Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 2599 ggr
Likan
0

Hittad katt, kan jag ta den?

Hejsan alla!

Jag har hamnat i en situation jag gärna skulle vilja undgå. I stallet där jag huserar har en ny katt kommit den senaste veckan och han har varit där nästan konstant har jag hört. Ingen av alla i stallet har sett den förut eller hört om någon som saknar/äger den katten. En liten, nätt, urkelig hane som INTE är öronmärkt, vilket gör att det inte går att spåra ägare. Inget halsband heller och tvivlar på att den är chipmärkt, i och med att katten är ute på "landet" där folk sällan märker sina katter.

Förra sommaren hade vi en ny katt utanför vårt hus som kom varje dag i en veckas tid och tiggde och ville kela. Efter ungefär en vecka kom jag på att han kanske var öronmärkt - vilket han va, så ringde ägaren som blev överlycklig! Han hade visserligen inte rymt så långt men jag som är ute och går mycket såg inte en enda av de lappar som den familjen satt upp…

Därför känns det inte så lönt att sätta upp lappar om den här katten. Han satt bredvid en häst i stallet i lördags och åt på betforn som den spillt. (För er som inte vet vad betfor är så består det av sockerbetor och vatten s.a.s.) Han verkade hungrig då han kämpade på där ett tag.

Vad göra?

Ta katten? Får man göra det? Kanske finns någon som äger den och kommer sakna den då… Men samtidigt känner jag att öronmärker man inte sin katt, kastrerar den eller har halsband på den så ser den ju "oägd" ut.

Jag själv kan inte ha katt pga min familj, men jag kan tänka mig att ta hem den, se till att den blir kastrerad och öronmärkt och sen åka ner med den till min pojkvän som haft katt i alla år och älskar katter. (Han bor många mil bort.) Jag känner att jag kan ta den kostnaden för katten men ja…

Vad bör jag göra?

Hjälp!

Mvh Linda

Imasy
0

jag hade tagit in den så den får mat och är i säkerhet.

sen hade jag anmält den upphittat hos polisen, blocket, lokaltidning osv.

Förhoppningsvis så är den ju saknad.

SamanthaJones
0

Vart har du hittat katten och hur ser den ut? ta inte för givet att den inte är chippmärkt, bara för att den inte har någon annan markering. Min kalle som är borta är chipmärkt men inte taterad och skulle någon ta honom utan att kolla upp saken vidare o bara anta skulle jag bli helt knäckt!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Kurran
0

Hej!

Om katten inte är kastrerad är den förmodligen inte id-märkt. Problemet med chipning är att det inte syns. Om den nu inte är id-märkt föreslår jag att du om du kan tar in den och också annonserar på ngt lämpligt sätt att den finns hos dig. Har du tur kan katten finnas som saknad på Blocket och liknande.

Kan du inte hitta en ägare så är väl katten i princip din. En katt som äter betfor är rimligen uthungrad så bra kattmat och vatten är den nog i behov av.

Är katten så gammal så att den borde ha kastrerats?

Men nog id-märker man katter fast man bor på landet.

Lycka till!

Thaeri
0

Jag kan ju säga att mina föräldrar har en svartvit vanlig bonnkatt som är chipmärkt, och de bor på landet.

Det inns också en hel del ansvarsfulla säljare av huskattungar som levererar småtissarna vaccinerade och ID-märkta, och i de fallen är det enbart chip som gäller då tatuering kräver sövning.

Med andra ord ska man inte ta något för givet, utan kolla efter chip är alltid värt att göra :)

Chimney
0

polisanmäl, hör ingen av sig inom 3 månader är han lagligt din.

kattassen
0

Ni kan inte ta in katten och se till att den får komma till din pojkvän så fort som möjligt?  Därefter kan ni ju ordna en annonskampanj och låt den pågå under några veckor. Får ni inget napp närmsta månaden så tag hand om katten, kastrera, vaccinera etc. och låt den få bli kvar hos pojkvännen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

essut50
0

Jag tycker du kan ta in den och köra den till din pojkvän. Kolla bara om kissen är chippad hos polisen eller djurklinik..Läste just tråden om Köpingskatten, hon fick ett hem efter någon vecka.

