Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 781 ggr
liinah
0

Hur tycker ni jag ska göra?

Sedan i mars har här sprungit omkring en svartvit misse, tam och mycket kelig. H*n kommer och går men håller sig i närheten. Det område jag bor i är definitivt inte idylliskt för en utekatt, här är det väldigt tätbefolkat, det finns många trappuppgångar att bli inlåst i, många vägar varav iallafall en är mycket trafikerad. Detta är den enda "utekatt" jag sett i området sedan jag kom hit för ett par år sedan.

Jag har inte granskat katten ännu men den ser inte ut att vara i dåligt skick.

Får så dåligt samvete när jag ser den gå omkring här ute så nu till min fråga, kan jag göra såhär:

1. Kolla katten och se om det finns några tecken på att den inte mår så bra och samtidigt kolla om det finns idmärkning i örat.

2. Finns ingen idmärkning, sätta på ett halsband med meddelande till ev. ägare om att jag önskar bli kontaktad angående katten.

3. Om ingen kontakt fås, plocka in missen för en idmärkningscheck hos veterinären.

4. Finns ingen idmärkning, annonsera om upphittad misse o.s.v…

Gör jag rätt då?

Alexej
0

Sätt på ett halsband med en liten lapp. Du kan skriva typ: Är katten hemlös? Snälla, ring mig….Tejpa fast lappen eller köp en liten hylsa.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kurran
0

Om du kan få tag i katten så ska du först av allt ta reda på om den är id-märkt. Är den tatuerad måste du läsa märkningen med fantasi för bokstäverna/siffrorna kan vara otydliga och tatueringar har olika många tecken så kolla noga. Man kan söka på SKK:s hemsida för att hitta ägare. Ettor, fyror och sjuor kan se ganska lika ut liksom åttor och treor, sexor, nior och nollor mm men använd fantasin.

Är den inte tatuerad gå då till polisen eller veterinären för att se om den är chippad.

Hittar du en ägare råder jag dig att ta reda på lite om ägaren innan du tar kontakt för det kan vara någon som har en dålig djurhållning och i så fall får du ta ställning till vad du ska göra.

Annars är lappar, annonser och en lapp fäst  i ett halsband det bästa du kan göra. På det sättet fick jag en gång iaf reda på att en katt inte hade någon som brydde sig om henne.

Vill du veta mer om hur man kollar lite om en person får du höra av dig genom ett meddelande till mig.

Lycka till!

Marga
0

Ja jag tycket att det låter som en väldigt bra plan. Du kan även kolla med polisen om den är efterlyst och anmäla den som upphittad om du plockar in den. Kolla även lappar i butiken, annonser på Blocket etc om den stämmer på beskrivningen på någon katt som är efterlyst i närheten.

liinah
0

Tack för tipsen!

Tar ett steg i taget och börjar med att kolla id-märkning i örat och chip. Beroende på vad jag får reda på så får jag ta ställning till det, finns ägare - kolla upp denne först. Finns ingen ägare så provar jag med halsbandet. Får jag ändå ingen klarhet i det så blir det givetvis annonsering via lappar, internet och en polisanmälan såklart.

Tack för hjälpen!!

liinah
0

Hittade en tatuering och efter lite efterforskningar så tror jag att jag hittat ägaren som bor på gatan nedanför oss, stämmer med färg och tatueringen. Måste vara någon nyinflyttad eller så är katten ny.

HUR gör man nu? Vill ju inte stöta mig med någon men jag tycker det är bedrövligt att den går ute här och dessutom är så tam… Går fram till vem som helst och alla är inte kattälskare.

Kan iallafall pusta ut att den inte är hemlös…

huskatt08
0

Är det så att katten är ute jämt…..i ur o skur….alla tider på dygnet så kan man ju börja undra.

Kan ju vara "hemlös" fast den har ett hem.

Du förstår vad jag menar.

tuska
0

Tala med kattägaren att du trott den va hemlös

Marga
0

Även om du har räknat ut vem ägaren är kan du ju testa med halsbandet och se om dom hör av sig. Det betyder ju i så falla att ägaren har koll på katten och bryr sig..