Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 1545 ggr
Ceciliaolucifer
0

Jag ska kidnappa en katt

För att göra en lång historia kort så bor min syster inne sthlmsstad i ett hyreshus. I det här huset så finns det en fastighetsskötare som har köpt sig en katt till sin bortskämda dotter som är kanske 9 år gammal. Problemet är att dem tar inte hand om katten. För det första så ställer dem ut mat och vatten i trapphuset och förväntar sig att andra ska släppa in Magnus ( så heter tydligen katten). Det finns ingen korg eller dyna för missen att sova i om nu någon släpper in honom i trapphuset. När dem reser bort så ställer dem bara ut vatten och mat som vanligt och skiter i resten. Trots att folk som bor i huset har klagat så blir det dystra miner och hyresgästerna tycker synd om Magnus men kan inte gå vidare med det här då dem är rädda för att bli av med sina bostäder. Det har hänt att han har trängt sig in hos folk när dem varit påväg in i sina lägenheter för att få sällskap och värme. Man ser hnm oftast ligga i en barnvagn i trapphuset eller höra hnm jama förtvivlat.

Hur moraliskt är det jag vill göra? Jag är en sann djurvän och om jag hade haft plats och möjlighet så hade jag tagit hnm själv men det kan jag inte. Jag tycker att katten lever ett förjäkligt liv och det måste ta slut, han måste få ett fint hem. Och inte ute på gatorna i sthlmsstad!!

Vad skulle ni göra? Jag har kollat katthem och ingen har plats. Dessutom vet jag inte om han är chippad eller stämplad och det kan bli ett problem om man går via katthem.

Ankah
0

Jag förstår inte riktigt vad det är du planerar att göra - vart är det du tänker ta katten, eftersom du inte har plats själv?

Att ta den tycker jag är inget annat än rätt och riktigt - en trappuppgång är inget hem! Har du försökt prata med ägaren om att han behöver någonstans att bo?

Är de inte mer rädda om honom än att de låter honom bo i en trappuppgång så är det bättre att han kommer till ett annat ställe. Jag tycker du ska ta honom, förstås!

martdat
0

Jag tycker att du börgar med att göra en anmälan om att de missköter katten, tar du den bara så , 1 - det är stöld 2- , risken är överhängande att de skaffar en annan katt i stället,Så mitt råd är att ringa djurskyddsinspektären i kommunen och gör en anmälan,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Helt allvarligt får han gå ute mitt inne i stan? Anmäl genast, även om mitt hjärta tycket du kan kattnappa honom så säger förnuftet att anmäla och gå rätt väg. Din syster kan väl kika ifall han är märkt, men bryr man sig så lite om sin kisse att den får bo ute i trapphuset undrar jag om man bemödat sig med att kosta på en märkning. Du skriver det är fastighetsskötaren, vem är fastighetsvärden? För är de en stor värd eller större stiftelse kan du nog prata med dem om det.

Ciiviic
0

håller med #2

Ankah
0

En anmälan vore väl det bästa, men är det OLAGLIGT att mata en katt som bor i en trappuppgång? …om man inte samtidigt ignorerar dess behov av ev veterinärvård osv…? Jag fick för mig att katten är hyggligt välmående, men utestängd..? Kan en anmälan göra så mycket?

Imasy
0

skriv upp allt, tex klockslag när han blir utslängd, sitter och skriker osv.

Anmäl till kommunen i första hand, kanske räcker det med en tillsägelse till ägaren.

Ni kanske kan skriva ihop ett brev och att det är underskrivet med alla hyresgäster i den uppgången?

Sidentass
0

Stackars..stackars kisse..o risken finns ju dessutom att katten smiter ut o hamnar framför en bil om det är trafikerat i området! Kattägarna måste förstå att man inte kan ha en katt i en trappuppgång på detta vis..tar dom inte sitt förnuft till fånga efter att dom blivit tillsagda att ta hand om sin katt tycker jag att misse fortare än kvickt ska därifrån - innan en olycka händer..bäst vore förstås om man kan prata med ägarna på ett vänligt sätt..och få dom att inse att missen far illa på det vis den lever nu..

JosephineF
0

Jag rekommenderar också att ni anmäler detta till djurskyddsinspektören. Det är den lagliga vägen att gå.

Ceciliaolucifer
0

Problemet är att grannarna har klagat men då j*****r sätter dem upp lappar om att dem inte vanvårdar hnm. Problemet är att anmäla, vad ska dem slå ned på? det är alla andra i huset som tar hand om katten så vitt jag vet så mår han inte fysiskt dåligt.

Saken är den att dem släpper ut hnm så att han kan springa lös ute och kan lätt bli påkörd.

Har också tänkt på att dem lär inte ha lagt ner några pengar på chip eller så eftersom dem inte ser efter hnm. Vet inte ens om han är kastrerad.

Om han bra försvinner en dag då? då antar väl kom att han blev påkörd och så blir det inte mer med det?

Huset ägs av en stiftelse och dem har fullt förtroende för fastighetsskötaren som får sköta det där hur han vill.

Lena
0

Att bara ta en katt när det finns en ägare, är som andra redan skrivit ett brott mot lagen och räknas som stöld och/eller egenmärktigt förfarande. Saker som man kan bli straffad för om det går att bevisa vem som ligger bakom det hela. Det är inget vi rekomenderar här på Hittekatter i Fokus.

Om jag vore i dina kläder skulle jag ringa till djurskyddsinspektören och redogöra för ärendet. Berätta precis hur situationen är - att katten får vara ute i trappuppgången och att det är grannarna som matar. I normala fall skulle du kunnat ha hjälp av fastighetsägaren, men nu är det ju fastighetsskötaren som är själva boven i dramat. Då blir det mera komplext. Frågan är ju om de egentligen vill ha katt? Kanke har det bortskämda dottern tröttnat? Går det att prata med dem och erbjuda sig att hjälpa till att omplacera katten? Här skulle ju en vettig djurskyddsinspektör kunna vara behjälplig genom att förklara vilka behov katter har osv. Ge dem förelägganden om att skärpa till sig vad gäller katthållningen.

Ni behöver inte vara rädda för att bli av med lägenheten för att ni klagar på fstighetsägarens katthållning, om ni betalar hyra och sköter er som hyrtesgäster. För att bli vräkt måste det finnas laga skäl då det är en rättslig process som föregår vräkningen som sedan verkställs av kronofogden.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Erika91
0

Jag tycker som de flesta att du ska anmäla ärendet. Stackars katt att springa mitt i stortstaden! Det var säkert en gratiskatt eller en katt för en hundralapp :(

supermoccine
0

Angående anmälan: Dokumentera! Skriv upp klockslag, fotografera, gör allt du kan för att det inte ska stå ord mot ord. Det är så surt att göra anmälningar som inte går vidare pga att katterna ser välmående ut och ägaren säger att den tar hand om dem så bra så.

Lucy
0

Om det ska vara en anmälan som ska gå vidare, än att bara ligga på deras skrivbord, så gör som supermoccine säger. Om det inte hjälper då, så hade jag tagit katten.

supermoccine
0

#13 Den anmälan jag gjorde kom visserligen längre än skrivbordet. De gjorde hembesök. Dock lades ärendet ned eftersom katterna såg fina ut (eftersom grannarna givit dem mat) och ägaren hävdade en massa osanna saker och det var hennes ord mot mitt. Det kom i alla fall något gott ur det och det är att hon i varje fall verkar skärpt sig.

Ceciliaolucifer
0

Man får anmäla och vara anonym men blir det ngt av det så måste man vittna vad jag förstår?

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus