Tissel och Tassel från Västerås!
(ändrade rubriken, blir lättare att hitta då) Alexej
Ett inlägg från www.katt.nu
Nu har jag i drygt månads tid annonserat på nätet och i tidning, men ingen vill ha mina två katter. Jag är villig att ge bort katterna om det så skulle vara med alla deras tillbehör till ett kärleksfullt hem… men nej, ingen har hört av sig.
Jag har kontaktat lokal katthem ifall de kan ta emot, inget svar där alls utan har lämnat meddelanden om att jag önskar bli kontaktad omgående.
Inatt åker mitt flyg ut ur landet och jag har två katter här hemma utan en kattvakt. Jag har ingen som kan kika efter dem och ingen som kan ta emot dem under de två veckor jag kommer att vara borta.
Vad ska jag göra nu? Vart ska jag vända mig? Det kan väl inte under några som helst omständigheter vara bra eller rätt att lämna två katter ensamma hemma under 2 veckor?! Och tänk om det händer mig något.. jag skulle ju faktiskt kunna dö under min resa.. nej, usch, vågar inte ens tänka på vad som skulle hända då.
Snälla, hjälp mig! Vad ska jag göra?
Hennes sista inlägg:
Nu blir det väl som så att jag får lämna tjejerna ensamma hemma i 2 veckor med ordentligt med mat framme och vatten. så får jag hoppas på att de klarar sig. efter resan måste jag i vilket fall som helst ta och hitta nytt hem åt dem..
Hon bor tydligen i Västerås.
Hon tänker alltså lämna katterna och hoppas på att de klarar sig!!!!! Jag förstår inte hur man kan skjunka så lågt faktiskt. Ett kattliv lär väll vara mer värt en så???? Hon åker i natt:(
Gör hon verkligen slag i saken, så anmäl henne!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Håller med gör hon det mot katterna så anmäl direkt.

Fast det finns nog ingen som vet om hon gör det eller inte, fast det verkar ju inte bättre….
hon vill alltså bara ha kattvakt varför tar hon inte katterna till ett pensionat?
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

#4 Hon vill tydligen helst ha ett nytt hem till dom, eftersom hon ändå ska flytta utomlands senare… Hon har inte råd med pensionat. Det var en som hade erbjudit sig sin hjälp å ville ha 1000kr för 2 veckor, vilket hon tyckte var för dyrt hon vägrade betala….

Men det låter ju helt befängt..att lämna katterna ensamna i två veckor..hur ska det se ut i lådorna sen?? Och tänk om det händer något när matte är borta!! Varför inte lämna in katterna på pensionat under den tiden..kostar en slant gör det, men det måste man ju ta om man har husdjur o ska resa bort, om man inte kan ordna kattvakt på annat sätt…får en känsla att det är lite av utpressning att gå ut o säga på det viset…det är också ett stort ansvar man tar på sig som kattvakt, därför får man också räkna med att betala en slant för hjälp av det slaget..
Sidentass
Jösses Amalia! Det enda rätta är att anmäla människan. Hur tänker folk. Utlandsresa i två veckor det har hon råd med, men kattvakt för 1000 kr se det går inte. Har man inte fixat kattvakt ja då får man vackert stanna hemma.
Vart får man kontakt med henne? Stod det några kontaktuppgifter på www.katt.nu?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#7 Om man klickar på annonser sedan på annonstorget, sen akuta omplaceringar sen kloka missar , Västerås sen klickar på det så kan man mejla.. Lena mejlar du som är duktig och klok. Du skriver så vänligt men bestämt…………….. och förståndigt….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#7 På forumet under allmänna frågor och länken Vem tar hand om mina katter?. Hon kallar sig för Mimosan.
Hej! Jag har genom Hittekatter i fokus fått reda på, vad som skall ske hos dig och att du tänker lämna 2 st katter ensamma i 14 dagar. Vad du tänker göra, är ett rent lagbrott. Det måste du väl förstå, att två katter inte kan klara sig med aldrig så mycket mat och vatten i 14 dagar! Jag är nog inte den enda, som mailar dig i frågan, utan det kommer fler! Nog måste du väl ha en granne, som kan titta till åtminstone en gång om dagen och ge katterna mat och vatten? Helt ensam kan du väl inte vara?
Hoppas du tar ditt förnuft tillfånga i denna fråga.
Gunilla Hallgren
Detta skickade jag nyss i alla fall….
Bra att ni skriver till vederbörande och gör henne uppmärksam på vilka konsekvenser det här kommer att få om hon gör som hon planerar. Hur kan man åka på semester och ha någon glädje av resan när man vet att katterna sitter instängda utan tillsyn där hemma? Det kan jag inte förstå.
Försökte också skriva en rad men det fungerade inte från denna dator.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag kan inte säga annat än HERREGUD! Stackars djur.
Saknar ord.
Jag som knappt kan lämna katterna en dag ens.
Jenna
#7 Håller med! Men hon prioriterar ju uppenbarligen inte små försvarslösa djur. Dom pengarna ska hon nog ha till "viktigare saker" som sprit och kläder eller varför inte parfym!

varför knackar hon inte på hos en granne för att vädja om hjälp?
-varför åker hon överhuvudtaget?
Fy, jag lider!
-det minsta hon kunde göra är att ta sitt ansvar och avliva dessa stackars katter….

Anmäl, anmäl till Djurskyddsinspektören och polisen. Deta gör ärendet mer akut. Djupa suck. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Finns det inget telefonnr till henne??
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

#18 Det tror jag inte att man kan få tag i. Man vet ju inte ens vad hon heter.
Kollade på katt.nu, hennes telefonnummer är xxxxxx..
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ne fy hur kan man ens tänka den tanken att lämna dom i två veckor.. finns det sånna människor?? ja uppenbarligen. lider med dom stackars katterna..

Så hon bor i Västerås och känner inte EN ENDA människa??? Och har INGA grannar??? Ursäkta min sura ton… PRUTT på sådana människor!!! 

