Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1796 ggr
Silvestris
0

Kastreringsfilmer,7 veckor vs. vuxen

Fick en länk skickad till mig av en vän och det var väldigt intressant att se vad som fanns där. En veterinär har filmat kastrering av valpar och kattungar av olika kön samt även vuxna.

Har bara hunnit kolla igenom honkattskastreringarna men det fanns en talande skillnad. Kattungen blödde knappt något, blod behövdes inte torkas bort en enda gång och såret syddes ihop med ett stygn. Den vuxna honan blödde betydligt mer och det behövdes torkas och fler stygn fick sättas.

Båda verkade dock kastreras exemplariskt, men den visar på intressanta skillnader.

Här finns filmerna.

Engla
0

Nu har jag tittat igenom några av filmerna. Läskigt, tycker jag eftersom jag är livrädd för blod och operationer. Men intressant att se hur det går till.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

mymlanbus
0

Har också sett på filmerna nu… det blöder nästan ingenting alls på kattungarna, men de vuxna blöder. Så nu har vi sett att det faktiskt går att kastrera tidigt, redan 7 veckor gamla kattungar kan man alltså kastrera. Undrar varför det inte är vanligare i Sverige att man gör det? Undrar bara varför? Om det är "lättare" att göra det när de är små, varför gör man inte det?

/Malin

Silvestris
0

Visst är det fascinerande att se skillnaden. Det är en sak att läsa och höra folk säga saker, en helt annan att se skillnanden själv.

mymlanbus
0

#3. Mmm, imponerande faktiskt. Önskar att man kunde göra det innan man sålde iväg kattungar… då hade man ju tagit ansvaret själv för man vet ju inte om den blivande ägaren faktiskt kastrerar fast de säger det *bläk*

Det finns en veterinär här i Norrköping som kastrerar tidigt, men jag har aldrig varit i kontakt med honom. Norsholm är ju snabba och tidiga men jag vet inte om de gör det tidigt… men det ska jag allt ta reda på :)

Nyttig information och nyttigt att se skillnaden!

Tack!

amaranti
0

#4 Det låter ju toppen att du känner till en veterinär i din hemstad som utför tidig kastrering. Jag tycker du ska kontakta honom redan i förväg tex genom att förlägga ngt rutinärende som vaccinering hos honom. På så sätt får du chansen att prata igenom det i förväg och förbereda dig mentalt innan det blir aktuellt.

Givetvis kan du även kolla med det andra stället. Tänk bara på att det nog inte är ngn vits att fråga i tidsbokningen, då är risken stor att du får ett slentrianmässigt standardsvar om 6 månader som en lämplig ålder för kastrering. Du bör diskutera direkt med veterinären.

Tycker som du att det var fantastiskt att se hur ingreppet utfördes. Har man inte sett med egna ögon är det lätt hänt att man i fantasin överdriver ingreppets svårighetsgrad. Man brukar ju prata om att det är en större operation och en buköppning etc men ser man filmen förstår man ju att det faktiskt är ett ganska enkelt och rutinartat ingrepp. Från sövning/rakning tar ju hela ingreppet inte mer än 4 min blankt i videon. Nu verkar det ju vara en väldigt duktig och erfaren veterinär men det är väl inget som säger att vi inte har en massa skickliga veterinärer även i Sverige?

Det hade varit väldigt intressant att få höra synpunkter från er eldsjälar som lägger ner ett stort arbete på att hjälpa upp situationen för hemlösa katter? Jag tror att det skulle vara ett stort steg i rätt riktning om katthemmen började använda sig av tidig kastrering så att alla katter var kastrerade vid omplacering till ett nytt hem.

Silvestris
0

Det var inte så intressant att diskutera detta nu? När en expert faktiskt visar och berättar vad som sker?

brutt
0

4.Jag bor ju i Norrköping men har aldrig hört talas om att någon veterinär utfört detta i den här staden.

