Hur tolka den nya lagen..
Vet att detta har varit uppe för, men känner att jag vill ta upp den igen..
**
Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd…
Om katter som inte bör vistas längre än tre månader på katthem eller djurskydd..
Hur gör ni på katthem od…???Hur löser man sådan idiotiska lagar??..Inte kan man väl avliva fullt friska katter bara för att dom inte blivit adopterade före 3 månader…Lite synpunkter runt detta, skull jag vilja ha..Hur tänker ni som katthem od..Inför denna lag../Cafoot
**
Ändrade lite:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Är det sant att fullt friska katter skall avlivas efter tre månader kommer jag aldrig mer att stödja katthem det är ju rena avlivningsstationer vi diskuterar då.
är det inte en rekomendation iom att det står bör? det står ju inte att de inte FÅR vistas på katthemmen i mer än 3 mån isåfall? eller hur är det formulerat i lagen eg?
Ja tänk att jag fattar inte denna regel. Den är väl till för att katter inte ska sitta länge i bur och på katthem förstår jag. Men inte fattar jag hur de tänker att först ta in katten och rädda den sedan om den inte har fått hem efter 3 månader så ska katten avlivas. Då är ju för det mesta katten vaccinerad, kastrerad och undersökt. Vilken idiotisk regel!!! Och jag tycker att de som följer denna är inte ett dugg mån om katterna. Det vet man ju att det kan ta tid att få ett hem till katter
Näe det fattar inte jag och jag är stark emot denna regel.
Kopierar en bit av lagen..
**
Katthem och kattpensionat
**
10 § En person som driver ett katthem eller kattpensionat ska ha kunskap om katter.8
Kunskapen ska omfatta:
1. Kattens beteendebehov och etologi
2. Problemkatter och problemkattägare
3. Stress hos katt
4. Smittspridning
5. Djurskyddslagstiftningen
6. Raskunskap
7. Enklare kattsjukvård
8. Praktik
Mått
11 § Rastgårdar och utrymmen avsedda för permanent katthållning ska vara minst 6 m2. Arean ska vara minst 2 m2 per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 m.9
12 § Följande mått är minimimått på boxar för katter i m2 vid kattpensionat, avelsbox för katthona med ungar och annan tillfällig förvaring. Katter får inte förvaras i denna typ av box mer än 3 månader. 10
4.jag skyller inte på katthemmen men om de går med på detta och avlivar slentrianmässigt efter 3 futtiga månader och de skygga säkert direkt på grund av att det kostar med vaccinering kastrering osv och att de vet att de kan vara svårplacerade finns inget stöd att få för en sådan avlivningsverksamhet det är ju upprörande till max.
Finns säkert jurister och lagkunniga i djurrätt som förstår sej på hur texten skall tolkas.
jamen vart är den gamla tråden om detta? Kan ju vara bra att höra hur andra gör, såg att oxå Hoppet funderade på det.
ja där står ju faktiskt att de inte får förvaras så i mer än 3 månader… men å andra sidan, om man plockar ut katten lite då och då så har den ju inte förvarats i samma bur i 3 mån
hemsk och onödig skit-regel detta tycker jag!
Hur kan en myndighet, sätta en lag där dom tycker att friska katter efter tre månader på katthem ska avlivas..En myndighet som ska jobba för djuren inte mot dem..
Om nu lagen säger att katter ska avlivas efter 3 månader, varför undrar man..Jag blir helt förtvivlad hur man bara kan skriva en sån otydlig men djurovänlig lag..
#12 jag har ingen kunskap om lagar.. men jag tycker att man kan tolka den lagen på det viset.. hoppas att man kan det..
men du måste man berätta allt man gör då 
hur kan de veta hur länge katten har suttit där. Begär de att få se när katten kommit in tro?
Men det är ju inte vettigt att de som hjälper katter ska behöva smussla offren för hemlöshet för att de ska slippa dödas. Påminner starkt om facism eller en viss herres gaskammare för icke önskvärda.Blir så upprörd att jag spyr.
