Varför har hundar högre status än katter?
I Sverige är det ganska stor skillnad mellan hundar och katters status. I Nederländerna hade däremot båda djurslagen samma höga status. Vad kan det bero på tror ni att katten har så himla låg status i Sverige medan hundar har betydligt högre?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det är nog en kvarleva från förr… Tragiskt men sant..
Hunden var en värdefull vän i jakt medans katten bara fanns där… Det var nog ingen i bondesamhället som bara skaffade sig en katt för det goda sällskapets skull utan det var för att dom skulle bo i stall och ladugård och hålla bort råttorna. Hundar har ju däremot alltid haft sin status som jaktkompanjon, gott sällskap och männsikans bästa vän.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

det borde va tvärt om för katter som är så underbara och mycket klokare än hundar
#1 I många andra länder skattades katten oerhört högt just för sina råttfångande egenskaper. Det blev särskilt påtagligt i de länder som härjades hårt av pesten. Där räddade katterna livet på befolkningen i och med att de höll efter råttorna som spred pesten. Det fanns dock en mörk period under medeltiden när katolska kyrkan fick för sig att katterna var djävulens följeslagare och därför försökte utrotta katten. Men när katterna minskade, då drabbades städerna av mycket svåra pesthärdar och man förstod sent omsider att katten var oumbärlig. Det verkar dock som denna insikt aldrig infann sig i Sverige.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sen beror det på att det fins katter som folk tar hand om, kostar inget o avlar av sig mycke o kattungarna kommer fram när de är som gulligast, de kan inte tänka sig att ta bort dem, utan ges bort till någon som inte tänkt igenom vad det innebär.
Ett ansvar mot detta djur minst tio år, det kan bli sjuka o de skall ha mat o husrum, sen blirdet semester o ledighet o katten är i vägen, den klarar sig nog, vi fick den gratis o den tar råttor.
Hur många tänker så,många gör det, fasit syns ute i rivningskåkar o lagerlokaler med dessa förvildade katter.
Det fins ett antal ceriösa som värnar om dessa katter, men de inte vet tydligen är att de kan aldrig ta till vara på dessa alla katter, utan det bara ökar hela tiden.
Vad händer jo det blir kattpest, så fiffit är naturen uppbygd, så de utrotar sig skälva, o då kan det drabba även de katter som har tak över huvudet o en kärleksfull familj.

Detta är för mej väldigt konstigt. Jag förstår inte alls hur hunden kan ha högre status än katt. Jag menar VARFÖR?
#4 Jag citerar dig här Nore: "Det fins ett antal ceriösa som värnar om dessa katter, men de inte vet tydligen är att de kan aldrig ta till vara på dessa alla katter, utan det bara ökar hela tiden."
Jag har ju bott i det föredömlig landet Nederländerna och där finns det inte alls den här typen av problem. Områden i Norra Italien som haft bedrövla situationer tidigare har nu fått ordning på problemen med TNR metoden. På Malta likaså och på en massa andra ställen. Så vi vet att det går! Lösningen på problemen heter lag om ID-märkning, kastrering av huskatter, TNR metoden där det är kattkolonier, högra pris vid försäljning av huskatter, mer information och opinionsbildning. Strängare lagstiftning överlag och en bättre myndighetsutövning. Om det är någon sajt där vi är medvetna om problemen och dess lösning så är det här.
Men varför är det bättre för hundarna tror du? Det är ingen självklarhet för det finns fortfarande många länder där det går herrelösa hundar på gatorna.
//Lena
vet inte om det stämmer ,men en tanke är att de var de mest välbärgade som skaffa hund i sverige förr , och fick man tag ien bra jakthund på landet var den ju väldigt värdefull för den garanterade ju mat till husbonden,medans katterna var ju typ arbetare i ladugårdarna, som dessutom förökade sig väldigt mycket,varje höst sköts ju alla katter som man inte skulle ha kvar.livet på landet var ju väldigt tufft förr alla hade ju inte ens mat hela vintern, katter fanns det alltid för mycket av så man behövde ju aldrig vara rädd om dom

Jag håller med om att det nog är en kvarleva från förr, alltså attityden till katter resp. hundar. Men jag tror också att det har mycket att göra med att hundar i Sverige inte springer runt lösa och okrastrerade. Visst sker det väll en del tjuvparningar även bland hundar, men problemet med oönskade hundvalpar är ju långt ifrån lika stort som bland katter. Jag är inte så bra insatt så rätta mig gärna om jag har fel.

