AKUT Avlivningshot Skåne
Brukar inte skriva här så ofta men idag blev jag heligt förbannad.
KKS fick ett mail om en upphittad katt idag. Brevskrivaren hotar med avlivning nu på fredag om han inte får hjälp snarast.
Såhär skriver han:
Vi har oönskat blivit uppsökta av en typisk sommarkatt. Ung och mycket tillgiven. Rosa halsband och bjällra har den.
Den var sanslöst hungrig och törstig när den kom till oss den 8 september. Den lämnar oss inte en sekund ifred. Kelen.
När min fru bar en tvättkorg för att tvätta blev katten livrädd och var borta i flera timmar.
Detta har hänt vid 2 flera tillfällen. Uppenbarligen har den transporterats i någon form av bur.
Om ingen hört av sig tills på fredag den 12 september kommer den att avlivas.
Snälla finns det någon här inne som kan hjälpa. Katten finns i Maglehem Skåne. Vet inte hur man lägger in bilder här. Kanske någon av medarbetarna kan göra det åt mig?
Putt för denna katt, snart fredag
Varför hjälper de inte katten istället för att stjälpa?

Så trött jag blir på dessa avlivningshot. Kan dom inte försöka hitta ett hem i stället för att hota om avlivning……………
lagt in bilden/anebit medarbetare
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Men……folk!!!!! Blir så arg!!!!!!!!!!!!!!!!
Skicka ett PM till SkåneKatten dom kan kanske ta den.

Vart ligger Maglehem?
Kom även att tänka på en sak. Även om det inte finns en liten namnhylsa på katthalsbandet, så kan det ibland löna sig att ta av halsbandet och kolla på insidan om det står skrivet direkt på halsbandet. En del gör så och det är inte alltid man tänker på att titta på insidan av halsbandet. Sen bör de ju kolla ifall den är chipmärkt hos veterinär, för jag antar att den inte är öronmärkt.

Det är Maglehem, Kristianstad dvs österut från Kristianstad. Degerberga ligger i närheten.
Allt det du föreslår har jag redan meddelat upphittarna.

Avlivningshot igen..så oerhört trött man är på dessa saker..hur har man hjärta att först ta hand om en misse, låta den få känna trygghet efter, kanske en lång tid för att sedan möta döden när det inte passar längre..nej..så kan man inte handskas med djur..
Håller hårt i tummarna för att det ska ordna sig för missen…
Gud vad tröttsamma folk är! Avlivningshoten haglar hela tiden över de stackars hemlösa katterna. Om kissen har halsband är sannolikheten stor att den har ett hem någonstanns. För sjutton varför ger de inte katten en chans!
Håller också tummarna!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gryma människor är!
Vilka människor, avliva katten efter fyra dagar. Katten har dessutom halsband. Ägaren kanske letar efter den.
Katten måste räddas, hoppas någon kan ställa upp åtminstone tillfälligt.
Men du det är ju fredag imorgon finns det ingen som kan hjälpa honom??????
Stackars katt
putt för denna lille katt
Jag är nästan helt säker på att det är OLAGLIGT att avliva en katt som tillhör någon annan. Det är den ju ganska säkerligen eftersom den har halsband. (även om den nu skulle vara lämnad)
Man är skyldig att isf anmäla den till polisen som isf får ta hand om den.
Kan ingen tala om detta för familjen?
Vad har de gjort för att hitta ägaren? Jag menar, tänk om mig katt sprang bort, så tog nån hand om den men inte gjorde något för att hitta ägaren, och AVLIVADE min älskade katt…
Jag hade anmält dem till polisen på stört!
Om man anmäler något som upphittat hos polisen får man "föremålet" efter 3 månader, så var det med min förra hittekatt. Så efter 3 månader va hon "vår" och vi kunde "göra vad vi ville med henne"….. men innan dess räknas hon som upphittat föemål och man ska inte kunna avliva henne!!!!!!

#13 håller med, tänk om min egen kisse rymmer och blir upphittad och sen avlivad innan jag ens får chansen att hitta den,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tror att det var denna som jag läst om på kks gästbok också och i så fall så tänker inte upphittare avliva katten längre utan gå med den ut i skogen och lämna den där.
Folk…..blir SÅ ARG!!!!!!!!!
Läste detsamma som dej och dessutom projicerar upphittaren sitt dåliga omdöme på förmedlaren.Katten är inte i säkerhet hos en sådan människa.

