Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 2237 ggr
Lena
0

Djursamlare, när det hela går över styr.

Vi har säkert alla läst skandalrubrikerna som brukar komma i pressen med jämna mellanrum. De handlar om de så kallade djursamlarna som samlat på sig ett stort antal djur. I de allra flesta fall är dessa djur just katter. När pressen uppmärksammat situationen har det hela gått över styr, vanvården är ett faktum och alla djuren står nu under avlivningshot.

Vad är det som gör någon till en djursamlare? Vad är det egentligen som döljer sig bakom skandalrubrikerna? Kan du och jag också bli djursamlare?

1. Vad tror du?
  2. Har du träffat på någon djursamlare?
  3. Vad ska man göra åt problemet?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

1. Tror det är lätt om man älskar djur att man kommer till det att man blir djursamlare. Om man inte tänker sig för väldigt noga. man måste inse begränsningarna man har. Man kan inte rädda alla. Hur gärna man än vill.

2. Ja.

3. Försöka få alla att lära sig att man inte kan rädda alla. Bättre att hjälpa de offentliga sektorerna som hjälper dessa djur proffsigt istället.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ladykatt
0

1. Jag är i och för sig en djursamlare… fast jag styrs i alla fall med hjärna och förstår att nu är måttet rågat vid 10 egna katter… men precis som Åsa skriver, man älskar djur och kan inte se att det finns i ens omgivning djur som far illa. Alla djursamlare ville ju i början hjälpa djuren som hade det svårt, men de flesta sedan tappar fattningen och till slut orkar de inte att ta hand om alla djur de samlat på sig…

2. Ja.

3. Man måste få alla förstå att det finns gränser för vad man kan klara av så att det inte går över styr. Håller med att man kan samla på sig lite och sedan samarbeta med olika katthem osv.

Sessan1
0

1: Håller med Åsa!

2. Nej det har jag inte.

3. Försöka tänka sig för, att man INTE kan samla på sig en massa djur. Inte bra för djuren heller om dom är på tok för många på en och samma plats, när det gäller hundar och katter iaf. Vet inte hur det är när det gäller större djur.  Försöka hjälpa  till så gått det går istället.

kemikal
0

1. Håller också med, det börjar med att man vill hjälpa och någonstans på vägen blir det lite för mycket. Förhoppningsvis har vi mer självinsikt än så, och tar bara hand om så mycket vi klarar av.

2. Nej.

3. Det handlar ju framför allt om att se sin egen begränsning, och förstå att det är bättre att ta hand om sina djur ordentligt, än att ha många man inte riktigt klarar av till fullo. Att man kanske kan stödja föreningar och djurhem istället för att samla alla hos sig själv, då kan man dra ner lite om det skulle behövas utan att få såna konsekvenser. Som utomstående som ser att det är på väg att hända vet jag inte riktigt vad man ska göra, men jag skulle nog försöka med information, kontakt med djurhem och helt enkelt försöka få personen att förstå.

Jenna-Gun
0
  1. Vad tror du?

*   Nej , inte jag. har inte råd.

2, Har du träffat på någon djursamlare 

* Ja vi hade en missbrukare som skaffade sej 2 katter. Sedan fick dessa katter ungar och på den vägen var det.

En av våra kom därifrån flyttandes hit själv in här. Han var nog en produkt av inavel. Han hade omedicinerbar diabetes. Vi fick bara ha honom i 10 månader.

Många klagade på missbrukaren för att han hade så många katter. Hans svar var: skjut dem då.

Fy usch. tur att han flyttat från byn.

Men det finns fortfarande avkommor från de katter han ägde som stryker omkring här.

Jenna-Gun
0

3, Vad ska man göra åt problemet?

Ja, regeln om max 10 katter funkar ju inte då. Djurpoliser kanske vore en idè

evangeline
0

JA Jenna-Gun!!! DJURPOLISER!!! Om du som jag tänker på dessa man kan se på Discovery?? Animal Rescue tror jag det heter. I U.S.A har polisen rätt att ta djuren som mår dåligt rakt av. Folk får böter och t.o.m fängelse för vanvård. Men inte i mesiga Sverige! Självklart har de också byråkrati och regler att ta hänsyn till men där händer det ju faktiskt nånting! Såg häromsistens ett avsnitt där det var en kattunge som på nåt vänster blivit inmurad i väggen på ett hus. Polisen kommer dit och river helt sonika halva väggen för att rädda kattungen. EN kattunge! NÄR skulle det ha hänt här? Polisen skulle väl ha blivit stämd för åverkan på  privat egendom.

Där har polisen ett nära samarbete med veterinärer och djurhem och hjälpande människor.

Inte för att glorifiera Amerika men vissa saker har de kommit längre med än vad vi har.

