Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1781 ggr
evamojje
0

Mojje har blivit blodgivare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och nej det är inget skämt *s*

Han är en av 6 katter som lämnar blod på Bagarmossens Djursjukhus.

Jag var där på öppet hus och såg att dom sökte katter till sin blodbank. Så jag tänkte att jag kan ju anmäla Mojje så får vi se hur det går. Han är ju sten cool när vi är hos veterinären.

Så vi vart kallade på undersökning först, och det enda som gjorde Mojje sne var att han inte fick gå i koppel utan var tvungen att färdas i transportlåda (pga. bakterierisk) Man skulle ju kunna tro att åka tunnelbana och bli stucken med nålar skulle vara värre *s* men icke.

Väl där så gjorde dom en full hälso-undersökning och kollade blod, hjärta, lever och njurar. Och allt var perfekt *L* . Och dom berättade om hur det hela gick till och att man fick en gratis hälso-undersökning varje år och 4 kg royal eller hills torrfoder vid varje tappnings tillfälle. Samt att Mojje skulle få mat och godis under tiden han var där *s*. Lät ju bra och Mojje låg bara med benen i vädret på undersöknings bordet och ville bli klappad så där var allt lugnt *s*. Så jag skrev på ett kontrakt där man förbinder sig att lämna blod, ja under den förutsättningen att Mojje var OK med det. Fick vänta på provsvaren givetvis men dom ringde efter ett par dagar och sa att allt var bra och att Mojje gärna fick bli blodgivare. Så dagen efter åkte vi dit igen och jag fick lämna honom på morgonen och hämta honom vid 4. Katter blir nämligen lätt sövda då dom inte ligger still under tappningen annars. Så återigen blev han lite grinig över transportburen men han fick komma ut när vi åkte tunnelbana så då var det OK igen. Sedan lämnade jag honom på sjukhuset. Och återvände vid 4. Och jag kan säga att jag hade blivit varnad att han skulle vara dåsig när jag kom. Det var han inte. Han var så ivrig att dörren till transport buren gav vika *s* och han hade 2 röda fina bandage på framtassarna. Hur söt som helst *L* och han hade tydligen charmat personalen oxå *s*.

Fick sätta på honom kopplet så han äntligen kunde springa runt. Och allt hade gått jättebra och han hade fått en massa godis av personalen och en massa kel också tydligen. Så det gick ingen nöd på honom *s* så belamrad med en tom transportbur och en påse torrfoder samt en galen katt tog jag mig hem till söder igen. Mojje fick en massa uppmärksamhet på tåget hem med sina röda bandage och alla tala om för honom hur duktig han var och återigen så låg han med benen i luften och lät sig bli klappad *s*. Vi stannade till vid fiskaffären på vägen hem, jag tänkte nämligen skämma bort honom lite när han varit så duktig. Och när vi kommer in i affären så utbrister farbrorn som äger affären Men Mojje har du gjort dig illa (Mojje e stammis) så jag berättar om blodgivar grejen och han blir så impad av Mojje att han ger honom 1/2 kg färska räkor för att han varit så duktig. Så jag lovar att Mojje spatserade med hög svansföring hem *s*. Och när han kom hem så tog Busan hand om honom och tvättade och pussade på honom hela kvällen *L*  och så vart det ju räkfrossa hemma också Flört Så att bli blodgivare var ingen match för Mojje. Och nu så ska vi göra om denna procedur 2-4 ggr per år.

Om ni oxå har en lugn katt som väger över 5 kg så kan ni oxå göra detta. Det kan ju rädda livet på en skadad katt. Kolla in deras hemsida för mer info.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

hm, kanske man ska läsa in sig på…tack för infon

evamojje
0

Ja det som var avgörande för mig var givetvis att Mojje var OK med det men också en gratis hälsoundersökning per år. Samt att hans blod kan vara skillnaden mellan liv och död för någon annan katt. Att Mojje nu får dra sitt strå till stacken för att få hem mat, ja det är ju också ett pluspoäng ;-)

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

anebit
0

En sån underbar katt Mojje är.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Japp tänkte till nu i ett par minuter så nu har jag sänt ett mail till adressen på hemsidan så får vi se när de tar kontakt för en första koll…..mina andra missar väger för lite. Även om man kanske inte ger 4 ggr om året gör ju det lilla även skillnad. Känns bra att kunna hjälpa så länge ens egen misse inte blir stressad eller dylikt av det

evamojje
0

#3 Mojje håller med ;-)

#4 Va kul att du vart intresserad. Hoppas du berättar hur det går.

Hawknestgrove
0

Grattis!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

"Mojje is the man"Skrattande

//Pia

kattassen
0

Vilken duktig kisse du har! Funderade om min storkatt skulle kunna klara av detta, han är så lugn och cool när vi är hos vetten och väger ju dryga 6,5 kg.

