Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1959 ggr
gulliver
0

Högdräktig tam hemlös i Rosengård Malmö

En äldre dam (>90 år gammal) kontaktade KKS om att hon matar en hemlös liten dräktig tös i Rosengård Malmö.

Hon har själv katter och orkar inte ta hand om denna blivande kattfamilj.

Den blivande kattmamman bor under damens balkong och har tidigare fött flera kullar ute.

Rosengård är enligt mig ingen lämplig miljö. Idag är det kallt och har snöat.

Som vanligt finns det inga stödhem och jag har vädjat för henne hos olika stödhem men fått kalla handen.

Finns här någon som kan öppna sitt hem och sitt hjärta så att tösen får föda sina ungar inne? Och därefter när ungarna flyttat få bli kastrerad.

huskatt08
0

Oj…oj….stackars misse. Hoppas någon kan öppna sitt hem o hjärta så hon kan få komma in o föda.

Bor tyvärr i fel landsände….(som vanligt) är ju inte lämpligt att forsla en högdräktig katt.

katterna
0

hejsan. hur gammal är katten? hur ser den ut? är ni hundra på att den är dräktig nu ? dem brukar inte bli det redan. hur vet ni att den är dräktig, och inte bara har mask i magen? för det kan göra så magen ser större ut.

Ninni123
0

Hej!

Rör det sig om en dräktig hona kan jag och mina döttrar tänka oss att ställa upp.

gulliver
0

#3 Tusen tack Ninni 123. Var bor du?

gulliver
0

#2 Vet inte var du bor katterna men i Skåne är det dräktiga honkatter året runt.

Ninni123
0

Jag bor i Lund

mymlanbus
0

Oh… håller tummarna nu… hoppas hoppas!

annebeate
0

Så underbart  Ninni 123 om katten kan komma in.Glad I dag är det riktigt kyligt och lite snöigt i Malmö. Lund ligger så nära också.

Druke
0

Heja, Ninni123!

Fagddu
0

Skönt om det skulle bli en så snabb lösning. Heja Ninni! :)

Jenna-Gun
0

Men kram på dej Ninni123!

Man blir så glad.

Jenna :)

snickan
0

Men så härligt att det verkar ordna sig. Du är guld värd Ninni

Hawknestgrove
0

HElt suveränt, Ninni! KRam på dig nu vill vi höra hur det gått

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

destiny
0

Rosengård är definitivt ingen plats för katter vare sig det är vinter eller ej! Så skönt att hon snabbt kommer därifrån. Skrattande

chigak
0

underbart att det ser ut att lösa sig…

Simson
0

Heja Ninni! Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Bumbis
0

Hoppas det ordnar sig för stackars mammakatt!

catfoot
0

Heja Ninni…Vilken snabb lösning, för denna hemlösa å snart blivande mamma katt..Skönt att komma in i värmen å föda..Lilla kissen..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

gulliver
0

Fick just veta att en god vän (troligtvis betydligt yngre) till den gamla damen har tagit in Lillan som tösen döpts till. Kattungarna kommer att förmedlas via KKS och den goda vännen vill gärna behålla Lillan när ungarna flyttat.

MEN ….

Troligtvis så finns det en dräktig honkatt till i samma område som behöver få komma in och föda sina ungar i trygghet. Jag hoppas innerligt att Ninni är villig att ta in den. Vet inte så mycket om den ännu men återkommer.

Ankie
0

ja så bra att du kunde ställa upp för denna katt

Hawknestgrove
0

JA kisse som kisse! Putt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Men va härligt..Då kanske det löser sig för två dräktiga kisser….

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Kat08ja
0

Vad härligt hoppas att det löser sig för båda katterna…

chigak
0

putt

mariia89
0

Skönt att kisse fick komma in, då får vi hoppas den andra med får komma in och få sina bebisar :)

Maria

gulliver
0

Lillemo som tösen döpts till åkte akut till veterinär imorse pga gröna flytningar. Man trodde att en död unge fastnat så därför gjordes ultraljud för att se om övriga foster var fullgångna.