Förstår inte alls hur man tänker faktiskt, för mig så är mina katter mina barn och jag skulle aldrig behandla ett upphittat djur så där oavsett om den hade en äger eller ej. Ibland blir jag så arg över folk attityd om katter, som att de vore mindre värda än andra djur.
Skulle han göra så mot en hund??? Jag tror inte det jag……..blir så arg så arg!
Verkar vara en riktigt samvetslös individ hur skulle h.n h.n annars kunna uttrycka sej på det sätt som h. h.n gjort till förmedlaren med kattens liv och öde som slagträ.
finns det någon som kan förbarma sig över denna kisse, svarte katt så fin såååå
Fredag imorgon och domedag för denna katt 
putteliputt
ingen som vet om någon har hjälpt katten?

men kan inte kks åka uta och kolla allt det där själva då? chip, halsband osv
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
puttar i förtvivlan
Men du han har ju uppgivit sin mailadress gubben på kks hemsida
kan man inte skriva å säga att vi håller på och jobbar på ett hem åt kissen här på denna sajt, så han inte tar med katten i skogen
alla vägar är bra känns det som just nu….

Hur går det????? Nån som pratat med människan?
Jag har precis mailat till honom att vi letar efter nytt hem till katten. Väntar på svar.
Ja såsom den gubben verkar resonera så ska nog katten vara väck imorgon, tycker det verkar så på det han skrivit.
Bra att du har skrivit, det borde räcka att nån gjort det annars har jag oxå kunnat gjort det
lille kissen

OK! Läste nåt i kks gästbok att han tänkte lämna den i skogen?! Sjukt…
Jag kan ge kissen ett tillfälligt hem, tills vi hittar ett boende. Kan dock inte ha den kvar för alltid.
Men jag bor i Herrljunga, LÅNGT fr skåne. Kan transport ordnas?
Vad gör jag om denna kissen inte alls funkar med mina?
Och hur svårt brukar det vara att hitta ett permanent hem?
Så bra om du skulle kunna ta hand om katten tills vidare.Katten är tydligen mycket kelig. Ges bara lite tid så kan säkerligen ett permanenthem ordnas. Dessutom kan det faktiskt vara så att katten har en ägare. Detta måste självfallet undersökas bara katten räddas. Transport brukar också kunna ordnas.

Jag kan naturligtvis åka en bit men det vore ju bra om man kunde mötas halvvägs eller nåtliknande! Jag måste krypa ner nu, ska upp å jobba tidigt imorrn men kollar in så fort jag vaknar!!!
Men du vad underbart att det löser sig tillfälligt för missen. Men måste ju skriva till den där gubben å då så han inte sätter ut katten…
Men hur långt är det då, Herrljunga-Skåne?

Här kanske kan finnas något som kan vara till hjälp:
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Är det ingen som har nåt tele till honom så är det väl bättre att ringa å tala om att hem hittats.. För att vara på den säkra sidan, det går fortare
annebeate mailar du till honom eller vem gör det så det inte blir något missförstånd
kan nog inte sova inatt om jag inte vet, annars gör jag det

Drygt 35 mil mellan Herrljunga och Maglehem. Kissen skulle möjligen kunna få lift med sambon/särbon från Malmö till Ljungby söndag eftermiddag. Han kommer att ha fyra vuxna kissar och en kattunge i bilen.
Vi har dock ingen möjlighet att hysa kissen i Ljungby (där finns redan nio vuxna och tre kattungar). Så någon måste möta upp i Ljungby.
Skulle det kunna vara till någon hjälp så är det "bara" drygt 20 mil kvar? Då måste hon förstås tas från Maglehem till Malmö.
Vet inte om jag pratar snällt med sambon/särbon och ber honom ringa personen i Maglehem och kanske rent av hämta henne där imorgon eftermiddag.
Då behövs bensinpengar. Kan vi skramla till det? Det är drygt 10 mil mellan Malmö och Maglehem. Så 20 mil bensinpengar.
Jag har telnr till människan om någon känner sig manad att ringa tidigt imorgon.
jag skickar iväg ett med till honom nu att ett hem har hittats och att katten kommer att hämtas snarast
så får den som hämtar katten ringa och bestämma med gubben över tid o dylikt
Ja vi skramlar till bensinpengar, hur mycket är det det rör sig om?

