Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 1849 ggr
Ullisgullis
0

Kissar och bajsar på golvet

Vad gör man åt de har ju alltid trott de varit den lilla kattungen som gjort ifrån sig på golvet, Men nu har jag sett att de är vår hitte katt, som vi hittade som kattunge.

Hon har varit hos oss sedan i Juli och har börjat bara för några månader sedan med dessa äckliga och fula ovanor.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ofta är det en protest mot något när katter gör sina behov utanför lådan. Jag antar även om h*n är en hittekatt att denne skött det innan. När kom den nya kattungen, kan h*n vara upprörd mot den, får hittekatten massa uppmärksamhet eller glöms h*n lite bort, vilket inte är helt ovanligt när ny katt kommer, men än viktigare att den befintliga får massa omtanken och tid. Delar de toalåda nu och hittekatten kanske haft egen toa innan? Då kan det vara värt att prova en extra toa om så är. Försök komma underfund vad som har ändrats hemma hos er på senaste tiden när hittekatten började med detta beteende. Om det inte är överallt på golven prova ställa lite torrfoder i en skål på den platsen den går. Katter gör ju inte sina behov där det finns mat. Några enkla förslag iallafall, hoppas du får ordning på detta. Lycka till

Kittekatten
0

Andra orsaker kan vara könsmognad, är den kastrerad? Eller har ni bytt sand (alternativt kan ni testa byta till någon annan sort). Har ni bytt låda? En del katter gillar t ex inte lådor med huv då det gärna blir väldigt stark doft i lådan. Generella tips är att utesluta sjukdom, kastrera alla katter över halvåret, ha en låda per katt plus en till, testa lite olika (oftast) finkorniga sandsorter.
Sedan är det viktigt att ställen det kissats på görs rent ordentligt, och då menar jag inte att du slarvat utan att katternas nos är så mycket känsligare än vår så även om vi tycker det ser rent ut och luktar kissfritt så kan katten ändå känna att någon kissat där. Så länge det finns doft kvar är det som en okej-signal att fortsätta gå där.
Ättika är effektivt för att ta bort all doft (ja det luktar starkt men dunstar efter ett tag vilket inte kattkisset gör). Tillsätt ättika i förtvättsfacket eller sköljmedelsfacket för tvättbara material, blanda ut ättika med vatten och torka ytor och annat material som inte går att få in i tvättmaskinen. Hoppas det löser sig för er.

Alexej
0

Där fick du bra tips!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja och kolla placeringen av mat kontra toalåda. De ska inte stå ihop. För vem f*n vill äta på dass?

Precis som ovanstående säger, så är det många faktorer, som spelar in och det är aldrig KATTENS FEL. Enbart ert eget oavsett. En ren toalåda är A och O. Dessutom, så skall den absolut inte tvättas ur med något citrondoftande medel. Såpa eller klorin eller ajax är bra. Men citronmedel elelr Dettol, skyr katterna som pesten. Så det kan du behandla platserna, där katten går där du INTE vill att den ska gå. 

MAn behöver bara gå till sig själv. Är en toa motbjudande, av någon anledning,, den kanske till och med är otrygg, så söker man sig någon annanstans att göra sina behov. Sedan så stämmer det där väldigt väl, när det gäller lådor med lock. Personligen så gillar varken jag eller Arne dem. Där får verkligen lukten chans att stanna kvar, även om det bara är så lite i lådan. Ta för vana, om du inte redan gör det, att ha två lådor och rensa ur dem både på nr 1 och nr 2 varje morgon och kväll. Det är minimum här hemma, men mina är så snälla, så de delar på en låda. Men är det minsta kissklump i lådan, när Arne skall dit, så vägrar han.Då kan ha i ren protest sätta sig i vedlådan och kissa.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ullisgullis
0

Har ju 5 katter och 3 STORA katt lådor som jag gör rent flera gr om dagen, kissugen är född här och de är först nu som hon börjat få denna ovana. Katt lådorna står i badrummet och matskålen hennes i köket så ingen risk där inte att hon behöver äta på dass.

Tyvärr är hon ju så skygg har försökt med alla medel att få henne kelen, men hon vill inte sitta i knät, vill inte, bli buren och inte heller klappad. Bara ibland.

Har heller inte bytt kattsand, försöker ju verkligen ta mig tid till henne men hon springer ju och gömmer sig så fort man visar sig. Lugn är hon oftast endast då hon sover och när hon äter.

Hawknestgrove
0

Då tror jag nog, att du får börja om från början och isolera henne. Var hon kastrerad? För det tror jag har väldigt stor betydelse. Men sätt henne i badrummet, eller i ett ensamt rum till en början. Och börja träna om rumsrenhet. Jag tycker det verkar som hon har svårt att vara ihop med de andra och känner dem som ett hot. Och tvätta alal ställen där hon gått med ättika, för rätt var det är, så kansek de andra fyra får för sig, att de ska gå dit de med.

Ullisgullis
0

Men saken är den att vår honkatt och hon fungerar väl inte så bra i hop gammel katten går de så där med.

Och unghanen på 1 år funkar jätte bra i hop med henne de sober ofta ihop. Lill kissen var hon inte alls glad åt förr men nu busar hon med honom med.

Men träna rumsrenhet verkar du ha rätt i att de behövs på nytt. Känns hår bara att stänga in henne någonstans.

Hawknestgrove
0

Ja, men om hon har en kompis, så kan ju de vara ihop! Men är hon kastrerad? Det är det som är den springande punkten…..