Det här blev långt……svar på frågorna är väl som alla andras….Man måste tänka först innan man agerar. Ja, jag har träffat en kattsamlare…

Evangeline som eldade upp sig  Glad

majvi
0

Jag tror att det är för att man vill hjälpa nödlidande djur.Men vad menas med djursamlare ?Det finns de som tar in många katter och ser till att de blir kastrerade, vaccinerade,ID-märkta och försäkrade.De får veterinärvård när det behövs och mat och lådor sköts.katterna mår bra.

Sedan finns de som tar in katter som sedan får ungar med varann och varken mat eller lådor sköts.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

#8 Djursamlare brukar man kalla dem som har ett mycket stort antal katter, så stort att de inte längre klarar av att sköta dem på ett tillfredställande sätt. De blir inte kastrerade, vaccinerade och får inte heller alltid den mat de behöver. Ofta brukar det röra sig om 30 - 40 individer. Och det blir som du skriver inaval och olika sjukdomar som breder ut sig. Här har det som kanske började som en välgärning blivit till nackdel för katterna eller de djur som det handlar om. Kan dock inte påminna mig något hundsamlarfall……

Sedan den 1/1 2005 måste man söka tillstånd om man håller mer än 9 djur. Det gäller alla.

Mvh Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Jag har oxå sett programmet på Animal planet. Mycket bra program

Cammo
0

Ja, djursamlare har man träffat på, flera gånger.

Mitt första uppdrag som kontaktperson för dåvarande Fyrkantens Katthem var till en man som hade 15 katter i en tvårummare… Jag skulle kolla i vilket skick missarna var och om de var tama eller skygga. Missarna var till synes välmående men…det är klart att hemmet var i ett miserabelt skick. Tyvärr slutade det tragiskt…och jag hade skuldkänslor länge efteråt. Vid pratstunden med mannen framkom att han förlorat tre missar i sjukdom och efter konferens med veterinär framkom det att det var misstänkt FIP-smitta. Det var tänkt att missarna skulle kunna omplaceras men i samråd med veterinär ville man inte utsätta de  skygga missarna för stressen vid flytt till nytt hem, då tydligen FIP-smittan kan bli aktiv efter att ha legat latent.(så förstod jag det då) Missarna fick vandra ver regnbågsbron och jag grät…

Sorglig historia direkt från den bistra verkligheten som den tyvärr är för många katter…

Katthälsningar

Cammo

Lena
0

#14 Bister historia du fick var med om där! Det stämmer att FIP kan blossa upp i samband med stress. Dessutom sprids sjukdomen när det är dålig hygien. Det känns inget kul alls när hjälpen finns så nära och det ändå inte går vägen.

Katthälsningar Lena

Gunilla51
0

JAg kan nog säga, att jag skulle aldrig bli samlare, har som Jenna säger inte råd…. Däremot så känner jag till två fall här i Strömstad, som Mogge  har anmält. Men kvarnarna mal långsamt…..Vi tar nya tag när semestrarna är över. JAg vill inte kalla det skandalrubriker, det är bra att det uppmärksammas. Fenomenet gäller inte bara katter, det gäller faktiskt alla djur, felriktad välmening. Gå in på www.katter.nu och länka till kattliv, där står en utmärkt artikel om fenomenet kommenterat även av en psykolog.

ladykatt
0

Hittade inte artikeln… :-(

kram/ Ladykatt

Hawknestgrove
0

hela tidningen Kattliv nr 6 2005 fokuserar på problemet. Du hittar artiklarna där.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#13 & 14 Inte jag heller! Hittade bara länken till kattliv där det finns många intressanta artiklar att läsa i artiklearkivet. Hittade dock inte just den ssom Gunilla skrev om.

http://www.kattliv.com/

Mvh Lena

ladykatt
0

Jaha… nu förstår jag… det ska vara nr 6 och på nätet är nr 3 som senaste när man tittar noggrant… så den har inte kommit där ännu eller??

kram/ Ladykatt

ladykatt
0

Men nu ser jag att Gunilla skrev nr. 6/2005… det kan man ju inte hita där… bara utvalda artiklar (som var iofs intressanta) men inte handlade om detta…

kram/ Ladykatt

Hawknestgrove
0

Åh, så synd….. Men maila till dem och beställ tidningen! eller ring dem. JAg prenumerar, min scanner är så gammal och dålig, så det blir jättefiler om jag skulle kopiera det som är aktuellt. Men de är säkert inte  avoga till att lägga ut innehållet på nätet. Sinnikka(Piga) prenumererar hon med, så hon kanske har en bättre scanner att kopiera med.