Förr hadde katten ett större värde på landet, men har det även i dag. Men för inte så länge sedan lagrades säden i lader o sen tröskades på vintern o då var det bra att ha en riktig rottkatt som såg till att inte säden åts upp.
#6. Vist fins det mycke herrelösa hundar på vårt jordklot, men jag talar om hemlösa kater i sverge, o kan nästan säga att det fins inga herrelösa hundar här. Det är för att alla hundar skall vara registrerade o då försvinner det problemet med en gång.
Varför hundar har mer status är för folk betalar upp till tiotusen för en valp, en katt får du bara du hämtar den många är glada att bli av med dem, så grym är verkligheten. Gå ut på stan med en bur med en vanlig katt o sätt ett pris till salu femtusen, hur många katter skulle ni sälja på dan?

Jag tror också att det beror en hel massa på att "ges ju bort gratis på blocket". Jag har till och med hört min egna föräldrar säga "man lägger inte så mycket pengar på en vanlig bonnkatt" när det gäller veterinärkostnader. Jag har då påpekat för henne att det faktiskt gäller just hennes lilla sängkamrat och då skäms hon - bäst för henne. Jag tror jag börjar nå lite resultat i övertalningen här.
Finns det något sätt man skulle kunna få försäkringsbolagen att ge rabatt även för kastrerade katter, så som de gör med id-märkta, alternativt att man kan via försäkringsbolaget köpa någon sorts bas-kit vad gäller veterinärvård när man först tecknar föräkringen med vacc., kastrering och id-märkning. Kan man föreslå sådana grejer. Jag hade själv gladeligen betalat en femtilapp eller så mer per år för att få alla katter kastrerade och märkta!
Jag tror också på det med kvarleva från förr. Hundar kostar även numera flera 1000-lappar. T.o.m. en blandras kostar otroligt mycket. Nu menar inte jag att de är mindre värda. För mig är de INTE det. Men jag jämför med katter. Raskatter kan kosta några 1000-lappar, men huskatter kan man få för ingenting. Så även där är det skillnad på hur man ser på hundar och katter. Om det blev mer ordning på katterna (kastering, id-märkning etc) så tror jag att vi vore ett steg i rätt riktning. Då skulle det inte bli samma "slit-och-släng".
visst var katterna viktiga men problemet var ju att dom fanns i överflöd,det fanns ju ingen risk att det skulle bli ont om katter.de djuren man var rädd om var ju sådana som gav någon form av mat gris ko osv.vet inte om holland har samma jordbrukstradition som vi om det är därför det är skillnad.har varit runt på stall o gårdar hela mitt 48 åriga liv och vet inget ställe från förr där man skulle lagt ut pengar på en katt blev den dålig sköt man den,men idag känner jag att standarden på katthållning har höjts iallafall häromkring tom min fd katthatande granne har 2 st kastrerade stallkatter idag och tycker om dom ,tror att hans agg för katter har kommit från hans far,som trodde att katterna tog alla harungar i skogen. jag blir än idag lycklig när jag är hos veterinären o ser folk behandla sina katter,jag har mått dåligt för att katter behandlas som slit o släng i många år,
enlit min status är fallet inte så det är lika en renrasig katt kostar ju den med så. Men det kanske häger mycket på att alla daltar så mycket med sina hundar inte säger jag så här till mina katter så ja matte kommer snart hem va nu snäll kisse å duttar lite å tycker synd om katten när jag åker bort ett par timmar.
vi i sverige ska väl vara stolta o glada för att hundarna har det bra ,det visar ju att det finns ett djurälskande folk i grunden ,problemet är väl att få upp kunskapen hos folk när det gäller katter.har hund katter hästar o får själv ,hundar o hästar kräver ju mycket mer skötsel än katt o får iallafall så som jag bor,alla djur bör väl ha det bra,sen säger jag aldrig så till min hund när jag åker utan jag försöker låta glad annars undrar hon vad jag är ledsen för.
Men varför tror ni att det skiljer sig åt så mycket i ett likvärdigt land som Nederländerna. Där har en hund och katt samma status. Nederländerna är en av de största jordbruksländerna i världen.
//Lena

