Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1149 ggr
Ankah
0

Hjälp med allt möjligt!

Jag har precis pratat med en kompis till mig som sedan ett par år är fodervärd åt två okastrerade perserhanar. De bor alla tre i en etta på 19 kvm. Den ena av dem har ända sedan hon tog sig an den haft lite problem med rinniga ögon - ägaren har meddelat henne att perserkatter kan ha det så ibland, och då det inte blivit värre och han inte verkar besvärad av det så har inget gjorts år saken.

Hon berättade idag att katten dock beter sig mer och mer underligt - han kissar och kräks på "konstiga ställen" (säng, soffa osv.) och att han då och då sedan länge haft blod i avföringen. Han pratar också hela tiden. (Detta ser hon också som ett problem…) och ibland när han har varit och bajsat så tvättar han sig inte i stjärten, utan går runt med bajsklumpar som lämnar fläcker på möbler när han sätter sig. (Är det inte så det är att ha en långhårig katt? Att man kanske får hjälpa till med rumphygienen om man vill ha en ren soffa?)

Vad hon sa var "han ska avlivas" vilket naturligtvis gjorde mig förskräckt. Jag tycker själv att man kan finna flera tänkbara anledningar till hans kissbeteende i hur han lever (okastrerad, lever tätt med annan katt osv.) och att han borde ha tagits till veterinären för länge sedan. Det är dock lite oklart vem av dem det är som bör ha katten försäkrad och vem som ska betala veterinärkostnader. Min kompis vet inte om han är kastrerad eller inte och säger att eftersom ägaren är uppfödare så har hon för vana att avliva katter som inte har "perfekta drag". Jag är själv på vippen att gå dit och ta katten ifrån dem, men min mer realistiska sida håller mig från att göra detta - jag vet inte hur jag ska behandla detta heller!

Är det någon som kan något om vem av dem det är som har skyldighet att betala veterinärvård i det här fallet? Är det någon som har några andra tips, förutom att katten behöver kastreras och kontrolleras av en veterinär?

Ledin
0

http://www.katterian.se/halsa.asp där kanske du kan hitta något. Jag vet inte vad det e för fel lr vad det kan vara för fel på katten, men att den har blod i sin avföring är ju givetvis inte bra. Att en persier har rinnande ögon är vanlit tror att nästan alla har det, vi hadde en ett tag och honom fick jag tvätta runt ögat 4 gg per dag (bommul o ljumet vatten) och jag kammade honom 2 gg per dag minst. Hoppas du får svar vad det kan vara för problem med blodet i avföring, kan det inte vara njurarna? Har han gått ner i vikt?

kattassen
0

Har du kikat och kanske hört dig för på perser-sajten här. Svårt att veta hur det skall vara, men blod i avföringen och alltför rinniga ögon tyder väl på någon form av ohälsa. Rumphygien kanske man får hjälpa långhåriga katter lite med. Dock kan ju bekymret med blod i avföringen bidra till att han inte kan hålla sig ren.  Jag vet ju att det finns särskild kattsand som är avpassat för långhåriga. Kiss och kräk på fel ställen är ju inte heller helt normalt. För det första måste ju katten kastreras om han inte är det redan.

Jag förstår att din kompis har svårt att "ta över" det fulla ansvaret för katten om hon är fodervärd, men det finns väl i avtal då hur ansvaret skall fördelas.

Det verkar ju även som om uppfödaren kanske inte är helt seriös med sin verksamhet. Skulle det vara så, borde ju uppfödaren vara mycket noga med att katten kommer till veterinär om den inte mår bra. Skiter h*n i det är det uppenbart vanvård och då kanske man bör anmäla det hela.

Svår sits, då du väl kanske inte vill grusa din relation med kompisen men hon måste ju också inse att katten behöver hjälp antingen av sin ägare eller någon annan. Jag tycker hon borde meddela uppfödaren att katten behöver veterinärvård, vill inte uppfödaren ansvara för det borde h*n anmälas och fråntas ägandet för katten. Kan din kompis isåfall ta över katten om djurskyddsmyndigheten bedömer att katten vanvårdas hos uppfödaren?

