Hittad katt, Månkarbo (Uppsala)
En okastrerad svartvit hankatt plockades idag upp vid Månkarbo (mellan Uppsala och Tierp). Han har inget halsband eller öronmärkning, har inte kollat efter chip ännu. Han är mager och pälsen är sträv och ful. Om du tappat din katt och det här låter rätt, skicka ett pm.
Om ingen hör av sig, ja då har jag eventuellt fått en tredje katt vid namn Pluto ;) Vi får se hur han och mina andra katter kommer överens, och om veterinären hittar något chip…
Ytterligare en kisse som haft god tur och blivit omhändertagen av en riktig kattvän! Det låter ju som om Pluto varit på vift en längre tid. Hoppas på det bästa för kissen! Så fint gjort av dig att ta dig ann honom. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja, jag tycker också det verkar som om det var ett tag sen han fick både kärlek och mat… Han är supergosig, och äter allt man ställer fram. Nu gäller det bara att mina katter accepterar honom också, jag är ju redan kär ;)
#2 Det ska säkert gå bra ska du se med dina andra katter. Om de bara får lite tid hittar de varandra förr eller senare. Viktigt bara att Pluto blir kastrerad så snart som möjligt, för när det kommer in en fertil hankatt bland de kastrerade katterna kan det bli problem med rangordningen.
Lycka till med allt!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja, jag märker att de reagerar annorlunda än jag sett dem göra mot andra katter, så visst har fertila hankatter lite annan effekt. Det har varit en del morr och fräs, men inga slagsmål hittills i alla fall ;) Imorgon ska vi gå och kolla efter chip, och höra vad kastreringen kostar och så. Kanske är de snälla och låter oss ta räkning, isåfall blir han några kroppsdelar fattigare så snart de har tid för honom :)

Vad du är underbar som ska hjälpa honom. Glöm inte att polisanmäla att du hittat honom, och sätt gärna upp lappar också. Om polisen säger att det inte är deras sak, så kan du säga till dem att det är det och går bland annat under hittegodslagen. Samt fler saker jag kan plocka fram.
Förresten, min kusin och hennes familj bodde i Månkarbo tills för ett år sedan. De tog bland annat hand om en katt som flyttade till dem för de hade bara en hund. Familjen den kom ifrån hade ett gäng hundar :-).
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Japp, sambons mamma ska fråga runt i trakten också, sätta igång djungeltelegrafen. Tyvärr (eller tur för mig då…) tror jag som sagt att han gått där ett bra tag. Men samtidigt är han ju väldigt kelen och uppenbart van vid människor. Lite skygg tills maten kom fram… Han är inte så gammal, skulle tro att han precis blivit könsmogen.
Hehe, ja en hund är väl illa nog för en katt, men många…njaaa :)

Nu har vi kollat efter chip, inget sådant fanns. Däremot fanns det skabb och mask, trodde veterinären, så vi ska dit på fredag och behandla. Får se när det blir av med kastrering, eftersom vi inte kunde ta det på räkning, i värsta fall får vi vänta till slutet av september.
#/ Det viktigaste är ju att han får behandling för masken och skabben. Finns det något djurhem i närheten eller någon lokal djurskyddsförening? I så fall kan du höra med dem om de inte kan hjälpa dig med kastreringskostnaden för denna hittekatt. Den möjligheten kan finnas ibland här nere i Göteborg.
//Lena

Japp, det tänkte jag med, så det fixar vi så fort vi kan. Hmm, det finns nog en förening som brukar ta hand om katter här, så jag skulle kunna höra med dem. Annars får det som sagt vänta ett tag, trots att jag gärna skulle få honom kastrerad bums.
Nåja, med riktig mat och utan mask och skabb, så ska han väl bli en fin kisse han med, med len och blank päls :) Funderar på om jag ska våga bada honom, han är rätt smutsig…får se. Veterinären trodde för övrigt att han var runt ett år gammal, och han väger strax under 2 kg.