Hawknestgrove
0

Som sagt, jag var inne och kollade, hittade inte jag heller. Men beställ lösnumret! Eller ring dem och be att få artiklarna som pdf-filer. Det var mycket tänkvärd läsning, jag lovar och tidningen var väl värd pengarna, även om man hade köpt den som ensam tidning med portokostnader.

ladykatt
0

jag har redan beställt den…

Tack för tipset…

kram/ Ladykatt

Lena
0

Kan inte ni som läst artikeln skriva ett referat här på Hittekatter? Det kan man göra om man hänvisar till källan.

Mvh Lena (som nu lägger datorn i flyttbilen)

vanessa
0

**En djursamlare är inte som vi direkt. Det är faktiskt klassat som en psykisk sjukdom i USA, samt så har en väldigt bra svensk jurist skrivit bok om detta. Tar reda på namnet senare. Boken är så bra, att man inte vill läsa den så att säga. Hon vill att klassas här också.

Som jag ser det, så är de som samlar djur kunde lika gärna kunna samla på något annat, eller haka upp sig på något annat. De tror sig vara de enda som kan ta hand om djuret. De ser inte att de har behov. De kan leva i fullkomlig ammoniakmiljö, och inte märka det och slåss med näbbar och klor om någon vill ändra på det hela. Även om de får möjlighet att göra allt i ordning, så ser de inget behov. De har ju så bra! **

• **Har du träffat på någon djursamlare?
    ****Inte personligen, dock har föreningen tillsammans med Stockholms katthem rensat ett hem med över 115 katter. Extremt många fick avlivas på plats. Ni kan läsa om det på vår hemsida, om ni skrollar ner lite på startsidan. www.djurhjalpen.nu Sedan har vi träffat andra som samlat katter och inte tagit hand om dem. Hjälpt dem att rensa hemmen och kastrera med miljökontorets minne.
    **

• **Vad ska man göra åt problemet?
    Bra fråga. Det är en av anledningarna att jag blev glad över den nya lagen om 10 katter. För det ger oss chansen att stoppa detta utan att behöva tigga och be så att säga. Nu har vi lagen på vår sida.

Alla katter sla kosta att köpa, och kastreras om de inte ska gå i planerad avel. Då minskar antalet katter de kan plocka in. För som jag förstått en del, så hittar de en katt. Tar in den, och så hittar de en till. Sedan så gör de fler katter.

Och så ska det klassas som en sjukdom, för då kan de få vård för sina problem när man väl upptäckt det hela.

Sedan… bra fråga. Vanessa**

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Förresten, jag tror inte att jag kan bli samlare. Jag har en för kallsinnig inställning till det hela för jag vet mina gränser. Jag har en personlig intagningsstopp i mitt hem på två katter (pågått i ett år och är tillsvidare). Inga som jag faller för kommer hit och adopteras - hur mycket jag än älskar dem. Sedan så är det helt krasst så att jag har inte råd med flera, för försäkringar och sådant, ni vet.

Svansakuten
0

Du har helt rätt, Vanessa.

Vad är det som gör någon till en djursamlare? Vad är det egentligen som döljer sig bakom skandalrubrikerna? Kan du och jag också bli djursamlare?

1. Vad tror du?

Dessa människor som har svårt med att uppfatta verkligheten från drömmarna och hallusinationerna, oftast schitzofrena, är säkert inga onda personer alls. Problemet är bara att ingen sätter en påtaglig gräns till dom. Djursamlare kan vara samlare av annan art, se ovan. De som vill ha friska djur eller barn kan inte bli samlare.

2. Har du träffat på någon djursamlare?

Nej, men jag har träffat människor som notoriskt vill bli av med sina djur efter att ha "tagit till sig dom". Jag har träffat många människor som samlar prylar och äggkartonger…

3. Vad ska man göra åt problemet?

Rapportera till myndigheter, gå dit personligen och tala med personen. Försöka bli vän med samlaren. Hjälpa samlaren.

Svansen

Hawknestgrove
0

Vanessa, tack för dina ord! Dina ord kunde vara mina, trots att jag nys gett vika från tvåkattsprincipen, DeltidsEbba blev HeltidsEbba, hon blev konfiskerad. Återkommer till detta senare. Du beskriver problemet ur en underbar synvinkel, tänk om det kunde klassas som psykisk sjukdom här med! Svansis, din situation känner jag också igen. Skaffa djur, gulligt och ulligt, men sen blir det jobbigt och besvärligt…. Man kan inter alltid tänka efter före, men när det gäller levande varelser, så MÅSTE man! Lena, skulle gärna referera hela tidningen, men det är för svårt. Men jag ska, under veckan, maila till dem och kanske få dem att pdf:a det viktigaste!

brutt
0

Jag tror inte ens att man kan dra alla djursamlare över en kam skälen är säkert olika i många fall handlar det om okunskap i andra om ren lättja och det kan förstås även handla om medlidande och visst kan det även finnas en sjukdom bakom tex.demens att man inte förstår konsekvenser av sitt handlande även missbruk eller annan psykisk sjukdom.

