Lilla Bella Hjälp med råd
Ni här inne brukar ju vara bra på tips hur man ska hantera IDIOTER så jag tänkte fråga er. Hoppas ja inte missar något nu.
Idag morgon ringde en tant till mig som bor inte allt för långt bort ifrån mig. Hon har en liten katthona Bella som bor hos henne sen i sommar/höstas. Tanten är ganska gammal och hennes son har hand om hennes pengar. Sonen och hans flickvän kom med en kattunge till henne för att hon skulle få sällskap. Hon blev jätte glad. Nu har sonen och hans tjej gjort slut och allt spm påminer om denna tjejen vill han göra sig av med inkl katten. Han bor inte där men är jämt hos sin mamma och nu har han slängt ut katten. Tanten har gjort jätte mysigt för katten i uterummet där finns värme och allt. Så katten kan vara där men sonen vägrar nu betala kastrering och vaccination. Tanten får inte ta pengar till det. Tanten vill inte göra sig av med katten men eftersom den går in och ut som den vill så vet vi snart vad som kommer hända… jo kattungar. Men sonen säger då att dom slår han lätt ihjäl. Vad ska jag göra? Jag sa att ja kanske kunde ta katten hit men våran ekonomi är under bottenskiktet. Och tanten vill så gärna ha kvar katten. Igår sa tanten att katten börjat jama konstigt. Kanske löp på g…. HJÄLP med tips vad ja ska säga till sonen.
Tänk om han avlivar katten på något vis… vill inte tänka på det….
jag tycker att du ska råda tanten att ansöka om god man, det är en vanlig privatperson som ska bevaka intressen för en person som inte själv kan göra det. det känns ju inte riktigt att hon inte ska ha rätt att göra vad hon själv vill med sina pengar (vare sig det är att lägga dem på katten eller något annat) och då kan hon behöva hjälp med detta. man kan få en god man för lite olika uppgifter beroende på vad man behöver hjälp med.
har för mig att du bor i bohuslän, här är lite info från uddevalla om god man:
http://www.uddevalla.se/uddevalla/politikochpaverkan/juridikbestammelser/overformyndare/godman.4.706dd61a10ebd5abe94800013972.html
om inte han är förvaltare för henne så har han ingen som helst rätt att besluta över hennes tillgångar eller över vad hon ska göra, men det är ju hon som måste sätta gränsen och då är ju frågan om hon vill/vågar/orkar.
vad gäller löp kanske du kan ge henne p-piller? jag TROR att jag har som jag kan skicka i så fall. annars låter det ju som att katten i alla fall har ett ok liv i väntan på att situationen förhoppningsvis ändras och tanten står upp mot sin son.

Säg till tanten att hon ber någon annan ta hand om hennes ekonomi, sonen är ju helt ute och seglar!!! kommunen kan nog ordna med en hgod man om hon inte känner någon som är villig att ta över,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hon är sååå där ni vet dumsnäll alltså hon skulle nog inte våga säga till sonen eller ens söka en godman. Hon verkar rädd för han. Jag har varit där en snabbis men ska åka dit när han är där.

skäll ut honom, så han skäms!!
jaaaa du…. då är det ju liksom inte så mycket att göra…. jag tycker hur som att du ska ta och skriva ut lite info om god man, läsa på lite och så förklara för henne (när sonen inte är där förstås) och vem vet, kanske kan det funka. annars är det väl bara att antingen hitta ett nytt hem till katten eller övertyga sonen om att han inte har rätt att göra så.
Det ska ja minsann göra!!! :)
Han ska få veta ett och annat. Slå ihjäl kattungar då blir ja galen!
Sofia, jag kan skicka dig några Ppiller om du behöver!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jätte snällt att ni vill hjälpa till…:)
Jag har varit där och tanten var väl typ runt 75 kanske… hon verkade helt klar men han har ju typ tagit över hennes ekonomi utan att hon förstått det först. Han var en elak j*vel kan jag säga. Problemmet med p piller är bara att ja e rädd att hon inte får i katten dom och han vägrar hjälpa till. Jag måste försöka sparar ihop till en kasterering.
Men katten hade det jätte bra annars. Jätte mysigt uterum men värme och ett hus med värmefilt. En granne hade hjälpt tanten att fixa det. Och det fanns en lucka med så katten kan komma in när den vill:=)
Jag får lägga ut mer saker på tradera och hoppas på det :) Jag har nog något p piller kvar här ja kan ta så länge. Men sonen ville inte att ja skulle komma dit igen. Ja var inte direkt den trevligaste… såna folk borde inte få finnas. När ja berättade om tanten hur det är med hemlösa katter så sa han så här:
Varför skjuter ni dom inte bara? IDIOT
Nej du fick inte det.
Jenna

