Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 829 ggr
attvaraellerintevara
0

Respektera djuren,kör ej ifrån som om ingenting

har hänt efter en påkörning.Man kan få hjälp av polis eller jägare i kommunen.Plockade idag på morgonen  av en grävlingsunge ifrån vägen mellan Alingsås och Borås,den var stendöd.. har många ggr. varit ur bilen och lagt påkörda döda katter vid sidan av vägen och tittat efter halsband med telnr,märke i örat,ringt och talat om vad  ett påkört djur ligger ,o.s.v.Det kan finnas en efterlysning hos polisen..Varför ser man inte efter om katten eller djur av annat slag,lever,varför tar man ej det påkörda djuret av vägen.Man riskerar ju bara att andra djur,rovdjur ska bli påkörda,eller ungar till grävling,räv o.s.v.

Hälsningar ledsen AstridGråter

liinah
0

Jag tycker också det är bedrövligt hur man kan strunta i att ta hand om det liv man kört ihjäl.. Gråter Och sen vet man ju inte om det fortfarande lever och ligger och lider. Usch, sånt gör att mitt hjärta värker.

mariva
0

Jag vill här passa på att tipsa om Djurambulansen som är en idéell organisation som jobbar för att skadade och stressade djur ska bli omhändertagna på rätt sätt.

De finns än så länge bara i Västra Götalandsregionen, med en ambulans i Göteborg och en i Vänersborg. De behöver många fler medlemmar för att kunna hjälpa fler djur. Snälla alla, hjälp dem att bli större! Det är mycket bättre för djuren om man kan ringa dem istället för polisen. Och måste något djur avlivas så gör de detta på ett sätt som är bättre för djuren.

Läs mer här: http://www.djurhjalp.se/

martdat
0

har ringt flera gr till polisen om påkörda katter jag hittat , de suckar och vägrar komma och kolla efter chip, en gg, var det halsband på katten så jag hittade ägaren själv, den som kört på hadde inte tatt sig mödan att ringa själv,,

kört på katt själv en gång, den sprang i väg så jag hittade den inte, men jag ringde på i hus och hittade ägaren som skulle fortsätta leta,,

trisst att människor ska respektra djur så dåligt, lika trisst med villt som ligger påkört, inte en tanke offta att stanna och se hur det gick, de kan lida länge,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

emjon
0

Håller med blir också oerhört ledsen att folk är så känslokalla och att ingen bryr sig går som en lavin runt om i landet vad det än gäller. Då blir man glad att här på hittekatter finns motsatsen och det visar att det inte är helt kört för mänskligheten.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

attvaraellerintevara
0

Fint att du tipsar om djurambulansen… är faktiskt intresserad av att bli medlem/ AstridFlört

Bumbis
0

Så bra att du tar upp detta ämne, attvaraeller, jag mår också dåligt över alla djur som ligger längs vägen.

För det första är det som du skriver en stor risk att andra djur blir överkörda när de äter på kopparna. För det andra kan man inte veta med säkerhet om djuret verkligen är avlidet.

Det fanns en insändare för ett år sedan där en man såg ett rådjur ligga vid vägkanten. Fåglarna satt och kalasade på djuret som hade flera öppna sår av asätere som försett sig, men det stackars rådjuret levde fortfarande. Av skadorna att döma hade rådjuret legat där flertalet timmar och ingen brytt sig 

Tyvärr, i och med de nya mitträckena på våra motorvägar, är det mycket svårare att stanna, men i vissa fall, i alla fall när det gäller tamdjur, verka polisen kunna rycka ut för att stoppa trafiken i mån av tid.

Gullan402
0

Jag vill bara påpeka att chauffören inte alla gånger märker att de kört på ett djur, så det är inte slarv i alla fall även om det naturligtvis förekommer ofta.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
0

Gullan, det beror nog på storleken på bil. Har du en vanlig personbil, då märker du ju det allra minsta. MEn det är klart, är det en långtradare, då kanske man inte  kan känna av mindre djur.

PSt… jag är medlem!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mariva
0

#8 Är du medlem i Djurambulansen? Jättebra i så fall! Skrattande

Hawknestgrove
0

Oh ja, ok, jag har inte nytta av det pesonligen, men tycker ändå att jag kan lägga en liten slant om året där

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mariva
0

#10  Ja, och det känns så bra att ha deras nummer i mobilen om man skulle träffa på ett skadat djur ute på vägarna.