Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 1772 ggr
Tovan77
0

"HEMMA"Maja försvunnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår Maja försvann från oss i ett område kallat Jättesten på Hisingen i Göteborg den 25:e okt. Hon är van att gå ut och in som hon vill. Men detta dagen kom hon inte hem. Har någon sett henne? Han kan vara skygg för främmande människor, men lyssnar till Maja. Liten och lurvig. Ljust bruna färger. Vit haka, mörkare svans. Gult reflexhalsband med magnet i. Chippad och steriliserad.

Snälla, har någon sett henne??

Hittelön!

vefeller@hotmail.com

0738-377875

Simson
0

Oj vilken rasande grann tjej! Håller massor med tummar och tassar att någon Göteborgare ser henne!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Kusten
0

Puttar upp för Maja. Har du satt ut annons i Gp, kontaktat Djurens samarittjänst och Göteborgs katthjälp m.fl? Jag hoppas ni får tillbaka er sötnos inom kort. Kram

JessicaN
0

Putt för fina Maja

annebeate
0

Så vacker hon är. Maja försvann i området Jättesten  på Hisingen i Göteborg så om någon bor där eller i grannskapet  håll utkik efter henne.

Det gäller att sprida budskapet bland allmänheten att Maja är försvunnen. Sätt upp lappar lite överallt och förse dem med avrivningsremsor med ditt telnr så man lätt kan ringa om man ser henne . Kolla runt så hon inte blivit inlåst. Det gäller att söka aktivt efter henne. Hon kan finnas närmare än du tror.

Dakrish
0

Bra, du hittade hit! Skrattande Fint skrivet.

martdat
0

finns Djurenvänner där kvar? kontakta dem om hon blir inlämnad, kontakta polisen. Hoppas verkligen du hittar henne, be barnen i området hjälpa dig att leta, de är offta duktiga på sånt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tovan77
0

Jag har gjort följande:

Lagt lappar i 167 brevlådor i området och bett folk kolla garage, förråd mm.

Knackat på hos folk i området och bett dom kolla. Satt upp lappar vid affärerna hemma.

Letat, lockat med mat, lyst med ficklampa ute på kvällar. Lagt ännu fler lappar i brevlådor. Satt ut annons på Blocket, GP och säkert 5 olika kattsidor. Kontaktat ett medium (?) Har tid på torsdag.

Snälla ni, HADE hon varit instäng så borde hon ju ha låtit en del? Hon pratar mycket annars oxå. Nån borde ju ha hört henne? Hon är aldrig borta mer än typ 30 minuter i stöten, kommer och svarar när man ropar mm. Kan dom bara få en flipp och sticka om dom är så hemtama? Snälla vad skall jag göra??! Blir galen snart…. =(

annebeate
0

Jag förstår hur jobbigt det måste vara men fortsätt leta. Kolla så att lapparna inte tas ner och om detta sker, direkt upp med nya lappar. Jag tror personligen att det är bra att ange att hittelön utgår. Då tror jag människor skärper sig och tittar lite extra efter Maja. Kolla också regelbundet med polisen.

kattassen
0

Det var en väldigt fin katt och lite speciell får man väl säga. Det är både på gott och ont. Gott är att hon är lätt att känna igen för den som ser henne och vet genom annonser och lappar att hon är efterlyst. Ont är att hon faktiskt kan vara ett "attraktivt byte" för en elaksinnad person som rent av vill kidnappa henne för sitt lite ovanliga och eftertraktade utseende. Hoppas att dina ansträngningar snart ger resultat. Det får dock gå några dagar innan folk reagerar. När man själv ser en ny kisse i sitt område tror man ju först att den är nyinflyttad och den första tanken kanske inte är att hon skulle vara bortsprungen/vilse. (Det är bara jag som tror att alla nya katter jag ser är hemlösa och vilsekomna…;-)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tovan77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gått ut med hittelön 2000:-, och jag hoppas in i det sista =(

Men det börjar kännas allt mer hopplöst. Har gått på två samtal som jag fått idag av annonsen i GP, men inget ledde till ett upphittande. Man börjar hoppas, sen blir man helt knäckt igen när det inget ger… Attraktivt utseénde, javisst, men hon är ju steriliserad, så till avel kan hon inte användas, plus att hon "bara"är en blandis. MIN BLANDIS!!!! Jag saknar henne så jag blir galen snart!!!!!