-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Om hon inte svarar på mobilnumret så får man väl ringa djurskyddsmyndigheten och polisen och höra vad de kan göra. Hur kan hon ens komma på tanken på att lämna katterna ensamma i 2 veckor??? Fy f*n säger jag.
/Lotta
Bara telefonsvarare….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Bor hon i lägenhet så måste väl värden eller vaktmästaren kunna tipsa om någon pålitlig människa av grannarna att titta till katterna??
Ärligt talat så förstår jag inte problematiken riktigt med att hitta tillsynen under bara två veckor. SUCK!
Jag hoppas att någon får tag i henne via mobil eller mail.
Jag hoppas att någon ringer polisen och/eller djurskyddsmyndigheten.
Jag hoppas någon med argumentationsteknik orkar göra något.
STOR KRAM till denna någon!!!

Jag har försökt lägga in hennes namn och adress här men det går inte av någon anledning. Slå på hitta.se och skriv in mobilnumret så kommer det upp.
#26 Bra att du fått fram hennes adress via telefonnumret. Vi får inte lägga ut namn och adress till privatperson öppet på forumet. Därför är det bästa att skicka uppgifterna per PM. Sedan är det bara att anmäla ärendet till Djurskyddsinspektören och polisen som Vanessa råder oss att göra. Vet vi om hon redan har rest?
//Lena

Nej jag har ju inte lagt ut det heller utan jag tipsade om hur man via telefonnumret, som ju redan är utlagt på forumet, kan hitta namn och adress. Jag vet ju inte vilka som vill ha det så att skicka PM blir ju knappast aktuellt.

Det bästa vore ju om någon här är bosatt i Västerås och kan kolla upp saken lokalt och sen agera utifrån det.

§20 var hittade du det telefonnumret? På katt.nu har de ett helt annat namn och i annonsen står det inget telefonnummer utan bara en mailadress.
Finns det sånna j-la idioter…bara att komma på tanken att lämna dom i 2 veckor. Och som det sägs här ovan, hon har råd att åka iväg men inte råd att betala så att katterna har det bra. Kan det vara möjligt att inte människan fattar att hon blir anmäld??? Det finns människor som banne mig inte skulle ha djur 

§31 Det finns väldigt gott om sådana människor. Många släpper helt enkelt ut sina katter när de åker på semester och så får de klara sig bäst de vill.

Telefonnummret som #20 skrivit står i hennes annons på www.katt.nu, annars har hon tagit bort det.

Håller med om att det är hemskt det hon gör.
Men jag var fräck nog och tog bort hennes telefonnummer efter som det går mot PUL (personuppgiftslagen). Så de som vill ha telefonnummer till kattplågaren kan skicka PM till Landfreak. /Vanessa
Gubben, katter nu, annonstorget, akuta omplaceringar, 2 kloka missar. Hon skrev ju att hennes flygplan går natten 19./20., hon borde har åkt iväg nu.

Jag såg i hennes tråd på katt.nu att det var någon som har kollat upp vilket telefonnummer hennes grannar har och någon skulle ringa dem och kolla om de vet om hon åkt. Hon själv svarar inte vad jag förstått. Kan tänka mig att många har ringt….

Åhhh det känns så fruktansvärt detta!! Någon, borde ju ha en extranyckel till lägenheten..släkting eller granne…blir nervös vid botta tanken på att människan bara farit iväg..usch..vilken rysare! Önskar man kunde göra något…är lite tidspressad nu, har brådis till apoteket för att hämta Michelles antibiotika..
Sidentass
Gubben, jag vill ha det! Pm:a mig här!

Du har PM
Denna länk går till en person, som enligt egen utsago skall ha rest utomlands i 14 dagar i går kväll och lämnat sina två katter att klara sig själva i lägenheten. Vi är flera, som har försökt få kontakt med henne via mail och talat om att detta får man inte göra! Vad säger hyresvärden? Ni kan ju själva tänka er, vad som sker i en lägenhet, där två katter får härja fritt och utan färsk mat eller vatten!
Gunilla Hallgren
Detta med länk till personen skickade jag till info@vasteras.se som anmälan! Gör likadant flera! Man kan nämligen inte anmäla till polisen direkt, utan det måste gå via kommunen först!

Vad duktig du är Gunilla! /Vanessa

Härligt Gunilla!
Heja er, flera gör samma sak!
Toppen Gunilla! Jag ska göra samma sak med vad är det för länk. Kan inte du lägga ut den, tack.
Jag har försökt att leta själv men har inte hittat ngt förutom hennes annons under akuta omplaceringar.

Jag skriver gärna också! Skulle behöva lära mig mer argumentation! Kanske kan planka lite av din, Gunilla (#40)??? Är det ok??
Alla som vill, kan ta och kopiera det jag skrev. PM:a mig om ni vill ha länken till www.hitta.se
Fått svar!!!! Från kommunen! Läs här!
Hej! Det låter inte bra. Är du säker är du på att hon inte kommit överens med någon som ska sköta katterna under hennes frånvaro? Det verkar vara Akelius som äger fastigheten. Med vänlig hälsning Josefina Nordström Miljö-och hälsoskyddsförvaltningen 721 87 Västerås tel 021-39 13 42, 070-465 13 42 fax 021-39 01 31 e-post josefina.nordstrom@vasteras.se www.vasteras.se/moh

Gunilla: Nu har jag mailat Västerås.
Om någon hör någonting ang dessa katter så informera oss andra så vi får se vad som händer.
Länk till annonsen på katt.nu: http://www.katt.nu/annonser/detail.asp?iType=30&iAd=3681
Jag mailade henne..
har du åkt utomlands utan att ha kattvakt?????????
iså fall är du en fruktansvärd djurplågare! polisanmälningar på gång OM så är fallet!!!!!!!!!!!!!!
jag blir så ARG

