Löst: Grå katt upphittad på Gotland
Helgrå katt.
Söker sitt gamla hem eller ett nytt.
Tam och tillgiven.
Den ser väldigt dåligt. Vet inte om det är sedan tidigare eller om den nyligen blivit sån.
Jag har läst om denna fina katt på SKS ( hittekattsakuten). Verkar vara en underbar katt som har en längtan nämligen efter ett hem. Tänk om någon här på forumet skulle kunna ge honom det hemmet eller känner någon som kan det. Vore så tråkigt om han skulle behöva komma till ett katthem.
Men det är säkert bra att kontakta ett katthem. Kanske behöver katten vård för sina ögon osv.
Oskarshamn: Oskarshamns Djurhem
Oskarshamns Djurskyddsförening, Katthemmet, Fredriksberg, 572 37 Oskarshamn
Tel: 0491-188 15 kl 9-11 & 14-16
Öppet: Vard 9-11 & 14-16
Pg: 49 89 296-1
Gotland:
Gotlands Katthem
Kvarnbacken, Storgatan 4 (hus nr 6), 620 12 Hemse
Tel: 0498-49 34 56 eller 0702-88 88 12
Öppet: Lörd 14-16
Pg: 26 87 31-7
http://www.gotlandskatthem.se/
Gotlands Katthem
Kontakt:
Tel: 0498-21 73 37
Adress:
Söderv. 2
621 58 VISBY
Gotlands Katthem
Telefon:
0498-261027
Besöksadress:
Follingbo Rosendal 307
62191 VISBY
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Katthemmet är redan kontaktat. De kan ta emot honom, men trodde han skulle bli svår att omplacera iom synen.
De hade ev en dam som kunde tänka sig handikappade katt, men jag måste dubbelkolla för jag tror det bara var som jourhem och jag vill iinte att han skall behöva flytta runt. Vil inte han skall bo på katthem resten av livet heller.
Han söker en egen människa som kan erbjuda en mjuk soffa eller fåtölj, god mat och där han blir kelad med hur mycket som helst.
Läs gärna mer om honom på Hittekattsakuten på katter.nu.
Tack Kikki för att du månar så om den rara katten. Hoppas så att någon kan öppna sin dörr för honom. Som jag förstår det är det en lättskött katt som inte vill något annat än få ett hem.
Mitt hjärta värker, vem kan öppna sitt hem för den här godingen?
Skulle gärna gjort det men han skulle inte vara trygg med alla andra katter här, han behöver lugn och ro, pga. av sin synskada.
Lille plutten, puttar denna behjärtansvärda tråd!
Tack Kikki_ för att du månar om kattens bästa!

Önskar av hela mitt hjärta att någon kan öppna sin dörr för missen….någon som inte har huset lika fullt med katter som jag har..
puttar upp för lilla missen…
han bryr sig inte om mina katter. De har iofs inte haft direktkontakt. Jag tror han skule fungera bra antingen som ensamkatt, men även i ett hem med en annan lugn katt som inte är så lekfull eller bråkig. Han sover mest.
Jag vet inte hur det skall gå för mina katter blir oroade av honom och har börjat kissa inne igen.
Jag vill ju inte att han skall sitta i bur på ett katthem utan han skall vara hos nån där han får uppmärksamhet. Han är asout inte såvr att ha at göra med och han klara sig bra när han lärt känna omgivningarna trotsatt han inte ser nåt. Han är väldigt kelen och skulle trivas med att bo hos någaon där han får ett hörn i soffan och där han kan känna sig trygg. Han är inte orollig av sig, men man måste vara medveten om att han ändå känner sig osäker när man tex bär honom eller ställer ner honom på ett okänt underlag. Han vill sitta en stund i knät eller att man håller honom nära tills han har koll på läget, men sen är det ok. Han pratar jättemycket och så fort man pratar med honom trampar han med framtassarna.
Finns det verkligen ingen som kan ta honom?
Det skall inte vara en impuls och det måste vara ett varaktigt hem.

Han verkar ju vara en helt underbar kisse…"någon som känner någon" som kan öppna sitt hem för ett kärleksknippe…vi har så fullt med alla våra åtta katter..
puttar!
Nu finns bilder och en film på kisse på ketter.nu i Hittekattsakuten.
Filmen är mörk så det sysn nästan inget, men man ser att han är väldigt kelen iaf.
Katter.nu ska det vara förstås
Fast jag tror ändå att en veterinär borde kolla hans ögon.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vet inte om du läst på katter.nu, men jag har skrivit där att vi skall till min veterinär när hon kommer hem nu i veckan.
Ögonen är klara och fina så det är inte starr såvitt jag kan se. Vet inte om det är medfött eller om han kanske blivit påkörd och fått ett slag mot huvudet då.