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a0464bda-2d14-4584-82dc-dc6406a10752

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Likan
0

Hur ser jag om den är chippad eller inte? Eller ska jag känna i nacken på den? För chip syns väl bara via scanner…?

Idag åt katten hö också så nog verkar han bli desperat. :) En annan i stallet gissar på att han är 1-2 år.

Som sagt, min pojkvän bor 50 mil bort så det blir flyg för katten isf och det vill jag inte göra bara tillfälligt sådär. + att han nu kläckte ur sig att han nog inte kan ta katten pga delar av hans familj. Men han ska med ut och hälsa på katten i helgen så då får vi väl se hur det går.

Eventuellt kommer stallägaren att ta hand om den när hon ser att han börjar bli mager. Än så länge är han i bra hull, så han verkar klara sig på det han lyckas fånga.

Katten finns 2 mil från Rimbo, Sthlm, är "svensson"-tigrerad, så han är nog svår att urskilja bland alla andra typiska huskatter. Inga speciella tecken eller så. Svartbotten med brun/gråa "ränder".  Gula ögon. Ska kolla blocket nu om någon saknar en liknande katt. Får ta kort på honom nästa gång jag åker ut dit. Bor 6 mil från stallet så vill inte ta hem honom bara för sakens skull så han får mat..

Tack för hjälpen hittills!

Likan
0

Njae, av de jag känner som bor "på landet" varken kastrerar eller märker sina katter, eller har halsband på dem. Vet inte hur många gånger jag velat stanna (och har stannat) på vägarna för att kolla om döda katter i vägkanten är öronmärkta, just för att kunna ringa ägaren, men alla de katter jag sett har inte varit öronmärkta (har tittat på en del) + att polaren som bor där jag sett alla katter längs vägen säger att ingen märker katterna där på "vischan". Inget ont om min pojkvän men hans förra katter var varken kastrerade eller märkta och inga av deras grannars katter heller. Och han bor i en mindre "stad" ute bland åkrarna.

Jag vill inte dra alla över en kam dock, vet att det finns de som märker sina djur och så :)

Likan
0

Inget på blocket som passade… en i stallet påpeka att det kryllar av katter i skogen mittemot bland alla sommarstugor, så han tror att katten kommit med en familj under midsommar och sen lämnat den kvar då den inte varit där när de åkt. Vilket inte var så ovanligt, därav alla katter där.

siberlina
0

ta hem  den tills  vidare och sätt   ut en bild    så vi får se  den  lille    krabaten

Chimney
0

som sagt, polisanmäler du katten hittad och ingen hör av sig så är han lagligt din efter 3 månader och ingen, inte ens ursprungliga ägeren kan kräva tillbaka den om du inte godkänner det för alla kostnader du haft.

Hawknestgrove
0

Du kan nog, efter att ha kollat efter chipmärkning, som som kännas som en liten ärta under huden i axelpartiet ibland, betrakta katten som din. Högst osannonligt att en okastrerad katt är chippad om det är en vanlig huskatt. Stackars liten, så hungrig….

Nä lyssna till ditt hjärta.Vill stalläganern ta hand om kissen, så har den ju bra där, och blir den kastrerad, så blir den ordentligt hemtam. Ge den lille mat i alalfall och annonsera och kontakta polis. Du får nog svaret, att du kan betrakta katten som din.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jenna-Gun
0

Håller med om att det inte är så vanligt att kastrera o ide-märka katter på landet.

Här har jag tjatat o tjatat om kastrering och id-märkning så det har blivit bättre. oCh grannarna har halsband på sina kissar.

Jenna i obygden i Jämtland

Likan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer tre bilder på katten. Ursvår att ta kort på då han bara kom för nära hela tiden :P

En fråga, om jag nu tar hem honom till mig och han inte är van att gå på låda - hur gör jag då? Hur lär jag honom det? Lär de sig fort etc.? Har ni några erfarenheter av detta? Ifall han är född i skogen och aldrig bott inomhus vill säga.