Undrar därför förstås vem denne veterinär är?

tervmatte
0

Jag kan inte se filmen :-(

Var ska man klicka för att se den? Det finns bl.a. ordet VIDEO på den sidan men det är inte klickbar…

mymlanbus
0

#4. Han som har på Bråddgatan, tror jag att det var, fick infon av en tjej på katter.

Har ingen egen erfarenhet som sagt vad, men Norsholm är ju stora, eller Kneipen och borde kunna göra det också… ska fråga varför man inte rekommenderar det där nästa gång jag går dit.

Silvestris
0

Till höger på sidan finns en rad filmlänkar. Honkattskastrering, hankattskastrering etc.

mymlanbus
0

Jag är imponerad, helt klart! Så mycket man kan förebygga med att kastrera ungarna innan man säljer dem!

Tack för en bra länk Silvestris

johnnys girl
1

Amaranti:

Som eldsjäl plockar jag upp bollen. Visst har vi diskuterat tidig kastrering som en intressant möjlighet på Stockholms Katthem. Men vi är aningens tveksamma och vill avvakta innan vi börjar kastrera våra kattungar.

Skälen till detta är främst att vi anser att det ännu ej finns tillräckligt med forskning som kan belägga att tidig kastrering inte inverkar på kattens fysiska och psykiska utveckling.  Visserligen har ingreppet utförts under många år i USA men man ska inte glömma att det är landet där man anser att det är helt ok att operera bort klorna på katter.

Tidig kastrering är relativt nytt i Sverige och många veterinärer är skeptiska på samma grunder som vi på Stockholms Katthem. Forskningsunderlaget är för klent.  Så länge veterinärkåren inte är övertygad så vill inte vi utsätta våra kattungar för några risker.
Jag är medveten om att många skriker att katthemmen ska gå i bräschen för detta och ta sitt ansvar. Samtidigt skulle många av dessa  personer aldrig drömma om att utsätta sina egna kattungar för några chanstagningar..  Så min fråga är då varför det skulle vara ok att utsätta en kattunge för risker bara för att den råkar vara född av en hemlös mamma? Det om något är ansvarslöst tycker jag och bidrar inte till att höja kattens status.

För att förtydliga mig så är vi inte negativa till tidiga kastrering i sak. Men vi vill att en enad veterinärkår står bakom och är beredda att utföra dem innan vi är beredda att börja kastrera våra kattungar.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

brutt
0

9.

Tack för att du svarade!

Alexej
0

Jag förespråker absolut tidig kastreringen. Hur ska vi lösa problemet med antalet hemlösa katter annars? Hur mycket vi än kämpar-tex med namninsamnlingar om id-märkningar osv blir antalet hemlösa katter bara fler. Vet att många katthem inte följa upp kastreringen av sålda kattungar. Det känns som att ösa vatten ur en sjunkande båt.

Jag är säkert att antalet hemlösa katter skulle sjunka dramatiskt efter ett tag om vi skulle akceptera tanken om tidiga kastreringar (efter 6 veckor).

Här skrev jag en artikel om det:

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=2d111704-8216-413d-aa99-822b93673a2d

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
0

Hur kan ni påstå att det finns för lite forskning? Detta är globalt sett antagligen ett av de mest undersökta områdena inom kattmedicin. Det finns mängder med studier från USA och Tyskland och det finns även studier från andra delar av världen.

Jag undrar hur väl ni har undersökt saken om ni kommit fram till att forskningen är otillräcklig.

Bara på denna sida finns över 30 studier om tidig kastrering på katt samlade och då ska vi nog inte tro att denna ambitiösa människa har lyckats samla ihop exakt varenda studie som har utförts. Över 30 st… vilket område (förutom kattfoder) hittar man snabbt så många vetenskapliga referenser till?