Marga
0

Puttar

annebeate
0

Tovan uppger under sin tråd på www.hittekatter.nu, allmänt kattprat, att hon nekats att göra polisanmälan om att Maja är försvunnen med hänvisning till att polisen numera  inte tar upp anmälan när det gäller  "vanliga" katter och nu besked senare att det också gäller raskatter.  Har aldrig hört talas om något liknande och skulle vilja veta vad de har för underlag för sådan vägran och vad de har för rättslig grund för att neka detta. Jag har kollat med annan polismyndighet och de hade aldrig hört talas om vad polisen på Hisingen uppger.

Jag tycker för min del det är upprörande!

Simson
0

#12 SkrikandesGråter

anebit
0

#12      Förvånad       Jättekonstigt!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Simson
0

#14 Ja inte bara konstigt utan "svordom svordom svordom"! Vad grundar de det beslutet på?

Jenna-Gun
0

VA i H'''''''''e!

Nu går det fär långt

Jenna grrrrrrrrrrrrrrrrrr

martdat
0

#12 nä nu går XXXX på torra land!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

#12 Polisen i Göteborg i ett nötskal… Jag har dessvärre många tråkiga erfarenheter av polisen här i trakten. Det känns aldrig som det finns förståelse när man ringer och anmäler upphittad katt eller påkörd död katt osv.
För mycket "Macho-Lasse" här i kåren anser jag. Jag är ledsen att behöva säga så men det är tyvärr på grunder av mina erfarenheter.

Det finns väl någon lag man kan hänvisa till antar jag.?

Tovan77
0

Försvunna husdjur

Anmäl försvunna husdjur till Polisen på telefon 114 14. Om husdjuret är öronmärkt eller chipmärkt är det bra att ha uppgifterna tillgängliga

Detta klippte jag ut från Polisens hemsida. Det står HUSDJUR!!! Inte "hund". Dom sa till mig att dom hänvisade alla katt-ärenden till Djurens vänner, för det hade blivit så mycket av den varan.

Jag sa till honom att då får dom ju ändra på hemsidan, till hund enbart. Husdjur är ju jä¤%/#% mycket mer än bara hund!

Jag är riktigt irriterad nu!

Fortfrande inget napp på Maja. Ringt ett par på annonsen i GP, men gav inga resultat tyvärrRynkar på näsan

Fagddu
0

Vad hemskt att polisen ska var så ******* ****** *******. Skrikandes

Hoppas verkligen ni hittar er underbara blandis ändå.

Sidentass
0

#12 Men nu vet jag inte vad jag ska säga..finner helt enkelt inga ord..håller hårt dock i tummarna för Maja..vackra kisse….kan hon kanske ha blivit iväg skrämd av någon annan katt..o sitter o trycker någonstans..finns träd att klättra upp i där du bor..ifall att hon skulle sitta högt upp o inte våga komma ner..

annebeate
0

Tovan, med vad rätt gör de så. Som jag anar av bekvämlighetsskäl. Inte kan de neka dig att ta emot anmälan. Kollade med malmöpolisen och de hade inte hört talas om det som göteborgspolisen uppger. Anmälningar angående katt-raskatt eller bondkatt- spelar ingen roll, görs anmälan så skall sådan upprättas.

brutt
0

Fattar ingenting skulle det få vara olika regler inom polisiär verksamhet i Sverige nu också angående bortsprungna djur.Om man hittat en katt skulle man ju kontakta polisen ,hittegodslagen skulle ju gälla för upphittade katter.

Ge inte upp!

Tovan77
0

Jag försöker att inte göra det. Har satt upp ännu fler lappr idag. Var i Angered efter ett tips från världens sötaste lilla finska dam. Men det var inte hon =(

Tovan77
0

Kan med glädje meddela att Maja är funnen!!! Instängd hos en granne i 12 dagar i ett förråd på övervåningen!

Jag är så himla glad!!!!

Hon fick åka till veterinären md en gång, och dom ville behålla henne ett par dygn. Alla prover dom har tagit har varit bra!

Det finns en Gud!!!!!!!

