Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 1618 ggr
Lena
0

Djurskyddsmyndighet vill ej bli besvärad!

I Sverige fungerar djurskyddsmyndigheten så dåligt att den nu blir nedlagd. Det enda metod man brukar använda sig av är att ge jägare i uppdrag att skjuta hemlösa katter.

Vissa djurskyddsmyndigheter vill inte ens vet om vad som verkligen händer där ute. När en person som arbetar aktivt för hittekatter skrev till djurskyddsmyndigheten i sin kommun (som jag väljer att inte nämna vid namn) om olika missförhållande vad gäller hemlösa katter svarade avdelningschefen för enheten att  hon störde myndigheten i dess arbete. Avdelningschefen bad henne sluta skicka dessa mail. Han menade samtidigt att de redan visste precis hur situationen var och att de arbetade aktivt med problemen. Han lämnade dock ingen som helst redovisning över vad myndigheten gjort eller planerade att göra. Tidigare har de valt att helt negligera mailen. Detta var således det första svar som kom. Även Djurens Rätt har möts med samma tystnad.

Vad tycker ni om detta? Kanske var det trots allt rätt beslut av den nya regeringen att lägga ned denna myndighet?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Det var i bland det värsta jag har hört! Är det verkligen representativt att ha sådana här personer i ett så viktigt jobb? Vad ger det för signaler? Kanske att man kunde skriva en insändare om det dåliga bemötandet?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hawknestgrove
0

Ja du Lena, tänker många gånger på att det är nog lika bra att de lägger ner den myndigheten. Inte har de gjort nå¨got precis av godo. Där sitter 57 betonghäckar i Skara och uppbär feta löner, för att tal om att hästar är sociala djur och behöver sällskap. Inget nytt precis. Alla vet ju att hästar vill ha sällskap, men inte är nogräknade. En kanin är fullgott sällskap. Här uppe såg de till att en tjej som hade två fina hästar i ett stall som hon hyrde, fick sälja den ena hästen och skicka den andra till slakt. Varför??? Jo, det var inte så högt i tak att hästarna kunde stå på två ben…..Hästarna hade varit i samma stall i flera år och mådde prima. Samma sak med länsveterinären här i Västra Götaland när det gäller djursamlare, inget intresse. Bewr en bara att åter kontakta miljö- och hälso på kommunen, där inget heller görs.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Soulway
0

Jag tror att allt på något sätt hänger samman. Uppifrån och ner.Om t o m djurskyddande myndigheter väljer att avskjuta katter hur ska man då någonsin kunna höja kattens status? Vad sänder det för signaler?

Det är bra att sådana här fall redovisas härinne, Lena. Jag tror att vi måste börja uppifrån.Myndigheter, Politiker, Media. Vi måste våga granska, se och argumentera. Jag tror till och med många av oss KattVänner är så nedtryckta av allt massivt motstånd att vi inte ens själva kan föra fram vår sak korrekt.

Att vi inte vågar höja våra blickar för att verkligheten ser ut som den gör och vi kan den alltför väl: motstånd, fördom, gevär, besvär och "kuriosa".

Soulway

vanessa
0

Och det är anledningen till att jag inte hetsat upp mig på att det läggs ner. Så nu vet ni varför jag alltid ställt mig som icke-negativ  till nedläggningen. För de bryr sig inte om djuren som verkligen lider. De petar i saker som inte är livsviktiga. De kommer att återigen hamna på jordbruksveket och de kan vi enklare påverka då de sitter i Stockholm, och de lyssnar på politikerna, som vi ska påverka.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#4 Nu förstår jag precis vad du menade Vanessa!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

Blev tyvärr inte förvånad. Deras sätt att arbeta har visat sig vara som ett bett helt utan tänder.
Blev riktigt emot dem när lagen om att hästar inte får gå ensamma kom, men det räcker med en kanin. Chockerande, en häst klarar sig inte med en kanin. Så jäkla dumt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

