Salt i kattmaten orsakar urinsten - undersökning
Hittade en undersökning som Svt Rapport har gjort, om för mycket salt i kattmaten.
"Allt fler katter drabbas av urinsten och njurproblem - något som kan bero på för mycket salt i maten. Men det är stor skillnad på saltmängden i olika typer av foder, visar Rapports egen undersökning.
Och trots riskerna är det omöjligt att se hur mycket salt kattmaten innehåller genom att titta på innehållsdeklarationen.
Urinsten är i dag den vanligaste sjukdomen hos katter."
Artikel:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=728504&from=tipsa
Undersökningen:

min katt drabbades av detta.

Ja tyvärr r det ett stort problem och jag tycker att det är synd att man inte kan läsa sig till det på paketen utan måste gå och läsa undersökningar. Jag menar kattfoder ska ju inte vara till för at katterna ska ha problem så varför ha en sådan hög saltnivå. Innan min katt fick problem med urinsten hade jag ingen aning om detta, tyvärr. Så nu åter han specialfoder och måste göra det hela livet ut..

Jag har haft två katter som haft urinsten, på den tiden när jag gav billigt torrfoder pga okunskap. Det var mest Friskies.
Klipp ur texten:
Mest salt hade Friskies torrfoder med kyckling, lever och grönsaker - den innehöll mer än dubbelt så mycket salt som det billigaste torrfodret, och över sju gånger så mycket salt som Hills blötmat med kycklingsmak.
-Vi har genom forskning funnit ut att maten bör ha betydligt mer salt än minimum, för att få katterna att bli törstiga och dricka, säger Espen Holm, vd för Nestlé Purina Sverige.
Rapports undersökning som visar hur mycket salt som kattmaten verkligen innehåller är känslig för djurfoderindustrin. Och frågan är om fodret kanske till och med ligger bakom att katter allt oftare drabbas av både urinsten och njurbesvär.
-Det sägs i litteraturen att det inte var lika vanligt förr, men det pågår mer forskning, säger Gunilla Götherström.
Man tillsätter alltså extra salt i torrfodret för att katterna ska dricka mer, eftersom torrfoder innehåller alldeles för lite vatten. Ännu ett skäl till att ge blötmat eller ännu hellre BARFa.

…och det är tyvärr friskies som farmors katter äter. De älskar den, de får la börja med mjau hela tiden.
Om jag minns rätt när det gäller den där undersökningen tillhörde Friskies Torrfoder än av de värsta vad gäller salt i maten. Läskigt att man inte kan se direkt på innehållsförteckningen vad maten innehåller.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"