Likan
0

Bild 2

Likan
0

Bild 3, tycker att "flygplanet" i nacken borde vara ett bra kännetecken på honom. Träffade inte stallägaren idag men ska höra med henne vad hennes plan är nästa gång jag träffar henne och därefter lägga ut honom på Blocket etc om hon inte vill behålla honom, och se om någon saknar lille kelgrisen.

Mison
0

vad gäller "hittekatten i köping", jag kan påpeka att jag inte känner chippet på mina hundar, så det är inte säkert att man känner något. Däremot körde jag hittekatten Räkan, till veterinären, och dom kollade med en scanner. Det tog dom inget betalt för heller.

Alla djur behöver någon som bryr sig!

essut50
0

#15 Katter brukar gå på låda direkt när dom kommer in. Så det är nog inga problem.

Tänkte ni kunde ge den mat som Gunilla skrev, så han slipper äta allt annat som inte är lämpligt.

Hawknestgrove
0

Ja får han mat, så håller han sig nog i närheten. Häftig teckning! Verkligen!

Ledin
0

jag kan säga så här, folk dumpar sina katter detta är mycket vanligt har jag märkt tragist någ. Han kan tillhöra dem katterna. Jag tycker att du lägger ut en anonns typ på blocket.se då med bild o lite smått info om katten. Hör ingen avsig ja då är den din. Gulligt att du kan tänka dig ta en katt som antagiligen inte har ett hem, tänk på kastrera öronmärka o vacc den sen bara :) om nu ägaren skulle dyka upp så sparar du alla papper du har gjort med katten (kastreringen,vacc,öronmär) för att sen få tillbaka det du lagt ut. Katten var super fin ser mycket snäll ut :)

Chimney
0

mycket tjusig, nästan så jag själv kna kidnappa honom :)

borde heta Air Strike och kallas strike :P

katt-utan-hem
0

Till att börja med, ge katten mat.

Därefter, ring polisen och anmäl katten upphittad. Lägg ut den under efterlysningar på blocket. Nu såg jag inte om det framgick utifall katten är kastrerad. Om inte kan den ha försvunnit i samband med att den varit ute och "friat" men gått för långt. Om den kommer från plast där det finns andra okastreade hanar kan han ha blivit bortdriven hemifrån av den/dessa. Gå även in på blockets efterlysningar och själv leta efter om någon annan satt in annons där han saknas. Jag har själv sett katt med den teckningen bara för någon dag sedan på blocket, den var försvunnen och saknad. Gå in på www.kks.nu- kolla under efterlysningar. Där ligger katter i annons i ett års tid. Du kan även annonsera honom upphittad där gratis. Tror det går på kattjouren också. Det kan finnas en förtvivlad ägare som saknar sin katt. Sen är det ju inte fel av dig om du tar in honom, kastrerar och märker. Dyker ägaren upp, då får de helt enkelt betala det. Det brukar inte vara några bekymmer. Du får då förklara att de ingreppen var nödvändiga för att kunna ta in och hjälpa honom. Ägare brukar vara lyckliga över återkomsten och gärna betala den kostnaden. Om ingen ägare dyker upp så har du din plats i himlen som hjälpt honom.

vänligen lena O KKS

Misan
0

Jag håller med ge katten riktig mat, att leva på betfor och hö är livsfarligt. Om jag inte mins fel så är betfor sockerbetor och det är enbart energi och ingen näring så det är inte konstigt om han ser ut att ha hull, vem gör inte det om man lever på socker men jag skulle inte vilja ha den magen.

Försök få in den någonstans och försök hitta eventuell ägare.

Lisa

Ledin
0

oj det där missa jag att den äter betfor är farligt för katter o jag kan säga så här är det torr betfor är det livsfarligt det sväller upp i magen o leder till grymdöd. Har du möjlighet att ta hem den så gör det då har du mera koll på katten :) va jätte fin katt kan vara en tam stryckar-runtkatt som vart en sommarkatt ja allt är möjligt men sätt upp den på blocket som upphittad.