2 Ja och den personen brydde sej helt enkelt inte om djuren om de var sjuka eller hungriga trodde att katterna klarade sej genom råttfångst men att de inte mådde bra av kastrering varför det blev mängder av katter och här skulle djurskyddsinspektören ha ingripit på ett tidigt stadie så hade inte så många djur behövt lida så länge.

3 Djurskyddsinspektören har en skyldighet att kolla upp hur djuren har det efter anmälan om ägaren inte är mottaglig för information eller hjölp och vägrar att förstå hur illa djuren har det.

AnnaA-
0

1. Jag tror att det oftast handlar om människor som vill hjälpa, som är för blödiga och sedan går det överstyr helt enkelt. I vissa fall är säkert psykisk sjukdom bidragande men inte alltid. Tyvärr kan inte ett stort hjärta förhindra sjukdomar som sprids mellan katter i tätt bestånd.

2. Ja. Både träffat och hört talas om då katthemmet i staden räddat x antal katter från sådana ställen.

3. Lagen om tillstånd för fler än 10 katter borde tillämpas i större utsträckning, som det är nu kan mer eller mindre vemsomhelst ansöka om detta och få ett tillstånd, i praktiken betyder det ingenting. Katthem måste också ta sitt ansvar och inte fylla upp "snälla" jourhem (även om katter är vaccinerade och kastrerade så kan fip, felv mm spridas hur lätt som helst i stora kattbestånd som delar lådor och mat/vattenskålar). Samlaren behöver förstås hjälp och stöd att omplacera katterna.

Undrar; om man har fler än 10 (vuxna) katter, måste man ha tillstånd för det exakta antalet då eller räcker det med "fler än 10"?

Lena
0

#28 Om jag förstått det hela rätt söker man för ett visst antal katter som sedan inte för överskridas. Om man idag har 10 katter men planerar att skaffa ytterligare 5, så kan man söka tillstånd för 15 katter även fast man i nuläget inte har mer än 10. Det är alltid bättre att ha tillstånd för flera katter än man har än tvärtom så att säga.

Mvh Lena

Hawknestgrove
0

Gränsen går vid 9 katter. Allt därutöver ska man ha tillstånd för. Sedan finns det gränser för hur många kullar man får ha, det är två kullar per år. Ytterligare gräns är att mata fler katter än 4 som inte är ens egna. Detta gäller katter över 1 år. Så de som är riktigt "fula" kan säga att 9 katter är mina och fyra är inte mina men jag matar dem ändå. Som damen i Strömstad, som vi försöker få bukt med… Mogge och jag.

Lena
0

#30 Ja det stämmer 9 katter får man ha utan tillstånd - den 10:e måste man söka tillstånd för. Vad jag menade var att när man söker tillstånd för katt nummer 10 kan man söka för ytterligare t.ex. 5 om man räknar med att skaffa flera längre fram. Då har man det hela på torra land så att säga. Det kostar ju pengar att söka tillstånden också. (Uttrycker mig lite oklart ibland)

Strömstad damen är en svår kattsamlare att komma tillrätta med förstår jag. Vad tröttsamt det kan vara ibland…….

Mvh Lena

Lena
0

Aktualiserar den här intressanta diskussionen för att flera ska få ta del av den.

//Lena

Hawknestgrove
0

Bra. jag hoppas, att de som är intresserade på allvar har beställt lösnumret av kattliv. Ursäkta att jag stavar fel ibland, man blir så klumpig med skenor på händerna. Problemet är jättestort, men om mna inte väcker Miljö-och Hälsovårdsmyndigheten i sin kommun, flera gånger, så händer ingenting. Själv så bidrar jag med mat till tanten för 36 kr i veckan, då får jag i alla fall chansen att vara Trojansk häst. Hade jag inte gjort det, hade jag inte haft insyn. Längre fram i höst, när Mogge får tid, så skall vi ge oss på det hela igen. Det är ett år sedan vi påpekade problemet, ingenting har hänt där. Problemet i det fallet är att katterna mår oförskämt bra, de man ser i alla fall. Ingen svälter, men de är onekligen en sanitär olägenhet, i synnerhet utfodringen med fiskrens. Men som sagt, trots påstötningar så har inget gjorts. KAtternas antal bara ökar.

Destany
0

1. Jag tror att det e såna människor som tror att bara de kan ta hand om katterna o att de får det bäst hos dem…

2 .nej

3. se till så att det kostar mer att skaffa katt kan vara ett sätt….

Lena
0

Lag om kastrering och ID-märkning samt en ny Djurskyddsmyndighet som bättre tar tag i problemen och ser till att lagarna efterlevs behövs uppenbarligen. Kanske borde det vara en självständig myndighet som inte låg under kommunen. Som det är nu verkar det ju variera oerhört från kommun till kommun.

