Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattens-status
Läst 2826 ggr
tervmatte
0

Vad håller katthemmet på med?

Ännu än gång har jag blivit riktig besviken på katthemmet som jag ibland hjälper till på.

En person från min mans familj har för några veckor sedan bokat en kattunge på hemmet. Allt var frid och fröjd och de skulle hämta den i början av augusti.

Plötsligt för några dagar sedan ringer det telefon hos dem. Det var katthemmet som ville att de redan nu skulle hämta sin kattunge. De andra var tydligen redan hämtade och bara den var kvar.

Och visst åkte de och hämtade den.

Det var i onsdags. Igår såg jag kattungen…. Den är superliten, bara skinn och ben, spänd buk, väger 530g och är allmänt ynklig.

Kattungen är inte heller vaccinerad än då den är för liten för det enligt katthemmet. De ska åka tillbaka med den för första vacc. om tre veckor…

Hur i h*****e kan de lämna ut en sådan liten kattunge? Ta bort den från mamman vid (enligt de) 10v ålder när lagen förbjuder det? Mamman fanns på plats så varför fick inte kattungarna vara där tills de fyllde 12v? Hur kan man lämna ut en ovaccinerad kattunge?

Igår fick den ögoninflammation och vi fick åka in akut till djursjukhuset och där sade veterinären också att den är väldigt liten och att buken är ovanligt spänd och misstänkte att den har mask.

Kattungen är alltså inte ens avmaskad!!!

Så nu kämpar nya ägarna med att försöka få den frisk igen.

Men jag är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ upprörs just nu. Vad håller de på med? Det känns så en de ja vù. Vi tog också en kattunge därifrån i oktober och den var också för ung. Det förklarades för oss med att den var moderslös och behövdes mera omsörg vilket de inte kunde ge den då. Okej, tänkte vi. Kattungen blev supersjuk samma kväll som vi hämtade den. Vi har, tack vore många veterinärbesök och dygnetrunt tvångsmatning och medicinering i nästan två veckors tid, att överleva men också där visade sig i efterhand att den inte var vaccinerad eller ens avmaskad.

Vår kattunge har kronisk herpes och kommer att bära det livet ut. Ungefär en gång i månaden får den utbrott av sjukdomen.

Fy f*n vad jag är arg just nu… De nya ägarna ska ringa katthemmet på måndagoch kräva förklaring!

Inte ens ett katthem följer lagen…

Mettan
0

Anmäl katthemmet till länsstyrelsens djurskyddsinspektörer. Finns det någon organisation bakom katthemmet? I så fall kontaktar du huvudorganisationen och talar om hur det ligger till.

Även om du har hjälpt till där, så dra dej inte för att anmäla. Ett katthem SKA följa lagen och om de inte gör det dras tillsyåndet in. För de HAR väl tillstånd?

Mettan

martdat
0

kan inte ens katthem fälja 12 veckors lagen så blir det ju inte lätt att klandra privatpersoner heller,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

emjon
0

Förstår fullkomligt att du är upprörd och detta är inte acceptabelt. Håller med om att katthemmet skall anmälas för sådant här förstör väldigt mycket för de seriösa katthemmen när det sprids.

Fick genast känslan av att de ville bli av med kattungarna när de upptäckte att allt inte stod rätt till fy f-n. Tänkte också på hur de kunde ha gått för dessa kattungar om de inte hamnat hos er som vill deras bästa. Hur många är beredda att starta med massa dyra vetbesök och risken finns väl att de dumpat dem.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Gardens
0

undrar vilket katthem det är,så de inte har satt det i system att göra så? undrar som de andra..har de tillstånd?

Imasy
0

En "regel" man brukar använda sig av är väl att inte leverera kattungar som väger under 1 kg. Men det brukar de ju väga vid ca 12 v ålder.

Dåligt att inte katthemmet tar sitt ansvar, när de borde föregå med gott exempel.

tervmatte
0

Katthemmet har tillstånd och är anslutet till Djurskyddet Sverige.

Och ja, det verkar som att de har satt det i systemet…

Förvildade katter har inte en chans att överleva där heller.. De sätts i karantänn i två veckor (en bur på 1x1x2m) och gömmer de sig och är skygga efter dessa två veckor helt utan mänsklig kontakt (i en annan byggnad) så avlivas dessa.

Deras veterinär brukar motsätta sig detta men kan inte göra så mycket. Hon brukar kräva att de ska få komma in i ordinarie byggnaden och få en ärlig chans, bland människor och andra katter innan deras öde avgörs. Hon har tagit ca 50 förvildade katter därifrån istället för att avliva dessa. De katter kasterer, vaccinerar och id-märker sedan och de får leva i TRN kolonier som hon skapade på Gotland. Helt underbar veterinär som inte kan titta på det som händer på katthemmet…

tervmatte
0

Imasy

Jag är av samma åsikt, att kattungen ska väga minst 1kg innan den får flytta. Jag blev chockad när jag såg kattungen och tog direkt fram vågen.. .. 530g….

tervmatte
0

P.S. Det är inte katthemmet på Gotland det handlar om.

Dagoe
0

Snälla Tervmatte, gör en anmälan hos länsstyrelsen och kontakta Djurskyddet Sverige. Så otroligt viktigt att man gör det då det annars inte kommer att ändras någonting! Skulle vara skönt om denna underbara veterinär också kunde få en chans att säga sitt när länsstyrelsen kommer att granska anmälan.