#49 Maila kommunen! All upplysning får du ovan här! länken till personens adress kan du få av mig eller av gubben
Hm… jag är ju medlem i Spinns forum också, men jag kan inte se den diskussionen. Får bara svar, att bara vissa medlemmar kan se den tråden????? Mitt användarnamn där är Gunilla
Jag svarade kommunen även med mitt telefonnummer. Så de kan ringa om de vill. Synd bara, att jag inte kan komma in och ge dem länken på Spinn.
Hej! Vi har precis varit på xxxxgatan för att se hur det står till. Tyvärr finns det ingen som hette xxx xxxxxxxi någon av trappuppgångarna från xxxxxtill xxx. Så det vore bra om ni kunde ta reda på mera exakt var hon bor, annars är våra möjligheter att ingripa ganska små. Med vänlig hälsning Josefina Nordström Miljö-och hälsoskyddsförvaltningen 721 87 Västerås tel 021-39 13 42, 070-465 13 42 fax 021-39 01 31 e-post josefina.nordstrom@vasteras.se www.vasteras.se/moh
Här är det snabba svaret jag fick av kommunen. Jag har som ni ser tagit bort alla personuppgiter. Vill ni ha dem, så PM-a mig

Härligt att de agerat!! Tack för infot, Gunilla!! Hon kanske är andrahandshyresgäst? Då står inte namnet i trappuppgången. Beror på hur de tittat efter namnet. Har de gått och kollat på alla brevlådor?? (ja jag vet att jag ibland är en ordningspolis
)
Har kollat upp bruden på ratsit, och hittat en helt annan adress. Maila mig privat på gunilla.hallgren@telia.com, alla ni som vill veta mera. Där har jag mer uppgifter. Jag har även informerat hälso och miljö om de nya uppgifterna jag fått
#55 Hoppas det är rätt adress och att vederbörandes katter kan omhändertas.
Bra att hälso och miljö är så snabba att svara!
//Lena
En stoooor kraaam till alla som engagerar sig i fallet!
Lotta
/Lotta
Jag har nu varit förbi på xxxxxxoch hittat xxxxxlägenhet. Det finns mycket riktigt 2 katter i lägenheten, sett från brevinkastet. Jag har lämnat en lapp i brevinkastet till eventuella kattskötare om att de omgående ska ta kontakt med oss. Hör vi inget under morgondagen så får vi överväga ett omhändertagande. Om hon har lämnat sina katter på detta sätt för två veckor framåt så är det en brottslig handling. För att polisanmäla detta behöver vi den bevisning som finns som styrker att hon lämnat dem ensamma. Vi behöver därför veta var hennes annonser och inlägg finns att läsa så att vi själva kan hämta dem direkt från källan, och inte bara via omvägen från ditt mejl. Vänligen meddela oss snarast var vi kan hitta inläggen. Med vänlig hälsning Josefina Nordström Miljö-och hälsoskyddsförvaltningen 721 87 Västerås
Svar från Miljö och hälso! Ni som kan komma in på Spinn, hjälp till här! Jag vet inte varför jag inte kan se just det inlägget!

Tack gode gud för att de har hittat lägenheten och katterna! Usligt dock att hon faktiskt lämnat dem! Hoppas någon är kattvakt ändå. Fortsätt med info så vi kan följa vad som händer.
En STOOOR KRAM till dig Gunilla!!!!

#58 Moderator har tagit bort inlägget så länge pga av att namn tydligen har lagts ut i tråden. Du kan säker få hjälp av moderaton ändå???
Verkligen bra jobbat Gunilla!!
Ja, jag la in mailet på Spinn också, i cencurerat skick. Nu måste vi få hjälp! Har inte miljö och hälso något att gå på, då kan de ju inte göra något!!!!! JAg var inne och såg att inlägget var borta…..Men nu måste det ju fram!

Det var som faaan Gunilla vad du har lyckats åstadkomma
, helt otroligt, och att du fick så snabb respons också. Frågan är bara, vad tänker de göra med katterna om de omhändertar dem, det skulle jag gärna vilja veta. Det är ju knappast troligt att hon lyckades få tag i en kattvakt sådär i sista minuten.

Tack Gunilla att du fixade det här..
Ja, Gubben, jag är en envis f****n. Men nu måste vi ha hjälp från Spinn, annars är allt bortkastat! Det finns väl katthem i Västerås? de kan väl i alla fall kanske ta hand om katterna? Oavsett,vad som än händer är bättre än att de stackarna plågas ihjäl i 14 dagar, vilket de kommer att göra! Men nu får vi agera snabbt och vettigt allihopa här1 Och tack Gubben, för infot jag fick från dig, hihihi!

Nu har jag varit inne på spinn och talat klartext med moderatorerna där för att de ska lägga tillbaka tråden där den här tjejen har skrivit så nu blir jag väl snart portad därifrån men det får det vara värt bara katterna får hjälp. Att det ska vara så svårt att ta bort uppgifterna och lägga tillbaka tråden igen!!!!
eller att jag ger dem mailet från hälso och miljö i ocencurerat skick, det kanske biter? Då kan de kanske själva kontakta dem!

Gud, jag blir alldeles illamående, men så underbara ni är så fixar o donar med allt!! Så om jag har förstått det rätt så väntar ni bara svar från moderatorerna…sen kan katter alltså hämtas ut??? Jag har tänkt på de stackars katterna hela natten! Hemskt!

Vi har blivit hotade med att få varningar av en moderator om vi fortsätter att envisas med att de ska lägga ut tråden igen så att Gunilla kan skicka länken till miljöförvaltningen. Så om nu forumägaren inte finns tillgänglig på en vecka eller så så kommer katterna att få sitta där för att ingen törs göra något. Det handlar alltså om att ta bort ett telefonnummer från tråden, det är allt. Dessutom det telefonnummer som redan finns i tjejens annons på Spinns annonstorg. Hon har ju själv lagt ut numret för att folk skulle kunna ringa henne. Det hela är så otroligt så man tror inte att det är sant.

Men skulle inte Miljö o hälsoskydd kunna kontakta Spinn? För inte vill väl Spinn ha på sitt samvete att två katter plågas ihjäl för att de inte kan/vill hjälpa till….
Jag ringer miljö och hälso i morgon oavsett. Skall bara vara inne i Strömstad med Esther och ge henne hennes allergispruta. Och glöm inte, allihopa, att miljö o hälso finns det nummer och namn till här1 Det är offentliga personer, så där finns ingen PUL som vi behöver bry oss om1 Snälla! Maila och ring ni med! Går ut med detta iHuskatten och KAttgruppen också! Hänvisar hit!