Lillemo var inte dräktig utan hade en uttalad livmoderinflammation med kraftigt förstorad livmoder.

Veterinären skrattade och tyckte det var lika bra att avliva henne!!! Skrikandes

Blir nu kastrerad, ID-märkt och insatt på antibiotika.

Kostnad 5395:- som ska betalas kontant.

Det har varit fler akuta veterinärbesök idag för KKS och allt ska betalas kontant.

huskatt08
0

Stackars liten misse…men tur att hon fick hjälp.

Fy….vilken elak vetrinär Skrikandes…skulle inte gå till honom mera om han har den inställningen…

Gronstedt
0

Man kan kanske förstå att han tyckte avlivning var lämpligt, men att skratta … Skrikandes.

Ankie
0

puttar för lite pengahjälp här då

gulliver
0

#28 Nej det kan inte jag förstå. En för övrigt frisk katt som kan få behandling ska inte avlivas bara för att veterinären är rädd för att han inte ska få sina pengar i handen direkt.

gulliver
0

Denna veterinär kommer inte att anlitas mer och kommer heller inte att rekommenderas till någon.

Gronstedt
0

#30: Jag antog förstås att han rekommenderade avlivning av medicinska skäl, för att katten var mycket svårt sjuk och behandlingsprognosen mycket dålig. Om det är som du säger, av penningskäl, finns det ju ingen ursäkt alls …

gulliver
0

#32 OK, jag förstår.

Inte helt ovanligt att veterinärer tycker man kan avliva istället för att lägga ut pengar på en tidigare hemlös katts vård och behandling.

Deras motivering är: Det är ju bara att hämta en ny.

Så mycket värda är katter i vissa veterinärers ögon.

mymlanbus
0

Gråter vilken veterinär… man kan ju bli olycklig för mindre GråterSkrikandes

Fagddu
0

Tragisktk med en veterinär som har så lite respekt för ett djurs liv. Hade han sagt det på ett medlidsamt sätt att det var bättre för katten att avlivas istället för att genomgå plåga med operation, läkning, antibiotika så hade man ju iaf kunnat ha respekt för hans ståndpunkt även om man kanske hade tyckt olika…

Druke
0

Alltså! Skrikandes Vilken j*vla typ! Skrikandes Borde man inte kunna rapportera om hans uppförande? Snacka om att han har hamnat på helt fel jobb!

Hur går det för den andra katten? Har du hört något mer av Ninni? :/

martdat
0

Hoppas lillemo blir frisk nu så det inte tillstöter fler komplikationer,, måsste vart en ordentlig livmoderinflamation,,,, lills tjejens, hoppas hon mår bättre snart,, Vad var det för knasig vett????? är väll inte hans bekymmer om hur  ni ordnar pengarna, här om man inte har kontanter och inte är berättigad kredit ger de i allafall djuren vård, doch behåller de dem och man får betala dygnsavgifft tills man hämtar ut,, men de rekomenderar inte avlivning pga vilken ekonomi kunden har,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Debattia
0

Det låter som det ordnar sig för dessa kissar,skönt.Hoppas veterinären skolar om sig till rörmockare eller nåt som inte är levande.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Sidentass
0

Men så himla skönt att det ser ut att ordna sig så bra för missarna…sen kunde jag aldrig tänka mej i min vildaste fantasi att det finns veterinärer som resonorara så horribelt - snacka om fel man på fel plats…han skulle få  sig ett sanningsenligt omdöme på Eniro..

Simson
0

#35 Precis! Det är skillnad i hur man lägger fram ett besked. Att skratta är synnerligen dålig smak. Hur värdelösa de än anser katter är. Man skall ha respekt för de levande. Man får inte respekt eller fötroende för en veterinär som beter sig så vårdslöst med djur man kommer in för att hjälpa. Nej prutt på den vetten.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

mariia89
0

Tycker att den vetrinären borde byta jobb om han har den synen på kissar… Tror tyvärr att det finns allt för många vetrinärer som resonerar sådär när dom är rädda att inte få sina pengar Skrikandes Skönt att det verkar lösa sig för kissarna iallafall.