Lova mig att du gör en anmälan! ;)

tervmatte
0

Dagoe

Jag har aldrig anmält någon för något så jag vet verkligen inte hur det går till……

Men jag tänker ringa Djurskyddet Sverige imorgon i alla fall.

Angående veterinären så tror jag inte att hon skulle dra sig för att prata.

Ni kanske kommer ihop skandalen med svenska slakterier för några år sedan? Det var en länsveterinär som filmade djurplågeriet som försegick (stav.?) där och ofentliggjorde det. Det var mycket om det på alla nyheter och har för mig på uppdrag granskning eller liknande med. Veterinären tvingades att sluta efter avslöjandet. Det finns massor med hennes filmer på slakterier på Youtube.

Det var just denna veterinär som hjälper nu hemlösa katter på Gotland och i Kalmar län.

Dagoe
0

Det är bara att ringa eller maila länsstyrelsen och berätta vad du har berättat här :)

mymlanbus
0

Usch, en sån liten kisse Förvånad min minstingen här hemma väger nästan detsamma som den och den ska i alla fall vara här i 6 veckor till. Nä, vad är det här? URK Skrikandes

Felixfelix
0

Dåligt gjort av katthemmet.Du måste anmäla så kanske det går att få stopp på deras lagbrott.Begär ett intyg från veterinären på kattungens tillstånd och vikt,det är bra som bevis.

tervmatte
0

Jag har nu mailat Djurskyddet Sverige.

Flera av de har nu semester men jag skickade även till kansliet så någon borde snart läsa den.

Jag krävde förklaring på varför deras medlem bryter lag så jag hoppas på ett svar.

Bumbis
0

Fy bubblan vilket beteende av ett katthem Skrikandes som ska föregå som ett gott exempel.

Man kan undra hur mycket de inblandade på katthemmet egentligen bryr sig!

Jag avskyr när katthem inte är ärliga när det gäller att placera katter som kanske inte är friska. (om det nu var så i det här fallet) men känns som fler haft den tanken här i tråden.

Katthemmet vinner ingenting på att göra så här, de får bara dåligt rykte.

Dagoe
0

#14 Bra jobbat! Skicka en kopia till Länsstyrelsen, det är den enda myndighet som kan tvinga katthemmet att ta åtgärder.

Kusten
0

14 - Jättebra, hoppas du får snabbt svar! Hemskt oseriöst beteende från katthemmets sida, det får bara inte gå till sådär.

Mettan
0

Någon här frågade om detta med 12-veckorsgränsen. Jag hittade detta på Jordbruksverkets hemsida.

Kopiera gärna och skriv ut och dela ut.

Mettan

----------------------------------------Skötsel av katter
Katter ska ses till minst ett par gånger per dygn. Detta är speciellt viktigt då de är instängda i lägenhet, annan bostad eller i kattstall. Om du har en katt som får gå ute kan du erbjuda den mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags. Även ladugårdskatter och stallkatter ska ges tillräcklig med tillsyn.

Katter är inte flockdjur på samma sätt som hundar, men har likväl ett behov av social samvaro. Genom sällskap av andra katter, andra djur eller människor kan du se till att din katt få den sociala kontakt som den behöver.

Stimulerande miljö

Du ska se till att din katt får riktlig med miljöberikning. Katter som får gå ute får berikning från utemiljön, medan katter som hålls inne behöver andra möjligheter såsom upphöjda liggplatser, möjlighet att klösa samt gömställen. Det är särskilt viktigt att katter som hålls inomhus permanent blir aktiverade eller får någon annan typ av sysselsättning.

Katter får inte hållas bundna.

Du får dock använda koppel för att ge din innekatt möjligheten att uppleva utemiljön. Det som du bör tänka på dock är att katten ska inte lämnas utan tillsyn när du har den kopplad.

Katter på balkonger

Varje år händer det att katter skadas när de faller från fönster och balkonger. Därför säger de nya djurskyddsreglerna som trädde i kraft första maj 2008 följande:

Om katter vistas ensamma på en balkong, och balkongen är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller något annat som gör att katten inte kan falla ned.

Notera att denna regel bara gäller när katten vistas ensam på balkongen.

Kattungar

Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte det finns särskilda skäl.
författningar
Djurskyddslag (1988:534)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Djurskyddsförordning (1988:539)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2008:5) om hållande av hund och kattPDF (L 102)

Föreskriftsdokumentation till hund- och kattföreskrift SJVFS 2008:5PDF

Alla djurskyddsbestämmelseröppnas i nytt fönster
vidare läsning
Korsningar mellan varg och hund / Korsningar mellan vildkatt och tamkatt

Fyrverkerier och våra sällskapsdjur

Centrala hundregistret

In- och utförsel av hund och katt

Smittsamma sjukdomar

Träning och tävling med djur

Tillstånd för verksamhet med djur

Mettan
0

Härkommer länken till Jordbruksverket, där jag dels hittade ovanstående och det dels finns massor med annat att både läsa och troligen beställa utan kostnad.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hundochkatt/skotselavhundochkatt/skotselkatter.4.1c72e95711857a2245380009610.html

Mettan