Sånt här känns alltid pest !!!
Hjälp!
![]()
Upphittad katt bortskänkes.
![]()
Kategori:
Djur & Tillbehör
Län:
Halland
Telefon:
![]()
_Publicerad på Lokus den 9 januari 2008
Källa: Hallands Nyheter
_
Vem är det som behöver hjälp, hittekatten eller upphittaren?
Telefonnumret går till Varberg, nån som kan hjälpa katten???
Tog bort telefonnumren, då vi inte får ha sånt här inne. Är osäker om länken. Ta inte illa upp! Vi hade gärna haft kvar numren, men det strider mot PUL
Gunilla.H
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺
Hej Pysslan! JAg är ledsen, att jag var tvungen att leka polis, men vi får, hur gärna vi än vill, inte ha direkta telefonnummer till tredje person ute i forumet. Ja, såna här annonser blir vi alla ledsna på. Det allra bästa är, att försöka påverka tidningen som sätter in annonsen. rår man dem att sluta ta in bortskänkesanonnser, så har vi vunnit mycket. Vill du att fler ska få del av din info, så får ni ta det via Pm här inne.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack Gunilla, jag visste inte det … 
Ingen fara! Sen vet jag inte, det kan vara fara för direktlänken, men de får någon annan ta i om det är för känsligt. Huvudsaken är, att du reagerade! Jättebra! Ta du om du kan och känner för det, kontakt med tidningen och vädja till dem att sluta med såna annonser. Var så lugn, du kommer att få Pm från dem som känner och orkar, så spara all uppgifter hos dig själv! Du vet hur PM funkar? Om du exempelvis sätter pekaren på mitt namn, och klickar, så får du upp info om mig. Då kan du välja Kontakta i menyn överst. När du själv får Pm, så får du ett litet gult kuvert som flyger fram och tillbaka på inkorgen till vänster. JAg kan skicka dig ett, så ser du hur det ser ut. Sen kan du även svara dirket i din inkorg där.
Lika j****t. Men jag vet inte hur det är med direktlänkar till 100%! Vill inte ta bort dem, men har en känsla att det strider mot Pul. Nu får nån annan gå in och sudda……

Inte tillåtet att direktlänka till annonser. /Sylvia
Ok, då tar jag och deletar direktlänkarna. Ni som la in dem, spara dem, ifall någon vill PM:a er!
Samma här. Detta strider tyvärr mot Pul. Men behåll adressen för er själva!
Gunilla.H
Här är 2 kattungar för 50kr
Ja iaf det finns allså flera katter som bör kollas upp på lokus jag hittade allså kattungar för 20kr och 50kr vad tror ni händer mid dom kattungarna? Ormat skulle jag tippa på…..
me nfår man inte skriva typ blocket ? lr heastnet ? ja som lokus?? det måste man ju få
allså kan någon enformera (ni som vet o kan prata lite för er det kan inte jag :P) med Lokus vad man tycker är mini pris det gör dom ju på blocket iaf vad mini priset är.
Ja, det där lokus bör man rapportera till! Du och Pysslan, som har hittat länkarna, ni gör ett toppenjobb! Kontakta dem och be dem sakligt, att ta bort sådana annonser! Men förlåt svenskan, skippa känslopjunket! Formell vettig begäran med en ton som får datorn att frysa till is är bättre.
kolla på bortskänkes där fanns det oxå katter :S
Ja, vi har spunnit lite på, att försöka påverka just medierna som anonnserar. Att gå på nötterna som ska slumpa bort sina djur har vi märkt är lönlöst och fruktansvärt deprimerande.
japp då tar jag å kollar upp vad det står i anoseringen på blocket för det måste ju gälla katter över 12v o mini priset är väll 100:- skulle jag tippa på. Fanns ju massor med fel kan jag medela 
men hallo det finns ju ingen man kan kontakta? är det någon som hittar nån stackare som man kan hacka på på LOKUS? lr måste man maila alla tidnigar som har anonnserna? då är det ju några :S
ledin, orkar du så är du toppen. Vi körde en sån där grej just på Blocket och försökte kontakte dem som sålde, men samtliga vi som höll på, höll på att gå i däck. det viktiga att ni tänker på att handla som privatpersoner och inte som någon från oss här inne. Jossan har bäst koll på vad som eventuellt är i görningen på den fronten. PM;a henne
nu ska jag sova men jag lyckades maila iaf corren o Pysslan hittade dom som håller i hela lotus bra jobbat tösen men jag medelar hur det går och om jag har fått svar.
Tack för ditt mejl till oss på Corren.
Det här är ett automatsvar för att bekräfta att vi har tagit emot ditt ärende.
Vi kommer att behandla det så fort vi kan.
