Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2010 ggr
Specaby
0

AKUT hjälp i Göteborg sökes!

Hejsan!
Jag fick nyss reda på från min mamma att hennes jobbarkompis har en katt här i Göteborg i en lägenhet. Jobbarkompisen ska nu flytta (på söndag) och har beslutat att avliva katten på fredagen om inget hem dyker upp. Därför blir det väldigt snabba ryck och det behövs alltså akut hjälp! Hon har försökt hitta hem till katten men det har inte funkat. Jag kan tyvärr inte ta hand om katten eftersom jag inte har någon stor talan är i familjen eftersom jag "bara" är 14 år :/

Katten heter Morris och är en röd kastrerad hankatt på 1.5 år. Han är rumsren och van att vara ute ibland (och för det mesta göra sina behov där, men lådan passar även den galant!). Han är social och sällskaplig och gillar att vara med familjen :)

Ägaren bor i Kålltorp och dit hon ska flytta kommer inte katten att trivas. (Mindre lägenhet, ingen möjlighet att gå ut plus att dottern förmodligen har allergi). Jag hoppas verkligen att det finns någon där ute som har lust att ge katten ett hem eller ett stödhem, vore hemskt tacksam!

Hoppas på intresse eller tips!

// Specaby

martdat
0

Hälsa att katten trivs bättre i en liten lägenhet än att missta livet, sen kan hon omplacera i lungn o ro om hon inte vill ha katt,

hoss mig finns fn 7 kissar så jag kan inte hjälpa tyvärr, Snällt av dig att försöka hjälpa kissen

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

puttar för Morris!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Erika91
0

Jag håller tummarna!!

annebeate
0

Be din mamma övertala jobbarkompisen att ta med katten till den nya bostaden så skall det säkert kunna ordnas ett hem. Röda katter är populära. Hur man ens kan  tänka på att avliva en  ung fullt frisk katt  som dessutom är social och sällskaplig kan jag inte begripa och som trivs i sin nuvarande familj. Hoppas ni kan stoppa avlivningen. Inte skall Morris behöva dö.

Sidentass
0

har själv nio katter här..så tyvärr är det för trångbott..men jag rekommenderar din mamma att ta med sig katten om inget stödhem eller permanent hem kan ordnas innan..kan ta lite tid innan det rätta hemmet hittas..bra om det finns lite tid till att hitta en ny matte eller husse om det visar sig att katten inte kan slå sig till ro på nya stället..

puttar upp tråden och håller tummar!

Lena
0

Här är det också överfullt dessvärre.

Be ägaren sätta in annonser på www.katt.nu eller www.katter.nu samt på Blocket. De borde också ge sin kisse lite mera tid än bara ett par dagar. Att omplacera en katt under avlivninghot är inte seriöst. Bättre att de istället skriver en trevlig annons där de presenterar sin katt så utförligt som möjligt och tar med några bilder. Som andra redan skrivit är röd katter populära.

//lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
0

#5 Håller med Sidentass. Om det inte hinner ordnas för Morris så är ju  en tillfällig lösning att din mamma tar med sig katten så kan det sedan i lugn och  ordnas med hem.  Det verkar ju vara en kär katt. En bild på Morris hade säkert underlättat att finna ett hem.

martdat
0

Vill barar rätta ,ig själv lite, jag har 6 katter här,,, inte 7,, har nog börgat räkna mig själv som katt. hehe

Hur har det gått? I morn e det fredag……………….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Erika91
0

Jag undrar precis som martdat hur det har gått, jag är så ledsen över dessa avlivningshot. Varför kan inte bara din mammas kompis ta och försöka få ett hem, det är ju bättre än döden för en frisk katt..

Specaby
0

Än har inget hem dykt upp, och jag beodrade mamma att prata med arbetskompisen. Kompisen har även fått länken hit för att läsa igenom allt. Mamma skulle prata med henne för att sedan raportera till mig. Vi håller kontakten och ska lägga ut en annons tror vi, så får vi se hur det blir. Med en bild på Morris kanske det blir populärt? Som sagt, än vet vi inte så mycket. :/

Tack för alla kommentarer! :)

Puttar upp för Morris!

sandra1977
0

vart ligger kålltorp??

sandra1977
0

aha göteborg såg jag nu..sorry.

kattassen
0

#10 Då är han inte offer för "sista sprutan" i morgon då? Om ni skall hinna annonsera menar jag. Försök hala på det lite så alla får en chans att höra runt. Det är så snävt med några dagar.

Hoppas hoppas!

annebeate
0

Hoppas, hoppas också att det ges mera tid att hitta ett hem till lille Morris. Han är ju röd och många älskar just röda katter. En bild på honom ökar absolut möjligheten att hitta ett hem till honom. Att ordna transport till annan del av landet brukar kunna ordnas.

