Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 128 ggr
Uppkatten
0

Vad är en sommarkatt?

Läser om en upphittad kattunge på cirka 10 veckor (enligt upphittaren).

"Det är nog en sommarkatt" skriver någon i tråden.

Vad är en sommarkatt för dig?

Finns sommarkatter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
0

En katt man skaffar till sommaren när man har semester och tex åker ut till sin fina stuga mitt ute på landet. Sen när hösten kommer åker man hem och lämnar katten där.

Tyvärr hände det några gånger i krokarna där mina föräldrars stuga låg. Ingen visste vem som gjort det, men det var några år då i början av sommaren dök en ny katt upp som man såg ibland som såg fin ut under hela sommaren. Sen ju längre tiden gick desto sämre och sämre såg den ut. Vet att flera av grannarna ringde katthem för att se om någon kunde komma och hämta dem. Vad som hände mer i detalj vet jag inte.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
3

Jag är tveksam om det verkligen finns så många sommarkatter.
Idag jobbar oftast båda och hur många skaffar en katt för fem veckors semester? En semester som oftast innebär utflykter och annat.

/Maria

[Undertaker]
0

Jag är lite inne på samma spår som #2. Tror mer folk kanske skaffar katt just under sommaren då alla i familjen är lediga. Sedan inser man att den behöver mer tid än vad man tror. Men jag är osäker på hur vanligt det verkligen är med att man skaffar en katt över sommaren och sedan dumpar den.

Kanske önsketänkande från min sida.

Calcifer
0

Kanske är nåt arsle som råkar ha stuga ute vid mina föräldrar bara. Vet inte hur vanligt det är.

OberonsMatte
2

För mig är "sommarkatten" en myt, dvs. sagan om en kattunge som skaffas av en barnfamilj från stan och tas med till sommarstugan på landet för att roa barnen under semestern och därefter lämnas åt sitt öde (med flit och helt enligt plan - helst vid ytterdörren) när semestern är slut.
Den välkända storyn är så gammal och välbekant att om den hade varit sann hade det kryllat av människor som kunde bekräfta att det var så katter skaffades och övergavs i den egna familjen.

Myten om sommarkatten är väldigt bekväm eftersom den innebär att INGEN verklig kattägare behöver känna skuld över förekomsten av hemlösa katter. Att skylla huskatters låga status och hemlöshet på "alla" som skaffar sommarkatter är meningslöst.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

#5 Håller med.

Att en kattunge på 10 v skulle ha hunnit bli sommarkatt (och därtill hunnit dumpas) låter därtill osannolikt, då kattungar får lämna kattmamma och kullsyskon tidigast vid 12-14 v. ålder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
2

#6: Katterna som sågs till ute vid mina föräldrars stuga var inga kattungar. Sen vet vi ju inte egentligen om de kanske varit med ägaren länge, men blev utsläppta för första gången i stugan och sprang iväg och ägarna brydde sig inte om att leta upp dem. Så kan det ju gått till också.