Liten Selma "vilda babyn" söker hem
Har kontaktat ALLA katthem och organisationer som finns. Har satt ut annons på blocket helt utan resultat.
Nu börjar läget bli kritiskt, och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med min lilla kattkompis.
Hon är 9 månader och galet söt. Helt tokig i att "snutta" på fingrar och tugga på håret. Har haft två kattkompisar, så hon är van vid andra katter. Hon älskar allt och alla, barn som vuxna.
Dessutom är hon väldigt pratglad och älskar att ha långa pratstunder med sin matte å husse =)
I tider som dessa, med hundratals kattungar, så är en 9 månaders kattbebis inte så intressant kanske.. Men finns det nån som har nått förslag på vad jag ska göra? Börjar bli desperat då min allergi är riktigt illa. Vill helst slippa lämna henne till ett katthem, men det är inte ens ett alternativ då dom inte tar emot fler katter. Snart får jag jag ta in på hotell *haha*
Snälla hjälp mig!
Selma bor med matte (mig) och sin husse i Halmstad =)
Minst sagt hopplöst detta… Men jag ger det ett par dagar till.
Är hon kastrerad? Annars få det fixat, så blir det lättare att hitta hem.
Nej, det är hon inte.
Vi har gett henne ½ p-piller i veckan de senare 3 månaderna, och det har fungerat kanon.
Visste jag bara att det var någon som ville ta henne så kan jag absolut kastrera henne eller stå för alla kostnader, det är ingen kostnadsfråga, jag har till å med hört mig för om nån vill bli fodervärd åt henne med alla kostnader betalda. Finns inget hopp alls känns det som just nu.
Vad gör man när man inte kan behålla sin katt och ingen annan kan ta den? *panik*
Skrev nyss ett mail till ett närliggande katthem för att se om dom kan hjälpa mig genom att fråga de som kommer dit om nån är intresserad av en lite äldre kattunge. Tror dock inte att det är något att hoppas på.
Katthemmen har fullt med katter som de behöver hitta hem till.Mindre kattungar, större kattungar och vuxna katter. De ska i första hand ta hand om katter som inte har ägare.
Att ge sin katt P-piller i längden är inget att rekomendera. De mår inte bra av det.
Många skaffar en lite äldre kattunge, som då redan hunnit bli kastrerad, bara för att man ska slippa besväret med kastreringen, och man slipper risken att honan ev är dräktig när man köper den.
Jag vet att p-piller inte är något långvarigt alternativ, och våran plan var att kastrera henne när hon blev 1 år ca. Nu blev det lite bråttom såklart, och det sista jag tänkte på var att kastrera henne. men du har helt rätt i att det behvs göras.
Som sagt, hittar jag någon som är intresserad så ska jag kolla med dom om dom vill ha henne kastrerad. Än så länge så är det inte ens någon som svarat på annonsen överhuvudtaget.
Hade varit sån lättnad att hitta hem till henne.
Såg att du lagt ut din annons för mindre än en vecka sedan, så du kanske inte kan vänta dig en anstorming på en gång.
Har du annonserat på eniro, lokaltidningen mfl ställen?
Och skriv i annonsen att du står för kastreringen (om det inte redan står)
Jag menar naturligtvis att du ordnar kastreringen. Sen kan gott den nya ägaren få betala för den.
Jag hade en annons innan, men eftersom den funnits så länge så hamnade den så långt ner på listan över sökningar så jag tog bort den och la upp en ny.
Jag väntar mig inte en anstormning, men jag har faktiskt bara fått 2 svar.Bägge väldigt oseriösa, den ena ville att jag skulle "köra upp katten till kungsbacka för hon inte hade körkort". När jag sa till henne att min katt minsann inte ska skjutsas nånstanns innan jag träffat personen ifråga eller känner nån som kan gå igod för henne. så ville hon inte ha Selma länge.
Ska lägga till i annonsen att jag kan kastrera om nya ägaarna vill det.
Lokaltidningen har vi annonserat i, inget svar. Eniro har jag inte testat. Har dock annonserat på ett par katthemssidor.
Hoppas alla som läser detta håller tummarna
Tycker du ska ta i beaktande att det är för kattens bästa du ska kastrera henne,och inte vad dom nya ägarna tycker.