Med vänliga hälsningar
Östgöta Correspondenten
Privatannons
det va allt imorrn då ska jag ha svar annars ringer jag.
så nu fick jag svar från corren och dom skulle ta upp detta så det gäller mini priset sa jag 100 för det kör blocket med alldeles för billit och det med 12v det hadde dom. Sedan med bortskänkes sa jag att dom ska ta mini pris 100.- även där per st givetvis och hon undrade vart jag sett bortskänkes sa som det var 2 katter som borskänkes och det är mycket lätt att dom hamnar i fel händer/hem eftersom inte alla menar väl. Väntar på svar eftersom jag skickade lite mera. Och jag sa att vi är ett gäng personer (mer än 100 pers) som engarskerar oss i alla katter, som vi ser har behov av hem mm. Hon skulle maila lotus om detta eftersom dom är deras levratör för anonnserna att detta bör stå innan man anonnserar som privatperson om katter o hunder följa Sveraks & Svenska Kennelklubbens rekommendationer att inte sälja kattungar yngre än 12 veckor och hundvalpar yngre än 8 veckor. Det måste stå i annonsen att djuren inte säljs yngre. Hundar måste ha registreringsnummer från Jordbruksverket. Om hunden inte hunnit registreras, måste hundens mammas nummer kunna delges som det gör på blocket sa jag. få se vad som händer.

Det är förfärligt att man skänker bort djur!! Hur lätt är det inte att de kommer i fel händer!? Och djur de har ju värde!! Mer än en godisbit iaf!! Till och med en sådan kostar..!! Men inte vissa katter :/
#20 Bra att du skrev det till dem! :)
Bra jobbat, Pysslan och Ledin! HAha, vi är över ettusen här.. alltså 1000……..
Hej!
Tack för att du är uppmärksam.
Annonsen är nu borttagen.
Mvh Therese
Det är det sista jag fick från tidningen corren
ja jag bara sa att vi var mer än 100 aktiva medlemmar :P orka inte kolla själva siffran
Jag har inte fått svar från de som är ansvariga för Lokus, men nu har jag vidarebefordrat mailet till marknadskommunikationsansvarig hos dem så får vi hoppas på bättre tur …
Svar från Lokus:
Här följer de regler som gäller vid annonsering av djur på Lokus: "Lokus rekommenderade policy för annonsering av djur
**Ej tillåtna annonser
**
På Lokus införs inte annonser:
- där man skänker bort djur, pris måste alltid anges. Vi godkänner inte annonser med formuleringar som: bortskänkes, en krona tassen eller liknande.
- annonser gällande uppstoppade djur.
- där annonstexten innehåller överdrivna uppgifter eller vilseledande påståenden, och/eller uppmanar till sympatiköp eller spelar på känslor.
- gällande djur som vid köp importeras till Sverige: Vi hänvisar till generella regler som veterinärer, anslutna till Sveriges Veterinärförbund, har. Vi har valt att tillämpa dessa som främst går ut på att undvika import av djur, främst från Medelhavsområdet. Skälet är att inte få in sjukdomar i landet vid import av djur från t ex EU/EFTA. (Sveriges Veterinärförbund, Svenska Djurskyddsföreningars Riksförbund SDR eller Statens Veterinärmedicinska Anstalt).
Djurfällor
Lokus tar inte in annonser om djurfällor eller dressyrhalsband då vi inte kan veta om det gäller en godkänd eller icke godkänd sådan.
Överlåtelse av djur
Lokus följer rekommendationer från organisationerna Sverak (Sveriges Kattklubbars Riksförbund), SKK (Svenska Kennelklubben) och Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund:
- Inte överlåta kattungar yngre än 12 veckor och alltid ta betalt.
Rekommenderat pris: minst 100 kr per katt. - Inte överlåta hundvalpar yngre än 8 veckor och alltid ta betalt.
Rekommenderat pris: minst 500 kronor per hund. - Inte överlåta kaninungar yngre än 7 veckor och alltid ta betalt.
Rekommenderat pris: minst 100 kr per kanin.
Djurens ålder bör nämnas i annonsen. Den symboliska summan är till för att minska risken för annonsören att få oseriösa svar och motverka djurplågeri.
Hundar
Följande regler gäller vid annonsering om hundar:
- Annonser om kamphundar införes ej. Som t ex pitbullterrier, då det är förbjudet att inneha eller avla fram dem eller american staffordshire terrier (OK om reg SKK), staffordshire terrier (OK om reg SKK) och bandog (blandras american pitbull terrier och mastino napoletano/mastiff - alla korsningar med pitbull kan kallas bandog*). Detta enligt §19A Djurskyddsförordningen (1988:539), ändrad 970206. *Enligt SKK's "Kamphundslexikon".
- Vi inför ej heller annonser om varghundshybrider, korsning hund/varg (räknas till fjärde generationen).
- Vid förfrågan måste en hundannonsör kunna delge hundens registreringsnummer från Jordbruksverket. I de fall registrering ej hunnit ske, måste valpens mammas registreringsnummer kunna anges.
Kennlar
Lokus tar bort alla hänvisningar till kennlars webbadresser i tidningsannonserna, eftersom Köp&Sälj är en marknad för privatpersoner.
Övriga djur
Vid annonsering av rovdjur och/eller zoologiska djur som kräver tillstånd från jordbruksverket måste tillståndet (inklusive nummer) anges i annonsen. Läs mer om jordbruksverkets regler på: http://www.jordbruksverket.se/download/CITES/1497-2003_SV.pdf "
Den annons jag hittade (längst upp här) har kommit in via tidningen och inte via Lokus, tidningen är informerad om reglerna och har lovat att ta bort annonsen.
Bra. Det enda jag saknar, är att de inte godkänner avlivningshot. Jättebra joobat! Rosor till er!