Hoppas bara att Spinn ger med sig! Kan inte någon slänga in lite mat igenom dörrinkastet?
Bra jobbat Gunilla!
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jättebra jobbat Gunilla! Men dåligt av Spinn om de inte hjälper till nu. Man skulle ha kopierat inläggen. Dumt att jag inte tänkte på det igår.
Förstår ju att det måste tänka på PUL men de kan och bör lämna ut vad som publicerats till Myndigheten.
Säger som ni andra helt otroligt vad människor är i stånd att göra. Men jag tror nog att den där semestern kommer att lämna en sur eftersmak efter sig.
//Lena

§73 Det hela är lite löjligt faktiskt för de enda uppgifter som fanns där är det telefonnummer som fanns här och som du eller någon annan Medarbetare tog bort. Här gick det alltså bra att bara ta bort numret men på Spinn tar man bort hela tråden och därmed de "bevis" som miljöförvaltningen vill ha. Moderatorn där har lagt locket på för hon har varit inloggad hela tiden men skiter i att svara. Det är ju nu ett dygn snart sen hon lämnade katterna och flera lär det ju bli om inte de på Spinn agerar snart.

Man blir så arg när inte Spinn gör nått åt det hela, nä bara skriva varningar åt folk som vill att det ska hända saker..
Man vad f*n i helvete är det för en person som tänker så :((:((( *GRÅTER* Tror hon på fullaste allvar att man kan lämna katter själva i två veckor ::(:::(
FY F*N
Polisanmälan ska det Vara!
Hon ska INTE ha katter eller ngt annat djur i fortsättningen!
PRUTT på henne som ngn sa här!
Sessan, jag började med, att föröka anmäla hos polisen. Men där fick jag veta, att jag måste gå via Miljö och Hälsoskydd. det är därför jag har lämnat de uppgifterna i tråden här ovanför och det är inga uppgifter som är skyddade av PUL det är offentliga personer så dem måste kunna kontaktas. Anmäl du med, men tänk på att vara väldigt saklig! annars så är det lätt att vi blir sedda som hysterikor och då får vi inget gensvar alls. De enda som lider av detta blir de två ensamma katterna. Här inne kan vi ventilera känslor, men lägg lite lock på när ni förhoppningsvis kontaktar myndigheter!

Jättebra Gunilla!
Stor eloge till dig för ditt engagemang.Bra att Västerås Miljö tar detta på allvar.
Katter ska naturligtvis aldrig lämnas ensamma, utan behöver tillsyn.
Jag har just haft ett liknande ärende här hos oss, matte reste bort en vecka, hade ordnat kattvakt men isita minuten genom telefonsamtal från flygplatsen. I helgen kunde inte den ordinarie kattvaken ge katten mat, utan kattvakt nr. 2 anlitades. På söndag fm. hade katten släppts in och fått mat. Sent på söndag kväll får jag brådskande samtal från en granne som sett att katten vält lampan som står i fönstret i köket. Lampan har ramlat men lyser fortfarande och glödlampan ligger på en bunt servetter! Vi var rädda att det skulle börja brinna. Nyckel till lägenheten ordnades i all hast, och situationen var räddad.
Matte har två anmälningar mot sig om otillräcklig tillsyn, men öppnar inte posten så hon visste inget när hon reste bort! Det är taget ett beslut av kommunens Miljökontor att katten ska omhändertas. Nu väntar fortsättningen här imorgon då "matten" kommer hem.
Fallet med de två katterna i Västerås är ju synnerligen akut, har hyresvärd rätt att gå in? Det krävs väl beslut av polis förstås!
Hoppas nu att allt går väl!
//Cammo
Toppen bra jobbat Gunilla och jag blir oxå väldigt glad att västerås reagerade så fort det inger hopp *L*
Mojje vill ge dig en riktigt fin blomma Gunilla för att du hjälpte hans fyrfotade vänner *L*
Tassar i massor från Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Tack, vänner! och tack för den fina blomman!
den ska jag spara! Men alla ni andra, utnyttja möjligheten att anmäla detta nu, ni med. Jag tänker ringa i moron eftermiddag. PS… Har larmat om deta på Huskatten och Kattgruppen också…..
Här hemma håller vi tummar och tassar för att katterna ska få hjälp.
Den här är till Gunilla och alla er andra som hjälper till

/Lotta
Jag mailade faktiskt till Josifina på miljö som du Gunilla la in lite högre upp i tråden och tackade för det snabba agerandet. Kan ju vara bra att tala om för dom att det var bra jobbat. Vart lite förvånad positivt men ändå förvånad över att dom tog tag i det så fort *L*
Ja nu hoppas vi på att det går vägen. Ingen som bor i Västerås här? Tack för nallen!

#40 du är en klippa Gunilla! kan jag också få länken via pm så ska jag skicka in en anmälan också! Bara tanken på dessa två katter gör mej ont..och den människan bör omgående bli fråntagen sina djur!
Sidentass

Jag tänkte på en sak. Första inlägget i den här tråden är ju citat från katt.nu där hon skrev om sina katter och i sista inlägget så skriver hon ju rakt ut att hon tänker lämna dem ensamma i två veckor. Kan man inte använda detta som bevis när det nu inte verkar gå att få de på Spinn att reagera?
#85 mailade hela det inlägget till MOH . Tyvärr så bevisar det ju ingenting. Men vi får väl avvakta nu under natten, så får vi se.