Såg nu i gästboken att Lena Olsson KKS i Kristianstad har något på gång. Bara knappt 4 mil mellan de båda orterna.
Hon skriver såhär:
Mannen som heter Björn svarar inte på mail mer, ringa honom vill jag inte då jag inte vill prata med honom då jag är för upprörd att uppträda korrekt. Men vill någon av er ringa honom, hans nummer står både på blocket och under kks hemsida under upphittade. Be honom att köra katten till åhus vet i björket i kristianstad och så hämtar jag katten där. Vill inte heller se den mannen. Vill inte ha hans ansikte på min näthinna. Om någon åtar sig uppgiften och om mannen inte redan har gjort slag i saken och slängt katten i skogen som han lovat göra så får katten komma in till mig och katterna här så länge. Får någon fatt i honom så ring mig. 0709-494876.
Kom igen är det någon som vill ringa? Jag är som sagt heligt förbannad och upprörd jag med så jag vill inte heller ringa eller se karlen.
Nu har jag mailat honom att ett hem har hittats och att de hämtar katten snarast och de ringer till honom imorgon.
Kanske bäst att ringa på morgonen till gubben ni som ska köra och hämta katten så han inte gör något dumt.
Kan man ringa såhär sent till folk, kan man inte skicka ett sms till honom? Imorgonbitti kan jag ringa om ingen annan gör det men inte nu, det får någon annan göra som känner sig manad
Jag tycker det är för sent att ringa nu i kväll. Många blir arga om man ringer så sent.
Ring inte ikväll, då kanske han blir galen och gör nåt tokigt! 
Nu måste jag gå och lägga mig, skolarbete imorgon. Men innan måste jag veta, vem ska ringa imorgon, någon frivillig?
Ankie, jag har skickat Pm till dig.
Om han inte vill köra katten dit då, till vet? Vad gör vi då? Vad säger jag då?
Bara det inte redan är för sent för katten.Den som ringer måste ringa innan veterinärerna öppnar väldigt tidigt.Håller förstås med om att så här dags ringer man inte till folk men har den här människan visat någon som helst respekt för andra människor eller katten i fråga själv.Svaret blir ett stort NEJ men nu gäller det katten och inte mannen ifråga.
Hur ska man kunna sova med den här ovissheten om vad som skett eller sker med den svarta katten.
Ja, jag kan då säga att jag vet med all säkerhet att jag inte kommer att vara uppe tidigt. Jag är ledig imorgon så är hemma och ska göra skolarbete så är det någon som är uppe tidigt vid otta så ring gubben.
Jag går in och tittar på hittekatter det första jag gör och ser jag att det är ingen som har skrivit att de ringt så ringer jag direkt. Jag har ställt min klocka på halvnio.
Natti natti
God natt Ankie.
Kan själv inte göra så mycket för bor 42mil därifrån men hjälper gärna till med bensinpengar också om vi skramlar och någon hämtar katten som bor närmre.
Ska också lägga mej nu med vissheten att han fått mail att hem hittats till den svarta katten innan fredagen den 12 september.
Han skrev ju att om han inget hörde innan fredagen skulle katten avlivas så har han nu gjort något mot katten så håller han inte ord för han fick ju mail innan fredagen.