ÅSa, håller inte riktigt med dig. För det första, så tycker DJurskyddsmyndigheten inte att det räcker med en kanin. Det är vad hästfolk jag känner anser. Sedan, så är väl en hästägare social tillsammans med sin häst åtminstone två, tre timmar per dag? Annars så skall du inte ha häst. HAde häst när jag bodde nere i Skåne, men sålde henne p g a att jag inte kunde ägna den tiden åt henne. Sedan så har jag sällan sett att någon har enbart en häst i sitt stall. Något annat djur brukar man komplettera med, en get, lamm, bara inte gris, för hästar gillar inte lukten. OCh som sagt, hästar kräver varken mer eller mindre tid än hundar i samvaro. tänk på de hästarna, som jobbar i jordbruket och skogen! De har sällskap hela dagarna! sedan så tror jag de behöver den vila de får, när arbetsdagen är slut.

evamojje
0

Jag håller med Soulway Glad

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Soulway
0

Tack evamojje! :D

Jag kikade lite grand igår på motioner i riksdagen och djurskyddsmyndigheten. Tanken med djurskyddsmyndigheten var mycket god!!!

En egen myndighet som skulle tillvarata Djurens Rättigheter. Istället för att sortera under jordbruksverket som ju också tillvaratar böndernas rättigheter till sin försörjning. (Slakt, utkomster osv.)

Jag tycker absolut att dessa två ska särskiljas. Och att vi ska ha kvar en djurskyddsmyndighet! Absolut!

Jag tycker att det är bra t o m det som kan upplevas som överdrivet den som det berör! Fiskar ska ha plats. Hästar ska ha sällskap! Och inga katter ska någonsin få skjutas!!!

Har djurskyddmyndigheten fungerat dåligt som i det fall Lena nämner då ska vi agera tillsammans och se till att det blir en bättre myndighet!

Men Djurskyddsmyndigheten behövs, kära vänner! Mer än någonsin!!!

Soulway

vanessa
0

Hästar är flockdjur av naturen. Om ni tittar på vilda hästar så ser man dem alltid i en flock, om de inte för tillfället förlorat herreväldet över flocken. Så de behöver sällskap hela tiden. Bäst är en hästvän, men det fungerar även med andra vänner. Väldigt få är ju som sagt var ensamma utan uppstallade tillsammans med andra hästar.

De hästar som jobbar vilar bättre om de har en annan häst, för de beter sig inte som vi som vill dra täcket över huvudet när vi är slutkörda. De behöver en annan vän, dels för att den så att säga kan hålla koll på omgivningen, samt bara vara vän. De som så att säga pratar med hästar använder sig av deras flockmentalitet för att komma dem nära. Genom att bland annat nonchalera dem så att hästen sedan börjar följa efter dem. Och så fortsätter det så.

Så det är viktigt med flock för en häst. Mycket viktigt. Nog om det :-).

Vanessa

evangeline
0

Apropå hästar och sällskap så måste jag bara inflika ett litet beröm till Åsas stall! Hennes två hästar har de största boxar jag sett!! Tjockt med rent härligt strö och 2 missar som trampar omkring. Jag lovar att hästarna kan dansa samba i sina boxar!! Jag har hållit på med hästar i tolv år och har aldrig sett så stora boxar till bara EN häst….man får lätt in två på utrymmet….

Snodde lite tråd men ville bara berätta….

Evangeline

Lena
0

#9 Tyvärr är inte "mitt fall" på något sätt unikt. Djurskyddsmyndigheten har inte fungerat något vidare bra någonstanns i landet.

Kampfisken de lade ned så mycket arbete på för att den var i ett för litet akvarie är en fiskart som trivs bäst om den får gå i små grunda akvarier eftersom det liknar dess naturliga biotop. Det är då de förökar sig och blommar ut. I ett stort akvarie tynar de däremot bort och brukar snart dö.

Hästar kan jag just inget om, men det har varit flera knepiga fall där hästar som mått bra innan mydigheten blandade sig i leken senare blivit sjuka eller tom fått alivas. Vad är det för bra med den åtgärden kan man ju fråga sig? Katter däremot gör de knappt inget alls för förutom dessa skjutglada manövrar…. och TNR metoden vill de inte ens läsa om….

En djurskyddsmyndighet som verkligen jobbar för djuren det behöver vi, men den som varit har inte lyckats med uppgiften och är därför inget att slåss för. Vi behöver en nystart med nya krafter helt enkelt och med en ändamålsenlig organisation. Att som man gör i Nederländerna kombinera djurskyddet med ideella föreningar är nog inte helt fel. Föreningar som får ekonomiskt stöd för sitt arbete med eldsjälar som brinner för sin uppgift.