Argh!

…så då?
Ja, av mig kan du få åtminstone 10 piller. Har liksom liggande på lut för såna här situationer. Men du åker till den där veten i Munkedal, eller hur? Hon var väl väldigt human med priset? vi kanske kan hjälpas åt här inne lite granna, men det verkar ju som om katten måste bort från tanten…..Du kanske i alla fall kan ge katten ppiller? Han är väl inte där jämt?
Fan vad arg jag blir!
Förstår att situationen känns lite hopplös! Vad säger tanten själv? Ni kan ju tillsammans fylla i papperna, och ansöka om god man bakom ryggen på hennes son! Är det väl den goda mannen som håller i hennes pengar, borde inte sonen kunna göra så mycket efter det.
Medarbetare på jack russel terrier

Ja vad sär man, sisste idden är inte född tyvärr, hoppas tanten morskar upp sig och säger till osnen , det är väll ändå hon som är mamma,
Sofia, hojta till, om det är så du behöver ppiller och nästa månad, ifall du bbehöver hjälp med kastrerncgspengar… Lite kan jag väl avvara!
Det verkar inte så mer han som är pappan :)
Tack Gunilla. Jag har en fråga om p piller ja har 3 såna man tar någon gång i veckan men funkar alla så?
Jag kan försöka men ja jobbar ju dagar en del nu. Och ibland om hon bara ringer så kanske det blir svårt att passa. Jag hatar såna här situationer. Om jag är där och han kommer så blir det ett J*VLA liv!
Elcyion: Ja kan försöka men tanten är envis. Och rädd.
Ja, alla funkar så. Så om så kan du få någrra till av mig det är samma innehåll i dem, oavsett vad de heter. De jag har hemma nu heter Promon Vet 5mg samma som Gestapuran.
Sofia: Tror man kan komma rätt långt om man bara har tid och tålamod att prata med henne. När papperna väl är iväg, är det för sent för att ångra sig! Har du en gång fått en god man (även på ditt eget intiativ), blir du inte av med honom på eget intiativ ändå. Den goda mannen måste hålla med om att dennes tjänster inte behövs längre. Tror man får lov att byta god man utan några problem. Så även om sonen gnäller, så kan hon inte göra något åt det (vilket kanske kan stärka henne?). När hon väl står där menar jag.
#18 nej, det stämmer inte. om huvudmannen så önskas så avslutas uppdraget, här är saxat från en text om godmanuppdrag:
"Godmanskapet upphör automatiskt då huvudmannen avlider eller efter beslut av
tingsrätten då huvudmannen själv begär att godmanskapet ska upphöra. Eftersom
det grundas på huvudmannens samtycke så ska det avslutas om samtycke inte
längre finns."
däremot är det möjligt att det i ett fall som detta eg är förvaltarskap som skulle vara bättre. när man har god man har man fortfarande rätt att fatta alla beslut själv, god man ska bara stödja och hjälpa till. en förvaltare har däremot rätt att fatta beslut över huvudmannens (i det här fallet tantens) huvud (oj, det blev ju lite vitsigt :D ) uppdraget för en förvaltare är ofta väldigt specifikt och kan till exempel vara att huvudmannen inte har rätt att använda vissa konton (många gånger används det när huvudmannen pga psykisk sjukdom gör överilade handlingar eller i fall som detta)
Jag har tålamod med henne men inte med sonen…
Jag ska fråga henne. Men jag har svårt att tro att hon säger ja men ja ska försöka.
herre gud vad f*n ska katten drabbas för att dom har gjort slut? så idiotiskt så det är inte sant. Och vad e det för mor som inte kan säga till? jag har respekt för alla äldre inte tar jag tillbaka det man har gett heller tycker att tanten ska säga ifrån om detta det är ju hennes hem o hennes katt inte hans, passar det inte honom behöver han ju inte vara där när katten är inne. Nä nu vart jag arg, förstår dig Sofia om du blir förbannad för det blir vi alla över detta.
