Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1867 ggr
[Daisy-Moa-Elsa]
0

Sängkissande katt

Fick mail idag från en som har problem med sin missa som kissar i sängen och inte slutar med det Gråter

Hon har provat massa olika saker och råd, hon har kollat upp när missan kissar i sängen så inte kattkompisen bråkat med henne då och så är inte fallet. De har provat med torrfoder i sängen, tvättat med ättika, de har flera lådor med olika sand alt pellets i (Kattkompisen har pellets). De har kastrerat henne i januari och hade hoppats det skulle hjälpa. jag har sagt att hon kan prova städa noga och spraya med Felliway, att byta sand och att ha huv eller inte huv.

Har läst nånstans att man kan lösa kissandet med medicinering av Clomicalm, någon som har erfarenhet av det, hur är det? Man vill ju alltid undivka medicinera in i det längsta  

Gav rådet idag att testa byta täcke och kanske spray lite med kattmynta. Är det någon som har något mer beprövat tips?

martdat
0

hm, kanske belöna henne varje gång hon kissat i toan, om hon har nån favoritgodis, ex skinka elr räkor så hon asosierar toan med något väldigt positivt. bara en tanke, har inte testat själv.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kittekatten
0

Om hon bara går i sängen kan man antingen stänga ute henne ur sovrummet eller göra ett plastöverdrag t ex mha vaxduk. Dels blir det ett otrevligare underlag som inte suger upp och dels får katten antagligen kiss på tassarna och det brukar de inte gilla (sedan är det mycket lättare att göra rent också). Är det duntäcken i sängen så byt ut dem, en del katter tycker de prasslar så trevligt. Annars har du nog redan gett henne de råd jag har på lager. :-)

Alexej
0

Highlandertess skrev också om det:

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=21f805c3-800f-4d90-9eb1-23d2ca3a6640

Annars skulle jag alltid lägga en presening över sängen. Katter giller det inte.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Elin807
0

Att en katt kissar i sängen kan vara ett tecken på urinvägsinfektion, de kissar gärna på mjuka saker då av någon anledning. Annars så skulle jag föreslå att köpa Piss-Off i en djurbutik. Ett mirakelmedel som tar bort både lukt och fläckar vilket är toppen eftersom djur gärna kissar på ställen där de redan känner sin urindoft. Det är de tips jag kan komma på, annars så låter det där med vaxduk som en bra idé.

Hoppas det löser sig för er!

Tezza
0

Man kan oxå lägga kompostgaller (sånna som man kan köpa 4 pack på granngården) på sängen. Det har jag gjort och för mig funkar det perfekt. De är inge sköna att gå på och inte heller går det att gräva så bra i dem;)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hon får oftast inte vara i sovrummet men ibland smiter hon in och ibland testar de för att se ifall nåt de provat funkar. Ett tag gick det bra men tyvärr inte nu. Tack för alla bra tips, ska vidaresända dem till henne. Kom gärna med fler.

Ledin
0

ett till tips är att skaffa en till låda. Det kan vara så att hon är känslig för att kissa å bajsa i en å samma låda.