Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1303 ggr
evamojje
0

Faran med katt när människan blir gravid?

Allt om barn idag.

Hur farlig är egentligen katten för gravida och vad är det med katten som är farligt? Johan Lindh, mikrobiolog på Smittskyddsinstitutet reder ut begreppen och berättar vad det är som gör att just katter förknippas med ett risktagande när man är gravid. Anledningen till att gravida kvinnor varnas just för katter är infektionssjukdomen Toxoplasmos. En sjukdom som orsakas av en parasit och som smittar människor via katters avföring. Katten i sig utgör ingen fara för gravida och om du har en katt när du blir gravid kan du lugnt behålla den.

Läs hela artikeln här

Både bra och dålig, men en del klargöranden som är viktiga och speciellt på denna sajt. Då många gravida ofta gör sig av med katterna pga det dom hör.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Sidentass
0

När jag var gravid hade jag då, liksom idag, många katter och flera lådor..jag tömde dom även under graviditetstiden (vilket egentligen inte är så lämpligt), men´fick inga problem efter det..hade heller inga skyddhandskar när jag städade lådorna, vilket man egentligen borde ha tänkt på. Men försöker man vara lite försiktig så tror jag inte alls att det ska vara något problem med kombinationen graviditet och katt i huset.

Hennum
0

Klart man ska vara försiktig men vi är aldeles för nojiga i dagens samhälle när det gäller allt "smuts". Självklart ska man inte börja käka bajs men för guds skull, vi kan inte leva totalskyddade i vakuumförpackningar..

Nu tänker jag inte bli gravid, men om jag skulle råka bli det så tänker jag byta kattsand i kattlådor för fulla muggar och jag är helt säker på att varken jag eller någon unge kommer skadas av det, så länge man tänker på hygienen.

Nu vet jag iofs inte vad det är för infektionssjukdom, men ändå! :D

Det faktum att småbönder i schweiz som har stallet i anslutning till köket är väldigt friska tycker jag säger ganska mycket…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

martdat
0

ja så länge man inte ätet bajset så smittar det ju inte, tvätta händerna efter lådtömning så är det inge problem, och det brukar jag göra även om jag inte är gravid,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Ja snacka om hysteri….. Mig veterligt, såär det bara hundar, som äter kattbajs. OCh god handhygien är väl en självklarhet? Jag menar, vem av oss tvättar inte händerna, efter att ha gjort ren kattlåda? INGen, eller hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Debattia
0

Detta var intressant ! Träffade en gång en kvinna som var katthatare och som lärde sina barn det också. Hon sa hennes mamma blivit smittad av denna parasiten när hon var gravid och blivit jättesjuk. Därför avskydde dom katter inne på deras tomt.

När jag läser artikeln får jag det till att det ät fostret som kan skadas och inte mamman ????

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Hawknestgrove
0

JA det stämmer…..Så snacka om att göra en höna av en fjäder!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Birdbone
0

Blä!

Om nån är så dum att den äter kattbajs(eller annat bajs) har den redan diskvalifiserat sej som förälder!

Raja
0

Katter får tydligen smittan av bytesdjur. Kan man inte kolla om katterna har parasiten då? Så är det fritt fram att byta lådor Tungan ute