Vad du är duktig Gunilla. Tack för att du hjälpte till med allt. Hoppas att det går bra i fortsättningen med dessa två katter.
Tack, men jag är inte duktigare än någon anna kan vara Så sätt igång alla som har tid i morgon!Vi vet ju vad vi vet och om flera intygar att vi har läst att hon skall lämna katterna, så måste de ju tro oss, även om Spinn inte agerar. Men vi får väl hoppas at de därinne gör det.
Jag "hittade" ansvariga för Spinn på eniro… har mailat deras adress och telefonnummer till Gunilla.
Kanske kan vidarbefodra det till Josefina på Miljö-och hälsoskyddsförvaltningen?
Strunta i moderatorerna på Spinn och vänd er direkt till ansvariga… går kanske fortare och det handlar faktiskt om "viktiga" saker!
Oj… nu svarade dom på Spinn att moderatorerna ska maila över uppgifterna till "tjänstemannen i fråga"!
Då händer det kanske ändå nåt… utan att "vi själv" behöver kontakta ansvariga på Spinn… konstigt att det dröjde tills jag/vi "hotade" (skämt) med "högsta hönset"
?!
#90 Jättebra att de agerat nu på Spinn! Toppenbra jobbat av er här i tråden. Tänk vad mycket som kan bli gjort när engagerade kattvänner går samman och hjälps åt.
//Lena
Vill bara meddela att de har lagt ut tråden igen nu på spinn efter att ha tvättat den ifrån ett telefonnummer och ett förnamn som ev kan ha tillhört en granne till kvinnan på den adress där hon inte bodde…
(fråga mig inte varför det skulle behöva tas bort, men så är det iaf… )
Men alla meddelanden ifrån kvinnan som äger katterna finns nu iaf intakta på forumet och därmed bör miljömyndigheten kunna använda sig av informationen för att kunna fatta beslut.
scout
#92 Det låter ju bra i alla fall. Huvudsaken är att myndigheterna får uppgifterna och kan gå vidare för att rädda katterna.
Det är det här med PUL som gör att personliga uppgifter inte får publiceras på privatpersoner utan deras godkännande. Det är likadant för oss här på Hittekatter att vi måste vara på vår vakt för att inte hamna i rättsliga processer med skadestånd och andra tråkigheter.
//Lena

§93 Jo men här gällde det ett telefonnummer som hon själv lagt ut på spinn och ett förnamn som inte hade någon anknytning alls egentligen så det enkla hade varit att bara ta bort telefonnumret, man hade ju inte behövt ta bort hela tråden och försinka det hela. Är det någon som vet vad miljöförvaltningen tänker göra med katterna om de går in och hämtar dem förresten? Vi vill ju inte att de ska bli avlivade.

Skönt att Spinn ändrade sig och att alla uppgifter nu kan användas av miljömyndigheten!! Härligt jobbat #89, #90!!

Detta mail ramlade just in från Miljö och hälsskyddsförvaltningen i Västerås:
"Vi har ärendet under kontroll. Om ingen eventuell kattmatare hör av sig idag så blir det troligtvis ett omhändertagande av katterna imorgon."

Jag fick samma mail men jag frågade också vad de tänkte göra med katterna vid ett eventuellt omhändertagande och fick svaret att det är polisen som får skaffa nya hem och där blir jag lite orolig för polisen skaffar ju inga hem utan lär då avliva katterna så jag bad henne att, i det fall polisen inte har någonstans att lämna katterna, ge någon av våra mailadresser till polisen så att vi kanske kan hjälpa till med tips om vad de kan göra. Jag i alla fall vill ju inte att katterna ska bli avlivade. Jag berömde henne också för hennes snabba agerande men hon skrev att det var varje djurskyddsinspektörs plikt att genast agera när de fick anmälan om vanvård/djurplågeri! De måste vara något alldeles enastående i Västerås då för det är ju verkligen inte ofta det går så fort. I fallet Värmdöhundarna t.ex så tog det ju flera års anmälningar innan något hände.
Men de får ju inte avliva dem.
Då är det ju lika illa.
Jenna

Jag svarade och berömde henne också för deras snabba agerande. Kanske även de/myndigheter har inspirerats/fått upp ögonen för hur verkligheten ser ut och ändrat rutiner? Eller är det att vara optimistisk? Hoppas inte det!
Värmdöhundarna är ett beklagansvärt bedrövligt fall!! Inte ska det behöva ta flera år!!

Jag har inte sagt att de kommer att avliva dem men polisen brukar ju lämna sådana katter till ett katthem och jag vet inte ens att det finns något i Västerås så jag misstänker att risken är stor men de kan ju naturligtvis ha jättebra rutiner för sådant i Västerås eftersom de nu har en djurskyddsinspektör som tar sitt jobb på allvar även när det gäller katter. Vi får hoppas att allt löser sig till det bästa för dessa katter helt enkelt.

#100: Skönt att du frågade rent ut vad som kommer att hända katterna! Skriv om du hör ifrån dem något mer…
jag fick samma mail , så nu får vi hoppas att allt löser sig.
Jag tror att det finns katthem någonstans i västerås trakten.

Det enda jag hittar är Västerås huskattförening men det är inget katthem.

KKS är väl de man ska fråga om Västerås? De verkar ha koll på allt! 

http://www.huskatten.com/ finns i västerås
http://www.kks.nu/ klicka på Erika som har hand om Västeråskatter, erika@kks.nu

OK Jag trodde att huskatten inte var något katthem utan en förening precis som t.ex SVERAK. OK men då vet väl polisen i Västerås vart de ska vända sig får man hoppas.

#106 så här står det på deras hemsida
**Kattens vistelse hos Föreningen Huskatten
**De flesta katterna kommer till Föreningen Huskatten via omhändertagande av privatpersoner men vi samarbetar också med polisen, länsveterinär, Miljö- och Hälsoskyddsförvaltningen. Katterna som omhändertas har många gånger levt ett hårt uteliv och är ofta i dålig kondition.
så det är nog lugnt på den fronten..

Låter jättebra. Hoppas bara att hon inte får tillbaka katterna när hon kommer hem! Höga böter hoppas jag väntar istället! (Minst!!!)