De jag känner som ivrigt förespråkar tidig kastrering av hemlösa katter förespråkar tidig kastrering av alla katter och många av dem (de flesta) kastrerar sina kattungar tidigt.

Silvestris
0

Glömde skicka länken till referenssamlingen: http://www.nal.usda.gov/awic/pubs/SpayNeuter/earlyspay.htm

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
brutt
0

12. Håller med till fullo.

9. Veterinären ifråga har semster enligt telefonsvararen så den veterinären kan vare sej bekräfta eller dementera just nu.

Silvestris
0

Vi kan ju vända på frågan också. Vad finns det för vetenskapliga belägg för att kastrering vi 6 månaders ålder skulle vara bäst för katten? Någon som har kollat upp det?

Alexej
0

Många raskattuppfödare tar sitt ansvar och låter kattungar som inte ska gå till avel kastreras före försäljning. Men vi som kämpar för hemlösa katter och borde verkligen vara medveten om risker när man säljer okastrerade kattungar stoppar huvud i sanden och gör ingenting.

Inga katthem borde sälja några kattungar som inte är kastrerade eller kan garantera en uppföjlning om senare kastrering.

Här finns en intressant diskussion med adresser på Rexforum:

http://forum.rexringen.nu/viewtopic.php?t=4449&start=0&sid=dbc3ddfd18feb1a331d6289f5d3d4ac9

brutt
0

12. Håller med till fullo.

9. Veterinären ifråga har semester enligt telefonsvararen så den veterinären kan vare sej bekräfta eller dementera just nu.

mymlanbus
0

#22. Ok… då får vi vänta till efter hans semester då :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tanken är mycket god men jag tillhör skaran som ställer mig tveksam än så länge till alltför tidig kastrering. I de amerikanska studierna finns en del oklarheter om den långsiktig påverkan. Det går ej att komma ifrån att alla funktioner inte är utvecklade hos katten hur tidigt som helst, såsom bland annat funktionerna hos lever och njurarna. Jag känner inte att de studier jag tagit del av svarar på hur kattens totala hälsa påverkas, vad händer exempelvis med kattens framtida immunförsvar? Tycker inte riktigt de studier jag läst utrönar om vad för komplikationer/ framtida problem som kan uppstå och vad som kan göras för att förhindra dem därav känner jag fortfarande en tveksamhet.  Det är enkelt att visa det som går bra men ingenting är aldrig helt så enkelt.

Kanske läser jag med för kritiska ögon på de amerikanska rapporterna men då Usa Usa ser på annat vis på exempelvis lämplig adoptionsålder (och även på andra saker) kan jag därmed inte låta bli att vara lite ifrågasättande i mitt läsande av dem och även en distans till deras resultat i rapporterna. Jag hoppas verkligen att det inom en snar framtid kommer att finnas mer forskning inom området och mycket önskvärt med även svenska studier och andra länder med för att få en annan synvinkel och bredd på underlaget.

#14/21 du är vad jag förstår varm förespråkare av tidig kastering och anser att katthemmen bör arbeta med det för att minska antalet hemlösa katter från de katter som säljs från katthemmen. Min fråga till dig är då hur många av alla katter som säljs i Sverige kommer från katthem contra den "privata" marknaden? Givetvis skall katthemmen arbeta för ett minskat antal hemlösa katter i Sverige men att tro att bara katthemmen kasterar tidigt kommer det ordna sig känns lite väl snävt tänkt. Kanske har jag misstolkat ditt inlägg, men så förstod jag det.

tervmatte
0

8 & 17 Tack för svaret

Nu har jag tittat på alla filmer och jag håller med om att tidig kastrering är ett utav medel för att minska kattbeståndet i Sverige.

Hur många gånger hör man inte att någon väntat med att kastrera sin katt vid 6-8 månaders ålder och plötsligt blivit med kattungar?

Skulle katten har kastrerats i tidig ålder skulle inte denna kull med kattungar föddas. I dagens kattöversvämmad värld där tillgång och efterfrågan är helt rubbade är varje född kattunge en kattunge för mycket.