Elcyion
0

Om du tar hem honom. Tänk på att inte lägga kläder/tyg på golvet de första dagarna. Då kan de välja att gå på det istället för lådan. Men har de bara hittat lådan och använt den, brukar det inte vara några problem sen.
Min Melvin kissade på en filt tjejkompisen hade lagt in där till honom (när hon hade honom). Sen tog hon bort filten, och han har aldrig kissat på fel ställe efter det.
Här ligger han i min tvätthög, på klädstolen, i tygsoffan osv.

Medarbetare på jack russel terrier

AmeliaWatson
0

Kan du inte ta med mat till stallet?

Katten kan mycket väl vara på vandring och på väg hem.
En av mina katter var borta hemifrån i 5 veckor för ett par år sen. Hon hade råkat smita in i en hässtrailer och drog ut då dom stannade och öppnade, flera mil hemifrån.
Vi trodde hon var borta för alltid… men, 5 veckor senare kom hon hem. Hungrig, smått förvildad och smutsig.
Efter ett par dygns vila och fri tillgång till mat och vatten var hon gosigare än nånsin. Och jätteglad åt att vara hemma.
Och, vi var överlyckliga!

Ring och anmäl till Polisen att du hittat katten.
Mata den i stallet.

Att ta hem katten är nog inte att rekommendera.
Och att flytta den 50 mil bort tycker jag verkligen inte att du ska göra.

siberlina
0

jag tycker  du  kan ta  hem  katten    och sen   börjar   du leta reda  på ägaren, jag tog  hem  en katt   i  våras    och   jag fick  hjälp av snälla   människor  bla   här  .att  hitta kattens ägare, katten hade rymt    och varit  ute  i 3  månader

Hawknestgrove
0

Ja, Sibelina är väl det enda exemplet här inne på att en katt är saknad. Helt otroligt! Det var en historia som slutade lyckligt1 Så Siberlina är numera deltidsmatte åt den kissen!

Sen har vi lille Motor, som Dakrish hittade. Där satte Dakrish upp lappar, kontaktade polis och Gud och hela världen. Ingen hörde av sig om lille Motor. Så hon kastrerade den, vi samlade in till vetvård och kastrereing och till en transportbur, ochdet var ju aldrig meningen, att kissen skulle stanna där. Men hade inte Dakrish tagit sig an den lille, hade han frusit ihjäl. Nu satte vi in en annons på Blocket om honom och vips, dagen efter, så fick han ett jätebra hem. Så oavsett, ta du och ge kissen mat, som sagt, Betfor är jättefarligt om kissen äter det tort och mat bör han ha. KAstrering är också en sak, som bör göras snabbt.

KAn du ta hem den temporärt, så gör det, oavsett. Tänk så här, det är ju enklare även för en eventuell ägare att få tag i katten, om han är säkrad i ett hem? Ananrs, så rätt vad det är, så är kissen puts väck….

Icna
0

Alla mina katter är chippade, min yngsta katt är chippad men inte kastrerad, eftersom det första jag gjorde när jag fick henne var att chippa samtidigt som jag vaccinerade och vi har inte kasterat henne eftersom vi trodde att vi ville ta ungar efter henne och det vill vi fortfarande men efter att fått upp ögonen för alla hemlösa katter kommer vi kastreard och hjälp hemlösningar istället. Och vi bor på "landet", så ta inte för givet att katter inte är chippade ör att de inte är kastrerade eller bor på landet.

För en månad sedan fick jag en "hemlösning" som var okasterad men öronmärkt såg vi snabbt och fick till komma hem till sin ägare samma dag.

Jag ska ta med mina två hittekattungar när jag vaccinerar mina katter om någon vecka och vaccinera dem och id-märka dem med chipp, men om de får hem innan de blir gamla nog att kasteras vet man ju aldrig säkert att de nya ägarna kastrerar och då är de id-märkta men inte kastrerade.