Maria

martdat
0

Min vanliga vet vill inte ta på faktura, har tatt en vääääldigt lång tid att få den betald ibland från folk, så jag förstår honom, men han rekomenderar å andra sidan ingen avlivning i onödan, jag e jättenöjd ändå, Till viss del förstår jag veterinärer som inte tar faktura ., de har ju trotts allt egna fakturor för företaget som ska betalas i tid de med.

men att rekomendera avlivning är oetiskt och den vetten kan inte va nån kattvänn,,,, Att han skrattade var rent ut sagt det värsta av alltihopa…

majvi
0

Det är en sak att veterinären rekommenderar avlivning, det kan jag förstå, men att skratta åt det är oförlåtligt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Atiz
0

Jag vet inte vilken veterinär detta handlar om MEN jag känner att jag måste försvara Malmö veterinäterna lite.

Här i Malmö ställer de flesta veterinärer upp så mycket de bara kan. MEN man måste förstå att även de måste sätta en gräns då många av dem redan ligger ute med hundra tusentals kronor för behandlingar som gjorts åt katt organisationer. Pengar som det är tveksamt om de får tillbaka.

Dom är oxå väldigt duktiga och månar om de hemlösa katterna, ger specialpriser på behandlingar som görs på hemlösa katter, så för mej låter det mycket konstigt veterinären skulla ha skattat.

Vad det gäller avlivning eller ej… så får var och en ha sin inställning tycker jag.

Kks-Carina
0

Vem har sagt att det var till en veterinär i Malmö kattflickan togs?

Vad beträffar avlivning av behandlingsbara sjukdomar och tillstånd där en god livskvalitet för katten kan upprätthållas, hoppas jag innerligt att det är forumets policy att inte avliva dessa katter, eller? 

Jag är också oerhört stolt över de skulder för veterinärvård Kks har, eftersom det visar att ett kattliv aldrig kan värderas i pengar. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag tex förvägrade katten Kasper från Öresundskatterna rätten till sitt eget liv, pga att hans mag-och tarmoperation kostade drygt 17000kr. Det är med ett stort leende och med stor ödmjukhet jag träffat Kasper och flera med honom efter deras allvarliga sjukdomstillstånd. Deras livsglädje och tacksamhet går inte att ta miste på.

Kattflickan med livmoderinflammation mår numera bra, och hälsar till er alla!

Tack till Haga-veterinären som bistod mig med råd samt höll telefonkontakt med mig i denna akuta stund! Tyvärr var avståndet  till Haga alltför långt för att den lilla flickan skulle kunna transporteras dit.

Vänliga hälsningar

Carina

huskatt08
0

Åh blir så glad o höra att hon nu mår bra Glad

Stort tack till er som hjälpte missen.

chigak
0

Underbara nyheter att hon mår bra nu. Glad

Fagddu
0

Vad skönt att hon mår bra nu iaf. Det måste vara en riktigt risig inflammation att ha. Slutet gott… :)

martdat
0

skönt att höra att kattflickan mår bra! önskar henne lycka till.

Atiz
0

Kks-Carina:

Blir glad att höra att min uppfattning om Malmös veterinärer är korrekt.

Ang. avlivning hänvisar jag till vad jag sa i mitt inlägg tidigare..

Vad det gäller avlivning eller ej… så får var och en ha sin inställning tycker jag.

Atiz
0

För övrigt tycker jag oxå det är kul att flickan mår bra!

Denna kommentar har tagits bort.
Ankie
0

så hur mycket pengar ska en sjuk katt få kosta då egentligen? Ska det vara ett tak på 100 kr eller 1000 kr och kostar katten mer än det så avlivas den?