Kram från mig och lilla Maja!

kattassen
0

Men å vilka goda nyheter! Ibland finns det något som vakar lite extra över en, denna gång var det Maja och hennes familj. Härligt att hon verkar klarat "interneringen" hyffsat. Hon var väl hungrig förstås:-(

Jenna-Gun
0

Men så glad nyhet.

Lilla Maja är hemma igen.

Jenna

anebit
0

Oj oj oj men stackars kisse instängd i 12 dagar!
Tänk att dom skall vara med överallt dessa nyfikna kissar.

Underbart att hon är funnen!

Var hon mycket medtagen?   Ingen vätska på 12 dagar och ingen mat!

Skönt att alla prover var bra iaf.

Skrev in i #0  att hon är hemma.   anebit/medarbetare

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

TamlinsMatte
0

Angående polisen på Hisingen så gäller det inte bara där utan har varit så i flera år i Göteborg överlag. Min märkta gammelkatta Mirran försvann 2004 och polisen vägrade då att ta emot anmälan. Jag grät, viskade förtvivlat att "hon är ju märkt" när de hänvisade till att hon inte var raskatt - och fick slutligen göra anmälan. De tog emot hennes id-nummer och jag fick kopia på anmälan hem… så långt gott och väl.

3 månader senare ringer en person till polisen och uppger hennes id-nummer och vill veta om katten är anmäld eller om de kan hjälpa henne att ta in henne och spåra ägaren. Svaret är att hon inte är anmäld!!! Och de tar inte emot anmälan om att hon är funnen eller gör ägarspårning. Personen var inte kattvan och insåg inte att en sådan kunde göras privat. Ytterligare en månad senare får personen panik över skicket på katten och kör henne till Blå Stjärnan. De ringer mig, och meddelar att katten endast är mager av utegång, inte sjuk. Tre veckor senare avlider Mirran hos en annan veterinär då hennes njurar slutat fungera *ridå*

Det sedelärande i denna historia är: OM polisen brytt sig om att titta efter min anmälan hade Mirran kommit tillbaka en månad tidare och inte avlidit. OM polisen hade hjälpt henne ägarspåra hade samma sak hänt. Och OM polisen bara talat om för personen att uppgifterna fanns på nätet hade Mirran kommit hem i tid. OM dessutom Blå Stjärnan brytt sig om att lyssna på att jag var beredd att betala även veterinärvård så hade njurkost evt. kunnat ge henne ett vettigt liv trots njurskador. Och OM jag bara inte lyssnat på den vet som sa att hon var mager med frisk så hade jag också kunnat få ordning på torpet. Men som det blev dog hon i alla fall i mina armar trots att hon varit borta från mig 4-5 månader

TamlinsMatte
0

Och förstås JIHOO att katten är tillbaka :-)

Kusten
0

ÅÅÅååh vad roligt!!! Vad glad hon måste ha blivit över att slippa instängdheten. Phu, det kunde gått illa!

Pussa din Maja på nosen från oss alla när hon kommer hem.

Simson
0

#25 Vad HÄRLIGT att hon är tillbaka! Hurra! Skrattande

#29 Vilken fruktansvär och onödig händelse för dig! Att det skall behöva vara så fattigt på empati och kunskap fortfarande på 2000talet! Gråter

JessicaN
0

Vad skönt att hon kom till rätta igen.

Hade en gång en katt som också försvann, dock inte i 12 dagar men hon hade klättrat upp för en stege och upp på grannens loft i deras garage. Vill dom någonstans så kan dom verkligen ta sig dit :P

#29 Usch :( Vilken tur iallafall att Mirran fick träffa sin matte innan hon for till katthimlen. Det måste ändå ha varit skönt för henne att få träffa dig efter så lång tid.

Hawknestgrove
0

Gläde rmig att allt gick bra, trots knäppa poliser! hänvisar till knäppa myndigheter i min tråd om Uddevalla1

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fagddu
0

Vad skönt att du fick tillbaka din kisse! Du får skämma bort henne med mycket kel och godis och föklara att matte blir orolig när hon springer bort sådär. ;)

TamlinsMatte: hemskt att polisen bryr sig så lite… undrar om man kan göra något för att påverka deras inställning eftersom det trots allt är där man börjar när man har en försvunnen katt.

Ankie
0

Gud så bra att hon blev hittad i tid, men att hon klarade sig så länge utan mat och vatten helt otroligt