Jag tycker Lena skriver bra om det här problemet i tråden " Om dom ska leva eller dö"
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Nej det är inte sant att katter på katthem ska avlivas efter tre månader enligt djurskyddslagen. Däremot finns det i den nya bestämmelsen två olika mått på burar. Den som ni skriver om här i tråden är avsedd för kattpensionat eller liknande där katter inte är tänkta att vistas långa tider. Sedan finnas det större minimimått för burar som gäller när katter försvaras under längre tid. För dessa finns det ingen tidsgräns.
I lagen står det ingenting om att katter ska avlivas efter tre månader. Bara att de inte ska förvaras i de mindre burarna längre tid än 3 månader.
Det är en övergångsbestämmelse. Nya katthem ska följa regeln med en gång medan katthem som redan finns har till 2013 på sig att bygga om burarna så det stämmer med nya riktlinjerna.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ser att Lenas tråd Leva eller låta dö innehåller samma sak..Så om ni värdar vill så får ni låsa denna tråd…Kände att jag ville ha lite info. hur katthem tänkte å funderade utifrån detta..Som jag tycker är nått fruktansvärt, hur en djurskyddande lag ska ta livet av djur..Det övergår mitt förstånd, helt å fullt…Kramsiar Catfoot
#17 som du skriver lena "Nej det är inte sant att katter på katthem ska avlivas efter tre månader enligt djurskyddslagen."
Men så har det väl varit förut. För på ett katthem som jag har varit lite i kontakt med säger att det är precis så det är. Jag har för mig att vi har skrivit om detta i en annan tråd längre tillbaka.
Såg tråden nu, men jag har ju själv skrivit där nyligen. Men jag tror att jag är både blind och glömsk.
#19 Som sagt tremånadersregeln är en rekommendation som djurhemsföreningen har och som de förväntar sig att de katthemföreningar som är medlemmar i djurhemsföreningen ska följa. Regeln har ingenting med djurskyddslagen att göra.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag kontaktade jordbruksverket och fick svar att kattpensioner och katthem gäller som samma sak, dvs katthem räknas inte som permanent katthållning.
Då gäller burstorleken på katthem som Catfoot skrev under #7.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#22 Jag väljer nu att kopiera in vad som står i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt; eftersom det lätt blir missförstånd runt vad som egentligen gäller.
Läs 3 KAP. 12 § där står det klart och tydligt.
3 KAP. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV KATT
Förvaringsutrymmen
1 § I ett kattstall ska mellanväggarna mellan boxarna vara utrustade med siktbarriärer minst halva mellanväggens längd.
Allmänna råd till 3 kap. 1 §
Boxarna i ett kattstall bör möjliggöra en viss synkontakt med andra katter.
2 § Katter i förvaringsutrymmen ska ha tillgång till miljöberikning såsom upphöjda liggplatser, möjlighet att klösa, gömställen samt för katter som hålls inomhus en kattlåda. I boxar och rastgårdar ska det även finnas upphöjda hyllor eller gångbrädor för katterna att gå på. Hela höjden i boxar och rastgårdar ska utnyttjas för miljöberikning.
Allmänna råd till 3 kap. 2 §
Katter som förvaras permanent i minimimåtten enligt 3 kap. 11 § bör dagligen rastas utomhus eller i inomhusutrymme som överstiger måtten för permanent katthållning.
3 § Digivande honkatter ska ha tillgång till en särskild liggplats som är oåtkomlig för ungarna.
4 § Ett förvaringsutrymme får inte rymma fler än 15 vuxna eller 20 växande djur. Alla katter i ett förvaringsutrymme ska samtidigt ha tillgång till en liggplats.
5 § Om flera katter förvaras i ett utrymme utan möjlighet att gå ut, ska det finnas minst en kattlåda per två katter eller en så stor låda att den till ytan motsvarar en kattlåda per två katter. Kattlådan ska hållas tillfredställande ren.
Kattlådorna ska hållas separerade från utfodringsplatserna, dock minst en halv meter från utfodringsplatserna.
