Vägrade låta avliva katt - får böter
Som kattägare är du skyldig att se till så att katten får den vård den behöver.
Du har också en skyldighet att låta avliva katten "i tid" (avgörs lämpligen i samråd med veterinär).
Att blunda för kattens situation/inte bry sig kan vara djurplågeri och få rättsliga konsekvenser.
https://www.eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/kvinna-i-enkoping-domd-for-djurplageri/rmpknn6r
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nu är det en låst artikel men man förstår vad det handlar om.
Det verkar som veterinären agerat korrekt.
/Maria
Synd att det är en låst artikel men det räcker med att läsa dom få raderna och jag blir alldeles kall och chockad vänta ett helt år hur f tänker en del djurägare fattar dom inte vilket oerhört lidande dom utsätter sina djur för🤯
15 000 en fjantsumma minst 150 000 i böter och det är en liten fjantsumma det med i förhållande till vad djur kan utsättas för men det ska kännas och svidas rejält i plånböcker det ska göra ont till tusen med tanke på vad en människa utsätter ett djur för och jag skulle gärna se att såna här ägare får skaka galler en tid det räcker inte med böter det är ett brott som begås när man utsätter ett djur för lidande på det här viset.
Trist om artikeln blivit låst. Det var den inte när jag länkade till den.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: Hur stor summan blir vid dagsböter beror på inkomst. Antalet dagsböter kan vara mellan 30- 150. En dagsbot kan vara mellan 50- 1000 kr. Den här personen fick 110 dagsböter på 140 kronor, totalt 15 400 kronor.
Jag hittade en upplåst version där bl.a. följande framkom:
"I november förra året avlivades katten på en veterinärklinik i Enköping. Vid det tillfället hade katten en tumör i munnen, dåliga tänder och en invuxen klo som orsakade ett blodigt sår som inte läkte.
Veterinären kunde se i kattens journal att den hade tagits till kliniken för ett besök ett och ett halvt år tidigare. Redan då hade den dåliga tänder och höga njurvärden. Veterinären rekommenderade att katten skulle avlivas, eftersom ägaren sa att hon inte hade råd med att få kattens tänder lagade.
Länsstyrelsen fick sedan in en orosanmälan från veterinären".
Sajtvärd Katter iFokus