Vi får ser vad veterinären tror.
På den ena bilden ser ena ögat konstigt färgat ut, men de är båda helt normala. Det är bilden som är lite konstig.
Läste nu på SKS:)
Vilken fin katt. Är du säker att han är grå och inte en blekt svartis?
Kiitos ägare har inte hört av sig. han är nog övergiven.
Snälla läs hans annons på Blocket (djur, Gotland) och hör av er om ni vet någon som kan ta sig an honom. Den som får Kiitos som sambo blir lyckligast i världen.
Tänk även ¨på att han kanske har kommit med båt eller färjan, har du satt upp lappar i ex Nynäs?
Underbart att du har tagit in honom i väntan på gamla matte eller ett nytt hem
Lisa
Troligtvis har han inte kommit med båten eftersom han är upphittad 6 mil från stan. Jag skulle tro att hans ägare dött eller att någon helt enkelt dumpat honom, sett lapparna om att han är omhändertagen och då struntar i att höra av sig.
Det finns en kiosk precis där vi bor så därför kan han han smitit ur en bil, men det har under hela det här året inte varit en enda annons om grå katt i det lokala annonsbladet och jag har hunnit bläddra igenom dem bakåt till v42 på 2007.
Ingen saknar honom.
Jag måste hitta nytt hem eller jourhem snarat eftersom det är ohållbart att ha honom här. Bor trångt och mina tre egna katter gillar honom inte. Han sitter instängd i en hundbur och efter att ha sovit hela första veckan är han nu pigg och vill ha större utrymme. Han får komma till katthemmet, men helst vill jag hitta ett eget hem till honom så han slipper flytta runt.
Nån som vill ta sig an världens keligaste och stiligaste katt?
Tycker du ska lämna katten till katthemmet, han kanske får ett hem till slut om han är där.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Ja har du möjlighet till det är det nog bättre. Där kanske han har möjlighet att få röra sig i ett större utrymme tillsammans med andra katter. Har du bara möjighet att ha honom i en hundbur är det nog ingen bra lösning tycker jag. Alternativt tussar du ihop honom med dina andra katter och låter dem göra upp. Fräs och slagsmål blir det ett tag men det brukar lugna sig.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Han får vara i hallen och köket när jag är hemma. Första veckan sov han mest, men nu är han mer aktiv och det funkar inte att ha honom på ett så litet utrymme. Det känns isnte snällt alls ävenom det är bättre för honom än att vara ute
De har sagt på katthemmet att de tar emot honom, men sen har jag inte kunnat få tag på dem och de har heller inte svarat på mitt mail på över en vecka. Så snart jag får kontakt med dem ska han få åka dit. Jag kan inte göra mer och nu har han fått vara i närheten av där han hittades i två veckor utan att någon har hört av sig så förmodligen är han dumpad.
De har inte längre öppna visningar på katthemmet, men kanske har han tur att någon som kommer dit vill ha honom. Eller så får han åtminstone att större utrymme och kattsällskap.
Katten har hittat hem!
Kanske någon skall låsa tråden så den inte snurrar vidare?
Idag ringde Kiitos ägare på min annons om honom som kommit in i tidningen.
Kiitos heter egentligen Joppe och är sex år. Han bor 6 mil härifrån och har förmodligen åkt med pappersbilen som körs av hans husse. Sen har han hoppat ur här vid kiosken som ligger precis där jag bor.
Han har varit på luffen sen slutet av juni och hade alltså klarat sig själv ungeför 3 veckor när min granne började mata honom.
Han har varit en sån katt som alltid hållit sig i närheten av hemmet så dels pga det och dels pga att han inte ser något var de helt säkra på att räven eller örnen tagit honom eller att han blivit överkörd.
Synfelet dök upp plötsligt så de tror det var en skada. Han har blivit överkörd en gång tidigare.
Det var en mycket glad katt som absolut kände igen sin matte. Han knorrade och trampade och rullade på rygg i hennes famn. Lille Kiitos…
Fast matte frågade först när hon ringde om jag ville ha honom för deras andra katt var så bråkig mot honom så det kändes ju sådär….
Själv hade man ju varit helt uppåt väggarna galen av lycka om ens kisse kommit tillrätta efter tremånader på vift.
De hämtade honom iallafall och jag hoppas det funkar bra med andra katten.
Jag får lite ont i magen jag… Hoppas de älskar honom.
Så härligt att han kommit hem igen i alla fall. Hoppas också som sagt att ägarna verkligen uppskattar det lika mycket.
//Pia
Men vad underbart härligt
En härlig nyhet!
Kikki, tack för ditt stora engagemang som fick ett så lyckligt slut.