Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 262 ggr
Uppkatten
0

Sköt ihjäl grannens katt...

Är man inte nöjd med grannens katt så skjuter man den…?!

https://sverigesradio.se/artikel/man-skot-ihjal-grannens-katt-med-hagelbossa

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En 54-årig man på en mindre ort utanför Ljungby sköt ihjäl sin grannes katt med en hagelbössa.Mannen säger i polisförhör att katten hade gett sig på hans ...
Vixxen
0

Fy! 🤬😡🤯

Maria
0

Käre nån…

/Maria

Magi-cat
0

😡

2000 i skadestånd var inte mycket, men det är väl så där det är …

Det har förekommit även på iFokus att någon tyckte man hade rätt att skjuta katter när de var utanför ägarens tomt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Signur123
3

FY FY FY!!! En sådan människa borde hamna i fängelse! Om man har rätt att skjuta en katt utanför tomten, då har man lika mycket rätt att skjuta en människa utanför dennes tomt, och det är det nog inte många som tycker att man har.

Asti hasti
1

FY! Hur är det möjligt att göra så!? 😡😡

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OberonsMatte
3

#4: Att skjuta en ihjäl någon annans katt räknas som skadegörelse (eftersom katter räknas som lös egendom). Att skjuta ihjäl en människa räknas som mord.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-11-09 20:15 av OberonsMatte
OberonsMatte
3

Att grannar tar till vapen mot oönskade grannkatter förekommer lite då och då. Jag tror inte att det är en fördom att påstå att det vanligtvis sker i "lantlig miljö"..

Sajtvärd Katter iFokus

Signur123
2

#6: Jag vet att det ser ut så, men tycker inte att det är rätt. Katten är en levande varelse precis som vi, att det räknas som skadegörelse att döda en är ett väldigt tydligt tecken på att vi människor har en bild av världen där vi alltid står i centrum, där vi äger planeten och inga andra levande varelser är lika mycket värda som oss.

Tarotstollan
3

Det står att kvinnan krävde 2000 kr! Vad det allt katten var värd för henne?
Jag hade krävt minst 20 000.
Sen att jag inte hade fått det är en annan sak.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2

#9 2000 kronor räcker inte ens till inköp av ny katt, kastrering, vaccinering, IDmärkning och registrering, försäkring o.s.v…. Och ovanpå det bör väl kattägaren ha en rejält slant i skadestånd….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Signur123
2

#9: Eller hur?! Kanske var katten inte så mycket värd för henne. Om något sådant hade hänt mig hade jag krävt mer än pengar, jag hade blivit totalt galen av ilska. Ärligt talat så vet jag inte vad jag skulle gjort…

Magi-cat
0

Funderar på om hon blivit rådd att begära den summan, om det finns någon "standardsumma" i den vägen …. ? Jag har ingen aning men skulle då inte ens vilja bo kvar i närheten av en sådan granne…

OberonsMatte
2

Det är såklart helt orimligt att skjuta ihjäl grannens katt, men jag blir nyfiken på bakgrunden.

Två kattägare med utekatter (i lantlig miljö få man väl förmoda) som båda envist hävdar sina egna katters rätt till fri och obegränsad utevistelse. Nu spekulerar jag, men orsaken till sådana uppfattningar brukar vara att det är "naturligt" (och därmed "det enda rätta") Att katter är revirhävdande är också väldigt naturligt, men den skjutgalna kattägaren verkar ha en annan syn på just den "naturligheten". Hans enda lösning för att skydda sina katter var (absurt nog) att ha ihjäl (!) den utekatt som störde hans egna utekatter.

Upprepade revirstrider mellan grannkatter är inte bara problematiskt för katterna utan även för kattägarna. När katter slåss upplever alla inblandade katter stark stress och alla inblandade katter riskerar även kostsamma skador. Man kan undra om Mollys ägare verkligen var helt omedveten om problemet eller om det var ett problem som diskuterats åtskilliga gånger utan att någon av kattägarna var villig att ändra sina egna katters utevanor…?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

#11: Jag tror inte att man kan få ut affektionsvärdet vid skadegörelse av lös egendom. En vuxen katt, i synnerhet en huskatt, har helt enkelt inte något större ekonomiskt värde annat än för kattägaren själv.

Sajtvärd Katter iFokus

[skyggis_tryggis]
0

#10: Katten kanske inte var chipmärkt eller nåt annat, och köpt billigt så hon kanske tycker att 2 000 kr är mycket…

[skyggis_tryggis]
0

#12: Och absolut inte våga skaffa en ny katt…

OberonsMatte
0

#16: Iallafall inte en katt med tillgång till fri och obegränsad utevistelse, men kontrollerad utevistelse finns kanske inte i den kattägarens föreställningsvärld.