Allmänna råd till 3 kap. 5 §
Kattlådan bör städas minst en gång per dag.
Kattlådornas yta bör minst vara 0,12 m2 per två katter.
Skötsel
6 § Katter som hålls inomhus ska ha fri tillgång till dricksvatten. Katter som hålls helt eller delvis utomhus ska få tillgång till vatten minst två gånger per dag på sådant sätt att det inte omedelbart fryser, om de inte har tillgång till vatten från vattenautomat eller dylikt som erbjuder frostfritt vatten.
Katter med låg rang i gruppen ska få möjlighet att äta och dricka utan stress.
Allmänna råd till 3 kap. 6 §
Det bör finnas mat- och vattenskålar på olika ställen och på olika höjder för att katter med låg rang ska få tillfälle att äta och dricka ostört.
12 SJVFS 2008:5
7 § Katter får inte hållas bundna.
8 § Om katter vistas ensamma på en balkong som är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra katten från att falla ner.
9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.
Katthem och kattpensionat
10 § En person som driver ett katthem eller kattpensionat ska ha kunskap om katter.8
Kunskapen ska omfatta:
1. Kattens beteendebehov och etologi
2. Problemkatter och problemkattägare
3. Stress hos katt
4. Smittspridning
5. Djurskyddslagstiftningen
6. Raskunskap
7. Enklare kattsjukvård
8. Praktik
Mått
11 § Rastgårdar och utrymmen avsedda för permanent katthållning ska vara minst 6 m2. Arean ska vara minst 2 m2 per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 m.9
12 § Följande mått är minimimått på boxar för katter i m2 vid kattpensionat, avelsbox för katthona med ungar och annan tillfällig förvaring. Katter får inte förvaras i denna typ av box mer än 3 månader. 10
Area (m2)
1,5
Minsta sida (m)
1,2
Takhöjd (m)
1,9
-------------
Sedan finns det en begreppsförvirring vad man ska kalla det vi idag kallar katthem för. Enligt jordbruksverket delar man in det i följande tre former;
katthem: en anläggning där katter tas emot tillfälligt för att senare omplaceras eller avlivas,
kattpensionat: inrättning där katter tas om hand hela dygnet då kattägarna är på semester eller dylikt,
kattstall: en byggnad med boxar för katter,
Man vad det till sjyven och sist handlar om är hur stora boxarna är. Det är det som avgör om katterna får vara där i mer än 3 månader.
//Lena
tror inte det finns ett enda katthem som kör på den regel 3 mån sen kört kissen. Lite synd att staten inte sponsrar mer katthem så slipper de ha en regel på 3mån.
#24 Tyvärr finns det en del katthem som avlivar katter tom innan det gått 3 månader. Det är inte ovanligt inom Djurens Vänner. I Malmö har de haft en tidsfrist på 3 veckor. Min uppfattning är dock att flertalet av de katthem som är medlemmar i Djurhemsföreningen inte följer tre-månadersregeln. Man talar tyst om den och hittar olika sätt att kringgå den. Det bästa hade dock varit om regeln försvann helt och hållet.
//Lena
Ledin, det finns flera katthem som använder 3-månadsregeln!
#25 Nej det här är inget som Djuskyddsinspektörerna har på sitt bord att kontrollera. Den 3 månaders regel som vi talar om här är inte det som anges i förskriften när det gäller de mindre måtten på boxarna. Som jag skrivit på flera ställen tidigare är det två helt olika saker. Det åligger inte djurskyddsinspektörerna att kontrollera om de som är medlemmar i djurhemsföreningen följer djurhemsföreningens så kallade 3 månaders regel.
Djurskyddsinspkörernas uppgift är att kontrollera måtten på boxarna, att ventilationen är okey (här finns mätvärden som kontrollerna vad gäller amoniak- och koldioxidhalter), de ska titta på rastgårdar, på ljuset i lokalerna samt att katterna får den skötsel de behöver mm. etc. Allt det som står i föreskrifterna och djurskyddslagen.
//Lena