#24 Jag tror att #14 menar att om katterna var kastrerade innan dem lämnade katthemmet skulle det inte finnas någon risk att t.ex. ovan nämnda situation skulle uppstå. Det skulle garanterad inte föddas några kattungar av katter som kom från ett katthem.

Alexej
0

#24 Jag vet att många katthem säljer sina kattungar utan någon uppföjlning. Ett bra katthem borde vara ett förebild för andra "privata" kattägare/-säljare.

Katthem och deras priser på katter har gjort det "legalt" att ta betalt för katter. Nu kan man säja att en katt från ett katthem kostar också….

Jag skrev nånstans (hittar inte mer) hur många förmedlade kattungar från katthem i Tyskland aldrig blev kastrerade-det var typ mer än hälften. Därför har nu flera katthem i Tyskland börjat med tidig kastrering.

I Bremen tex. har man sedan 1993 kastrerat katter med 12 veckor. 1997 kastrerade man där 500 katter- 75% av det "tidiga kastreringar" utan problem.

Ett annat djurhem (Bonn) kastrerar har sedan förra året börjat med tidig kastreringen under mottot: När barn får barn.

I Berlin finns ca. 50 000 hemlösa katter. Där jobbar man mycket med TNR. Infångade kattungar blir kastrerade och återlämnas till sina familjer om det inte finns plats till förmedling på katthem.

Jag anser att situationen för hemlösa katter här i Sverige är dramatiskt och vi är tvungna att hitta på nya vägar och nya sätt att minska antalet hemlösa katter. Hitills har vi inte lyckats med det.

Silvestris
0

Det finns inga långtidsstudier som visar att katter som kastrerats vid 6 månaders ålder utvecklas normalt heller (inte som jag funnit iaf). Varför kräver du inte det? Varför accepteras 6-månadersgränsen helt godtyckligt när den inte alls är vetenskapligt grundad? Eller är du en av de få som anser att katter ska ha växt färdigt och ha blivit fullt könsmogna innan de kastreras?

amaranti
0

Citerar dig:

"Jag är medveten om att många skriker att katthemmen ska gå i bräschen för detta och ta sitt ansvar. Samtidigt skulle många av dessa  personer aldrig drömma om att utsätta sina egna kattungar för några chanstagningar..  Så min fråga är då varför det skulle vara ok att utsätta en kattunge för risker bara för att den råkar vara född av en hemlös mamma?"

Skulle absolut inte rekommendera någon något som jag inte själv var beredd att göra. Jag är själv uppfödare och har valt att börja kastrera mina kattungar innan de byter hem. Detta beslut har jag kommit fram till efter att  ha satt mig in i den stora mängd forskning som finns på området. Jag har också tagit del av de erfarenheter som uppfödare, både i Sverige och utomlands, har när det gäller tidig kastrering.

Jag har kommit fram till att det är mitt ansvar som uppfödare att se till att de av mina katter som säljs till sällskap verkligen blir kastrerade. Jag vill inte personligen bidra till eventuella blandraskullar eller sk "hoppsankullar.

Jag anser också att det definitivt är bäst för katten att kastreras före könsmognad. Man vet idag att det finns flera hälsomässiga fördelar med det, man minimerar tex risken för juvertumörer senare i livet. Man ökar chansen att katten ska fungera med andra katter, bli mindre revirhävdande. Man minskar risken för att en hankatt (gäller för den delen även en del honor) ska börja strila, ngt som kan skapa problem i nya hemmet. Katten slipper gå igenom först den hormonella omställning det innebär att bli fertil för att sedan kastreras och på nytt utsättas för en stor omställning med allt vad det innebär av att  rangordningen i kattgruppen måste göras upp på nytt etc.

