Vägra "Kattungar skänkes!"-annonser!
Tänk om tidningarna kunde ställa upp på katter genom att vägra ta in annonser med texten "KATTUNGAR BORTSKÄNKES!"
Idag har jag skickat in förslag till de två stora dagstidningarna på min hemort att de skulle betänka att stoppa "Gratis-kattungar"-annonsering:
Kattungar är levande varelser, de ska ha ett pris och ett värde, och det ska absolut vara högre än det allmänna idag!
Snälla alla lokaltidningar, annonsblad och sälj-sajter: SÄG NEJ TILL ANNONSER OM GRATIS KATTUNGAR!
VÄGRA att ta in dem!
KATTER är värda att få KOSTA!
Plus skriivt om det på Wikki-bloggen. http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.9886059
Var snälla och skicka denna budkavle vidare till era lokaltidningar också!
TassKram MewTwo
Det var bra gjort,det kan jag också göra där jag bor!
så björklövet, STNB och bohuslänigen avklarade
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har nu skickat till lokalblaskan här men ändrade och skrev katter istället för ibland händer det att även vuxna skänkes bort.
Härligt! Om många sådana påpekningar kommer till många tidningar kan det kanske leda till nånting. Dessutom tror jag att det inte alls gör något om det kommer in flera till samma tidning - då vet de att det finns en opinion!
TassKram M.
Dalarnas Tidning har fått tips om den här bojkotta skänk-kattungar-gratis-annonser!
Jättebra initiativ. :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har faktiskt ringt och klagat när jag sett hemska annonser .Det hjälper att påpeka. Så här står det nu mer i tidningen.
Jag brukar även ringa upp de som har satt in annonsen för mitt adrealin brukar stiga så högt ,ibland kan det hjälpa även där.
Vi har bestämt oss för att följa organisationernas Sveraks (Sveriges Kattklubbars Riksförbund) och SKKs (Svenska Kennelklubben) rekommendationer att inte sälja kattungar yngre än 12 veckor eller hundvalpar yngre än 8 veckor samt att ett pris på minst 100 kronor per katt och 500 kronor per hund måste stå med i annonsen. Försäljning av pitbull och varghybrider är inte tillåtet och ej heller att skänka bort kattungar.
Vid förfrågan måste en hundannonsör kunna delge hundens registreringsnummer från Jordbruksverket. I de fall registrering ej hunnit ske, måste valpens mammas registreringsnummer kunna anges. Importerade hundar får inte säljas. Vid annonsering av rovdjur och/eller zoologiska djur som kräver tillstånd från Jordbruksverket måste tillståndet (inklusive nummer) anges i annonsen. Här kan du läsa mer om jordbruksverkets regler.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Det slog mig just att informationsavdelningen på jobbet har ca 30 av landets lokaltidningar. Jag ska ta mej en sittning där och titta på deras annonsregler, och sedan skicka uppropet till dem som inte följer dessa rekommendationer!
God idé att ringa ev. annonsörer också. Jobbar vidare på det! Tack!