Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 882 ggr
vanessa
0

Funderingar om djurpolis och djurskyddsmyndighet

I natt, i vanlig ordning så sprang tankarna hit och dit. Funderade på detta med djurskyddsmyndighetens vara eller icke vara. Och då slog det mig. Egentligen behövs det ingen speciell myndighet. Det som behövs är att folk följer de lagar som finns (och ska finnas, men myndigheten gör inget för det). Så det som verkligen behövs är en djurpolis, samt att djurskyddsinspektörerna har pengar, utbildning och stöd från kommunen. Och dessutom ska djurhemmen och de som jobbar där få lön. Inte alla, men många av dem.

Detta står bl.a. på djurskyddsmyndighetens sida: http://www.djurskyddsmyndigheten.se

**Övergivna katter.
**En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får avlivas av jakträttsinnehavaren eller någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polisen.

Det verkar inte vara något som de arbetar emot, utan bara rabblande från lagen. Vi VET. Men ska de skjutas för att idioter inte följer lagen?

De har sänkt kostnaden för registrering av hund, för att underlätta. Men hallå - hur vore det med registrering av katter!

Så just nu känner jag att myndigheten mer är en samling av saker som skulle kunna ligga under jordbruksverket. Det som behövs är utbildning av inspektörer, poliser och samarbete med de som arbetar inom detta område ideellt. Så istället för att fundera på om de 1% som fiskar med levande fisk ska straffas, så kanske lite mer energi på att lagar följs till punkt och pricka. Att man straffas om man gör fel. Både med böter, fängelse samt samhällstjänst. Och då menar jag samhällstjänst med en baktanke. Som att vara tvungen att jobba hos en veterinär, jobba under uppsikt på katthem, jobba med saker som visar den sida de inte sett tidigare.

Har ni funderingar kring detta? Är jag helt ute och cyklar? Är jag för trött för att se klart?

www.djurhjalpen.nu

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

evangeline
0

Håller med dig fullständigt. Vad är vitsen med regler och lagar om de inte följs? Eller om det inte blir någon efterföljd på olagliga handlingar? Det räcker liksom inte med "a slap on the wrist".

Den stora frågan är bara hur man ska gå tillväga för att nå dessa mål. Starta en landsomfattande namninsamling för att kräva fastare tag om lagbrott gällande djurhantering? Jag vet inte, men nånting måste göras.

Evangeline

Pelusa
0

Jag tror i alla fall att det är bra att djurskyddsmyndigheten finns och att varje kommun har djurinspektörer som måste ta emot anmälningar om vanvård osv. Men självklart behövs mer utbildning av tjänstemännen, mycket mer. Gäller så klart även polis- och åklagarmyndigheten.

Tror nog Jordbruksmyndigheten har fullt upp att reglera tillvaron för de större djuren och stämma av situationen eligt EU-regler… och med kapitalstarka intresseorganisationer som LRF på sig så måste de vara pålästa och agera kraftfullt till förmån för våra bönder!

Befarar att smådjursenheter som våra bonnisar försvinner lätt i hanteringen.

/Pelusa

Radisa
0

Jag tror att djurskyddsmyndigheten fyller en funktion och de har ju faktiskt tagit fram riktlinjer som förhoppningsvis kan ge många djur ett bättre liv, de flesta försöker ju trots allt förlja de lagar och rekomendationer som finns bara de är medvetna om dem. Men det är det ju ett stort problem med att inget görs om lagar inte följs och framförallt att det finns alldels för många djurskyddsinspektörer som säger sig inte ha tid eller rent av är för oengarade i sitt jobb för att se till att det händer något!

Jag tror också det är väldigt viktigt att människor får mer information om vad som gäller!

vanessa
0

**Jag håller med om myndigheten bör finnas.

Men känner att den ännu inte fyller de funktioner som den borde. Det handlar om hästar, fiskar, fåglar, kor, djurförsök, forskning och hundar samt registreringen av dem, som då ska göras billigare. Lite handlar om uppdatering av lagar. Sedan så handlar det om cirkusdjur, avlivning av stora djur, kastrering av grisar med mera. Nästan allt detta kan ligga under jordbruksverket. Men om myndigheten lägger energi på smådjur, husdjur, djur i cirkusar, zoo med mera så känns det mer aktuellt.**

De har blanketter om allt från höns till får. Men det enda om katter, ligger tillsammans med hund och handlar då om transport.

De har stoppat kampfisk som ligger i för litet akvarium, men inte brytt sig om katter som vanvårdas, slängs ut, inte id-märks och så vidare.

Det de borde trycka på id-märkning och registrering av katter också. De borde se till att smådjur som kaniner med mera får bra  livsmiljö. Och de borde se till att inspektörer, poliser, jurister med mera lär sig vad de ska se på, samt få det att leda till något.

Bara en sådan sak att de som är djurskyddsinspektörer ofta även är hälsoinspektörer. Då för människan. Så livsmedelsbutiker, restauranger, skolor, äldreboende och sådant ska kollas. Men de borde ha BARA djurskyddsinspektörer och BARA hälsoinspektörer. Så de kan koncentrera sig på sina arbetsområden, och inte rusa mellan livsmedelsbutiken och lyssna på någon som inte behandlar sitt djur bra.

Det är så jag tänker. Fritt och vilt just nu :-).

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#4 Lite larvigt det där med Kampfisken som de stoppade för att den hade för litet akvarie. Kampfiskar trivs nämligen bäst i små akvarier. Det är då de förökar sig. Men om man sätter dem i ett stort akvarie brukar de tyna bort och dö ganska snart. (Vet detta av egen erfarenhet).

I Nederländerna är Djurskyddet organiserat som en stiftelse som jobbar mycket aktivt. Dit kan man skänka pengar och även vara aktiv. Om man ser någon som missköter ett djur ringer man ett särskilt nummer. Polisen går sedan ut och gör omhändertagande och gripande.

Vad som måste hända i Sverige är som ni skriver en åtstramning vad gäller efterlevnanden av de lagar vi redan har som egentligen inte är så vansinnigt dåliga.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"