Om  sedan kastreringen görs vid 3 mån eller 6 mån är kanske inte så viktigt (men all forskning pekar på att det blir ett enklare ingrepp ju yngre katten är), men tyvärr är det inte alla kattägare som kommer sig för med att kastrera i tid utan kanske låter honkatten gå på p-piller i många år helt i onödan, därför har jag valt att se till att det är gjort när katten flyttar. Jag vill göra vad jag kan för att kattungen ska fungera optimalt i sitt nya hem. Det finns faktiskt många kattungeköpare som tycker det är skönt att ha det gjort och slippa oroa sig för att själva behöva gå igenom tex en honkattskastrering.

Alexej
0

Putt

monsi
0

Var det någon som såg vetrinären på tv som kastrerade en han kattunge hemma hos en kvinna. Han skulle göra något med en äldre katt tror den också skulle kastreras, då tog han o kastrerade den lille ca 3 månaders hanen med.

Vetrinären sa att så länge kulerna hade trillat ner så var okej eller bättre att kastrera tidigt, kommer inte ihåg riktigt det var ett tag sen det visades.

Så det finns de vetrinärer som redan gör detta här o det visades på tv o vad jag vet å var det ingen som reagerade negativt på det.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Naquita
0

jag är lite tveksam till detta , även om saken är god. Jag är kanske lite blödig, men jag anser att "barn ska få vara barn". Varför utsätta en liten bäbis för en operation? är det någon som tänker på den lilla kattungen som måste utsättas för detta så liten o skör? Vid 6 månaders ålder har den växt till sig psykiskt och kan klara av en sådan grej mycket bättre. Även om själva operationen fungerar, är det fortfarande rätt att göra så mot en bäbis? Även om kattungen ser ut att må bra efter operationen, kan den inte prata och berätta hur den mår. försök sätta dig in i situationen. Den har fått sprutor, dessutom opererats och på allt detta ska den flytta från hela sin familj till något helt nytt. är det helt rätt?

Jag vet att vi måste göra något drastiskt för att minska de hemlösa katterna, men ibland går man för långt tror jag även om man vill väl. Jag tror att man ska tänka efter både en och två gånger innan man medvetet utsätter små bäbisar för en , faktiskt, rätt onödig operation i så ung ålder. Man får väl se till att placera ut kattungarna hos SERIÖSA personer istället.

jag är absolut inte emot det helt, vill gärna höra era åsikter med?

Silvestris
0

Eftersom jag själv har erfarenhet av tidig kastrering svarar jag. De "små och sköra" kattungarna jag har fått kastrerade har varit 15 veckor gamla och vägt runt 2 kg. Vi kom till veterinären tidigt på morgonen i lugn och ro, kattungarna fick lugnande och somnade tillsammans (de slets alltså inte bort från sina syskon), de kastrerades och vaknade sedan tillsammans. Vad vi vet så var de inte ens medvetna om att de har varit isär. Veterinären kollade så att kattungarna var OK, vi åkte hem, jag öppnade transportburen och grabbarna rusade ut och busade precis som vanligt.

Självklart flyttar inte kattungarna omedelbart utan det gör de efter ungefär en vecka och vid det slaget är jag helt övertygad om att de har glömt kastreringen.

Det finns absolut ingenting i kattungarnas beteende som jag kan tolka som att de mår sämre av att kastreras som kattungar än som vuxna. Snarare tvärtom. De vuxna har mått märkbart sämre efter kastreringen. Kanske pga. sämre smärtbehandling eller av den enkla anledningen att de inte har lika bra läkekött och de därmed har en längre läkperiod.

Kastrering är ingen onödig operation. Den är lika nödvändig oavsett vid vilken ålder den utförs. Jag föredrar så tidigt som möjligt. För kattens skull.

Jag föredrar att placera mina sällskapskatter, kastrerade i seriösa hem. Att jag kastrerar kattungarna innebär inte att jag är mindre noga med vart jag placerar dem.