Hoppas din kompis vågar agera. Katten mår inte bra.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

Av det du skriver verkar ju katten ha någon form av medicinskt problem som behöver utredas av en veterinär. Förstår dock inte hur någon kan få för sig att avliva en katt utan att man ens varit hos veterinär? Blod i avföringen brukar ofta vara tecken på irriterade mag-tarmslemhinnor och är något som går att behandla.  Oftast hjälper det med dietkost. Att kissen kissar på fel ställen är troligen ett protestbeteende som uppkommit för att den inte känner sig riktigt kry. Vem var det som ville avliva katten? Uppfödaren eller din kompis? Om man är fodervärd är det enormt viktigt att allt finns reglerat i ett avtal så att det inte råder några som helst tveksamheter vilket ansvar de båda parterna har. Det ska vara kristallklart.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ledin
0

ja jag fattar inte riktit vem vill avliva katten utan att veta orsaken till problemet framför allt syftar jag på blodet i avföringen. Och #2 o 3 säger är man fodervärd så innebär det allså att man har ett kontrakt o i det ska det stå vem som står för vetrinärvården o kostnaden för allt. Tycker att det låter som att den inte är seriös uppfödare men jag kan ha fel iaf kontrakt lr avtal bör ju finnas å försäkringen av katten vem betalar den? Det är ju bra att kontakta vetten för att se lr bli upplyst i vad det kan röra sig om å hadde jag haft en katt utlånad på foder hade jag personligen sett till att man har en försäkring å om jag fick veta att katten har problem så skulle den få åka till en vett dirr detta ska man inte blunda för. Lycka till och be nu din vän ringa vetten lr så gör du det just för att kolla upp lite info om vad problemet kan vara.

LittleL
0

Det är pga sådan här som SVERAK inte längre står bakom fodervärdsavtal. Såå ofta det blir problem.
Min fråga är; vem betalar kattens försäkring? Att katten behöver till veterinär är det ingen tvekan om. Och om uppfödaren är så oseriös som det låter så kommer hon nog inte att betala vet.räkningen.
Nästa fråga; Vilket förbund till hör uppfödaren? Är det Sverak så bör fodervärden kontakta dom. Men som sagt dom står inte bakom sådana avtal.

Om katten inte är kastrerad så är det inget underligt alls att den kissar på olämpliga ställen. Att den kräks är inte heller så konstigt. Perser är en långhårig ras och dom får många hårbollar. Att katten inte tvättar sig i rumpan kan vara ett tecken på att den inte är kry, men det behöver inte betyda något mer än att den är långhårig och att det fastnar i pälsen. Inte alla katter är så sugna på att tvätta bort bajs utan dom använder soffor och mattor i första hand.

/Sylvia

Ankah
0

Tack!

Efter FEM TIMMAR i telefon med min kompis har jag nu lyckats övertala henne att ta ordentligt reda på om katten är försäkrad - hon sa att hon TRODDE att han var det, men var inte säker. Hon berättade en hel del mardrömshistorier om tantan som "föder upp" dessa katter. (har även både kennel och stuteri…känns ju verkligen som en megaseriös tant, det här) Bl.a. så lämnade hon sin katt till henne när hon skulle åka bort - när hon kom tillbaka hade katten gått ner TRE kilo i vikt och var helt igenkloggad i både ögon och näsa, ingen vet.kontakt hade tagits. Kärringen verkar med andra ord helt **** blåst.

Den som vill avliva katten är uppfödaren eftersom min kompis nu inte tror att hon kan ha kvar honom (och jag tror ärligt talat inte att det är särskilt smart med två katter och en männ'ska på 19 kvm, rätta mig om jag har fel, men jag tycker att det verkar som att det kan vara just detta han protesterar mot…) Min kompis bad aldrig att få ta hand om denna katten, utan undrade över sällskap till sin andra katt och blev pådyvlad denne. Hon tycker ju naturligtvis jättemycket om honom, men de har inte klickat riktigt. De har heller inget skriftligt avtal och min kompis verkar typ vara rädd för tanten - ingen strålande situation, med andra ord.

Kort sagt; tantan är knapp, men min kompis ska i alla fall försöka få honom till veterinären och hon ska även kastrera, id-märka och vaccinera sin andra katt. Detta var alltså inte gjort förut… Jag ska prata med henne igen senare, ska se om jag kan få henne att överta ägandet för den andra katten så att hon kan ha honom försäkrad för såhär får det inte gå till… Men det är svårt det här - vill ju inte mästra eller vara elak mot min kompis, fast hon verkar verkligen ha lyssnat på mig vad det gäller detta nu, jätteskönt! Nu ska jag bara få henne att säga åt kärringen med…*phu*

kattassen
0

Gott jobbat Ankah! Du har nog sått ett frö hos din kompis nu och det förvånar mig inte om hon så småningom även tar sig an den sjuka persern och han får bli hennes också. Hoppas i alla fall att det blir någon lösning till det bättre.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Ankah
0

