Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3124 ggr
kattassen
0

Sara kräktes en vit mask*urk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilket maskmedel tror ni är det bästa när det gäller liten smal rund vit levande  mask i kräkan.

Jag är inte så bra på olika maskmedel och mask-typer men har kört Banminth och Axilur här hemma tidigare. Vilket tycker ni man skall använda sig av?

Bilden visar hårbollen med masken i. Känsliga varnas!Flört

Kom igen och tipsa mig !

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Ciiviic
0

Veterinären har ett jätte bra maskmedel som man får på recept. man droppar det i nacken .. hur bra som helst :)

Speciellt mot sådan mask

kattassen
0

#1 Aha, det låter ju kalasbra. Maskmedel via munnen är nog inget bekymmer här hemma. Vi har provat lite olika då och då men eftersom jag denna gång lyckades se att det verkligen fanns en mask och hur den såg ut tänkte jag att det skulle bli rätt medusin med en gång.

Jag skall kolla med veterinären då. Nacken är ju lätt att komma åt;-)

Ciiviic
0

Aaah jag ska kolla efter kartongen här hemma så får du veta vad den heter.. Då vi fick den va den ganska så ny :)

Hawknestgrove
0

Axilur tar de där vidriga typerna. ÄVen Drontal, som du bara behöver ge en tablett. Blir lite enklare och billigare än att kontakta vet om katten är snäll och tar tabletter. Drontal är lättdoserat, en tablett på 4 kg, förpackningen inehåller 2 tabletter, Ca 80 kr)så man kan dosera väldigt lätt. Således en fjärdedels tablett per kilo kroppsvikt. Hm kanske kissen tom är så dum, så hon blir lurad och tar tabletten om du lindar in den i skinka?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Jag har kört drontal innan och har två dumma katter bara det är leverpastej inblandat;)

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja, sonsonens dumma gamla kattdam går på niten med ppiller varenda vecka, inlindat i antingen skinka eller salami. Hon är snart 16 år, så där är kastrering inte aktuellt.

Mizzi
0

Kan tala om att masken på bilden är en spolmask i alla fall

Hawknestgrove
0

Ja, jag blir aldrig säker på, skillnad mellan spring och spolmaks verbalt…. Men springmaskarna är små vita typer. HAha Kattassen då äter inte du vanlig spagetti på några veckor, hahaha!

UNgefär som när vi slaktade älg för några år sedan. Den älgen var skadad sedan tidigare i ett baklår. 

Min styvson kom med den roliga kommentaren: Gunilla, här får du färdig bearnaisesås…..Efter uppkastningarna så var det tur att jag inte hade någon kniv i handen…. JAg åt inte bearnaisesås på hela året efter det. Hela baklåret fick kasseras….

kattassen
0

Tack allesammans för goda råd!

#8 Haha, ja det kan allt vara lite magstarkt med sådana upplevelser. Detta var dock en liten "nudel-liknande" krabat som åmade sig så käckt framför kameran. Så jag håller mig nog till ris och potäter ett tag;-)

Misstänkte att det rörde sig om en spol- eller spingmask. Bandmaskarna är lite plattare har jag för mig.

Axilur har jag hemma och jag läser att den tar både spol- och spring-dito. Alla mina missar är duktiga på att ta tabletter så det borde fungera. Jag brukar öppna gapet och peta ner en halv åt gången. Hon väger knappa 3 kg så det brukar bli en halv Axilur x 3 dagar för Sara del. Jag kör nog på det.

Förresten skall man avmaska de andra också kanske när man ändå håller på, fast att de inte visar några visuella prov på mask?

Hawknestgrove
0

Ja, det bör du. Kör hela gänget. Katter kan ju vara väl så intima,    s a s. Ja, när Arne spydde upp hel bandmask, så åt inte jag bandspagetti på länge…..

Ledin
0

ja fy det e inte så trevligt när dom spyr å man ser mask :S Kommer ihåg en kattunge som jag hade lyckas fåga in den stackars kattungen spyde en massa mask det massor så det vart en avmaskningskur.

Lena
0

Där har vi ett solklart fall av spolmask. Det bästa mot spolmask är Banthmith som dessutom är snällt mot magen. Det är i pastaform och ges 2 ggr med 14 dagar emellan. Du köper det på Apoteket.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Så bra, då räcker det med milda Banminth här!

kattassen
0

#12 Jag körde igång med en halv Axilur i går kväll. Skall man avbryta den kuren och ta Banminth istället tro?

kattassen
0

Nu hade grannkatten lagt en rejäl kräka utanför vår dörr… Nu var det bandmaskarSkrikandes istället. Snacka om att det inte blir pasta på ett par dagar…

Dessa maskar var platta och lite räfflade. Måste väl vara bandmask antar jag. Skall meddela grannen att även deras katt måste få en avmaskningskur nuFlört

Hawknestgrove
0

JApp, det var bandmask. Kattassen, du får äta pasta i form av fjärilar eller skruvar eller snäckor. Det funkar, hahahaha!

Sidentass
0

Fyyyy vilken otäcking!!! Jag hade fått nippran för mindre om det hänt här..usch så vidriga dom är..när jag avmaskat mina har jag använt mej av axilur..och det har funkat bra då jag använt gott att gömma pillren i..hoppas att du hittar något medel som passar din misse..

kattassen
0

Ja nu har jag givit Sara Axilur i tre dagar så nu borde hon väl vara "clean". Grannkatten vet jag inte något om, bara att kräkhögen var borta i lördags em och ingen i vår familj hade städat undan den… Hm, de käkar väl inte upp det igen? *vomerar nästan själv vid tanken…*

Hawknestgrove
0

Hm… svårt att tänka mig det, men kanske urrrk….. Jag vet, när lilla Esther var liten, så fick hon en verkligen otrevlig maginfektion. Allt som kom in, åkte ut s a s obehandlat. Esthers aptit var det inget fel på. Jag behöver inte säga mer va? Ps hon blev bra till slut….