Tycker också du ska vaccinera och märka henne så visar du det nya hemmet att du är en seriös person som brytt dig om din katt .
Jag brukar också kolla upp det nya hemmet innan placeringen ,då känns det bättre efteråt när man varit tvungen skiljas från sin vän.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Ja och att ge ett halvt ppiler är ju för lite. Hon ska ha et i vekcna, ett helt. OCh som de andra säger, inte för länge. HAr du kollat här?Här hittar du alla ställen att annsera på många gratis. OCh som sagt, att anonsera ut nu, när hela sSverige är på semester, är ju itne lätt. Du får avvakta och vänta. KAnske hysa in lilla Selma på kattpensionat? Du har ingen släktign?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad du får tänka på är att sommar- och semestertider är sämsta tiden när det gäller att omplacera en katt. Det brukar lätta när man kommer in i augusti och skolorna ska till att börja. Om jag vore i dina kläder skulle jag kastrera henne nu och under tiden annonsera på alla ställen som tänkas kan.
Har du prövat med annonser på www.katt.nu och www.katter.nu ? Det är stora kattsajter som båda har särskilda annonsforum för omplacering. Sedan gäller det att få ihop en annons som gör kissen ifråga rättvisa. (Vet inte hur dina annonser ser ut, men det kan alltid finnas något som kan förfinas). Flera fina bilder etc. En kastrerad honkatt säljer defintivt mycket bättre än vad en okastrerad gör.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Får man fråga vad anledningen är till att du måste hitta ett nytt hem akut?
1. Min katt äter ½ p-piller i veckan. Det fungerar utmärkt. Det ser till att hon inte löper. Medicin till djur kan anpassas efter vikt, precis som människor. min veterinär har sagt till mig att om ½ fungerar, så är det inga problem att ge henne den lite mindre dosen. Hon är bara 9 månader och väger ganska lite, så för henne är det mer än väl.
2. Dessutom är hon strikt en innekatt. ingen balkong eller något. Därför har jag inte varit orolig att hon skulle bli gravid, om det var så att p-pillrena inte fungerade. Hon äter dom för att inte löpa (jobbigt både för matte, husse å kisse), inte för att undvika graviditet.
3. En katt som alltid är inne, krävs det vaccinering då? Vi tar alltid av oss skorna och ställer dom i vår garderob i hallen eller på balkongen, tror risken att vi drar in något är mycket minimal. Har gjort på samam sätt i snart 10 år (haft ca 25 katter), och ingen har blivit sjuk.
4. Jag hade gärna väntat till skolorna börjar och forsatt letandet då, men det kan bli svårt iom att vi gifter oss i augusti och sedan är borta på bröllopsresa. Det är 4 veckor som vi inte kommer leta vidare. Hade varit skönt att ha det gjort innan dess.
5. Jag har haft tre katter, men de andra två finns inte kvar. Det var 2 dagar sedan. Jag mår mycket bättre nu, och kan andas utan problem hemma. Hade lite svårt när jag skulle städa igår, men då satte jag mig på balkongen å tog min medicin, så det gick bra ändå. Känner att stressen över att få iväg Selma är inte för min hälsas skull lika bråttom.
6. Jag tror inte att jag måste kastrera och öronmärka min katt för att ett kommande hem ska se mig som seriös. Det räcker med att se mig med katten så kommer dom förstå det. Hon är som mitt barn, det är ingen tvekan om att jag älskar henne och har tagit hand om henne p åbästa sätt. Här hemma är det hon som bestämmer, inte jag.
Det var nog svar på det mesta.
Det räcker inte med att se er tillsammans utan det är vad du gjort och gör som räknas. Låter som det är mer för er skull än för kattens som ni ger henne p-piller. Det är mer hälsosamt för katten att bli kastrerad än att gå och äta p-piller. Man sköter väl om sit tdjur och vaccinerar och hela moddevippen om man nu skaffar sig ett sällskaps djur.Låter heller inte som den har blivit märkt. Man får faktiskt kosta på dom pengarna på djuret. Synd du inte läste på vad det innebär ha en katt innan du skaffade den.
Mycket dumdristigt skaffa en katt om man är allergisk.Det brukar heller inte handla om hur många man har utan partiklar som finns i luften påverkar också allergin.
