Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: djurskyddsfrågorbortsprungna-upphittade-katter
Läst 106 ggr
Uppkatten
2

Liftande kattunge

Det gäller att ha koll på sina katter/kattungar…

Under sommaren är det många katter som hamnar vilse…

Den här kattungen hade turen att få hjälp tillbaka hem igen.

Se till att kastrera, IDmärka och ägarregistrera din katt om det inte redan är gjort.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-ar-kattungen-lisa-som-liftade-hemifran

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

När familjen körde för att spela minigolf hade den 11 veckor gamla kattungen Lisa krupit in under bilen och åkt med. Sen hoppade hon av, gömde sig under en holländsk husbil och liftade vidare.
Fridaaaa
5

Vad gör ens en 11 veckors kattunge ute?! Bara där försvann tron på deras kunskap och ansvar kring katter

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
1

Ja, kanske borde vara en varning också till de som har kattungar att inte släppa ut dem på egen hand så unga… Ens om man bor lantligt eller där det är fungerar med vuxna utekatter.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OberonsMatte
2

De tror alltså på fullt allvar att faran är avhjälpt bara de samlar in alla kattungar innan DE SJÄLVA åker iväg någonstans? De bor 30 meter från närmaste allmänna trafikerade väg och har ett bostadsområde med ett 30-tal villor på andra sidan om den vägen.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
0

Jag fick uppfattningen att den smitit ut när dom gick. Inte att den var ute själv.

OberonsMatte
0

#4: Varför tro du det?

Kattungarna ser ut att röra sig väldigt hemtamt utanför huset och det finns ingen som nämner något om att kattungen smitit ut.

När de saknade kattungen: "Vi kollade i träden och ute i terrängen och vi hade hjälp av en hund som gick runt och nosade utan resultat".

Och nu:

"Varje gång vi ska ut nu måste vi samla allihopa. Stänga in dem och räkna dem. Sedan stänger vi dörren och springer ut".

Jag kan bara uppfatta det som att kattungarna tidigare alltid har haft tillgång till utevistelse där de har möjlighet att klättra upp under bilen, men numera stängs in (i huset) när familjen ska åka iväg.

Sajtvärd Katter iFokus

Calcifer
3

#5: Det jag uppmärksammade var även att inget nämndes om att de letat efter katten inne först. Förväntar man sig att där är katten så är det ju där man letar först. När min vän var kattvakt åt mig en gång så fick hon extrem panik när hon inte kunde hitta honom vid ett tillfälle. Han hade lyckats gömma sig högst upp i en garderob på en hylla jag inte vet än idag hur han kom upp till. Och det var i en minimal etta som hon letade igenom i flera timmar innan hon hittade honom.

Innan man börjar leta efter kissen i träd och dylikt så bör man ju spenderat timmar inne först och letat om man inte lämnat dem med möjlighet att ta sig ut.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

UlrikaD
0

#5 Av hur dom pratar. Att dom numera stänger in dom och räknar dom och sen skyndar sig ut. Det för mig låter som att det är vid ett sånt tillfälle den kommit ut. Att det är därför dom kollar extra nu just då. Tycker många verkar ta ut sin kattungar när man är ute tillsammans. Vilket jag själv inte förstår då den då inte hunnit bli fullvaccinerad.
Jag har ingen aning om vad som hänt denna familjen men av intervjun tycker jag inte nåt indikerar att kattungarna varit ute själva utan nån människa med. Men det är bara hur jag hör det.