt ofta.
*Lycka till med ditt hundköp!* 

Forrest det enda som saknas fast det inte är långt dit tyvärr är lösa dumpade hundar.
Hundar råkar ut för fruktansvärda öden.
Har själv haft några av dessa vrak lyckades få hundar av dem med mycket jobb.
Blir så ledsen när jag tänker på hur alla djurs värde bara sjukner i folks ögon fast vad kan man vänta sig av folk som tror att mjölk kommer från en förpackning o inte en ko.

Kollade just på hundar i fokus en tråd som heter har äntligen adopterat en grabb eller något liknade.
Där fanns en länk till något som hette hundrondellen.
Hittade en jätte söt liten flicka bland de speciella hundarna som heter Smira hon kanske skulle vara något för dig pris 2800 född 2008 ca 35cm hög söker kattkompis
Jätte söt är hon inte på första bilden kanske men på alla de andra, juvligt söt.
#11 det är så tyvärr.. vi har haft ett par med o även mina föräldrar en. men det är som du skriver vad kan man vänta sig av folk..
det var som jag skrev i en annan tråd, veterinär studerande behöver inte åka utomlands som volontärer för att få erfarenhet, för det ser snart likadant ut här och även gör.
De Kattkolonier som ska ingå i TNR skulle veterinär studerande kunna göra samma grej för här i Sverige och få med sig meriter och erfarenheter i ryggen av. Blir så frågande över varför inget sådant redan har kläckts som ide hos veterinärerna el där de studerar, de borde ju veta hur illa det är i sverige.. finner saker och ting mkt märkligt..
Men en ide vore ju och höra sig för med de organisationerna som ordnar sådana här volontär resor för bla veterinärstuderande till utlandet att de börjar titta sig omkring i sverige med. Men behvös ju kontaktperson som kan upplysa dem om fakta osv.. jag är inte rätt person för det tyvärr annars hade jag gjort det, för det ginge tom med och ta kontakt med utlands veterinärer som komme hit
ursäkta jag skrattar men är det vore något för media
det är ju så illa så sverige behöver ju för f-n hjälp utifrån med alla lidande djur som finns här likväl som i utlandet.

Smira lockade inte mej…
…. men Carlos ser ju att bedja om att få komma till mej..
har ingen förklaring till att jag har schäferskräck….blev biten som liten av en drever (mitt eget fel)… tror det blev värre när min dotters hund blev påhoppad av en schäfer….träffade en schäfer häromveckan som var trevlig bara jag hann vakna upp från mitt avtuppande…
skinkan försvann till kattungarna… mamma Spräcklan stirrade på mej o bad mej dra åt varmare trakter….men Jespers svaga punkt verkar vara skinka… han var först framme konstigt nog o tog skinka från handen….Kasper sen när han kom på vad jag hade sa att det var helt OK med 10 sekunders klapp för varje tugga skinka…Jonatan åt men var mest harig av dom…
skulle gärna ta en av hund som haft det jobbigt om jag bara var van..men tror det är bättre om jag tar en "lätt" hund först…var med på hundkurs lite grann förra våren …tror det var ca 8-10 hundar med….dom flesta under året..två av dom var av det svårare slaget….dom fick inte göra lika mycket som de andra utan en av dom fick mest ligga ner o lugna ner sej….ska inte berätta vilken ras det var…
… men jag tror inte rasen egentligen spelar roll… det är jag som matte som måste fostra….
ska snart ut o kika i folks trädgårdar… kanske jag hittar mej en hund?….

Vi fick vår hund nikita som är hälften bordercollie o hälften rottweiler schäfer för 5 år sedan när hon var två år (herre gud vad tiden går snabbt!) Då hade hon flyttat runt hos ett antal människor och var rädd för en del grejer men samtidigt en helt underbar hund, vilket vi tyckte var helt ofattbart, efter allt hon varit med om. Helt säkert är att förrförra ägaren som var alkoholist hade slagit och sparkat henne, det berättade den förra ägaren för oss.
För några år sen hade vi funderingar på att ta en kull efter henne med en bordercollie, men vi hittade ingen passande utom en som var för gammal och en annan som var hälften bordercollie o hälften en hiskelig blandning, så vi gav oss inte på det. Även om den senare hunden var aldeles underbar enligt mig.
Nog är det dålig status på hundar med, och framför allt blandraser. Väldigt synd för enligt mig är blandraser minst lika bra som renrasiga hundar.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

det finns ju alltid omplaceringshundar man kan ta, då får man dessutom veta vad det är man får från början, hunden har utvecklats och man ser dess personlighet. Det är inte alltid de är helt förstörda heller, plus att man gör en god gärning, precis som med hittekatter.
Lycka till med hundletandet. :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Carlos nä tror inte husse går med på det dessutom kan jag inte leva utan min vackthund.
En omplaserings hund kan de också vara bra nybörjar hundar, fast de har lite bage.
Det med vetrinärer som jobbar som volentärer här tycker jag låter som en kanon ide.
Marianne, kolla vovvisarna hos hundstallet: http://www.hundstallet.se/

jaså ingen Carlos… nähä….såg inga hundar från min cykeltur heller…
har kollat hundstallet nyligen… bor ju nästan granne med en av dom…tror det är sällsynt att dom har småhundar… men vi tar en koll till….kul att se dej Pelusa!….Jullan vill rapportera till Butte att det smyger omkring skumma objekt i HENNES rum…

Carlos är en Dogo Argentino ca 65 i mankhöjd tror inte han uppskatar att du säger små hund o sen vill ha honnom även om han önskar att han var liten som en dvärg pudel hi hi!
Han är nämligen en förvuxen knä hund som bara vill bli kliad o pussad 
JA jag tänke också tipsa om hundstallet och liknande ställen i landet. Skrämmande att folk avlar på blandrashundar och gör sig rediga hackor på det…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hittade denna tråden på blandrashundar i fokus! Har kopierat texten från tråd skaparen o håller med i hennes bestörtning.
Blir verkligen allt mer bestört över vad för människor som väljer att ha djur och att sedan dra på sig ännu mer djur dom inte kan bli av med, speciellt när ansvaret verkar vara lika med 0.
Citerar från en annons på ett par valpar av bruksblandning
" De sista valparna reas nu ut pga. skolstart, först till kvarn gäller, Pris 2500:- (ord. pris 4500:-) obs jag söker ett xbox360 komplett med spel kan tänka mig byta."
Tråden heter Djur o värde länk
Fruktansvärd anons, min mening /monsi
# 5 - Mycket fin bild!

#24 tack
Har ett vackert motiv
# 25 - Ja hundarna står perfekt och vattnet gör bilden komplett!