#19 Min syster hade en god man ett tag. När hon ville avsluta "tjänsten" god man för att hon ansåg sig inte behöva honom mer, så kunde hon inte det utan att han godkände att han ansåg samma sak. Samtidigt så avslutas det inte bara. Beslut i tingsrätt ska även tas (som du själv har skrivit).
Kan tillägga att min syster själv hade begärt att få en, men hon fick inte lov att avsluta det utan hans tillstånd (något i lagen…)
#22 god man bygger på frivillighet, sedan krävs det ju alltid viss formalia att avsluta uppdrag av det här slaget (precis som för att påbörja…) huvudmannen har dock alltid rätt att säga att han/hon inte längre vill ha god man och då är det det som gäller. sedan ska man även komma ihåg att även om man har god man så har man rätt att göra precis vad man vill ändå, god man har inte rätt att fatta beslut utan huvudmannens samtycke.
Ok, vi kan väl nästan utesluta detta, för jag tror tanten är rädd för sin son. Nu får vi koncentrera oss på kissen. HAr du plats, Sofia? För den där j**n till son kan ju vara i stånd till vad som helst….
puttar upp för sofias skyddsling….
Ja kan ta henne men problemmet är att tanten inte vill… ska ringa henne idag igen. Jag är rädd för att hon inte vågar skaffa en godman men ja ska säga till henne att alternativet finns. För det tror ja inte hon vet. Hon behöver ju en del hjälp med räkningar och sånt. Tycker synd om tanten hon verkar hur snäll som helst. Hennes man tog livet av sig och nu denna sonen kan inte vara lätt. Men hon säger ifrån till sonen när ja va där men tror hon är rädd vad han säger sen när ingen annan är där
Ska tillägga: Ska dit och se på katten idah hon skulle hålla den inne för igår var hon ute
Så nu är jag hemma. Hon sa till sonen att katten skulle vara inne. Tror han lyssnade. Han ska resa bort nästa vecka så då är det lugnt. Sonen sa till tanten att katter får cancer av p piller. Så nu är hon jätte skeptisk till det. Om ja bara hade haft med ett basebollträ….
Jag har lovat henne att ja ska försöka hjälpa till med kastreringen av katten. Det känns viktigt att det blir gjort vad som än händer med katten. Alltså om hon stannar eller om jag tar hit henne. Jag ska lägga upp lite smycke på tradera nästa vecka. Kanske någon vill bjuda på det :)
Ett problem till: Katten måste ha mask och börja till skabb med. Det går en annan hemlösning runt hennes hus som inte är så vårdad. Den skulle visst ha ägts av någon i 10 år men när de flyttade för några år sen lämnade dom kvar katten. Tanten ger denna lite mat. Jag tänkte att ja i alla fall kan lägga maskmedel i den kattens mat med… va tror ni? vilket medel är bäst? drontal? För axilur blir ju bökigt eftersom man inte vet säkert att den får i sig maten.
Sen har ja en till fråga. Om en katt varit "tamkatt" under tio år och sedan helt plötsligt blir förvildad. Vad kan ha hänt då? Tanten sa att denna honan var världens keligaste men nu kan man inte ens gå 10 m nära den….
Drontal är bra för en behöver man inte ge flera ggr.
Det är ju bra. Är det en hel tablett eller halv? Bara hon får i sig allt. Tar den alla slags mask då?
Drontal tar det mesta och jag gav mina en hel tablett men det står på annars. Till min lilla katt 8 mån ca delade jag den i 4 små och lade dem i små leverpastejkulor som han friskt svalde ner. Tudor hade spolmask just då men efter det har han inte haft ngt så det försvann.