//Lena

Lena
0

Aktiverar denna tråd med tanke på artikeln Evengeline hittat om fenomenet Djursamlare.

Djursamlare, Norrbottenskuriren den 9/10

//Lena

vanessa
0

Puttar upp.

Lena
0

Aktiverar på förekommen anledning! / Lena

DianaK
0

Här på orten har vi en kattsamlare,som mest va det över 60-70 katter,med inavel vissa katter kunde inte gå, dom släpade sig fram.Många blev arga å då fick katterna ut för detta.Komunen har sagt att han får ha max 9st katter och att katterna skall kastreras.1katt har blivit kastrerad å det var jag som körde katten till vet för kastrering.Vi är några här som erbjudigt att bekosta kastrering av katterna som personen ifråga får ha kvar.Nu är det samma visa igen kattungar och åter kattungar.Vi har försökt att prata med honom men det är svårt för honom att förstå och sätta sig in i katternas situation.Dom tror att dom är djurvänner men det blir så fel. Jag tycker fruktansvärt synd om katterna dom ska inte behöva leva så här.

Mvh/DianaK

vanessa
0

Det är inte kul med djursamlare.  Diana K bör kontakta kommunen igen, då får de helt enkelt ta tag i det hela ordentligt. Helt enkelt säga att sedan han inte gjort det han skulle göra så blir han av med alla katter. Sedan kolla om det går att ordna djurförbud.

Sedan jag om mitt intagningsstopp. Det är lite upphävt för tillfället då mammas katt Love Tasslös finns hos mig då hon ligger på sjukhuset. Så just nu känner jag mig som en kattprinsessa. En vid fötterna, en över mitt huvud och en på andra sidan. Så kan det gå. Men Love ska inte stanna här, men har hela tiden varit en back-up så att han aldrig blir hemlös igen.

Vanessa

DianaK
0

Kommunen är kontaktad flera gånger i ärendet.

Mvh/DianaK

Soulway
0

#41 Då kan jag starkt rekommendera en insändare om detta i lokalpressen. Det får fart på djurskyddsinpektören!!!

(Känner igen fenomenet med den sortens "djurvänner"! Huvva!)

Soulway

Hawknestgrove
0

Diana, samma sak här i Strömstad. Två st vad jag vet som samlar katter. Anmälda både till kommunen och länsveterinären. INGENTING HAR HÄNT!!!! Men anmärka på att hästar inte kan stå på två ben i stall, det kan de.

Lena
0

Urdåligt att kommunen inte tar tag i dessa problem!

//Lena

Faxlin
0

Ja jag tycker det är ruskigt dåligt att inte djurskyddsinspektörerna tar tag i detta. Enligt lag måste de göra det om anmälan gjorts. Tror man kan göra en anmälan på dem om de inte sköter sitt jobb också nämligen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lena
0

#45 JO anmälan kan man alltid göra. Frågan är vad man mer kan göra.

//Lena

Lena
0

Aktiverar denna gamla tråd pga nya diskussioner om fenomenet kattsamlare.

//Lena

Peppelin
0

Uttekatt

Här där jag bor har det försvunnit tre ute katter på en vecka.

Varför tror ni att det har hänt prici nu annars brukar det aldrig försvinna katter här!

vanessa
0

#48 Vågar inte ens i svara på den frågan. Men att de hamnat hos kattsamlare är väldigt liten, för de skaffar sig oftast några katter som i sin tur skapar fler katter. Så det är nog annan anledning som de försvunnit. Men skriv gärna i lokaltidningen om det hela. Samt polisanmäl så att de som eventuellt gjort något dumt mot kissarna vet att de har en polisanmälan på sig och kanske slutar. Men som sagt, en massa anledningar kan finnas för att de ska vara borta helt plötsligt. Vilket gör att jag inte har utekatt. /Vanessa

Lena
0

Puttar upp! :)

Erika91
0

1. Jag tror att vi kan bli djursamlare om vi tar in katter hela tiden för att vi tycker synd om de utan att vi tänker på katternas bästa då. Om vi inte tänker oss noga för så kan det säkert bli så.