//Lena

Faxlin
0

#7:
Om du inte håller med mig är fullt okej. Detta är ett fritt land och ett fritt forum. Man får tycka olika.
Av lika anledningar blev min ena häst stående ensam nu i sommar. Vi i praktiken bodde hos henne, någon av oss sov i stallets fikarum och vi fanns där på ett sätt som jag är övertygad om att många av er inte ens kan föreställa er. Men detta hjälpte inte. Hästen blev mer och mer olycklig. Hon åt men gick ner i vikt. Hon tappade gnistan i ögonen och mådde jättedåligt.
På djrskyddet sa de åt mig att skaffa en kanin. Jag sökte sällskap åt henne, satte til slut ut annons för att sälja henne till ett ställe där hon sklle få sällskap. Allt för att hon ska må bra. Nu behövde jag inte sälja, tack och lov. Hittade till slut en liten tös som nu är här hemma och håller låda. Nu har min första tös fått gnistan tillbaka i ögonen och jag märker att hon mår bra.
Det duger inte i mina ögon med någon människa i alla fall som sällskap. Skaffade visserligen ingen kanin, men tror inte det hade hjälpt heller.
Att hästar kräver mycket tid av sin ägare kan jag inte påminna mig att jag sagt något om. Men kanske stod det att läsa mellan mina rader att de skulle gå ensamma i sin hage hela dagarna. Vad vet jag. Då ber jag om ursäkt och hoppas ni hoppar över de ovskrivna raderna hädanefter när ni läser mina inlägg. Finns förresten massor med hästar som är ensamma. Och det är jag imot i alla fall. Hästar är flockdjur, visserligen har vi gjort dem tama men den biten har vi inte fått ur dem.
Finns aldeles för många små hemma snickrade stall med en liten box med en häst. Oftast någon stackare som skaffats för att barnet vill ha en häst. Jaja, detta är nu helt fel sajt att skriva det här på. Men när vi nu pratade hästar så måste jag bara få prata jag med.

#12: Håller med dig.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lena
0

#13 Det är intressant att lära sig mera om hästar och deras livsbetingelser. Och djurskyddsfrågor är alltid aktuella att diskutera, inte bara när det handlar om katter. Alla djur drabbas och blir offer för människans okunskap. Det är alltid viktigt att utgå från varje djurs ursprung för att kunna erbjuda dem det de behöver för att leva det goda liv alla djur förtjänar. Flockdjur ska aldrig tvingas leva ensamma.

Skönt Åsa att det löste sig med kompis åt din häst. Min pappa kunde mycket om hästar och sade alltid att hästar inte skulle gå ensamma.

//Lena

Trullis
0

Min åsikt är relativt simpel idetta fall. Utifrån ett kattperspektiv så spelar det ingen roll överhuvudtaget om djurskyddsmyndigheten finns till eller inte. De har inte gjort någonting överhuvudtaget för katterna och visar noll intresse vid kontakt. Utifrån ett djurperspektiv så anser jag att djurskyddsmyndigheten har mycket att bevisa. Att vara en myndighet innebär att verkligen verka för djurens väl och inte bara vara. Stort ansvar som bör utkrävas.  Men ska en djurskyddmyngighet då finnas enligt mitt resonemang? Självklart men bara under förutsättning att våra skattepengar spenderas på rätt saker, varför inte börja med den i särklass största husdjursgruppen (bortsätt från fiskar) - katter. De har sämst skydd av alla, men ingen av de ansvariga bryr sig. Underligt

Mvh Helene

Hawknestgrove
0

Min åsikt om Djurskyddsmyndigheten som den har fungerat som institution: Pappersdrake eller tandlös tiger. Bara ett ställe för 57 st att uppbära lön och vända papper. För något vettigt har de inte lyckats få fram som jag har sett. RIP, säger jag och tror att Jordbruksverket som förut kan handha dessa frågor lika bra eller lika dåligt

Soulway
0

Djurskyddmyndigheten ska vara kvar men har den fungerat så dåligt som här beskrivs så måste man ju ifrågasätta vad i all världen DET har handlat om och varför!

En bra fungerande Djurskyddsmyndighet ska med stor kunskap om djur av skilda slag kunna fungera som skydd och värn mot människors okunskap, känslokyla elelr annat som får människor att agera felaktigt mot djur! En djurens försvarsadvokat. Med all tillgänglig djurkunskap och kompetens i ryggen. Det säger sig självt!!!!

