Att vänja katten vid ett nytt hem....
Kom att tänka på det här med katt och flyttning. På min dotters gård finns en jättefin katt som heter Asterix och hans familj har köpt ett radhus längre ner på gatan. Men Asterix föredrar att hålla sig på sin gamla gård och vill gärna ha mat. Ibland syns han inte till på några dagar.I morse dök han upp igen.
Jag blir lite ängslig för katten,hoppas att han trots allt finner sig tillrätta i sitt nya hem,vem det nu är som äger honom. Jag menar att kattor som flyttar kanske springer bort,vad vet jag, eller söker sig tillbaka därifrån de kom,som Asterix.
Om jag skulle flytta och ta med mig en utekatt så skulle jag nog hålla katten inne,tills den har vant sig vid sitt nya hem. Nu vet jag ju inte hur det är med den här katten, utan jag kom bara att tänka på att man kanske ska låta katten vänja sig och bekanta sig med sitt nya hem innan de släpps ut om de är utekatter. Att hålla en utekatt inne,kan nog bli ganska så svårt.

Du har så rätt, man ska hålla katten inne. Vi brukar säga 1-2 månader för våra katter. Men då är det en ny familj också. Så kortare tid om man flyttat med sin vanliga familj. Men minst 2-3 veckor. Gärna ge en massa härliga extra godsaker så kisse vet var de finns - hemma. Och visst, den första tiden kommer kisse att protestera, men man får stå ut om man vill ha sin kisse i och runt hemmet. Dessutom brukar de lugna ner sig efter en vecka om man ser till att det finns saker att göra inomhus.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ja det är precis denna fråga jag har funderat på. Vi ska själv till att flytta till ett hus snart från en lägenhet. Till saken hör att Rödis, då som han heter, har alltid bott här på området och gått och matfriat hos alla grannar här innnan vi bestämde oss för att han skulle få bo här hos oss. Matte som han hade då brydde sig inte så mycket om honom så det var därför han matfriade lite här och där och fick kärlek från lite varstans. Sen flyttade hon helt sonika och kvar stod då Rödis, helt själv. Stackars misse! Så han flyttade in hos oss efter ett tag. Jag tänker som du att det bästa är ju att ha honom inne ett tag. Ska jag bara släppa ut honom sedan då med tillsyn föstås? Koppel går det inte att ha på honom, han är van att göra precis som han vill. Dessutom var han ute jämt förut sommar som vinter, kallt som varmt. Nu är han lika mycket inne som ute, mest inne faktiskt.
Vi provade även med att sätta på honom ett halsband förut men han blev som tokig. Här på området där vi bor nu så vet ju alla vem han är men dit vi flyttar så vet ju ingen. Jag har oxå en föraning om som du också skiver att Rödis kanske går tillbaka hit där han alltid har bott. Ja, det är mycket funderingar, mest oro över hur det kommer att gå. Jag tycker att han borde känna att han hör hemma hos oss nu och att det är här med oss han hör hemma. Ni får gärna skriva lite råd och tips…

Ett litet tips jag har är att du går runt till dina grannar och säger att du är nyinflyttad, och att du har en katt som heter Roding plus hur han ser ut. Du låter dem få ditt telefonnummer så att de kan ringa dig om han är till besvär för dem. Det får dem att se dig och katten i positivt ljus.
Om du nu flyttar till ett hus, kan du inte bygga en rastgård till honom, tillfällig eller stationär. Då får han luft under tiden han vönjer sig vid sitt nya hem, och då är han nog inte så sugen på att vandra tillbaka till de gamla jaktmarkerna.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Dessvärre är vissa katter sådana att de går tillbaks till sitt gamla revir, min Pricken var sådan, vi flyttade ca 3 km när han var ca 2 år gammal och jag vet inte hur många gånger jag åkte tillbaks och hämtade honom. Han blev inte äldre än 10 år, för tre år sedan hittade jag honom påkörd på vägen, han var tvungen att korsa den för att komma till sitt gamla revir.
Jag hoppas verkligen inte att din katt är lika dan, för det mesta brukar det gå bra men vissa katter är envisa.
Lycka till
Lisa
Ja precis #4, Rödis är som du skriver hemskt envis. Vi får ha honom inne så länge det går. det fanns andra katter där med så jag blir lite nervös. Men som sagt jag ska inte oroa mig i förtid det kan ju gå bra oxå. Tänk att man alltid ska tänka negativt.. det kan ju gå alldeles förträffligt!!