§107 Vad bra! Då kan vi nog vara lugna :)
§108 Ja om det öht blir något straff alls. Hon skulle ju flytta utomlands inom ett par månader också så….
Jag ringde dit för att försöka se om det hänt något men det var bara telefonsvarare..
Föreningen Huskatten öppettider: 18.00-20.00 på måndag, onsdag och fredag. Ring för besök på andra tider
Ingen som hört något nytt? *orolig*

Men de avvaktar ju idag och om de inte hört ifrån någon under dagen som vaktar katterna så går de in och hämtar dem i morgon.
detta satte jag in på Spinns forum, gäller även er! Kram på er!
Hej alla vänner här inne! Först och främst så vill jag tacka alla, som har mailat mig under natten! Jag satte mig först själv vid datorn nu, då jag varit med lilla Esther hos vet och gett henne allergisprutan. Ni är toppen! Sedan så vill jag även tacka alla moderatorerna, som har engagerat sig i frågan! Precis som ni säger här inne, så har jag också hört av MOH i Västerås, att allt är klart, de vill bara ge ägaren en chans i dag och det är väl inte för mycket begärt. Det KAN ju faktiskt vara så, att det är någon som vill jäklas! JAg ringde för 10 minuter sedan och pratade med J.N och tackade även jag för det snabba ingripandet. Sedan det där med omhändertagandet, juridikst sett, så kan de inte göra något åt ägandet ännu och följaktligen inte avliva heller. Vad som sker vid ett eventuellt omhändertagande, är att katterna placeras på hem så länge och Tjejen X får betala när hon behagar att komma hem…..Så vad vi nu får göra, är att följa upp det hela och se vad som händer vid en eventuell förflyttning.Kram på er alla, medlemmar och moderatorer, för att ni hängde med i detta! Speciell kram till
Felix, som jag faktiskt känt i 5 år här på nätet!
Gunilla
#92 Scout… Du undrade varför man var tvungen att ta bort grannens namn, men det måste man. det vet jag, då jag stred om att få ut min avlidna mammas sjukjournal, efter tio år och mycket bråk så fick jag det, men med tredje persons namn överstrukna. Kan tilläggas att det var en journal från psyk. Så det är helt riktigt.

Vilka moderatorer har engagerat sig i detta? Fördröjt är väl ett mera riktigt ord?

§112 Fast det är ju du som ska ha applåderna för det är du som har fixat allt det här genom ditt ingripande. Så det så!
gubben, det verkar som om "Bart" har ringt! Är det någon, som kommer att spara den återinsatta tråden hos sig? det går ju inte att länka direkt, vad jag förstår, utan man får kopiera och klistra in i eget dokument, eller hur? Men så skönt, nu kan vi i alla fall andas ut, eller hur?
Till Gunilla, Bra arbetat av dig!!
Angående PUL, och ta bort namnet, så är jag helt införstådd i lagstiftningen som sådan, (jobbar i princip med den dagligen…). Men i det här fallet handlade det om ett förnamn (helt utan efternamn och dessutom ett av Sveriges absolut vanligaste förnamn), ingen angiven adress, inga andra angivna nycklar eller koder som gör att namnet kan kopplas till en identifierbar person. Så utifrån PUL fanns det inget identifierbart öht. Hade man skrivit både för och efternamn och det fanns en adress man kunde koppla namnet till så hade det varit en annan femma. Men ett förnamn utan koppling och som inte genom information i tråden kan identifieras kan inte strida mot PUL.
Det som gjorde det hela en smula förvirrat i ursprungstråden var att "gubben" som heter "felix" på spinn först trodde att förnamnet som skrevs i tråden skulle vara namnet på TS. Men det var det ju inte. Därför blev det en lång och lite onödig konversation mellan alla möjliga om detta fiktiva förnamn, och till slut kunde man kanske tro att det var en person. Men det var aldrig något annat än ett förnamn på en person som inte är identifierad
Nu spelar ju detta ingen roll, för tråden är ju iaf ute nu och de har iaf inte tvättat något i TS inlägg, och det var det absolut viktigaste!
Håller alla tummar nu för att detta får en bra lösning!
scout
Jag skulle bara vilja att någon som är duktigare på datorer sparar den återinsatta tråden! Jag vet inte om man kan fixa någon länk. Och kopierar man, då får man väl en massa krafs vid sidan om, eller hur? Skicka den sedan till mig, jag har massor av plats! Har skaffat mig en kraschbox, dvs en extern hårddisk, så där kan jag lagra nästan hur mycket som helst. OCh en sak till, där ser ni, att man kan göra en massa på avstånd, dvs min ide om att"jag kliar dig på ryggen, så kliar du mig". Sedan scout du har rätt, men jag antar att moderatorerna ville ta det säkra före det osäkra. Huvudsaken var, att de tog kontakt med MOH också. Så vi alla har gjort ett hästjobb! Vi är såååååå duktiga allihopa!
Sedan ett litet tips! Med hjälp av gubbens info, så fick jag veta, vad XX hette. Den första adressen var ju inte korrekt, men sedan så finns, det förträffliga Ratsit! Där sökte jag och då fick jag fram korrekt adress och även födelsedatum! www.ratsit.se var det alltså!Inget olagligt, utan de samma uppgifterna som man får på skattemyndigheten.
Kanske skulle Spinn kunna förse dig med en kopia av hela tråden. Den borde ju gå att få ut i utskriftsformat iaf och helst då även med tidsangivelser över när respektive inlägg är skrivet.
Men det kanske finns någon annan dator-wiz som vet nåt annat bra knep för det.
scout

Du har mail Gunilla.
hur har det gått?någon som hört något nytt?
Ja hur har det gått? Är det någon som vet om katterna är omhändertagna?
//Lena

Senaste mailet från MoH:
Tänkte bara meddela att katterna nu är omhändertagna och tillfälligt placerade hos föreningen Huskatten i Västerås. De var välbehållna, men förstås lite skrämda av oss inklampande människor.
Härligt va?!!!
HURRA HURRA!!!!!!! *lyckotår*

Fick samma mail. Undrar vad som väntar tjejen när hon kommer hem.
Gud så skönt att höra. Har följt ert arbete o slit för dessa katter. Vilket samarbete säger jag bara. En stor eloge o bukett rosor till er alla.
//Pia
Hej alla! Underbart Simson! Ja en fet räkning väntar henne i alla fall! Mycket dyrare än 1000 kr, det kan du hoppa upp och sätta dig på! Angående Spinns inlägg, så kanske vi inte behöver det nu. Men vem tar kontakt med Huskatten? Så skönt att kissarna slapp sitta i lägenheten längre i alla fall! Skall maila och tacka tjejen på MOH. OCh framför allt, Tezza, dig måste vi tacka alldeles särsklit, som drog fram detta hit! Annars vete 17 vad som hade hänt! Inte för att man skall snacka skit om andra forum, men att sitta och ucka och acka hjälper ju ingen.