Sajtvärd Katter iFokus

[skyggis_tryggis]
0

#17: Förmodligen inte. Och inte lär hon kunna prata ihop sig med grannen om att katterna kan få vara ute växelvis för att undvika möten.

Sen kan man ju undra om alla katterna var okastrerade

Magi-cat
2

Det är så här det är på landet. Katterna fångar råttor i uthus och lagårdar. De kommer inte (i allmänhet) att hållas inne som ständiga innekatter. Många har ett väldigt bra liv.
Men något som det borde propageras för mycket mer är att de kastreras och chippas!

Om det ligger mer bakom det här inträffade vet vi inte, men eventuella granntvister lär inte lugna sig efter det här ….
Oavsett vad katten gjort skulle grannen inte ha avrättat den! 😿

#18 Växelvis utevistelse vore ju en idé. Men frågan är om det är realistiskt att det går att lösa på det sättet. Särskilt om det redan är fejd …
Kastrering i alla fall, det är nr 1!

[skyggis_tryggis]
1

#19: Ja, kastrering skulle nog minska revirstriderna i alla fall?

Jag läste nånstans om växelvis utevistelse som två kvinnor hade ordnat för sina katter. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det.

[solljust]
6

Alldeles obegripligt oavsett vad som sagts och skett så tar man aldrig ett liv oavsett det är människa eller djur. Blir fullständigt rosenrasande hur i hela h-vetet tänker man när man skjuter har personen ingen som helst spärr i kroppen när den berövar en oskyldig katt dennes liv 😭

Ägaren verkar det inte mycket bevänt med hade jag råkat ut jag hade jag stämt brallorna av skytten ja hade aldrig tystnat jag hade anmält jag skulle göra allt i min makt så personen åker dit och får ta ansvar för sina handlingar och det finns inte en enda summa som skulle kunna ersätta mina katters liv men skytten skulle få stå till svars för sina handlingar och jag hade dragit igång en laglig process jag hade aldrig gett mig inte innan jag funnit något som sätter dit skytten med laga medel.

Man kan omöjligt fatta vad människor kan ta sig till tack och lov är mina innekatter och ärligt jag skulle inte våga ha dom ute heller för det finns så många galningar jag skulle inte kunna utsätta dom för det då skulle jag aldrig förlåta mig själv om något hände.

[skyggis_tryggis]
1

Off topic: hur var det egentligen med Runar? Han sköt ett rådjur utanför fönstret och det blev han dömd för.

Sen kom det fram många år senare att han också hade skjutit Carolas katt, men det verkar varken ha blivit anmält eller straffats.

OberonsMatte
2

#22: Runar har sagt i intervjuer att det var p.g.a. invant felkissningsbeteende han sköt katten. När katten kissat på hans nya kläder agerade han "impulsivt" och utan Carolas vetskap, men han har iallafall påstått i efterhand att han förstår att det var fel och att katten i första hand skulle ha tagits till veterinär för att ta reda på om felkissandet berodde på sjukdom. (Förhoppningsvis hade veterinären i så fall hänvisat vidare till kattbeteenderådgivare om inget medicinskt fel hade hittats).

Jag vet inte när i deras förhållande den där spontana avlivningen skedde, men en sådan händelse (skjutningen alltså) skulle ju vara ett rött skynke för vem som helst med förnuftet i behåll.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-11-10 20:35 av OberonsMatte
[skyggis_tryggis]
2

Jaså, berodde det på felkissning. Stackars katt som inte fick en chans att göra rätt. De hade säkert gjort fel med lådsituationen.

Undrar om han hade skjutit ihjäl en hund som kissade fel också? Tror inte det…

Ja, en sån händelse hade nog lett till respass för de flesta.

• Redigerat 2023-11-11 08:04 av [skyggis_tryggis]
Uppkatten
6

Det är lite ironiskt med tanke på alla karlar som står och felkissar på alla möjliga ställen… I hissar, trappor, portuppgångar, ofta obrydda om vem som ser dem. Och stinker gör det. Om några borde ha överseende med felkissning så är det väl landets karlar… 😉😊😎

[skyggis_tryggis]
1

#25: Jaa😹

Magi-cat
1

#25 Bra synpunkt där! 🤣😹

Signur123
2

#25: Jepp! För inte går de runt och skjuter varandra.

Uppkatten
1

Skjuter varandra gör de bara under älgjakten…

EquusCaty
1

#9: jo men samma minst, kanske till och med 100 000 hade jag krävt, usch vad hemskt’

Tjena^^