Specaby
0

Jag har nu pratat med Tina, som hon heter, själv. Hon är beredd att försöka, hur länge vet jag inte riktigt, men någon gräns inom snar framtid finns det. Om det handlar om morgondagen (vilket jag inte längre tror är lika aktuellt eftersom det verkar finnas en chans?) eller om några dagar återstår helt enkelt att se, men nu ska jag lägga ut en förhoppningsvis trevlig annons och bifoga en fin bild på kissen. Kan inte lägga ut bilden än eftersom den än inte är skickad till mig :/ Har själv försökt övertalat min egna mamma med alla medel, men hon säger blankt nej. (Vi har för tillfället redan två katter hemma)

Men om någon har tips eller kan ta hand om katten/vet någon som kan ge den stödhem vore det super! Fortfarande är det jätteont om tid..

Puttar upp för Morris!

annebeate
0

Det låter bra. Håller tummarna för att annonsen med bild på Morris ger snabbt resultat.

Wiizy
0

asch vi ska ju renovera mitt & mammas rum nu, å ska ev. vara jourhem åt marsvin, så jag tror det blir för jobbigt och ha flera marsvin (ev) och sedan en katt, men det skulle iof kunna gå ett tag. vi har ju resten av lgh kvar…

usch, stackars lilla Morris, hoppas det löser sig för honom!

kattassen
0

Ja nu är det fredag;-( Hoppas de gör ett försök och låter Morris få leva ett tag till så annonser och upprop hinner göra nytta.

kattassen
0

#17 Wizy! Hade inte du någon i din bekantskap (en dam) som ville ha en vuxen katt?

Specaby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Annonser är nu utlagda, men jag har inte hört att det har kommit något svar. :/ Vet inte heller hur det blir, men jag verkligen håller tummarna för kissen! Ska försöka få min mamma på andra tankar om ingen svarar och domedagen för Morris är kommen.

Har även fått två bilder på honom, han är jättesöt! Ni kan ju kolla in första ->

Som sagt, finns det någon där ute som är intresserad eller känner någon som är det så SKRIV!

Petar upp för Morris!

// Specaby

Specaby
0

Andra bilden på sötnosen :) ->

Onikan
0

Men gud vilken söt katt!!

Honom borde verkligen någon vilja köpa tycker jag! Hoppas verkligen det. Ser hur go ut som helst ju :)

Själv har jag 3 katter redan i lgh och försöker själv hitta hem åt två vackra honkatter som också möter samma öde om inget hem hittas…. man önskar man kunde ta hem dem alla!!! Men Sverige har ju miljontals invånare, några goa hem borde vi väl kunna hitta?

Wiizy
0

#19 - Men tanten är tveksam…

anniii
0

Vilket charmtroll…  :)

Denna kommentar har tagits bort.
Specaby
0

MORRIS LEVER INTE LÄNGRE UNDER DÖDSHOT. Ägaren Tina har nu bestämt att han får följa med till Johanneberg tills vidare och så får man se hur det blir sen :) Han är uppsatt på kölista till Kattslussen i Trollhättan, men ett nytt hem vore ju helt klart bättre.

Så det har tack och lov ordnat sig på sätt och vis, men fortfarande vill Morris ha ett nytt hem. Så är du intresserad eller vet någon som är det så hör av dig! Han finns kvar, och han är lika sällskaplig och gosig som innan ;-) Såhär beskriver Tina Morris: "Han är som sagt en mycket rar katt och sällskaplig katt, ligger helst vid fötterna hela tiden, och vill vistas i samma rum som alla andra som är hemma. Han har dock ett litet handikapp, han har inte fullgod syn, så han är en usel jägare, men verkar inte ha haft några problem med andra katter, i Kålltorp där vi bor nu finns det otroligt många katter."

Tack för alla gensvar!

// Specaby (+ Tina & Morris)

kattassen
0

Å detta var trots allt rätt goda nyheter ändå. Jag har faktiskt haft lite ångest och oro idag och när jag läste din första mening högg det till. (Jag läste naturligtvis bara första halvan av meningen…;-)

Nåja, jag tror nog att Morris kommer att anpassa sig väl inomhus, så det kanske inte blir så besvärligt till våren/sommaren. Just nu vill inga katter gå ut över tröskeln här hemma i alla fall. Brrr.,,

Det finns ju nu också lite tid för matten att söka vidare efter nytt hem.

fisen
0

vad skönt!han ser supergo ut.

annebeate
0

Morris, vilken underbart söt kisse. Om jag ägt Morris hade jag aldrig kunnat lämna bort honom. Av beskrivning av honom är han absolut en toppenkisse,