2. Nej det har jag inte.

3. Jag tror att man kan minska problemet om man inser att man inte kan hjälpa alla katter. Och om man tänker att man kan stödja katthem med mat, jour, pengar och andra föreningar.
Men dte är klart. Om man har blivit djursamlare är det väldigt svårt att inse det tror jag..

anniii
0

Hm, har så mycket att säga att jag inte vet var jag ska börja…

För det första så är väl ofta kommunerna så ineffektiva att det ryker om det. Självklart finns säkert undantag men jag har ännu inte själv hört talas om något sånt. Den där reglen att man bara får ha nio katter utan tillstånd, vem följer upp det? Ingen, nej just det… Det är som den här lagen att man måste ha tillstånd för att sälja tobak som infördes 2002. NU har min hemkommun börjat kolla upp det. Sommaren 2007… Suck…

Så kommunen som djurskyddsmyndighet är väl oftast helt ineffektiv och sätter mer käppar i hjulet när det inte är helt solklara fall och väldigt många djur inblandade. Har några poliskompisar (stora djurvänner) som tagit egna initiativ med att kolla upp vanvårdsfall där kommunen inte gjort någonting. Djurpoliser ser jag som den enda lösningen just nu för jag har ingen tilltro alls till kommunerna tyvärr. Det ska ju vara så himla utdragna processer med tillsägelse, föreläggande osv med månadsvisa mellanrum. Herregud, ta djur som uppenbarligen lider därifrån med en gång!

Sen tror jag inte att någon här skulle kunna riskera att bli djursamlare. Oftast är djursamlare väl folk som låter djuren få kull efter kull med inavel osv som följd och inte sköter sina djur ordentligt. De som rör sig här har ju både sunt förnuft och kastrerade katter!

Håller med ÅsaF om att man bör anmäla djurskyddsinspektörerna om de inte verkar sköta sitt jobb!

Lena
0

#52 Som du skriver är riktiga djursamlare oftast folk som har katter utan att ha riktig koll på dem vad gäller kastrering, vaccination och annan omsorg. Hygienen har gått åt fanders och mathållningen likaså. De fall som dyker upp består ju av massor av vanskötta katter som fått föröka sig helt fritt där det blivit inavel och diverse olika sjukdomar. I USA betecknas det som en sjukdom, en sorts mani. Så det behöver inte alls vara samma sak att ha många katter som att vara kattsamlare, även om det kan vara det. Men ofta används termen slarvigt som att alla som har ett visst antal katter är lika med djursamlare.

//Lena

Hawknestgrove
0

Ja, jag blir bara mer och mer för****d på denna bestämmelse, som inte efterlevs… Ni kommer ihåg, när jag berättade om tanten i Strömstad och lille kissen, som jag räddade från trädet? I fredags så frågade jag hur det var med lille Kavat, som jag privat döpt honom till. Då var han FÖRSVUNNEN! Sedan en vecka! Alltså, den tanten skall för tusan inte ha katter! Kan man inte ens hålla reda på en liten 16 veckors kisse! Vad kan ha hänt en sån liten snäll kisse? Vill inte ens tänka tanken ut!!!

Lena
0

Puttar upp den här gamla diskussionen som tyvärr alltid är lika aktuell.

//Lena

Jenna-Gun
0

Gunilla har kissen kommit tillrätta än.

Hawknestgrove
0

Nej, Jenna, den lille tussen var och förblev borta. Så där är det Status Quo. Tanten har sina många katter, vill inte kastrera, för hon tycket det är så jobbigt bla, bla bla och så hemskt, men klarar av att slå ihjäl  entvådagars kattungar i en plastpåse med en spade…..Inget görs. Miranda fick beskedet att hon var förbjuden att ha fler än 3 kastrerade katter, men det är ingen som orkar bry sig om. Tanten är ju så gammal…..OCh kommer mitt namn fram, så är kollen på katterna borta helt.

Lena
0

Puttar upp!

//Lena

Ledin
0

Jag har träffat djursamlare 3 st 2 av dom levde det massor med olika djur fåglar,katter,hundar,gris,hästar ja massor olika djurraser. i 1 av dom var det mycket vidrigt att se vissa djur då renhållningen var fruktasnvärd dålig. 2 av fallen skötte djuren "rätt" bra, det vart iaf städat o mat fick dom men kvaliten på helheten blir ju sämre. Och som jag upplevde alla 3 gemensamt var att dom itne förstår att dom kan tacka nej till mera djur och att det dom gör inte är så hälsosamnt pga inte blir så städat,mindre mat,inte avmaskas,kanske inte får vetrinärvådren som behövs. I ett av hemmen var min hjälp välkommet så som gav lite mat städa upp unmgicks med djuren å omplasera vissa. Dom andra 2 vart anmälda dels för att ena misskötte djuren mycket, o den andre vart sjuk där med missköttes allt.  Det är väldigt synd om dom tycker jag, men om dom får ha maxantal djur som 3 st då ska man ha 3 månaders intervall-besök för att se att allt är bra. Men detta kostar ju så mycket så dom får en stämpel djurförbud helt. Har även anmält själv vissa saker jag anser helt fel och hittat en uthus med 3 undernärda hästar i och jag tycker att folk borde våga anmäla lite mera än att bara snacka skit varför itne fråga hur personen har det, det va så jag fick komma in o se hur djursammlare har det men dom ser sig inte som djursammlare å inte djurplågare. Men förklarar man hur  en ett djur ska skötas och hur ofta den ska ha mat rent vatten mm så vaknar dom till liv lite. Men våga prata o våga anmäla gott folk det finns måga stackars djur som inte har det bra, även ute i skogen kan det finnas ett rukel med inhysta djur i.