Hoppas ni även kände ert ansvar och tog med i planeringen du hade husdjur när ni bestämde bröllop och resa???
Hoppas verkligen katten får ett nytt bra hem !!!!!
Debattia
Jag trodde att det här var en sida med glada positiva människor, redo att stötta och hjälpa. *haha* Snacka om att jag hade fel! Tydligen är det samlingsplats för de bittra och smått insane.
1. Jag tog in en misshandlad katt. Gav henne mat, värme, lät henne sova i min säng, pussade henne å kelade henne, gav henne två små kompisar att leka med och en underbar pappa. Gett henne den bästa maten och filtar i mängder. självklart har hno varit vaccinerad, det var det första som gjordes, men snuva och pest ska man ta en gång om året. JAG HAR INTE HAFT HENNE ETT ÅR!!! Varför skulle det vara FÖR MIG SKULL jag ger henen p-piller. Tror du inte att det ade varit avsevärt lättare att kastrera henne så jag slipper komma ihåg hennes piller? *haha* Det förstår du nog själv om du tar dig tid att tänka efter. Jag har haft som princip att inte kastrera mina katter innan dom blivit 1 år. That's it. sån är jag, gilla läget.
2. Jag behövde inte läsa på vad det innebär att ha katt. Jag har haft 26 katter i mitt liv de senaste 10 åren. jag VET vad det innebär. ALLA mina katter har varit hemlösa och kommit från katthem eller direkt från gatan.
3. Jag har och kommer alltid att vara allergisk. Till saken hör att jag tidigare tagit kortison, men nu kan jag inte göra det längre av hälsoskäl. Så, jag försökte med mina andra astmamediciner och tabletter, ögondroppar och nässpray. Det funkar inte. Därför kan jag inte ha kvar katten.
Får anta att du inte är allergisk, eller ens kan förstå vad det innebär. Då hade du "fattat" att det självklart finns mer hår och partiklar i mitt hem med tre katter än med en. Självklart!
4. Jag har fixat kattvakt över hela den tiden som vi komemr att vara borta. Min mamma ska bo i våran lägenhet. För att jag känner ansvar, jepp. Jag ville inte att mina kissar skulle behöva flytta på sig hem till mamma eller att dom skulle behöva vara själva en längre tid på dygnet, så jag bad mamma som känner katterna at bo hos oss istället. Jag bryr mig, sån e jag helt enkelt.
5. Jag hoppas också att katten får ett nytt bra hem. Svårt att tro att hon kan få ett som är lika bra som vårat. Men jag ska försöka att hitta ett någorlunda substitut.
25 katter de senaste tio åren?? Är det något att skryta om?Vad har hänt med dem?De kan inte ha blivit så långlivade. En katt kan ju bli 20 år gammal.
Det är så jävla konstigt att så många människor blir akut allergiska just inför semestrar/resor. Och ännu konstigare att deras katter oftast inte har blivit kastrerade/vaccinerade/märkta.

#19 Omplaceringar för KKS var det inte så?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Tycker du ska ta och läsa sajtens trivselregler innan du går igång och kallar oss elaka saker.
Du blir troligen bemött som du förtjänar höll jag på att säga, men det var väl inte riktigt menat så. Utan snarare att du blir bemött utifrån vad du skriver.
Vi har försökt komma med förslag och lösningar men igen verkar vara bra nog, utan istället har du avlivat en av dina friska katter. Även när lilla Selma får ett nytt hem, så kommer du iallafall få sanera i en evighet efteråt, eftersom det sägs att djurhår finns kvar i hemmet upp till 10 år efter att djuren har flyttat.
Jag trodde att det här var en sida med glada positiva människor, redo att stötta och hjälpa. *haha* Snacka om att jag hade fel! Tydligen är det samlingsplats för de bittra och smått insane.
Det här är en sida för folk som bryr sig om och hjälper hemlösa katter.Vi dumpar dem inte för vi hittar något roligare i nästa gathörn att leka med. Har svarat dig efter vad du själv skrivit ner.
Jag tog in en misshandlad katt. Gav henne mat, värme, lät henne sova i min säng, pussade henne å kelade henne, gav henne två små kompisar att leka med och en underbar pappa. Gett henne den bästa maten och filtar i mängder. självklart har hno varit vaccinerad,.
