Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 994 ggr
Erika91
0

Artiklar i expressen om hemlösa katter

Så här stod det i expressen.

Ett utdrag:
"Men trots att Djurskyddet Sverige samlat in 109000 namnunderskrifter, och fått stöd genom omfattande kommunenkäter, vill jordbruksminister Eskil Erlandsson inte ändra lagen. - Den är redan strängt. Man har ansvar för att katten ska må bra, även om den är märkt eller inte, säger han. (…)
_- Det finns ett stort antal katter i vårt land, det föds ett stort antal varje år. Att få alla att gå till någon som har behörighet att märka tror jag inte är möjligt, säger han."

Men över 100 000 personer tror att det är möjligt!_

Även en till artikel. Här om man kan hjälpa till. Det är bra att dem tar upp sådant lite då och då!

GosChippen
0

**Man måste ju börja nånstans nångång!!!!!!
**

Erika91
0

Precis, det måste man!

Jenna-Gun
0

Jaa jättebra. Bara innehållet är rött och inte vinklat på nått sätt.

Erika91
0

Ja det tyckte jag var lite dumt. Rött är ju en varningsfärg…

bumbimia
0

Det gick att genomföra på hundar så varför skulle det inte gå att införa att alla katter ska vara ID-märkta?

Mona22
0

såg artikeln på jobbet idag och hade en bra pratstund med folket där ;).alla tyckte att det var fel att de sagt nej till förslaget när det finns så många hemlösa. tycker det var dålig kommentar av jordbruksministern, han måste vara blind om han inte ser hur de hemlösa kissarna har det.

Mizzi
0

Eskil Erlandsson är en idiot !!! han skulle ta en tur på alla katthem runtom i landet innan han yttrar sig tycker jag.

J*vla skit gubbe rent ut sagt !!! Skrikandes

Lena
0

Kan inte begripa hur Jordbruksministern resonerar! Der rimmar ju väldigt illa att vara så enveten motståndare till att göra något konkret åt den allvarliga situation vi har i landet. Att styvnackat vägra ta det till sig. Nej fy katten - han borde nog byta jobb.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Eller möta en hemlös katt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

Känner likadant som Mizzi! Blev så besviken på Erlandsson när jag läste det igår. Men vad hade jag förväntat mig av en minister som inte ens ville vara närvarande när alla namnunderskrifter överlämnades till honom.

Lagar är till för att skaffa en ordning i samhället. Det är bra och viktigt. Bryter man mot en lag blir det straff. Men katter tillhör vår samhälle och där är det kaos. I alla fall när det gäller hemlösa katter.

"Att få alla att gå till någon som har behörighet att märka tror jag inte är möjligt, säger han." Nej, det blir nog aldrig så. Men situationen för hemlösa och ägda katter skulle förbättras.

Alla bortsprungna katter skulle ha en chans att komma tillbaka till sina ägare och då skulle antalet hemlösa katter redan minskas.

Alla som inte har märkt sina katter skulle ha dåligt samvete och kanske så småningom tänkar om. Ingen vill höra hela tiden:Är dina katter id-märkta? Och de som då tänker om kanske kastrerar sina katter när de ändå måste åka till en veterinär.

Men en viktig steg vore också att momsbefria veterinärbesök och därmed göra kastreringar billigare….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Jag tror, att han själv inser, att IDlagen för hundar är enbart fin på pappret och att IDlagen för katter skulle bli likadan. Alltså en tandlös tiger. Det finns inga straffsatser för att ha sin hund omärkt. Blir du av med din omärkta hund, så händer ingenting, ifall du får tillbaka den av polisen. Samtidigt som man kräver en IDmärkning på katter så bör kravet på IDmärkningar på djur skärpas. Jag menar, har du en bil och kör omkring utan skyltar, så är det kraftiga böter på det. Du gör det helt enkelt inte om du är rädd om din lapp. När man kommer så långt, att man åtminstone likställer de idmärkningarna, då har vi kommit långt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....