Katter som vill ut- hur gör ni?
Vi är stödhem sedan 5 månader åt en kattflicka på 4 år, ej kastrerad, och en pojke på 11 månader. Sedan våren kom har det skrikigt och gjort allt för att komma ut. De hoppar ut igenom fönster, öppnar dörrar och smiter ut så fort vi öppnar dörren. De har hittills hållt sig i närheten och kommer tillbaka, men det känns inte bra.
Vi bor i ett radhusområde och jag vet själv hur irriterad man blir när katter springer och skiter i sandlådan.
Hur gör ni för att hålla katterna inne? Dessa två hade älskat att få vara både inne och ute!

Om ni har möjlighet att bygga en rastgård eller så så är ju det ett väldigt bra alternativ - det finns många här inne som har sådana och som säkert kan hjälpa dig med tips på hur man bygger en. Annars är ju koppelpromenader ett sätt att låta innekatterna komma ut och lufta sig lite. Eller en inglasad/innätad balkong.

Jag skulle börjat med att kastrera så det inte är hormonerna som drar, och sedan testa vänja vid sele och gå ut med dem.

Säger som ovanstående. Kastrera så blir honkatten lugnare…. Hormoner som löper amok när det är vår i luften… Hon kan ju oxå bli med bebbar.
Är 11 månaderskillen kastrerad? Annars är det samma sak där. Hormoner! Hormoner!
Kanske rastgård på radhustomten är nåt….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jepps, här har vi också hormoner. Bara två veckor kvar till kastreringen nu… *wee*
Säger som alla andra här kastrera katterna så fort som möjligt.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Jag går med mina i sele och koppel. Ska köpa hus snart och då ska vi bygga en kattrastgård.

Vi bor i radhus. Vi har en altan på baksidan utanför uterummet. Där finns koppel och vi släpper ut katterna där när vi är med förstås.
Ibland kan de få gå på liten promenad med koppel också. Det uppskattas av en av våra tre katter ialla fall.
Alla katterna har levt så här i 7 års-tid nu och det fungerar jättebra
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tack för era svar!
En rastgård är inget bra alternativ för oss tyvärr, då vår tomt är full med lekstuga, gunställning, sandlåda och kaninbur mm.
Skall prova med koppel, men jag tror att det blir svårt också eftersom de är rädda för ljud som bilar, männinskor som går på vägen mm. Då kan de inte springa iväg. Men prova går ju alltid!
Jag har annonserat ut båda på en lokal site också, men inte fått ett enda svar på över 1 månad. Även om de trivs hos oss och har de bra här så tror jag att de skulle trivas ännu bättre om de kunde gå in och ut som de vill…..(

Glömde skriva att hanen är kastrerad, vaccinerad och öronmärkt. Honan är inget gjort med tyvärr.
"8 Om du vill hitta nytt hem till katterna så är det nog lättare om du kastrerar katten först. Jag förstår att katten vill ut men jag hoppas att du inte låter den gå ut okastrerad eftersom det finns överflöd på kattungar ändå.
Om du är stödhem så borde du väl få hjälp genom föreningen till att kastrera katten och det snabbt så blir kissen lugnare.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Det kan ta tid att vänja dom att vara innekatter. Tusse tog det ganska lång tid för, han hoppade på handtaget varje natt, smällde i brevlådan så det ekade. Vi gick upp och bar honom till sovrummet hela tiden. Visst var det en jobbig tid men det fungerade till slut.
Tusse tog vi hand om när han var ca 2 år, en katt som blev lämnad kvar när familjen flyttade från villan. Så han var utekatt i 2 år innan han kom till oss..
Så håll ut ett tag till tycker jag. Det blir bättre.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Sedan, så för säkerhets skull, så hade jag byggt en "sluss" Med en nätdörr i tex hallen. Där springer ju folk ut och in, så det är väldigt lätt att en kisse smiter ut. KAn ju bli väldigt snyggt också. Sen är det ju skönt på sommaren, då kan du ju ha den vanliga dörren öppen och ändå få in frisk luft genom nätdörren.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#12 Ja, en sluss är nog inte dumt, men vi har två barn också på 3 och 5 år som springer ut och in hela tiden och planlösningen gör det svårt att bygga en sluss.
Vi får ta en dag i taget. Det jobbiga nu är att jag och min sambo är sjukskrivna sedan en tid båda två och det gör att katterna blir lockade att gå ut så fort vi gör det. Hade man inte varit hemma en stund på dagen så hade de varit lugna just då i allafall.
Men med tanke på ungarna, så är en sluss inte dumt! Gör den bara så, att man som en person, inte kan öppna bägge dörrarna samtidigt! Alltså med ca 1,5 meters mellanrum mellan dörrarna. Så har vi här, fast helt naturligt, då vi behöll de gamla dörrarna, så har vi en liten förhall liksom. HAde jag varit som er just nu, så hade jag nog hållt katterna innne i ett rum, så länge barnen är aktiva i allafall. Småttisar är ju lite tanklösa och så vackert väder som det är nu, så är det lätt att glömma en dörr…
Bara katterna mår bra så är det nog bättre att de är innekatter, de har ju i alla fall ett hem. Det är MÅNGA som inte har den lyxen.
Min gamla katt var utekatt i många år men sen när jag flyttade hemifrån fick han vara inne och då gick jag med honom i koppel det gick bra. Kan ni inte bara sätta typ hönsnät en bit på altanen det behöver inte bli dyrt eller ta plats. Lycka till.

#8 Kastrering gör stor skillnad, det finns gott om fertila katter som man tror inte kan klara sig som innekatter men när driften att springa ut och hitta någon att para sig med försvinner då vill de inte heller gå ut. Den fertila honan kan säkert trigga den yngre kastrathanen också, delvis för att hon är just fertil och det kan locka fram en hel del vårkänslor hos kastrater också, och delvis för att hon vill ut och då vill han det också. Kastrera först och se om det lugnar sig 
Näta in altanen är också ett bra tips, det tar egentligen ingen plats alls men katterna kan få komma ut, här är den inglasade balkongen väldigt poppis :)

Tack för era svar!
Honan kommer kastreras inom den närmsta framtiden. Nu har de inte lyckats ta sig ut på 2 dagar i allafall. Vi kämpar på..

Detta med sluss är något som jag också tänkt på..bra också om man måste anlita kattvakt..
Ja, egentligen inte så svårt att fixa. Då har man ju även fått till ett ställe, där man kan torka av eventuell lerig vovve utna att han rusar rätt in. Kan som sagt bli väldigt snyggt också om man använder sin fantssi på rätt sätt. För oss blev det naturligtvis så enkelt, då det alltid fins en liten "gång" i gamla hus och vi även ville ha det här, så vi behöll de dörrarna. ett utrymme som är kallt dessutom och extra eventuell förvaring för dricka och sånt vintertid. Där hamnar skor, så de följer aldrig med in. ÄVen den plats, som är rökzon, utan att man behöver bli blöt eller blåsa bort. HAha, nu har jag inte rökt på snart 14 dagar……