Min syster är jour för en kastrerad pojk som inte är id-märkt, eller nu är han det men inte när han kom in.

Det finns inget absolut samband mellan id-märkning och kastering. Jag tycker det är bedrövligt att många som är här inne och jobbar med hittejkatter inte verkar bryr sig att scana efter chipp! Jag hoppas verkligen jag missuppfattat vad ni menar, man ska ALLTID scana efter chip om man tar in en hittekatt.

Det finns faktiskt många som förlorat sin katt och söker dem, alla är inte utslängda även om de flesta kanske är det.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Hawknestgrove
0

Självklart så ska man kolla efter chip! Jag bor ju också ute i skogen, men har mina chippade. Den risken tror jag ingen av oss tar här inne att INTE kolla efter märkning.

Men jag är inte helt enig med dig om att samband mellan märkning och kastrering inte finns. snarare tvärtom. Man brukar få paketpris och ändå passa på när katten är sövd. Visst kan man chippa utan sövning, det gjorde vi med Ebba, men majoritetetn av dem som inte kastrerar, bryr sig knappast om att IDmärka. Den kostnaden egen är ju i alla fall ca 300 kr, så kostar man inte på en kastrerring, så kostar man knappast på sig en märkning. OK, undantag finns alltid, visst.

Icna
0

Jag skrev ju det finns inget absolut samband, inte att det inte finns något samband alls.

Och att det just finns undantag är ju det som är poängen och det viktigaste för man vet ju aldrig när man hittar ett undantag. Som i mitt fall där katten är chippad men inte kastrerad än, jag skulle aldrig chansa att vänta med märkning tills katten blir kastrerad, för vad ska man göra om katten råkar smita innnan kastering, då står man ju där med rumpan bar.

Hawknestgrove
0

Nej, då är du det undantaget, som bekräftar regeln. Men du är rätt sällsynt!

Icna
0

ska jag ta det som något posetivt FundersamFlört

Hawknestgrove
0

Absolut ska du göra det! Men skynda dig och kastrera! Rätt vad det är så kan olyckan vara framme! Fortare än du tror!

Likan
0

Hej igen alla!

Kände att det var dags för lite uppdatering…

Katten åt tydligen råttgift i stallet härromdagen så efter den händelsen har stallägaren gett han kattfoder vilket han glädjeligen tuggar i sig varje gång han får det. Har dock inte träffat ägaren själv utan pratat med en annan i stallet. Ska se om jag träffar henne de närmsta dagarna då jag kan höra hennes plan med katten.

Min pojkvän tyckte att katten var jättefin men har kommit fram till att hans livssituation inte tillåter katt just nu, tyvärr. Men han, liksom jag, har insett att den där katten stormtrivs i stallet med ALLA (menar verkligen alla) som kelar med honom så fort han visar sig. Svårt att undgå ;) Så ska höra om ägaren planerar att behålla honom. För då kan man ju börja diskutera kastrering med henne, då jag promt tycker alla utekatter ska kastreras, och hjälpa till med vetkostnaderna. Hur hemskt det än låter så skulle han ju isf kunna bo i en (katt) inredd box under "tratt-tiden" i stallet då han fortfarande kan få all uppmärksamhet han vill ha + att han är instängd. Tror det kan vara bättre än att ta hem honom hit, vilket jag provar annars om stallägaren inte tycker om idén.

Jag har tittat på diverse sidor om katter och saknade katter och har inte sett en beskrivning på honom än. Tänkte lägga ut honom på några sidor imorgon då jag är piggare.

essut50
0

Hankatter brukar inte ha tratt efter kastreringen då det är så litet ingrepp..Men ska vara inne iallafall någon vecka.

Kattmatte
0

En helt underbart vacker katt måste jag säga. Men ta inte hem den om du inte kan behålla den. Det skulle bara missgynna katten. Ring istället något katthem eller djurens vänner och fråga om de kan ta hand om honom om ingen i stallet med säkerhet kan ta hand om den.

