Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 1054 ggr
Wizy
0

HJÄLP! Frågor ang katter och lagar.

Tjenare alla medlemmar! Det är samma som Wiizy, bara att detta är mitt äldsta nick. Jag är INTE tillbaka på Hittekatter, eller iFokus öht.
Men jag måste verkligen ha eran underbara hjälp nu när jag tänker på missar. :] Jag och min familj kommer inte satsa på detta, men en i släkten (katt van!) är lite intresserad så jag lovade att höra med er. Svara så detaljerat ni kan är ni snälla :)

Frågorna kommer vara ang katt pansionat. (Lämna in katten när man reser bort, eller behöver katt vakt av andra orsaker).

1. **På katthem har man sånna burar, är det speciall byggda kattburar som katterna är i var för sig eller går dom att köpa någonstans?
**Svar:

2. **Måste man ha tillstånd för att ha katt pansionat?
**Svar:

3. **Hur många katter får man ha utan att skaffa tillstånd?
**Svar:

4. Hur stor ska "buren" vara? (Självklart ska dom ju även vara ute och springa av sig några tmimar om dagen.)
Svar:

5. Om en ägare kommer in med t.ex 3 katter, ska man sära på dom eller ha en stoor bur/inhägnad till alla 3?
Svar:

6. **Ungefär vad kostar det att starta ett om man vill ha det i sitt egna hus?
**Svar:

7. Hur många katter är lämpligt att ha samtidigt åtminstone i början? (Denne person är hemma ledig dom flesta av dagarna i veckan.)
Svar:

**Övriga kommentarer;
**Svar:

Det var dom frågor. Jag kanske fyller på i efterhand. Svara som sagt detaljrikt, och har ni övriga saker att säga så skriv dom också, är ni snälla!

Debattia
0

1. **På katthem har man sånna burar, är det speciall byggda kattburar som katterna är i var för sig eller går dom att köpa någonstans?
**Svar:

2. **Måste man ha tillstånd för att ha katt pansionat?
**Svar:Enligt  paragraf 16 i djurskyddslagen  krävs tillstånd för den som  yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp, upplåter eller säljer katter eller tar emot för förvaring eller utfodring.

3. **Hur många katter får man ha utan att skaffa tillstånd?
**Svar: Tillstånd behöver den som håller 10 eller fler katter (över 12 mån ålder) Hållande av katter avser egna eller katter man tar hand om utan att ta emot ersättning. Från 1jan,2005

4. Hur stor ska "buren" vara? (Självklart ska dom ju även vara ute och springa av sig några tmimar om dagen.)
Svar: En kvadratmeter per katt. Måste finnas särskilt rum för skötsel av sjuka djur, födsel, digivning,bad och skötsel. Katterna ska ha motion, aktivering.

5. Om en ägare kommer in med t.ex 3 katter, ska man sära på dom eller ha en stoor bur/inhägnad till alla 3?
Svar:

6. **Ungefär vad kostar det att starta ett om man vill ha det i sitt egna hus?
**Svar: Tror det är beroende på var man bor i Sverige, i Skåne kostar det c.a 3000 per år.

Har svarat på de frågor jag tror jag kan,annars får någon rätta mina svar. Hoppas du kan starta upp ett hem för skyggisar för dom behöver det allra bäst.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Wizy
0

#1 Nä, jag ska inte skaffa något hem. ^^ Som skrivet ska jag bara vidarbefoga detta. Tack för svaret! :)
Det är ute på landet i Göteborg.
Inga hittekatter eller katthem utan katt pansionat, dvs så man lämna rin katterna om ma nska resa bort t.ex.
Dock är ni seriösaste kattsajten som jag litar på här på iFokus, och öht den enda jag litar på så jag frågade här :)

nils1
0

Den som startar en ny pensionatverksamhet ska ha utbildning.

Svar på dina frågor hittar du i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt , aven vad som gäller krav på utbildning:

http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

Alexej
0

Det bästa man kan göra innan man öppnar och planerar att googla rund på olika kattpensioner hur de har det, vilka priser och vilken standard. Absoluta krav är alltid att bara ta in vaccinerade katter. Kanske den person kan besöka några i närheten. Det finns rätt många pensioner när man börjar kolla lite, många mindre som inte har råd att reklamföra sig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Wizy
0

#4 - Personen ska kolla in på flera pansionat så fort som möjligt så det är redan tänkt på. :)

#3 - UTbildning för att driva ett katt pansionat?! *S* Jisses… :p Tack för svaret!

Tack för svaren allesammans^^

Kurran
0

En del av svaren ovan är inte korrekta. Det bästa är att tala med djurskyddsinspektören i den aktuella kommunen eller efter nyår med länsstyrelsen för att få svar på frågorna. För tillfällig förvaring av katter, dvs upp till tre månader, ska en bur ha minst 1,5 kvm golvyta och vara 1,9 m hög. Samma regler gäller får kattpensionat och katthem. På länken till jordbruksverket i # 3 finns svaren på flera av dina frågor. Noteras bör att katter inte får förvaras i en bur som under 6 kvm mer än tre månader.

Debattia
0

Tack!

Då har jag också fått lära mig storleken på burarna!

Finns det också bestämmelser för hur stor en tillhörande utebur ska vara?

Debattia

Debattia
0

Har varit inne på Jordbruksverket och kollat men hittar inte "Kunskapsprovet" kap:3

Sen undrar jag vem eller vilka det är som har utbildningen. Är  det enbart ägaren till hemmet?

Det brukar ju vara flera som startar upp ett katthem, där finns styrelse, måste hela styrelsen ha utbildning?

Kunskapen ska omfatta:

Kattens beteedebehov och etologi

Problemkatter  och problemkattägare

Stress hos katt

Smittspridning

Djurskyddslagstiftningen

Raskunskap

Enklare kattsjukvård

Praktik.

Efter vad jag läser om många katthem undrar jag hur många som har denna utbildning och hur djugående den är ?

Har man utb som i punkt 1 och får in en skyggis  bör man ju veta att det är stress och inte en sjuk katt.t.e.x

Debattia

nils1
0

Jag har i alla fall täckt  nästan alla områden då jag är utbildad djursjukvårdare. Har jobbat på kliniker och djurskyddsorganisationer i Holland, USA och nu i Sverige. :)

# 5 Tycker inte alls att det är konstigt att det behövs utbildning till att få driva djurpensionat, man har ju trots allt hand om levande varelser som kan bli sjuka medan dom vistas i pensionatet.

Debattia
0

Nils ! Du har ju en gedigen utbildning .

Håller med om att det behövs ,men undrar hur många har det på ett katthem? Måste hela styrelsen ha det?

Ursäkta mina stavfel.

Debattia