# 4 _Det fins ett antal ceriösa som värnar om dessa katter, men de inte vet tydligen är att de kan aldrig ta till vara på dessa alla katter, utan det bara ökar hela tiden
_Det låter som du tycker att det är ingen ide att försöka komma tillrätta med det stora antalet hemlösa katter. Vi kan dra en paralell med hur situationen var för hundarna i Sverige under den första hälften av 1900 talet:
Lagen om hundskatt som infördes 1923 för att få bukt med problemen med de herrelösa hundarna i samhället. Ägarregister skapades i kommunerna och fick som positiv bieffekt att hundens status ökade.
Lagen om hundskatt upphörde 1995 då politikerna ansåg att den tjänat sitt syfte. Nu efterlysas en liknande lagstiftning med särskild inriktning på katter och som tvingar kattägare att id-märka, registrera och kastrera sina huskatter. (Källa: Djurskyddet Sverige)
#9 Varför hundar har mer status är för folk betalar upp till tiotusen för en valp
Och varför tror du det har blivit så? Just det, pga lagstiftning! Det är precis vad vid behöver just nu för katterna också. Plus, som Lena redan skrev TNR metoden där det är kattkolonier, högra pris vid försäljning av huskatter, mer information och opinionsbildning.
/Miranda
#16 Instämmer helt! Är så imponerad av din kunskap och du skriver "klockrena" inlägg!

#17 tack för berömet

En kompis till mig köpte nyligen en mopsvalp…. 15000……..En blandrashund får du betala 1000-5000 kr för eller meer om det är småhundar. Helt snett.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

…så typiskt att just mopsar har blivit så dyra - jag vill ju ha en sådan, ju! Jä-la Paris Hilton…

#20 - vaddå, ös skit på henne…? finns ju mer än hon som har sånna hundar…

Wizy, klart det gör. För det första var jag inte helt och hållet allvarlig, för det andra så är hon väl definitivt en anledning till att mopsars och andra småhundars popularitet har ökat..?!
#22 - Jo, men tyvärr använder många dem som accessoarer och fattar inte att de är levande hundar som vill springa runt och inte bäras jämt. Jag hoppas att fler djurvänner som du kan skaffa sådana hundar så de slipper bäras runt som smycke.

Åh…tack!
…eller var det ironiskt menat?
Min skulle allt få promenera själv! Sedan måste jag ju erkänna att jag vill ha en dels för att jag vill ha en hund, men mycket för att mopsar är så himla gulliga. Kanske skulle jag till och låta den ha en rosett runt halsen någon gång…om den gick med på det, förstås, de är ju megagulliga utan också! De verkar vara lagom mycket hund för någon som kanske inte har möjlighet till fleratimmarspromenader varje dag…
Tror ingen var ironisk här. UTom på de där kändisfolken som styr ut hundarna till oigenkännlighet

Såklart har det med priset att göra, raskatter har ju ganska hög status även här men sen tror jag också att det har med att göra att många tycker att katter är för självständiga och omöjliga att dressera och därför köper de en hund i stället som ska lyda deras minsta vink, vilket vi kattägare ju vet att inte katter gör. Kanske är svenskar lite tröga när det gäller att sluta tro på myter för många tror ju på fullt allvar att katter är opålitliga och lömska och framför allt att de måste vara ute större delen av dygnet. Jag känner många som faktiskt verkligen bryr sig om sina katter men ändå tycker att det är väldigt onaturligt att ha innekatt eller gå ut med katten i sele. Vi kanske inte är lika snabba här att ta till oss nyheter, vad vet jag. Jag känner t.ex en kvinna som är 73 och hon är helt övertygad om att man blir förkyld av att det blåser (även om det är 30 grader varmt) och inte av baciller. Förmodligen sa hennes mamma det en gång i tiden och då är det så och ingenting kan rubba den tron.
Nä, som gubben säger, vår generation måste väl dö ut först och hoppas att nästa har bättre vett….