Så som det är nu så känner jag nästan att jag är beredd att ta mig an honom själv, i alla fall tillfälligt. Mina tjejer blir nog inte överlyckliga, men han får väl bo i badrummet då, så får deras toalett stå i hallen. Bara tanten har försäkrat honom, så att han kan få vård för min kompis har inte råd…fattar inte hur man tänker när man inte försäkrar…eller sprarar för att använda till sådana här grejer…

Ledin
0

gösses snacka om att tanten bara produserar fram djur för pengarnas skull. Ankah katter kan bo bra på 19kvm om man gör det kattvändligt (har lite svårt att tro att hon har gjort det men iaf det går) men eftersom hon inte har försäkrat den katten själv det e ju en super miss det handlar om lite kosing i månaden å dom gör under när det händer sånt här, vi har själva inte alls mycket pengar arbetslösa osv har gjort att vi klarar oss men inte mycket mer men vi har vissa undanstoppade pengar till djursjuka skulle inträffa. Och det e såna pengar man inte rör. Vill inte din kompis ha den katten och uppfödaren vill avliva katten så bör ju katten skrivas av från ägaren/uppfödaren och sedan hittta ett lämpligt hem där den får rätt mat (en persier ska äta persiermat) det under lättar för päls o deras platnos. Det är en del man bör läsa på innan man skaffar sig en persier det e mera jobb med den katten både päls,ögon men en trevlig ras.

Ankah
0

Grejen är att tjejen som har katterna tycker väldigt myckt om dem och har nog gjort sitt bästa, men jag tror att ägaren har haft ett lite dåligt inflytande över henne vad gäller katterna. Nu sa hon ju att hon tror att ägaren nog har honom försäkrad, men då kan man ju fråga sig varför sjutton katten inte har fått träffa en veterinär - det är ju verkligen att kasta pengarna i sjön om man bara tänker avliva katten när den är sjuk. Folk är inte kloka. Jag ska göra mitt bästa för att få en ok lösning på detta och jag frågade även på perser.ifokus om de har några tips.

Elisabet-E
0

Ja herregud säger jag bara…. folk är inte kloka!

Om katten har rinniga ögon och kommer från en uppfödare med ovan beskriven miljö så är den med all säkerhet smittad av något och behöver behandling för detta. En frisk och sund persers ögon rinner inte!!!!

Om den kräks och och har blodig avföring har katten magproblem och kan behöva sättas på skonkost en tid för att låta magen läka ut ordentligt. Hills i/d och sedan sakta sakta introducera vanlig mat.

Att den kissar beror nog både på att den inte är kastrerad och att den inte mår bra!

En perser behöver badas regelbundet för att hålla sig fräsch och det vanligaste jag ser på trimmet är långhårskatter med tovor i hasorna och de är också ganska skitiga. Där fastnar gärna bajsklumpar.

Katten behöver omgående komma till en bra veterinär och få hjälp och vård.

Skulle för övrigt vara väldigt intressant att få veta vem denna uppfödare är???? Ett privat meddelande med namnet skulle uppskattas. Tyvärr finns det en del rötägg till uppfödare och jag blir lika upprörd varje gång jag hör sådant här. Vadå avliva för att den inte har perfekta drag? Undrar just hur uppfödaren ser ut då, som Miss World kanske?

Ankah
0

He he…vad gäller uppfödarens utseende har jag hört det totalt motsatta från min kompis syster, min kompis däremot försvarar henne ganska mycket - tydligen har denna uppfödare varit ganska snäll mot min kompis tidigare och låtit henne rida en hel del. (Har alltså häst- och hunduppfödning också, vet inte om jag berättade det.) Tyvärr vet jag inte vad hon heter mer än förnamnet, tänkte försöka lirka ur min kompis det när vi lyckats fixa kissen.

Min kompis blev för övrigt JÄTTEGLAD när jag berättade att en massa annat kattfolk säger att detta kanske går att fixa om katten bara kommer till veterinär!! Jag vet inte vem det är som har fått henne att tro att avlivning är det allena saliggörande vid hälsoproblem hos katt.  (Jag sa det ju också, naturligtvis, men det räckte ju inte…) 

Just nu håller jag tummarna då min kompis äntligen tagit mod till sig och ringt ägaren för att diskutera ett vet.besök. Hoppas! Hoppas!

