Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: utanför-ämnet
Läst 624 ggr
Elcyion
0

OT Tips på bostadsbolag i Sthlm

Eftersom jag har aktivitetsersättning, kan jag inte längre få bostad hos det bolaget som jag hade mest chans att få en bostad hos, eftersom det ha kommit med en ny uthyrningspolicy. Den går ut på att det bara är dem med aktivitetsersättning/sjukpension som redan bor i kommunen, som får lov att hyra bostad av dem. Detta pga en sk. bostadsbrist som jag har lite svårt att se, eftersom de i princip alltid har någon lägenhet ute. Till skillnad mot här nere hos oss.
Jag har en pojkvän lite söder om Sthlm (runt Huddinge-trakten) och eftersom jag vägrar bo kvar i skåne (är sjukt trött på det) har vi bestämt att jag ska flytta upp till Sthlm i en egen lägenhet. Det sista mest för att jag har två katter jag inte vill göra av med, och han är kattallergiker…
Undrar nu om det finns någon som kan tipsa på någon ställe som hyr ut bostäder som tillåter djur och rökare (går alltid ut och röker). Antingen privat eller kommunalt, som det är hyfsat lätt att få bostad hos. Vi har kört på distansförhållande (ca. 60 mil) i över ett år nu, och det SUGER.
Jag vet att det inte är så stor chans att få napp här heller, men tänkte att jag iaf skulle fråga.
Gärna i områden som inte är för "kassa" med tanke på att jag gärna vänder på dygnet och tar ut hunden på sista natturen mellan midnatt och 4 på morgonen.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
0

putt

torgerd
0

Det är nästan omöjligt att få en lägenhet inom Stockholm genom ett bostadsbolag, köerna är väldigt långa på de ställen där man ens kan ställa sig i kö fortfarande. Så även om lägenheter ligger ute så gårm de snabbt till någon som stått länge i kö.

Mitt tips är annons i tidning, försök hitta ett vettigt andrahandskontrakt eller inneboende hos någon och sen leta vidare när du är på plats. Självklart jobbit att behöva flytta katterna mer än nödvändigt men har du inga bra kontakter i Sthlm kan det nog vara enda sättet.

Annar alternativ är ju att flytta till en stad närmare Stockholm, Västerås är inte hopplöst att få bostad i och har man tur så går det att få i Uppsala. Städerna på södra sidan har jag inte så bra koll på.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall.

Elcyion
0

Jag vet inte alls vad jag ska ta mig till :S Det mesta känns rätt hopplöst :( Har sökt bostad på de flesta ställena förutom inom Stockholms stad. Får snacka med pojkvännen om Märsta. Men det är egentligen lite för off :( Men som det är nu, kommer det inte att funka hur länge till som helst.
Mitt största problem med lägenheter, är att de kräver att man ska vara både rök- och djurfri vilket jag inte är :(
Antingen det, eller så ligger hyran alldeles för högt.

Hawknestgrove
0

Puttar!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tyvärr kan du nog glömma de stora bostadsbolagen för att hyra lägenhet, inte ens i de yttre förorterna är det längre enkelt att få en hyresrätt. Som jag ser det har du 3 alternativ, köpa en lägenhet, hyra i andrahand/inneboende och att ringa och tjata på privatvärdar….de har lönat sig för folk förr, men lite tur ska man ju ha också. Vilka värdar i Stockholm kräver man ska vara rök och djurfri, bara nyfiken?