Orsaken till varför det bör finnas en fristående Djurskyddsmyndighet är som följer:

Jordbruksverkets roll som böndernas försvarare och frågor om mat och slakt kan vara svår att förena med en roll som försvarare.

Att de ena stunden kämpar för bra kvalitet på köttet och nästa stund ska försöka rädda livet på djur!!! Det är en dubbelroll som

inte gagnar våra katter. 

Djurskyddsmyndigheten ska oavkortat stå på djurens och livet sida.

Bara behöva se till djurens bästa!!!!

Soulway

majvi
0

Djuskyddsmyndigheten har väl bara hållt på ett par år och har gjort en del misstag under den tiden.Misstag som de kan lära sig av .Själv har jag aldrig gillat ens tanken på att sätta en mask på kroken…

När det gäller hästar så har jag läst genom SHV om hästar som har stått inne i boxen i ett stall och inte har fått gå ut.Minns jag rätt var det en häst som hette Mischa som inte fick gå ut på 8 år innan SHV lyckades rädda honom.Fel  sorts mat hade han fått också.Jag glömmer inte bilden på hans ögon,han hade resignerat totalt och det fanns inget hopp kvar längre.Men i Mischas fall fick han livet åter..SHV är förresten svenska hästars värn www.shv.org

Jag håller med Soulway om att det behövs en djurskyddsmyndighet som står på djurens sida och inte tänker på hur mycket man kan tjäna på dom.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Misan
0

Att djurskyddsmyndigheten var så tandlös och så ointresserad av sitt arbete hade jag ingen aning om.

Däremot om man ser ett gäng hästar i en hage på sommaren så ser du aldrig att alla ligger ner samtidigt, det är alltid en häst som står upp och halvsover och håller vakt, och tittar man tillräckligt länge så ser man även att de byter så att vakthästen får vila. Ganska underbart faktiskt.

Lisa

[Ambrosia]
0

Detta är en mycket intressant fråga.

Jag tycker det skall finnas en djurskydsmyndighet och att den skall ha samma befogenheter som en polis, dvs vara en djurskydds polis, där alla fall får ordentliga utredningar och dömmas av mycket empatiska och djurskyddsutbildade domare.

Det är också viktigt att det finns en övergripande myndighet som utvecklar kommunernas djurskyddsenheter, så att de kan utarbeta gemensamma polescy regler. Annars så blir det nog lätt som det verkar har varit nu, dvs att kommunerna har egna polesyn som de arbetar utefter och att en annan kommun (som skall jobba utefter samma regelverk) har ett helt annat sätt att arbeta. Det bore också vara mer lika hur ett ärende ska gå till väga över hela landet. Och de borde vara förbjudet att skjuta katter och hundar.

I fallet som Lena beskrev tyckte jag djurskyddsenheten som hon kontaktade bemötte henne helt fel. De borde istället vara glada Lena engagerar sig. Men jag tror nog att de är, liksom socialtjänsten i Stockholms Stadsdelar i dag. Dvs bundna vid fötterna utan resurser och handläggarna vågar inte säga vad de tycker, för att de är rädda att bli av med sin tjänst. Så de bemötte nog Lena på det sätt chefen sa var det rätta. Jag undrar även om hur deras sekretess regler ser ut, om och vad de får säga i enskilda ärenden.

Till Lena: Hänvisande de inte till sekretessen när de avfärdade dina synpunkter och frågor? Vad var deras svar på varför de inte kunde ge dig svar på dina frågor eller synpunkter?

Jag sitter nu här och tänker på hur djurskyddsenheternas journaler och beslut kan se ut. Det borde ju rent logiskt vara så att vissa saker går att se för allmänheten, som tex domar, då enskilda människor kan få utdrag ur andra enskilda människors straffregister hos polisen. Men själva utredningen innan dom, eller en utredning som inte leder till en fällande dom, borde det ju vara sekretess på.

Vad tror ni? Någon som vet något mer?

MVH Ambrosia

Mvh Ambrosia

vanessa
0

Oavsett vad jag tycker i frågan så vill jag informera om en demonstration för att visa att djurskyddsmyndigheten. Samling lördagen den 25 november i Humlegården kl 13.00. Sedan är det avgång mot Mynttorget. Arrangör är Djurens Rätt. Gå in på deras hemsida för mer info.