Godmorgon!
Är det alltså så att katten får ett hem någonstans i närheten ist?Bara så jag vet vad som gäller :)
Ska annars kolla hur långt det är till ljungby, om vi kan åka dit och mötas upp!
Ankie, du har PM
Jag ringde till gubben nu och det var en dam som svarade. Jag frågade henne bara rakt på är katten kvar. Ja sa hon. Jag har ett hem till katten sa jag men det är någon som kommer o hämtar katten. Jaha när då sa jag efter klockan tolv sa hon.
Men vem är det som kommer, det är några goda vänner som kommer och hämtar honom. Jaha sa jag men har han fått mitt mail, jag hörde de pratade sinsemellan och hörde hur han sa Ankie ja det hade han och han skulle maila mig om de inte kom och hämtade katten. Hon sa att det var flera stycken som hade ringt.
Men vem är det då? Är det Lena tro? Jag ringde till henne nyss men telesvar på, vill ju veta
Är det någon som vet något??
#47 jag vet lika lite som du nu. Vet det jag skrev ovan och vi får då hoppas att det är någon som hämtar katten då som tanten sa. Vem det är vet jag inte. Jag vill ju veta….
Hon lovade ju att gubben skulle maila mig annars och gör han det då blir det brådis. Lite svårt för mig att göra något eller hjälpa till mer jag bor i Hälsingland och det är ju en bit bort.

Visste inte gubben vem det var som skulle hämta alltså?

#51 Det verkar inte riktigt klokt i så fall! Jag har mailat Lena Olsson och Lisbeth i KKS och hoppas att jag får svar snart. Jag arbetar heltid dag och ska snart på infektionsrond. Om jag inte fått svar från någon av ovanstående så kommer jag att ringa dem.
Ber att få återkomma.
#51 jag pratade med tanten och hon var mycket vänlig, lät lite besvärad. Hon sa att det var flera som ringt om katten och att det var några bekanta som skulle hämta katten.
Men du kan ju alltid göra dig dum och ringa och fråga över katten. Den finns ju på blocket med så….
Undrar hur det är egentligen.
Jag ringde inte för att inte alltför många skulle bli inblandade ,men var det någon mer än Ankie som gjorde det månntro, eftersom de sa att fler hade ringt?
#54 Men du vet att annonsen är ju utlagd på blocket.
Det behöver ju inte var någon på denna sajt som ringt
står ju även med på KKS hemsida
men nog skulle man vilja veta vart katten hamnar
jag blev så spak för jag tänkte ju säga det som stod
över om han kunde skjutsa in katten till vet i björket.
Många konstiga bynamn tycker jag
efter tolv skulle någon hämta katten sa hon
ring och gör dig dum någon, spelar väl ingen roll om nån mer ringer nu, han har ju uppgett numret så….

Oj undrar hur det har gått? Hur som helst verkar det ju vara som att katten lever och är på väg till ett nytt hem. Oavsett vem det blir så verkar det ju som katten får överleva. Hoppas bara det är seriösa bekanta till paret som nu har katten.

NEJ det är inte den katten utan en liten kattunge!!!
Detta är ytterligare en tragisk historia som handlar om ett pensionat i Skåne som tar hand om upphittade katter från polisen.
Kan berätta om detta senare.
Men läs högre upp i gästboken, det är nån tess som skrivit

#60 Jag vidhåller att det är den lilla kattungen som dött. Det är vad Lisbeth skriver. Tess har inga förstahandsuppgifter. Hon skriver att hon undrar om det är Maglehemskatten.
Jag har mailat dig Ankie.
Jag blev alldeles svettig och LEDSEN, här blir det inget skolarbete förrns detta är uppklarat. Detta är då en sann rysare

Jag tolkade först gulliver lite fel och trodde att man haft ihjäl Maglehemskatten i natt, fast nu förstår jag att det är pensionatskattungarna från Vankiva som var så små och som dött en efter en det gäller. Den siste ungen dog i natt antar jag?
Maglehemskatten är väl kvar och det är kvinnan där ni har talat med.
(Tog bort mitt inlägg ovan då jag tolkat det hela galet).
61.Tar bort mitt inlägg också eftersom det redan finns en tråd om Vankiva familjen
55.Det har du rätt i men hinner inte själv nu måste skynda mej till arbetet nu.