Vad glad jag blir!! Ni är ju bara för underbara!!! Stor kram till er alla!!
Hrm…vem kan hålla kontakten med Huskatten och kommer hon att få tillbaka katterna när hon kommer hem?
Toppenbra att katterna nu blivit omhändertagna. Bra jobbat av alla inblandade! Vilken tur att Gunilla kunde få fram adressen. Det här kommer nog att stå den ansvarslösa matten dyrt. Hoppas katterna får komma till annat hem istället nu. Känner mig fortfarande chockad över att hon bara kunde med att åka på semester och låta katterna vara kvar utan tillsyn. Bedrövligt! Sådant ska kosta på!
//Lena

Vi borde ju sätta in en Dagens ros till MOH i Västerås lokaltidning som agerade så snabbt i detta fallet…?
Haha, Engla, du läser mina tankar! Länk till tidning? Ja tack. Skriver gärna ett jättetack på deras insändarsida. Då återstår, hur många har skrivit till den underbara tjejen på MOH? Annars så mailar jag gärna och tackare från oss alla här inne. Lena, här kommer lite smygreklam igen… www.ratsit.se, det är dem vi skall tacka för korrekt adress. OCh gubben, som fick fram namnet. E¤n läskig tanke slog mig i går, faktiskt! Vilken j****a tur att hon hade ett registrerat telefonnummer! Annars så hade det ju aldrig gått! OCh vem tar kontakt med Huskatten, föreningen i Västerås, alltså? Som sagt, det största tacket skall egentligen Tezza ha, som tog fram eländet här!

#132 Men Gunilla det var ju du som verkligen tog tag i det här. Ett jättetack till dig!
Suveränt jobbat allihop som engagerat sig tycker jag och i synnerhet Gunilla och Tezza.
Och fantastiskt att föe en gång skull att myndigheterna också valde att agera och det snabbt dessutom!
Håller alla tummar nu för att dessa båda kissar får ett mer ansvarsfullt och varaktigt hem i slutänden. Och att detta blir en viktig väckarklocka för kattägaren ifråga, som lämnade sina två små kissar i sticket så anvarslöst.
scout

Tack alla inblandade ni har gjort ett kanonjobbb……………. samt att Västerås djurskyddsmyndighet var så snabba, där ser man att det går att agera snabbt, dom är ett föredömme ……………. Hoppas att katterna hamnar i en ny familj så småningom…..
Åh vad skönt att kissarna blivit omhändertagna! Nu hoppas jag det väntar hårda besked för tjejen när hon kommer hem.
/Lotta
Länk till en västeråstidning??????

#137 länk http://vlt.se/ Västmanlands länstidning

Vlt är en prenumerationstidning som kommer ut varje dag
Västeråstidningen är en gratistidning som kommer ut 1 ggr/veck
Klart med rosinsändare till bägge två från mig.

Du är en riktig ros själv Gunilla , Kram på dig……..
hihi, tack1 Sedan återstår att se, om insändarna kommer in, förstås…..

Ok, nästa uppgift,vem håller kontakt med katthemmet? Från och med i morgon till på söndag morgon kommer nog jag att varas borta från datorn. Husfriden, ni vet……

Finns det verkligen ingen härinne som bor i Västerås och som kan kolla upp det hela på hemmaplan sas?

Underbart att katterna är borta därifrån!! Tänk att människan verkligen gjorde slag i saken, åkte o bara lämnade katterna..det var som att man inte riktigt ville tro det, man önskade det var ett vansinnigt hot…nu önskar man att båda missarna tillsammans såsmåningom får ett nytt hem, där matte eller husse tar ansvar för sina djur…det här vär bland det mest absurda man har hört talas om!
Sidentass
va skönt att allt har löst sig för katterna. Och jag är imponerad över att det gick så fort för komunen att reagera, har ju sett tidigare att snabba insatser inte är så himla vanligt. Så jag har mailat Josifina på Miljö och tackat.
Eva & Mojje
Så underbart att allt har löst sig!
Vilket otroligt engagemang av en massa kattälskande människor…
#145 Jag kan ringa och kolla imorgon om katterna, vilket katthem är det? Och igen Gunilla vackert jobbat ;-)

Huskatten i Västerås.
Här kommer rosor från mej till alla som engagerat sej i dessa katters väl och ve.
Jenna

#151 ok tack, jag ringer och kollar hur det går för kissarna imorgon
#154 Jättebra evamojje! :)
//Lena
jag har läst hela denna tråden nu är det är helt makalöst vad en massa hjälpsamma personer kan åstadkomma
tur för katterna det
//Annki på perser.ifokus

Jag har också följt hela tråden, och säger som Annki, ni är fantastiska på hjälpa till. Tänk vad datorerna hjälper oss idag, en person börjar ropa hjälp, och detta visar sig vara ett fall som, ja… man tror inte det finns sådanda mäninskor, men tyvärr!
Mvh Carina på perser.ifokus

Jag lovar att katterna tackar er en massa som hjälp dem. Det här är vad som är så bra med denna hemsida. Att snack går till verklighet. Måste buga och rulla ut röda mattan till er som varit så duktiga och sett till att katterna kommit "hem". Alltså till någon som tar hand om dem. /Vanessa.
Jag är verkligen tacksam att Hittekatter i Fokus blivit det nätverk som jag hoppades på och mer där till för ca ett år sedan när planerna om att starta en sådan här sajt började ta form. Vill tacka alla engagerade medlemmar - det är ni som gör sajten till det den är.
//Lena