Se till att råttgift inte ligger så katter eller andra djur kommer åt det i stallet. Katten kommer att få fruktansvärda plågor om den äter av giftet och sedan dö.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag har hört lite olika om djurens vänner, några enhter är mindre bra, kanske någon här kan upplysa dig vilken/vilka order du ska undvika där. De gasar visst ihjäl katter bland annat.

Kattmatte
0

Men herre jösses! Är det verkligen sant?!

Likan
0

Katten var desperat efter mat uppenbarligen då han åt råttgift… För han har ätit det men spytt upp det, och de har inte sett några men på honom. Ingen av de andra 5 katterna på gården äter råttgift. Samma dag som de såg att han ätit råttgift (syntes i hans uppstötningar) har de gett honom kattfoder. Då hade det gått ca 2 veckor. De ville inte ge han det i hopp om att katten skulle traska hem igen.

Likan
0

Har satt upp lite lappar i närheten av stallet och lagt ut diverse annonser om den på internet. Ska även ringa polisen. Håller i stunden på att ringa/maila runt till olika katthem i trakterna för att se om någon efterlyst honom.

Kan dock lova att den där katten kommer få det bra då alla är kära i honom och vet att flera funderar på attl ta hem honom.

Så tänkte bara tacka för alla tips och råd jag fått av er!

Hawknestgrove
0

Ja han kommer nog få det toppen där, bara han får ordentligt käk. Jag kan sticka till en liten slant till kastrering, en bit på väg i allafall… Sen att han får ligga i en box, lugnt och skönt, tills han vakanr upp, är helt oK. Hankatter brukar vara på G nästa dag. Ok, man bör försöka hålla dem lugna  ett par dar, men det är inte hela världen, om de går ut. JAg lovar att äta upp min hatt om någon ger sig tillkänna som ägare. Så du kan nog känna dig rätt säker på att kissen kan få stanna där. MEn du, ta till ett tips, som jag fick av en tjej, som också är hästtjej och har stall, när det gäller råttgift! För både ungars, hundars och katters skull, så bytte de ut råttgiftet mot havregryn och gips! Billigt och abslolut ofarligt för de djuren, för de får aldrig i sig så mycket, som behjövs, för att det skall förstenas, vilket det gör i mössen….Helt suveränt bra var det. OCh gips och havregryn är ju inget, som katter äter…..

lilo-nova
0

Hankatter får ej tratt, det är ju bara runt 4 st styng de får efter kastreringen! Precis som essut50 skrev! Flört

Hawknestgrove
0

Om det ens blir stygn. Har jag aldrig ens fått på någon av dem jag kastrerat

AmeliaWatson
0

Varför har man råttgiftet stående så att katten (och andra) kommer åt det?

Havregryn och gips… låter som att mössen får lida rejät innan dom dör.
Är det schysst?

Kattmatte
0

Det finns ju råttgiftsboxar. Jag har sett att man sätter ut det runt byggnader just för att andra djur än råttor och möss inte ska komma åt det. Dock vet jag inte huruvida dessa är när det gäller kattungar som är små.

Hawknestgrove
0

#46 De lider inte mer än av råttgift. Kom ihåg, att råttgift ger invärtes blödningar och det är knappast en trevlig död det. OCh de där betesstationerna är ju bara säkra så länge de inte rivs omkull, eller om någon stöter till dem ordentligt. Då åker råttgiftet ut ändå. Grejen är, att katter normalt set inte äter råttgift. Men hundar gör det, för de är ju mer allätare. Men en vrålhungrig katt, som denna kan ju försöka sätta i sig vad som helst. Så någon helt smärfri metod att bli av med råttor och möss det finns inte. Kom inte med dravlet att fånga dem levande och släppa ut dem i skogen. Sysofosarbete.

Likan
0

En i stallet har tagit sig an katten nu, eller snarare, han valde henne :) Hon letar själv efter ev ägare på sitt håll och om ingen saknar honom så kommer han kastreras inom kort och bo hos henne :) Slutet gott, allting gott!

Jenna-Gun
0

Jättebra

Jenna:)