Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1316 ggr
Solstickan
0

oläsliga tatueringar...vad göra??

Jag blir så trött…

Nu har jag TVÅ katter med tatueringar i öronen….och inte en av dem går att läsa…den ena är tatuerad för 2 år sedan och den andra för 1 år sen….

Den som är tatuerad för ett år sedan går inte att se överhuvudtaget….

vad ska jag göra?…ta tillbaka dem till veterinären och kräva att de gör om dem?

Min kompis katt blev tatuerad för ca 1 år sedan (på ett annat ställe) och det syns som att det vore inpräntat idag…så jag vet ju att det kan se fint ut!

Vad tycker ni jag ska göra…det är ju ingen mening att ha tatueringen om ingen kan se vad det står om de hittar katterna??

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ring dem som gjorde det och prata iallafall. Min ena misses tatuering lossnade till delar redan efter ett halvår och då fick jag göra om det kostnadsfritt hos dem. En tatuering ska ju hålla lite längre iallfall.

Misan
0

När jag märkte Morris och Miranda så gjordes det efter varandra och av samma veterinär, Morris märkning syntes inte alls och Miranda tog jag ett foto av när hon var uppe i ett träd, på datorn kunde jag sedan zoma in och avläsa hennes tatuering så bra var den.

Det veterinären förklarade för mig var att det beror på kattens tjocklek på örat, färgpiggment m.m. om den blir bra eller inte. Dessutom sa han att det aldrig blir bra att göra om tatueringen i samma öra utan man bör då ta i andra örat, min veterinär erbjöd mig en chipmärkning istället men han var redan märkt med chip.

Lisa

Hawknestgrove
0

Ja och man får egentligen inte tatuera en vanlig katt i höger öra, för katter som är tatuerade i höger öra, är försöksdjur…..Gäller väl hundar med?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Där lärde man sig nåt nytt #3

På minkisse gjorde det om det som fattades i samma öra,  var ju bara delar av den som inte syntes och nu syns den jättebra.

Solstickan
0

Tack så mycket för era svar….. jag ska ringa till min vet och se vad de säger!

(det där med höger öra hade jag ingen aning om)…

Hawknestgrove
0

Nej, jag är inte helt hundra, men ganska så säker……Nån som kan verifiera?

Elisabet-E
0

Varför i stället inte chipsmärka katterna? Tatueringar blir i alla fall oläsliga med tiden. Jag har två örontatuerade katter och t o m jag som vet vad de har för id-nr kan inte läsa det. Så bägge blev chipsade vid senaste vaccinationen.

Hawknestgrove
0

JA självklart bäst. Mina 3 är chippade alla.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

vad kostar en chipmärkning mellan tummen och pekfingret?

Hawknestgrove
0

3-400 ca fördelen är, att du inte behöver söva om du gör den separat. Tattis kostar mer, då du måste söva

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Har dem både kastrerade och idmärkta….men man kanske borde ha livrem och hängslen, ena missen har ju rätt mörka öron :-)