Jag hade rekommenderat dig köpa en filt färre och en mindre puss så hon hade blivit kastrerad och märkt också.
det var det första som gjordes, men snuva och pest ska man ta en gång om året.
Nu för tiden finns även möjlighet vaccinera vartannat år.
JAG HAR INTE HAFT HENNE ETT ÅR!!! Varför skulle det vara FÖR MIG SKULL jag ger henen p-piller. Tror du inte att det ade varit avsevärt lättare att kastrera henne så jag slipper komma ihåg hennes piller?
Du ger ju henne p-piller för att hon inte ska börja löpa,ellerhur ???
Då är det väl inte för kattens skull ????
*haha* Det förstår du nog själv om du tar dig tid att tänka efter. Jag har haft som princip att inte kastrera mina katter innan dom blivit 1 år. That's it. sån är jag, gilla läget.
Var har du fått såna ideér ifrån !! Tror inte det är från någon som är duktig på katter. Vill du ge din katt en bra framtid får du väl för kattens egen skull rucka på dina egna ideér .
2. Jag behövde inte läsa på vad det innebär att ha katt. Jag har haft 26 katter i mitt liv de senaste 10 åren. jag VET vad det innebär. ALLA mina katter har varit hemlösa och kommit från katthem eller direkt från gatan.
Hoppas verkligen det i så fall gått bra för dom katterna, men tycker ändå läsa på är aldrig fel och man blir aldrig fullärd. Det är inte kvantitet som räknas utan kvalitet.
3. Jag har och kommer alltid att vara allergisk. Till saken hör att jag tidigare tagit kortison, men nu kan jag inte göra det längre av hälsoskäl. Så, jag försökte med mina andra astmamediciner och tabletter, ögondroppar och nässpray. Det funkar inte. Därför kan jag inte ha kvar katten.
Håller helt med dig om att du bör hitta ett nytt hem till katten och att du själv inte ska utsätta dig för en massa mediciner som också ger biverkningar. Nu är det för sent men nästa gång är det bättre du lånar någon annans katt eller annat djur och provar innan du tar ett eget.
Får anta att du inte är allergisk, eller ens kan förstå vad det innebär. Då hade du "fattat" att det självklart finns mer hår och partiklar i mitt hem med tre katter än med en. Självklart!
Det är beroende på hur känslig du är ! Klarar du en katt kan du inte bli så påverkad direkt.
4. Jag har fixat kattvakt över hela den tiden som vi komemr att vara borta. Min mamma ska bo i våran lägenhet. För att jag känner ansvar, jepp. Jag ville inte att mina kissar skulle behöva flytta på sig hem till mamma eller att dom skulle behöva vara själva en längre tid på dygnet, så jag bad mamma som känner katterna at bo hos oss istället. Jag bryr mig, sån e jag helt enkelt.
Vilka katter ska du ha kattvakt till !Du har ju så bråttomt bli av med den här stackaren???
5. Jag hoppas också att katten får ett nytt bra hem. Svårt att tro att hon kan få ett som är lika bra som vårat. Men jag ska försöka att hitta ett någorlunda substitut.
Hittade du lika bra hem till dom andra två som du nu inte har längre?
Är dom hemmen lika bra som ditt ???
HOPPAS OCKSÅ NÅGON KAN TA HAND OM DENNA KATT !!
Debattia
haha… vad gulliga ni är *haha*
#23 Får be dig tänka på våra skriv- och trivselregler! Du känner till dem mycket väl eftersom jag har skickat dem till dig tidigare via PM. Om du vill ha stöd och hjälp av oss här på sajten får du också föregå med lite bättre ton i dina inlägg.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Så trist med en människa som verkar tycka att hon är bättre än oss andra pga egna idéer. Tycker att du har fått jättebra svar från Debbattia som tänker på kattens bästa.
Hoppas inte du skaffar fler katter efter detta. 25 katter på 10 år låter väldigt mycket. Hellre 1-2 som du har råd att kastrera, vaccinera, id-märka och försäkra samt behålla livet ut.
Hoppas katten får en bra ägare!
Ja och jag som har/har haft 4 katter på 22 år….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....