Elisabet-E
0

Be din kompis "hota" uppfödaren lite att vi nu är en massa perserfolk som håller koll på detta.

Peppa din kompis lite till och säg att självklart kan katten bli frisk och jättefin med rätt vård! Eftersom det är en perser kan det vara idé att ställa frågor på perser.ifokus där många uppfödare och ägare kan bidra med råd. Själv läser jag här varje dag och håller koll på tråden och lite grand om perser kan jag efter snart 15 år med rasen :-)

Ankah
0

Nä - ägaren vill ha tillbaka katten och avliva den "för att den ska slippa flytta runt". Han var INTE försäkrad…      Gråter

Marita-L
0

Jag håller med Elisabet_E och skulle gärna också få redan på vem denna uppfödaren heter..så maila mig gärna!
/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

LittleL
0

#11 Positivt tycker jag att du skriver som du gör om Perserns rinnande ögon. Men samtidigt så är det skrämmande. För det innebär ju att MASSOR med perserfolk åker på utställning med sjuka katter. Jag ser ett ständigt pudrande och putsande på dom för att få bort ränderna i pälsen efter tårarna. Och på Örebroutställningen nu i januari så tillhandahöll Nerikes kattklubb tillåtna ögondroppar så att folk inte skulle ha med sig egna otillåtna droppar. Tycker allt detta är väldigt motsägelsefullt. /Sylvia

Ankah
0

Nä, såhär får det inte sluta, i alla fall inte så lättvindigt. Nu har jag legat vaken halva natten och tänkt på den stackar'n. Jag funderar på en kattnappning - är det någon som vet om det går att söka ur fonder för ett sådant här ärende? Man bör ju i alla fall TESTA att kastrera honom och se om det hjälper och så bör väl en vette kolla litegrann med magen också - det kan ju hända att det bara handlar om en känslig mage… Är det någon som har några tips inför en eventuell napping?

Jag kommer hålla mycket tätare kontakt med den här kompisen i fortsättningen, se till att hon ser efter sina katter bättre!

Elisabet-E
0

#16 Förstår dina synpunkter helt och hållet. Men jag skrev en frisk och SUND perser. Persern har nackdelar av sin ansiktsform och korta nos och då gäller det att avla på de sunda individer som har en bred nos där tårkanalerna får plats ordentligt. Något jag personligen varit extremt petig med att köpa in när jag fortfarande avlade. Ögonen ligger ytligt och långt fram i skallen och det gör att persern lättare får skräp i ögonen t ex och det kan orsaka en irritation.

Men att se brunsvart gegga rinna utmed nosen och påstå att perser är sådana (även veterinärer) tycker jag är synd för det är inte normalt. Och har de ränder av skit i ansiktet ska den katten till en veterinär för den behöver behandling.

Jag har rätt många perser och exotic och jag torkar aldrig ögonen mer än om de varit ute i rastgården och gått in i ett spindelnät t ex. På utställning är det väldigt lätt hänt att persern (just med sina ytligt liggande ögon) får in en liten "pälsfnorpa" eftersom de också kammas och fluffas flitigt innan bedömningen. Därför har även jag alltid med mig små koksaltsflaskor som jag vid behov kan skölja ur ögat med. Kanske det du såg?

Fortsätter gärna en diskussion om persern inne på perser.ifokus så vi inte lägger just detta ämne på fel sajt utan låter fokus ligga på hittekatter här.

Ankah
0

Katten kommer nu i nästa vecka att flytta till en dam som ville ha en ny katt efter att hennes gamla katt blivit sjuk och fått somna in. Hon kommer att ta honom till veterinär för undersökning och kastrering!

Förvånad   <---- Jag som skriker "Wooooooohoooooooo!!!!!!"

LittleL
0

#19 Se till så att katten skrivs över på den nya ägaren INNAN hon kastrerar honom. Annars kanske uppfödaren ångrar sig och hämtar hem katten ändå. Det säkra för det osäkra…. /Sylvia

Ankah
0

Båda katterna är nu skänkta till min kompis - uppfödaren var inte intresserad av dem. De ska båda tas till veterinär nästa vecka!!!

Lena
0

#21 Vad bra att det löser sig! Svårt att förstå sig på en uppfödare med en sådan syn. Blir mörkrädd.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

LittleL
0

#22 Håller med dig helt och fullt. Jag anser att man har ett stort ansvar som uppfödare, oavsett art eller ras. Man ska föregå med gott exempel. /Sylvia