Men eftersom han är hittekatt och vi inte vet riktig hur gammal han är, troligen närmar han sig 8-10 år och han känns kanske lite gammal för att sövas ett par gånger om året. Så jag vet inte…Obestämd

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Kittekatten
0

Jag är otroligt impad av Mojje, åh vilken cool kisse! Tänk om man hade åtminstone en katt som kunde springa omkring i koppel på stan… Tyvärr är även min tryggaste katt som ett asplöv hos veterinären så blodgivning är inte att tänka på.

Fagddu
0

Mojje är stentuff! Vilken underbar berättelse. Båda mina kissar väger ju över 5 kg, men den ena klättrar ju på väggarna när man är hos veterinären (trots att han har varit regelbundet hos vet. sen han var 6 månader gammal) och den andra är hittekatt med någon sjukdom (kattherpes tror jag). Så det fungerar nog inte för mig, men det var en jättebra berättelse för att locka folk. Önskar att mina kissar var lika coola som din. Och vad belöningar han fick… han kommer bli bortskämd om du gör detta 4 ggr om året. ;)

Puma77
0

Ja ina kissar ligger ju på 4 resp 4.5 kg så det kunde inte för det. Sen så är inte Tudde så trygg med allt så jag vill inte utsätta honom för något sånt. Thindra önskade jag vore som Mojje när hon är ute och går men tyvärr är hon som hon är inne. Mer vild än tam. Har fullt sjå att hänga med i svängarna men hälsa på folk ska hon minsann;)

Nä Mojje är idolen, han är riktigt cool. Har saknat era berättelser om era upptåg och promenader.

//Pia

TamlinsMatte
0

Och det är värt MASSOR när man står där. Kattblod går inte att lagra en längre tid (människoblod går bra att lagra, liksom hundblod) och att det finns tillgång till färskt blod  eller i värsta fall katter som kan komma in utan långt varsel för att donera är sååå värdefullt.

Mina katter kan inte donera, eftersom de är sjuka båda två. Min lilla som dog i höstas hamnade dock i en akut anemi för 3 år sedan och det var så snuddande nära den kritiska gränsen för mängden röda blodkroppar, och då var blodtransfusion det enda alternativet för att ta henne över så att medicinen skulle hinna verka. Och det fanns inget blod i banken. I det läget skulle faktiskt båda pojkarna donera råblod, och exets katt dessutom. Ingen av , katterna var ultimat som givare och dessutom riskerades blodsmitta då ingen var testad. Men kris är kris, och tydligen kunde jag få göra så när det handlade om egna katter. Nu slapp vi i sista stund då blodvärdet slutade sjunka (tog sedan lång tid att stiga och stabilisera), men å vad jag hade givit mycket för donatorer just då. Så det betyder massor att katter faktiskt donerar. Har man en stor kisse som är frisk är det faktiskt mycket värt (och jag tackar inte nej till gratis hälsovård…)

Simson
0

Vilka vardagshjältar ni är Eva, Mojje och Busan! Fler av er sort och världen skulle se bättre ut! Hurra för er!! Kyss

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Simson kommer med dagens största ros till er!

evamojje
0

Oh Mojje sträcker på sig av lycka över allt beröm Skrattande

evamojje
0

#14 Mojje ger en stor tasse kram av lycka speciellt till Simson, som bara blir snyggare för varje år, precis som Mojje ;-)

Simson
0

#16 hihi! Ja det är bra gjort av han att bli snyggare för vart år som går med tanke på att det hela tiden är samma kort jag använder till allt! Flört Men det finns inget bättre kort än ett kort med Simson för mig.Skäms

Dagens ros till er alla i familjen. Kyss

[Daisy-Moa-Elsa]
0

I tisdags fick jag veta att Daisy är godkänd som blodgivare hos Bagarmossen Skrattande

Vi var där strax innan jul och gjorde vet undersökning och tog blodprover. Undersökningen gick kanonbra, hon stoppade huvudet i mattes armhåla medans de tog blodproverna men när nålen skulle ut tyckte hon det var nog och skakade tassen en vända och blängde på sköterskan.

Det är ett ganska nystartat projekt hos dem, nu är de ungefär 10 katter i blodgivargruppen. Blodet sparar de i 21 dagar. Mina andra missar är för små för att bli blodgivare men Daisy vägde galant in på 5,85 kg

essut50
0

#18 Grattis Daisy och matte förståss.. Kyss

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

evamojje
0

#18 Va duktig Daisy var Skrattande Kul att ni oxå blivit blodgivare *L*.

Och va bra att dom e uppe i 10 katter nu. Du får berätta hur det går när Daisy har varit och lämnat blod för första gången.

Mojje och Busan skickar en massa tasse kramar till duktiga Daisy Skrattande

nellies-matte
0

Grattis till Daisy. Skulle själv vilja ställa upp medmina kissar men Nellie är för liten och fröken fräs är väl inte att tänka påObestämd.

#18 du har ju träffat henne och vet vilka bestämda åsikter hon har i nulägget räcker det att försöka klippa klorna .

Grattis Grattis

Hawknestgrove
0

Grattis till er givare!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mymlanbus
0

Grattis till er Skrattande