**Vanessa
**

Lena
0

#20 Det var inte jag personligen som hade varit i kontakt med djurskyddsmyndigheten. Jag fick ta del av ett mail som avdelningschefen för en djurskyddsmyndighet hade skrivit till en person som arbetar mycket för hemlösa katter i den kommunen. Personen i fråga hade under en tid skrivit och delgjort olika fall av missförhållande som rörde hemlösa katter. Detta utan några reaktioner från myndigheten förrän detta svar kom.

//Lena

Bella-Maria
0

Ville bara säga att Djurskyddsmyndigheten finns i Skara och Kommunerna har en djurskyddsinspektör, inte riktigt samma sak

Lena
0

#23 Det är lite olika vad de kallas i olika kommuner, fast de lyder ju trots allt under djurskyddsmyndigheten. Här i Göteborg kallas det djurskyddsförvaltningen och ligger organisatoriskt ihop med Miljöförvaltningen. Men jag antar att det är det som gör det snurrigt helt enkelt. Det är en i högsta grad diffus och otydlig organisation. Det brukar aldrig vara bra för den verksamhet de ska bedriva när det är på det viset.

//Lena

Bella-Maria
0

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2406 Här kan man läsa vad Djurskyddsmyndigheten skriver om hemlösa katter. Följande har jag kopierat från Djurskyddsmyndighetens hemsidag: Det finns mycket som kan göras för att förebygga och minska antalet herrelösa katter, t ex sterilisering och bekämpning av antalet "sommarkatter". Avlivning ska dock endast tas till som ett absolut sista alternativ. En viltvårdsförening i Malmö har ansökt om tillstånd att få skjuta övergiva eller förvildade katter. Målet ligger just nu i kammarrätten, och Djurskyddsmyndigheten har fått tillfälle att yttra sig i ärendet. Myndigheten anser att det inte finns något självändamål i att avliva herrelösa katter utan förespråkar i stället att man ska utnyttja de katthem som finns.

De skriver även: De pengar som man hade tänkt lägga på en "sommarkatt" gör bättre nytta som ett bidrag till något av de katthem eller andra organisationer som arbetar med att hjälpa hemlösa katter.

miranda1
0

Vi har skickad en massa information till Djurskyddsmyndigheten angående förvildade katter och TNR, bla våran enkät och litteraturstudie. I ett medföljande brev har vi bett dom att ta ställning till problematiken omkring förvildade katter och komma med förslag hur dem har tänkt ta tag i problemet.

Brevet skickades till sex olika Medarbetare på olika avdelningar. Ingen av dom hörde av sig. Skickade ett mail efter några veckor vilket vi aldrig fick svar på heller…….

Bella-Maria
0

miranda

Ring i stället till Djurskyddsmyndigheten och prata med dom!

De kanske kan inte göra så mycket nu , eftersom de, enligt vad jag hört, inte får så mycket pengar nu längre, på grund av att alliansen tänker lägga ner myndigheten.

Det måste vi försöka hindra! Det är en myndighet som behövs. Hamnar detta under Jordbruksverket igen, får djuren det sämre, för Jordbruksverket har ju i uppdrag att handlägga frågor om jordbrukets produktivitet också. Det är inte svårt att gissa vilka som förlorar. Det är djuren.

Trullis
0

Jag kan bara tala för mig själv - men när jag har pratat med Djurskyddsmyndigheten om katter och tex obligatorisk ID-märkning har responsen varit " det är inte lagstadgat och därför inte på vår agenda". Att sen Djurskyddsmyndigheten hänvisar till katthem utan att ens reflektera över katthemmen och hur de finansieras är inget annat än oerhört nonchalant. "Avliva inte katten utan lämna den till ett katthem". Fin tanke men de spenderar inte en endaste liten krona i bidrag till de katthem som finns i Sverige, de funderar inte över hur katthemmen fungerar eller hur många hemlösa som finns.

Mvh Helene

Lena
0

#28 Personligen är jag också lite avigt inställd till "dom" eftersom de inte gjort ett skapandes gram för katterna i Sverige. Det gör mig även lite kluven till att slåss för deras existens. Men visst tycker jag precis som de flesta andra att de behövs ett fungerande djurskydd. Men kanske ska man börja om från början och bygga något som verkligen fungerar för den uppgift det har att fylla istället för att slåss för att ha kvar något illa fungerande?  

//Lena