Ledin
0

glömde säga att lukten i husen var phu äklit som bara den gasmask på.

Ankah
0

Jag gissar att vem som helst kan bli djursamlare, man börjar i liten skala och så ökar det och plötsligt har man förlorat kontrollen… Jag har mött kattsamlare - en kompis som hade 25 kattungar och två mammor i en utdragen byrålåda…inavlade som sjutton… Detta var när jag var åtta år och hade inte mod att skälla. Vad man kan göra åt problemet vet jag inte, kanske hade folk inte dragit sig för att kastrera på samma sätt om det var billigare, om man kunde få ett bidrag till det från försäkringsbolag eller kanske kommunen, så kanske…?

Puma77
0

Jag kan folk få bidrag för att betala facket varje månad så borde väl man kunna få hjälp med bidrag till att kastrera.

//Pia

supermoccine
0

Jag minns när jag jobbade på Jysk förut var det en kvinna som var där och skulle köpa något att ha under matskålarna eller om det var lådorna, jag minns inte. Hon kom därifrån med lite vaxduk i varje fall. Hon berättade att det hela tiden flyttade in katter hos henne. Att de som flyttat in skvallrade för andra katter att där var det schysst. Och hon tyckte det var så svårt att säga nej då. Vet inte om hon var kattsamlare eller inte, men i alla fall kattsamlingsplats. Får hoppas att hon lyckades hålla läget under kontroll.

Ankah
0

Ja, vad är kriterierna för att man ska vara en kattsamlare? Räcker det att ha en massa katter boende hos sig eller ska man missköta dem också?

Lena
0

#64 I USA bedömmer man kattsamlare som en sjukdom, ett slags maniskt beteende. I Sverige används begreppet slarvigt och vem som helst som har mer än två katter kan ur allmänhetens ögon betraktas som kattsamlare. (De flesta av oss här på Hittekatter i Fokus skulle därmed ligga risigt till).

Om man går till de mer proffesionella kriterierna för djursamlare har det inte så mycket med seriöst kattägande att göra. Både katterna och kattsamlaren lever i regel i stor missär med vanvård, inavel och sjukdomar. Som svar på din fråga är det en komplex situation där samlaren håller många katter eller andra djur och samtidigt missköter dem på det grövsta utan att själv inse att så är fallet.

//Lena

Lena
0

#62 I Nederländerna kan man faktiskt få bidrag, fast inte genom staten - det är en stiftelse som ger bidrag till kattägare med klen ekonomi. De gör en inkomstutredning och betalar sedan kastreringen om de finner att vederbörande verkligen lever under knappa omständigheter.

Det finns vissa lokal försök  med likande verksamhet även i Sverige. Stockholms Kattkastreringsgrupp har utfört flera lyckade projekt i förorter till Stockholm.  

//Lena

Ledin
0

jag tro inte att alla blir djursammlare. Om du sett hur dom lever i alla skit dessutom ofta är det mycket skitit dom sparar jag tor inte dom är friska.

Lena
0

Diskutera mera! :)

//Lena

majvi
0

Jag har haft närmare 20 katter hemma i ett halvår.Många av dom togs in som kattungar och jag hade svårt att hitta hem till dom.Inte blev det bättre av att den som jag trodde att jag samarbetade anmälde mig till djurskyddsinspektören.Den fd samarbetsparten visste att  även de ungkatter som var tama var reserverade för främlingar och det hade varit flera och tittat som tyckte att de inte var tama. Men har jag en gång tagit in katterna måste jag se till att de får nya och bra hem.Något annat alternativ fanns inte.

Men plötsligt började folk svara på annonserna. och de brydde sig inte om att katten inte hoppade upp och kelade med dom meddetsamma.Djurskyddsinspektören såg att katterna var välskötta och blev nöjd då jag talade om att alla katter var kastrerade. Men hon sa till mig att jag skulle tänka på mig själv också och inse att jag kan inte rädda alla katter själv.

DEn fd samarbetsparten hade förresten mer katter än mig, men jag vet att hon hade begärt tillstånd, innan anmälan till mig kom.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

brutt
0

Du är en stark person Majvi och din berättelse om hur det var i ditt fall ger perspektiv.

GosChippen
0

HEJ!

Är det någon här som sökt det där tillståndet, för att ha mer än 10 katter? 

Jag frågar,för att vad jag förstått kan inte privatpersoner söka detta tillstånd, endast de som har en inreg. uppfödning. 