Går det att rädda så självklart ska väl katten räddas, kosta vad det kosta vill. Vem är det som ska eller får ha en sådan makt att säga att du kostar för mycket i vetkostnaders så tyvärr du får inte leva. Det finns fler katter som kan räddas för denna summa pengar. Så sorry. Jag tror faktiskt inte det går att tänka så om man är en äkta djurvän, inte om katten faktiskt går att rädda då spelar pengar mindre roll. En annan sak om katten är svårt sjuk och det inte går att göra något åt.

Visst vi får tycka olika men måste det vara så att förnuftet måste hinna ikapp känslorna, vad är det för ide om förnuftet ska hinna ikapp och få råda då tänker vi ju inte med våra hjärtan och det tror jag är viktigt när det gäller detta frivilliga arbete som görs just för våra katter.

essut50
0

#53 Håller med dig, var går gränsen hur mycket en katt ska kosta i veterinärvård? I mitt fall så blev den ännu högre belopp än 17000 när Pontus blev akut operarad för penisampution..Men det var det värt, han vill oxå leva och ha det bra efter att han har varit hemlös.Gråter

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

catwomen
0

Men en viktig skillnad är väl om katten är ens egen? Hur många hemlösa katter finns det i Sverige? I Malmö pratas det om ca6000. I Stockholm 25-30000.  Vem kan bekosta vet.kostnader för alla dessa?

Lena
0

#45 Som på alla diskussionsforum finns det olika åsikter hos medlemmarna. Man kan därför inte säga vilken policy som ska råda när det gäller olika medlemmars åsikter. I så fall skulle det ju inte vara tillåtet att diskutera. Däremot har vi skriv- och trivselregler som säger att vi oavsett åsikter ska hålla en god ton i diskussionerna.

När det gäller frågan om eventuella gränser för hittekatters veterinärvår har den varit upp i en diskussionsfråga tidigare. Här kan ni läsa om vad som då kom fram.

Jag säger som jag gjorde då - det finns inga generella svar utan det måste avgöras från fall till fall.

#55 Det hänger även på om katten är försäkrad skulle jag vilja lägga till. Även om du äger katten kanske du inte har råd med veterinärräkningen om du inte har katten försäkrad. En tråkig och bister sanning.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
martdat
0

nu hänger jag inte med här längre alls. Jag tycket inte det fanns något otrevligt i carinas inlägg, hon skrev bara sina tankar om hur hon ser på saken…

Ankie
0

ett inlägg som är bort taget 52, det var det jag svarade på i mitt inlägg #53

Gronstedt
0

Hur man än själv ställer sig till vilka kostnader som ska läggas på en katt, så har man faktiskt inte rätt att begära att andra ska betala dem. Om veterinären inte får betalt, är det ju veterinären som får bära förlusten, och det valet får man inte göra för en annan människa - bara för sig själv.

#57: Hittekatter är för det mesta inte försäkrade när de kommer på sitt första besök, och många hittekatter lever sitt liv med försäkringsreservationer för något problem de hade redan när de hittades, eller är för gamla för att nyförsäkras. Så inte ens i den bästa av alla världar i de bästa av alla hem är alla katter försäkrade för alla problem. Och verkligheten är faktiskt den att många katter inte lever i de bästa av alla hem och inte är försäkrade, int eminst för att många kattägare inte inser att det finns kattförsäkringar förrän första gången de kommer till veterinären med katten.

Lena
0

Vi har tyvärr fått besök av en f.d medlem som redan är avstängd pga att den vägrar följa våra skriv- och trivselreglerna. Denna medlem envisas med att återkomma i nya nick och störa våra diskussioner med otrevliga påhopp. Dessa tar vi bort så fort vi upptäcker dem, men det får till följden att det blir lite osammanhängande diskussioner.

Så har bland annat hänt i denna tråd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

ok. jag har missat det borttagna inlägget……