Alby kattungen och mamman
Nu hoppas jag att ni har några erfarenheter av detta och kan ge mig några goda råd.
Albykattungen har vi suttit och jagat en massa kvällar jag och Kittekatten men varje gång så kommer den med mamman, de är så extremt keliga mot varandra och kattungen stryker sig mot mamman hela tiden, piper efter henne om hon inte hänger med tillräckligt snabbt. så söta. De äter samtidigt i fällan sida vid sida.
Kanske bara kanske, kan vi få in dem bägge två till ett jourhem.
Men nu till själva dilemmat, vågar man fånga bägge samtidigt i fällan och transportera dem tillsammans? Det kommer nog inte vara några problem att dra i snöret när de äter tillsammans men hur blir det sedan av chock och oro?
Någon som har gjort så tidigare?
Lisa
När det gäller sådana frågor så är jag ingen expert och törs inte svara bestämt. Men om de är så tajta med varandra så borde det väl vara tryggare om de fångas tillsammans. Sedan vet man ju inte heller hur de reagerar över att bli infångade det kan ju gå lugnt till men också stressande. Hur gamla är katterna uppskattningsvis?
Det finns nog flera här som har bättre erfarenheter och kan svara dig bättre än vad jag kan. Jag är iallafall jätteglad att ni vill hjälpa kissarna.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Kattungen är ca 3-4 månader gammal, jätte liten och söt, vi har ju suttit där några kvällar och tittat på den. Mamman ska enligt utsago vara tam men det vågar jag inte lita på helt eftersom Månlyckans inte har sett det själv utan det är andra i omgivningen som säger till henne att de har klappat henne.
jag vet bara att jag har fått stödkattungar som fångats i samma fälla och det verkar ha gått bra. har alltså inte själv varit med vid infångandet men det verkade som sagt funka….

Hade det handlat om jämnstora kattungar så skulle jag tycka det var okej också, men genom att det är en vuxen och en unge blir jag osäker. Tänk om den vuxna får värsta paniken och oavsiktligt skadar ungen? Man måste ju tänka på att det går en stålvajer genom buren också (mellan sprintern och plattan, skulle önska att den gick att koppla loss när man drar manuellt).
Samtidigt har vi kanske inget val eftersom de som sagt är tajta och ungen går dit mamman går… När man väl hunnit fram och täckt buren så är det lugnare, men just där i fångningsögonblicket… Skulle vara skönt att veta om någon har fångat vuxen och unge ihop någon gång.
Man kan kanske linda något mjukt kring vajern? Avklippt frotté eller nåt.. Sedan är det bra om du är snabb med en handduk eller en större filt som du lägger över fällan så fort du fått in dem och dragit igen den. Då lugnar de sig med en gång. Ju mörkare desto tryggare.
Lycka till!
Hm såg ju att du redan skrivit om att täcka över fällan.. hi hi.. *blind* Har inte fångat in en unge och en större katt tillsammans någon gång men tror det ska gå bra. Jag tycker att du ska försöka.

putt: Ingen som brukar fånga i fälla som har erfarenhet av denna situation?
Är det en vanlig avlång fälla som slår igen när de stampar på plattan är jag osäker på ifall ni kan fånga dem samtidigt utan att risken blir någon kanske skadar svansen. Det är ju jättesvårt att säga hur de ska reagera, de flesta blir ju givetvis upprörda. Nu känner ju dessa varandra, men vad gör ni ifall de blir helt tokiga? Att släppa ut dem då minskar ju möjligheten att få in dem igen i fällan massor.
Låter som om ni har en drop-trap fälla? När du skriver dra i snöret. I så fall går det ju att fånga båda samtidigt. Jag har inte så mycket vetskap om att fånga katter men tror de kunde vara bra för dem om ni fick tag i båda två. Ungen känner ju en trygghet med mamman.
//Pia
#9 håller med försök att fånga in katterna tillsammans, tänk om den katt som är kvar inte går i fällan sen.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Det är en vanlig fälla som vi har vänt på plattan och knytit snöre till sprinten istället, detta är för att det är flera andra katter som kommer och äter och att man inte vill riskera att någon klämmer sig så det är inget problem att fånga bägge samtidigt. Däremot så får man sitta där timme efter timme.
De brukar gå in i fällat tillsammans och står och äter bredvid varandra, då drar man i snöret så går fällan igen. Hade det varit en drop trapp så skulle vi inte vara oroliga.

Åh ni underbara tjejer som aldrig gav upp trots ovissheten i flera dagar. Verkar ju gå över förväntan hemma hos dig nu 
Suveränt, har tänkt på den ensamma lilla kissen. Skam den som ger sig, då är det ingen liten familj som lever där ifallall.

Hur har det gått med mamman? Är hon kvar där ute?
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
#17, tyvär är hon det men vi letar akuthem i vild förtvivlan, kanske ni har ett *flört* :-)) Det är lite fullt hos mig nu, mina tjejer är inte förtjusta över situationen som den är nu och en till så kommer Zelda att flytta.

Jag är fortfarande lite putt för jag var inte på plats vid infångningen. Här har man suttit kväll efter kväll, timme efter timme, sedan går man iväg en liten sväng för att få upp värmen och när man kommer tillbaka är kissen fångad! Typiskt! ;-)
#19 men jag sa ju åt dig att fånga den medans jag var uppe och försökte få lite värme i kroppen men inte då, du var så snäll och överlät det till mig ;-))