Silvestris
0

Jag tror att vem som helst kan bli djursamlare och ändå inte. Det är ett sjukt beteende och människan i djursamlaren mår inte bra. Det är ofta ensamma människor som får djur som i princip sin enda källa till sällskap. De kan inte säga nej till att "hjälpa" djur i nöd och tror nog att de gör gott, tills de får hjälp. En människa med ett bra socialt nätverk runt omkring sig tillåts förhoppningsvis inte falla så djupt ner i psykiskt illamående att h*n blir djursamlare.

Vad kan man göra för att motverka det? Ja, större insyn från myndighetshåll. Kontroller när anmälningar görs, regelbundna kontroller (utan att anmälningar inkommit) hos uppfödare, djurhem och människor som man vet håller fler än 9 vuxna katter/hundar (dvs. människor som har tillstånd från kommunen att hålla så många djur) men först och främst att ta anmälningar på allvar och att agera.

Djurägare, oavsett vilket djurslag vi talar om, får alldeles för många chanser att bättra sig i dagsläget. I hästsammanhang är det inte ovanligt att myndigheterna ett flertal gånger är ute på en gård och påpekar brister i hållningen, men det tillåts fortgå och till slut är hästarna i så dåligt skick att nödslakt är det mest djurvänliga. Det är ett hån mot den på papperet strikta lagstiftning vi har.

Jenna-Gun
0

Ja det är tragiskt när det blir så.

Ofta urartar det till vanvård.

Jenna

Tequila
0

Vill skriva ett svar till Majvi, inlägg 69.

Jag har via gemensamma bekanta hört att du bestämt dig för att det är jag som anmält dig. Vore det inte bättre att du tog reda på fakta? Vem skulle anmäla en kollega om man har fler katter själv???

Själklart är jag glad att det ordnat sig för dina hittekissar. Å hoppas, liksom djurskyddsinpsektören, att du i fortsättningen tar hand om dig själv.

Håller helt med sig i inlägg 72. Visst är det ett sjukt beteende. Att bara minska katterna under krav utan att personen får någon form av stöd eller behandling gör nog lätt att det blir likadant snart igen.

/Tequila

nils1
0

#71 Även privatpersoner som har fler än 9 katter eller föder upp fler än 2 kullar om året MÅSTE ansöka om tillstånd hos kommunen. Det är ingen frivilligt val, det är en lagligt krav.

majvi
0

#74 Det var flera saker som stod i anmälan som bara en person visste om. Visst kan man anmäla om man själv har fått tillstånd. Dessutom i samma veva försvann mina hittekatter från söker hem på  hemsidan och det stod att jag ville ta hand om dom själv och tidigare stod det att en av mina hittekatter trivdes så bra i jourhemmet att hon fick stanna. Jag som desperat sökte nya hem till dom.

Tequila
0

Svar på #74. Jag vet inte vad som stod i anmälan men du får gärna ringa mig så kan vi prata om det. Samma sak gäller även hemsidan och katterna på den.

Jag är jätteglad för dig Majvi och dina katter att du hittat hem till dem nu.

Jag vet inte om det här är rätt forum att diskutera detta mellan dig och mig Majvi, allting hade varit så mycket enklare som du svarat de gånger jag försökt nå dig. Är du villig att ringa mig så pratar jag gärna med dig.

Hur som helst, trots att du fått en anmälan på dig, så verkar ju livet så mycket ljusare för dina hittekissar och även för dig nu förhoppningsvis. Även om du tror att det är jag som gjort anmälan måste jag tyvärr göra dig besviken, för du har fel!

Bigless
0

Puttar upp då denna tråd är intressant ur många synvinklar för de som i kattföreningarna håller på med inkomna ärenden ser många ärenden med personer (sk djurvänner) där det gått överstyr. Såg själv reprisen av Hitta hem ikväll som var i det temat till viss del.

zickan
0

djursamlare tycker jag är personer som har för mycket djur som de inte har råd, tid eller ork att ta hand om. djur som köps för att kompensera för något annat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

supermoccine
0

Jag håller på att läsa Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindkvist. Jag läste hans nya bok Människohamn nyligen och den var så bra att jag blev jättesugen på att läsa hans första bok.

Till poängen: där finns en kattsamlare och det beskrivs hur katterna blir fler och fler, hur de deformerats av inavel och hur kattsamlaren älskar alla dessa katter med samtidigt kan klämma dem när han glömmer att de sitter i hans knä när han ska sträcka sig efter alkoholen han missbrukar. Det finns också en väldigt hemsk passus just kring dessa katter, men det ska jag inte gå vidare in på. Tänkte bara att jag skulle passa på att nämna en skönlitterär skildrig av fenomenet. En skildring som går lite längre än bara "the crazy cat lady" som är lite lustig, lite kuriosa.

Hawknestgrove
0

Vad heter den boken? den vill jag köpa……..

supermoccine
0

Den heter Låt den rätte komma in. Som det står ovan :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.