§27 Ja jag vet inte jag om jag tycker att de yngre generationerna har så mycket vett precis. När jag växte upp så skulle det t.ex aldrig ha fallit någon unge in att använda igelkottar som fotboll. Vad gäller bönder och katthållning så är det väl snarare sämre nu än med den tidigare generationen för de gav åtminstone katterna någon form av mat förutom råttorna och såg till att katterna inte blev för många, visserligen på ett förskräckligt sätt men man visste inte bättre då. Nu vet man bättre men har det blivit bättre för katterna? Nej snarare sämre skulle jag vilja påstå.

#12. att katter tar ekorrar o harungar stämmer så de är inget nytt, får säga som ni kattägare det hör till instingten att de gör det.
#21. Vist har det betydelse att det går en massa bimbos med en hund under armen fult på klädda, dessa hundar kanske inte alls tycker det är kul o ha massa rosetter o fjomp på sej, en katt skulle inte alls tollerera att bli behandlade på sådant sätt, o därför så är inte katten så akraktiv som en liten hund i detta fallet,hihi kan tänka mej en galakväll med en protesterande katt under armen.
Exakt, Nore, jag har en alldeles förfärlig bild (i mångas tycke) på min hårddisk om just det. Men så är det bara. För mig är det bara naturligt. Och katten gör inte skillnad på harungar heller, de går ner på tvären de med. Men så gör ju även en hund, som går lös av rätt ras i allafall? Tänker på typ JackRussel.
Nä, det hade varit en syn Nore med en trilskande katt på armen med diverse löjligt bling-bling på sig…..

Ha ha! Nore - vilken syn..!!! En bråkande krånglande kisse på röda mattan när Paris försöker hålla masken - helt fantastiskt!!!

Vem vet det kanske blir mode med kattbur i hande, med lite paljetter o blinkande lampor, det är klart att deras mattar skall vara klädda så det passar buren.
Jag vet nog hur de ska va. Förästen det måste vara en prislapp på buren med många nollo.
det kanske är skillnad i katthållning var man bor i landet möjligen,här tycker jag att det blivit mycket bättre,att katter tar harungar vet jag ,men inte ALLA ,förklarade väl lite dåligt , Katterna runt här är kastrerads,dyker det upp en främmande katt ,pratar man o försöker ta reda på var den hör hemma,ett undantag är ett ställe längre bort med äldre människor som fortfarande har ladugårdskatterna kvar,kommer man dit syns bara ett streck för dom har redan gömt sig ,livrädda,i min barndom o uppväxt hade gårdarna 1 möjligtvis 2 katter som fick komma in,resten av gänget fick lite mjölk vi mjölkningen ,inavel osv ,varje gård hade sina färger på katter ,sönderbråkade hankatter som var helt infekterade som dog av sina skador.jag upplever inte alls detta idag,därför är min syn att runt här har det blivit bättre ,men jag vet att det inte är så överallt,förr hade man ju inte katter i stan i den utsträckningen som idag,där problemen är ganska stora idag,jag bor några mil från en storstad och kommer i kontakt med detta ganska ofta genom vänner .
#24 - Nej, jag var inte ironisk. Kanske skulle ha skrivit det…Är svårt att veta vad en person menar eftersom ironi är något man oftast hör, inte läser :-)
Men har vi ingen humor här inne och får skratta, så okrar vi inte med detta! Så Highlander, ingen fara!!!!!
Nores förslag var ju roligt. Klädd så man matchar transportburen, som skall vara DYYYYYYR!
Puttar upp denna diskussion om kattens status.
//Lena