Nya regler från SJV ang katt- och hundhållning
Här kan ni läsa om de nya bestämmelserna.
Medarbetare på jack russel terrier
Citat: Allmänna råd till 1 kap. 23 §
Katter som levt utomhus och är förvildade bör inte tvingas leva inomhus.
Vad menas med tvingas leva inomhus? Att man inte bör ta hand om dem?
Mycket svårtolkat och öppnar upp för massor av egenhändiga tolkningar.Man skulle kunna svara med katter som levt inomhus bör ej tvingas leva utomhus risken finns då att de samt deras avkommor blir förvildade.Sedan är vi tillbaks på ruta ett att katter som levt utomhus och blivit förvildade bör ej tvingas leva inomhus.Vilket för katten innebär ???
Tycker bra att det står att kattungarna ska vara 12 veckor för att flytta hemifrån..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

jag fick bara upp att dokumentet är skadat o kan inte repareras,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#1 Det citatet låter som att massa folk kan använda som argument för avlivning, inte bra..
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#5 Precis. Sen undrar jag hur det blir för oss som har ej tama katter hemma. Kan vi åka på böter osv? Jag tycker inte alls om den delen! Annars var det bra.
Martdat: Har skickat länken till dig i pm :)
Försäljning
27 § Hundar och katter får inte användas som vinster i lotterier, tävlingar eller dylikt.
**
Bra att det finns en lag på sånt. Tänker fortfarande på Carolas kattungar..
**
Ja, Essut, Carolas kattungar var väl det som fick mig att anse att den bruden kunde säljas på apotek som krälkmedel, i allafall för mig.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Haha, min salig mammas skämt, som alltid går hem! Förlåt stavningen, det skall naturligtvis vara KRÄKMEDEL……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag gillar inte henne heller..
Gissningsvis handlar det om att bedöma stressnivån hos katten. Om en förvildad katt (en katt som aldrig haft någon slags kontakt med människor) kan kastreras och får bo på en gård där den tjänstgör som stallkatt (och får den omvårdnad som krävs) kanske det är att föredra istället för att ta in den i en lägenhet och försöka tämja den. Att man ska sikta på att minimera stressen för katten i alla lägen.
Om en katt snabbt anpassar sig till inomhusmiljön kan man ju alltid hävda att katten inte alls var förvildad. Termer kan vridas och vändas på.
Jag tror det svåra ligger i att definiera förvildad, vem är det som ska bestämma om en katt är förvildad eller om den bara blivit övergiven?
Ett svar som jag fick på ett annat forum är att det är en rekomendation (bör) och inte en lag (ska). Alltså är det än så länge en rätt så verkningslös rad ur lagsynpunkt.
Det stämmer inte helt. Föreskrifter är förlängningar av lagen. De förklarar hur lagen skall tillämpas/tolkas. Föreskrifter är bindande regler som klubbats av ett offentligt organ i detta fall har regeringen gett SJV rätt att utforma föreskrifter gällande djurhållning.
Att bryta mot en djurskyddsföreskrift är att bryta mot djurskyddslagen såvida man inte kan bevisa att det i just det specifika fallet var helt rätt att inte följa föreskriften.
Allmänna råd till 1 kap. 23 §
Katter som levt utomhus och är förvildade bör inte tvingas leva inomhus.
Allmänna råd har en annan juridiskt status än föreskrifter och är inte tvingande och kan ses som en rekomendation
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
De allmänna råden sätter bara nivån. Ett exempel på vad som anses vara rimligt.
Föreskrifterna är dock juridiskt bindande, alltid.
# 13 och 15 Ett allmänt råd kan användas som en föreskrift och kan hålla vid ett överklagande/rättegång om förutsättningarna anses vara rätt.