//Pia
Va bra. Jag ska köpa det på apoteket då :) Tack
#28 Kan vi inte ha en insamling här för katten? Kan du PM ditt konto nummer så skickar jag en slant redan nu.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Sofia PM mig ditt kontonummar så får du en slant av mig också…
Hoppas att du kan kastrera katten snart innan den blir med ungar………
Stackars tant med en sån son….. som bestämmer över sin mor.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ja det skulle ju passa att kastrera den medan sonen är borta..
Du får en slant av mej oxå.
Jenna
Alltså Tack så hemskt mycket ni är änglar allaihopa men jag kan inte ta emot pengar. Det känns så dumt. Ni får jätte gärna köpa något av det ja säljer. Allt går till Bella just nu. Om jag haft pengar så hade jag åkt med henne på stört.
Ni kan kolla på sidan www.vidjur.se och sedan Stödhemmet. Där kommer under kvällen komma upp fakta om Bella.
Eller så kan ni kolla sofiaa85 på tradera. Där går också allt till Bella :)
Tusen tack igen…!
På måndag kommer jätte söta armband komma upp :) Jag har även målat några disney tavlor men vågar inte lägga upp dom ännu. Tänk om alla tycker dom e fula :) haha
Visst vågar du lägga ut dina tavlor, tror inte dom är fula.
#35 Tänkte på samma sak, kastrera medan han är borta vore perfekt.
jag har ringt veterinären hela dagen men inget svar men de brukar ha ganska snabba tider. Så ja ringer kl 8 måndag…
Haha tror du? Men det ser inte så bra ut när man tagit kort på bilderna. Ja skulle haft en scanner…
Håller tummarna att veterinären har tid snarast.
Kan du inte visa bilderna på tavlorna här.
det syns väldigt dåligt… fast ja har bra kamera. Svårt att ta bilder på blyerts teckning
Vilket tråkigt ärende. Vilken typ han är den där sonen som uppför sig så illa både mot sin mamma och katten. Det är synnerligen beklämmande! Man kan anmäla dylika fall till överförmyndarnämnden. De kan då göra någon form av kontroll om jag inte minns fel. Även om det är hans mamma har han ingen som helst rätt att lägga beslag på hennes pengar eller på annat sätt bestämma över hennes tillvaro.
Smart drag om ni kan få katten kastrerad nu när sonen är bortrest.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
men han kommer ju märka det när han kommer men då får han ju ringa mig i såna fall. Hon får säga att ja kidnappade katten eller nåt.
Alltså han sa till mig att ja var en idiot som lägger ner min tid på äckliga katter. Sedan sa han att de värsta människor han träffar är djurälskare. Undrar om han träffat på pedofiler och andra kriminella någon gång. Att bara kunna säga så. Han behöver ju hjälp!

Men varför skaffade han katten till sin morsa då, om han hatar dem så mycket?!

Det var ju hans tjejs idé och på den tiden var han nog en toffel!
#40 WOW vilken snygg teckning, den skulle nog barn gilla.
Tyckte du det? TACK! Ska lägga den på tradera kanske och se..
Ja även om det syns så är det ju kastrerat o klart. Då slipper kissen bli dräktig.
Föresten det är ju inte till dej utan till kissen vi samlar pengar. så de så.
Pma numret nu och var en snäll kicka.
Jenna

Om jag säger vad jag tycker om sonen så stängs jag av pågrund av överdrivet mycket svärord. <.<
#48 Håller med dig, det är katten vi samlar pengar till.
Så snälla ge oss ditt kontonummer..
Ja här är en till, som bidrar på tisdag! Bara jag får kontonummer och garanti att katten är hos dig.