#65 Det finns en tråd om dessa katter Kattfamilj i Vankiva
Jag tog bort det jag har skrivit med, eftersom det var felaktigt

Jaha så var det akut igen! Lena Olsson skriver:
Nu är maglehemskatten akut igen.
Jag vet inte vad jag ska göra, erbjöd mig innan att ta den då en annan kvinna tänkt ta den från mig till malmö.
Nu är katten tillbaks hos idiot Björn igen.Han påstår tydligen att hon som tog katten är allergisk…….
häromdagen så sa han att hon separerat och sambon tagit deras katter, alltså var hon inte allergisk bara för några dagar sedan.
Men jag tror ingenting på detta. Jag tror han släppt den i skogen och katten hittat tillbaks, eller så pinkar katten inomhus och tjejen
skyller på det.
Om jag tar in den, får kattungar ligga kvar ute som jag lovat att ta in. Jag måste sätta dem i karantän och jag har svårt att tro att dessa vill vara ihop. Vet heller inte om denna svarta katt är kastrerad eller inte. Vet inte ens kön på den.
Gubben skulle väl åka till kreta idag, eller var det imorgon? Då avlivas den säkerligen.
Blir så in i märgen trött. Någon som känner sig manad att ringa till människan omgående?

#68 vilka kattungar och var någonstans ifrån? Det kanske finns andra som kan öppna sitt hem för kattungarna?
Vi måste ju ha en lösning, vem var det som kunde ta in katten förut? Starchick var det visst, är du fortfarande med och vill du och kan du fortfarande hjälpa katten? Isånnafall kan du väl ringa till Björn direkt.
#68 Jag förstår inte riktigt vad ska vi ringa och säga för nåt, varför kan inte ni ringa som har förstahands information? Det måste väl vara det bästa. Finns det ingen annan annars som kan tänkas att hjälpa denna katt?
putt, Starchick finns du med?
Puttar för den återigen lika akuta katten!

Putt!

putt
Starchick var är du? Eller hur går det, är det någon som har ringt?
Stackars katt, han måste ju räddas på nåt vis….
Men jösses någon måste ju egentligen äga katten. Med ett sånt fint halsband och allt. fattar inte hur folk tänker.
//Pia
puttar igen
med förhoppningar om att katten fortfarande lever

Hallå hallå, nu är jag här, har helt missat att det hänt något i denna tråden, jag trodde allt var löst! :(
Jag kan som sagt ta hand om katten tills man kan hitta ett riktigt hem! Men var finns den nu, vem ska man ringa, veen är det sm har kontakt med gubben i fråga? Jag kan inte åka hela vägen till skåne så om man kan mötas upp halvvägs!
Vad är det för kattungar ni pratar om?
Ok jag vet inte om det är någon som har berättat numret till gubben, men jag pmar dig det nu på stört så du kan ringa och säga att du vill ge katten ett hem innan han gör nåt dumt med kissen.
Nu har jag pmat dig numret, så ring snälla och säg att du hämtar den snart så han inte gör nåt med kissen

Jag har ingen möjlighet att ringa förrän efter kl 19 då jag slutar jobbet (sitter så till att jag inte kan ringa, förutom på raster!)!!

Hej!
Det jobbas i det tysta, fick just reda på nedanstående:
Här är lite info om den Upphittade katten i Maglehem, som även finns på upphittade-kattsidan.
Efter många samtal idag och lite fram och tillbaka idag så är katten nu i stödhem. Upphittaren körde själv dit med katten.
Det är en helt svart katt, okastrerad hane. Mycket social o kelen hälsar stödhemmet.
Enligt stödhemmet har de fått en påringning om en intressent till katten. Stödhemmet hänvisade till KKS då katten nu är placerad i vår verksamhet.
Vill nu rikta ett stort tack och en bamsekram till alla här på Hittekatter som engagerat sig så kraftfullt för denna lilla kisse. 
Åh lille missen, nu kan vi pusta ut igen!!
vad glad jag blir att detta ordnade sig

Vilket drama!!! Herre gud! Skönt att katten kom till kks!
Gudskelov att katten nu är i säkerhet.
Hurra!

Ah! Skönt att katten är i säkert förvar och hoppas det blir ett nytt permanent hem som katten kan få känna ro i.

Åh vad skönt att höra! Jag ringde mannen i fråga strax efter 19 idag men fick inget svar. Men då hade det redan löst sej då! Tack och lov (fast lite besviken, hade gärna fått hem en liten kille till mina tjejer
)
#87 det finns nog fler killar här på hittekatter som behöver ett hem starchick. Det är nog bara å välja å vraka 
bra ändå att du ringde
Vad jag vet har mannen utan några som helst protester ställt upp och kört katten där KKS anvisade och även tagit hand om katten väl.