Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 21412 ggr
Lena
0

När ändrar kattungar ögonfärg?

Vid vilken ålder börjar kattungar växla ögonfärg från blått till den urspungliga färgen? Jag får så olika svar i de böcker jag läser. Hade för mig att det var vid 8 veckor. Men nu läste jag 12 veckor.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Naquita
1

jag har lagt märke till att det är väldigt individuellt. Men det börjar runt 6-7 veckors ålder och senast vid 9 veckor har alla mina nästan ändrat färg helt.

Lena
1

#1 Det är antagligen det som gör att svaren varierar.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Naquita
0

#2 ja, det finns ju ingen dag som det bara säger POFF direkt;P

Lena
1

#3 Nej det tar ju naturligtvis sin lilla tid innan färgskiftningen är helt klar. Mina funderingar gällde just när det hela liksom började. Men om jag förstår dig rätt handlar det om individuella variationer på någon upp till några veckor.

//Lena

mymlanbus
0

Att det är så olika :) jag såg syrrans kattbebisar, de var blåögda när de öppnade ögonen, men när de ändrades vet jag inte :) men de är fina med blå ögon också :)

Förresten, får jag fråga en annan sak.. vad är "stray" kittens? Jag har sökt på översättning med får inget svar. Någon som vet?

/M

Fagddu
0

Är det inte det som förr översattes med "strykarkatter" (fast kattungar i just detta fallet) det vill säga vilsekomna katter utan ägare. Det de upplyste kallar hittekatter eller förvildade katter och oupplysta för vildkatter?

mymlanbus
0

#6. Tack, då vet jag

Lena
1

#5 Straycat är detsamma som hittekatt eller hemlös katt på engelska. Stray kittens betyder med andra ord hittekattungar.

//Lena

mymlanbus
0

#8. Okej.. tack för svaret