För mig som är långtidssjukskriven och ofta inte orkar mig ut många dagar är den här sidan en förstärkning av "ryggraden". Här kan jag hjälpa katterna lite på ett sätt som jag klarar. Då behöver jag inte tänka på alla sätt jag vill hjälpa till på men ej orkar.
Nu vet vi att tillsammans är vi starka och tillsammans kan vi åstadkomma något. Om än i "litet" format ännu…vem vet hur det kommer att byggas vidare?!
Tack alla som hjälps åt!!
Ja, jag kunde inte låta bli att tänka på vilken makt vi fick! Det är det jag menar med att vi alla kan hjälpa till på avstånd. Skulle t ex någon veta om någon som vansköter sina katter, så kan faktiskt vi alla göra något, det har vi bevisat här! Det var det jag menade med att vi kunde göra varandra tjänster! Den som är på hemmaplan, s a s, kan ju agera trojansk häst och komma med deltaljerad info till oss andra. Sen anmäler vi alla tillsammans! På så vis så kan den på hemmaplan klara sig utan repressalier och göra någon anna samma tjänst nästa gång. Det funkar ju, det vet vi!
Hej Jag har varit i kontakt med Huskatten men dom har tyvärr inte öppet som vanligt under kattkampanjen så dom öppnar inte förrän kl 18 fredagar och 13 lördagar. så jag har lämnat namn och telefonnr på svararen och bett dom ringa mig har oxå skickat mail så jag hoppas på att få några svar på våra frågor angående katterna snart *L*
Ha de bra Eva & Mojje
Ok har nu pratat med föreståndaren på Huskatten och dom små flickorna mår bra lite skygga men efter omständigheterna väl. Bor på huskatten nu. Och kattägarinnan har en polisanmälan som Josifina har gjort att se fram emot.Och så fort beslutet om övertagandet av katterna är klart så blir hon även polisanmäld av Huskatten. Och hon kommer inte att få tillbaka katterna utan såfort alla beslut är i ordning så kommer ett nytt hem sökas till fröknarna. Om ungefär 14 dagar så kommer katterna upp på Huskattens hemsida. Och dom tackade alla på forumet för insatsen, var väldigt glada över att få veta att det fanns ett forum som hade "koll" *s* dom hade oxå fått utskrifter i från Josifina på det som har stått här i inlägget.
Hoppas detta var svar nog på alla frågor.
Eva & Mojje

Kanonbra jobbat Evamojje! Västerås är tydligen rätt ställe att bo på om man är katt
Jag har aldrig hört talas om så snabba vändningar någon annan stans från myndighetshåll.
Jösses vad snabbt allt har gått, hoppas bara hon lär sig en läxa nu med och fattar att man har ett ansvar. Det här är kan visa andra med vad det innebär att ha katt och att man inte kan göra vad som helst. Tack o lov att hon inte heller får tillbaka katterna utan de får en chans att komma till någon som kommer älska och ry sig om dem.
Tack Eva & Mojje för uppdateringen en, ros till er var.
//Pia
#163 Tack för rapport evamojje! Västerås har skött det här jättebra. Så här ska det gå till - fungerar som i Holland där uppe ju.
//Lena

#163# Åh, vad bra! Tack för rapporten nu vet man att katterna är i goda händer.
Så glad jag blir! Tack för infot, Evamojje!
INget kom in i vlt i alla fall.

Inte i västeråstidningen heller, vad jag kan se

Fast insändare brukar sällan komma med samma vecka som man skickar in dem så hoppet är nog inte ute ännu.
# 163 åh vad skönt att höra! 

Från en nyfiken en…har det varit någon insändare i någon tidning??
Vet ej. Jag har lagt in i ovanstående länkar dirkt på tidningarna, men sen vet jag inte mer.

Om denna tjej skulle vara utomlands i 14 dagar så börjar väl hemresan närma sig? Är det någon som har kontakt med katthemmet, MoH och/eller polisen eller andra så vi kan få se/höra utvecklingen av denna historia?
Måste erkänna att jag är lite nyfiken på vad som hända skall.

Håller med dig, Simson! Också nyfiken här. Borde inte Josefina veta vad som kommer att hända?
#176 Instämmer man vill gärna veta hur det går. Skulle vilja se vederbörandes min när hon stiger innanför tröskeln därhemma.
//Lena

#176…jo minsann..här kan jag inte annat än att instämma..man kan inte undgå att känna på det viset efter vad hon tagit sig till med
Sidentass
Ja, hon skulle vara borta i 14 dagar, vilket betyder att hon kommer hem på måndag, den andra april. Hoppas bara vid Gud, att hon inte får tillbaka katterna! Men knappast troligt, det blir ingen billig historia för henne! MOH är inte billiga och sedan så kostar inkvareteringen… JAg kan slänga iväg ett mail till huskatten i västerås om ni vill….
Mailat Huskatten och frågat hur det går.
bra Gunilla.H hoppas du får svar snart!
Jättebra Gunilla! :)
//Lena
Är det någon som vet nåt mer?
Hur har det gått?
Tjejen har säkert lärt sig en läxa och många andra med, som kanske har funderat att göra något liknande.
Någon som vet hur det har gått
Skrev i deras gästbok. Men jag kan maila direktockså…. ps! det kan ni med!
Är det någon som hört något om hur det har gått ?
Jag ringer och kollar i eftermiddag?
Eva & Mojje
Har lagt en ny tråd här inne, påskhälsningar från Västeråskatterna
Under rubrik 18. Påskhälsningar från Tissel och Tassel
Under rubrik 18. Påskhälsningar från Tissel och Tassel

Åh, Tack, Alexej, för att du hittade tråden! Nu får vi hålla den vid liv över programmet i alla fall! Det var alltså Tezza? Fick hon någon ros? Annars så ger vi väl henne en nu!
Kul att läsa om den här gamla tråden. Vad vi är duktiga!
Såg i programmet att hon hade ställt vatten i en plastskål, hur lätt som helst att välta. Mina har porslinsskål.
Ja, jag läste också hela tråden. Där gick det bra, till skillnad från Skellefteå! Som sagt, jag har forfarande mailadressen till f*n***t till tjej som övergav katterna…..
Ja det här var ett snyggt jobb som gjordes här på sajten! Ett av många får vi väl skryta med och säga. Här finns många driftiga medlemmar och då blir det mycket gjort. :)
Rosor till alla! :)
//Lena

Applåder till Hittekatter Ifokus:-). /Vanessa
puttar upp
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Första delen i historien om Tissel och Tassel
Puttar upp detta