Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1236 ggr
piaca
0

Samarbete med butiker osv..

Nu vet jag inte om detta har varit uppe tidigare (eller om jag lagt det i rätt grupp)

Men iaf.. Har sett bland annat i Tyskland att vissa affärer har insamling till hittekatter osv. Innanför entren finns en korg eller låda där man som kund kan lägga ex kattmat eller liknande till förmån för de utsatt katterna. Dvs du köper först maten i butiken och sedan lägger i lådan som en gåva. Skulle detta kunna funka i Sverige tro?

Har funderat på detta tidigare och tycker det är ett bra intiativ av de butiker som hade en sådan låda.

Vad tycker ni? Bu eller Bä? Oskyldig

Debattia
0

Jag hade det här förslaget uppe förut och då var det flera som svarade mig att det förekommer redan på olika ställen i Sverige. Men vad jag förstod måste man då ha kontakt med eller ha ett katthem, så det drunkade mitt på.Foten i munnen

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

piaca
0

Okej, vad bra att det inte bara var jag som hade tänkt på det Flört

Jag hade inte själv tänkt göra detta utan lade det bara som ett förslag till div katthem att kanske starta ett samarbete på detta viset. Måste juh alla tjäna på! Katterna får mat & butikerna säljer maten som sedan skänks.. Cool Jag hade lätt kunna köpa extra burkar med mat och lägga i en sådan låda. Lite enkelt & smidigt sätt att bidra lite..

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har nog blivit rätt så vanligt i Sverige. Jag började med det också här på DV efter at jag hade sett det i Tyskland.

Nu finns det insamlingskorgar i alla större affärer här och tyvärr kan jag nu inte ställa upp egna:(

Annars hade jag gjort det…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
0

Här i Sverige är det inte butikerna som tar intiativet till insamlingskorgar utan det är de som jobbar med hemlösa katter som frågar om de får ställa ut en korg.Det kan ju finnas undantag, t.ex en som jobbar i butiken kan vara engagerad i de hemlösa katterna.

Man kan säkert fråga som man får ställa dit en korg även om man inte har ett katthem eller förening bakom sig, men det underlättar om man har en hemsida att hänvisa till, eller om man är lite känd på hemorten för att man hjälper katter.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

DesireEsmeralda
0

Oj vilken bra idé. Jag har inte sett det någonstans, men man kan ju alltid prata med butikerna i närheten…=)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Alexej
0

Som ni ser på bilden under #3 köpte jag snygga tvättkorgar på ÖB. Lätt att hålla rent för det finns alltid folk som kastar sina glasspapper in. Köpte gamla tavelramar på Röda Korset och satt fast de med ståltråd på en list och på tvättkorgen. Det måste vara lätta ramar för annars tippar korgen. På den ena la jag en mursten i botten under tyget.

Och på tavlan klistrade jag fast utklippta bilder från kattalmanakor och en förklaring hur det fungerar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

piaca
0

Jag har själv inte sett det i Sverige men skulle kunna ta kontakt med en Coop Forum butik om ett katthem i närheten av Uddevalla/munkedal är intresserade. Tror även att det kanske är möjligt i den butiken jag själv jobbar i…

Alexej
0

Vilket katthem är det?

Sedan är det alltid bra om man får hänga upp en lapp om foderinsamlingen direkt vid butikshyllan.:)

mymlanbus
0

Här i stan så finns det flera butiker som samlar in för Fiahemmet och det brukar ligga en del burkar där :)

Sidentass
0

Vi har en lågprisaffär här i Linköping där dom har en korg att lägga kattmat i..det är arrangerat av Slaka djurhem, det är med stort nöje man bidrar..sen skall dom inom kort öppna en liten tempo-affär i vårt kvarter..har faktiskt tänkt att föreslå att dom gör samma sak..

[LucyInTheSky]
0

Här finns blå tunnor man kan lägga mat, kattsand och saker i till katthemmet i kalmar.. Både på djuraffären och på ICA har jag sett dessa tunnor.

piaca
0

Oo vad undebart att det finns sånt i Sverige redan! Det är bara i mitt område som de är efter med detta då med andra ord.. Skrikandes

martdat
0

#12 kan va så enkelt att inget katthem finns i närheten som har möjlighet att tömma. en av zoo affärerna här har sagt ja till en tunna för kks men det finns ingen som kan tömma och frakta maten till ett katthem, det är lite för långt bort,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mari
0

Hoppet i Söderhamn har jag sett har tunnor utsatta i flera matbutiker :) Verkar fungera bra för oftast är det mycket mat i dem.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

majvi
0

Det gäller att butiken har ett telefonnr till en kontaktperson som de kan ringa till när tunnan är full eller om det är nåt annat speciellt med matinsamlingen. Annars kan de på butiken ledsna och vill inte ha kvar korgen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

kattassen
0

Jag har inte sett något sådant här i Göteborg som ändå är en så stor kommun… men det är väl Göteborg i ett nötskal. Iofs så brukar ju Göteborgs Katthjälp finnas och ha ett bord på loppmarknader här i stan vilket ju också är ett sätt att marknadsföra sig på.

Däremot när vi var i Halmstad i somras såg jag en sådan tunna utanför ICA-affären i Haverdal, det var ett katthem i Halmstad som stod för den. Där bor ju också många kapitalstarka sommargäster som borde kunna bidra lite tycker man. Det fanns lite i den så något gav det nog.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus