Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 177 ggr
Mandra
1

Få hjälp till hemlösa katter?

Jag hjälper hemlösa katter här hemma hos mig…de står i kö för att komma till katthem…men det händer ingenting.
Vad gör man?

• Redigerat 2023-04-01 18:48 av Uppkatten
Fridaaaa
1

Kan du kolla med andra katthem?
Eller vara jourhem åt dem och ha dem hemma hos dig?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
2

Tyvärr är det ju ofta galet fullt på katthemmen och lång kö in.

Katthemmen får därtill ofta prioritera kattungar, dräktiga honor, skadade resp. sjuka katter. Friska vuxna katter i någorlunda säkra miljöer kan få vänta längre på en katthemsplats.

Prata med ditt katthem och kolla hur läget ligger.

Kan de bidra så att katterna kastreras så att katterna inte förökar sig?

Finns det andra katthem, längre bort, som du kan höra med (om de har plats och kan hjälpa till)…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
0

#1: har kollat med andra katthem…lika illa på dom.
kan tyvärr inte ta in dem…har ingen plats längre.
vi har bott här sedan 2011 och det har funnits hemlösa katter här hela tiden…fram till för ca 3 år sedan tog vi in dem och tog hand om dem själva. men då var det bara en i taget i princip…den revirhållande hanen.
men sen blev de fler.
vi har 5 egna katter, 2 från katthem och 3 är ungar till hemlösa katter här.

Fridaaaa
1

#3 Om du matar dem, blir dem ditt ansvar.
Så är de alternativen som finns,

Mandra
0

#2: ja dom prioriterar så där som du säger och de hemlösa jag matar mår relativt bra…så dom kommer aldrig på tal.
dess bättre är det inga hemlösa honor…så dom förökar sig aldrig.

Uppkatten
4

#4 Riktigt så enkelt är det inte. Det finns förvisso en dom där det sagts något i stil med att "matar du en hemlös katt så blir du kattens ägare". Men det finns också andra domar i snarlika ärenden som kommit fram till en helt annan slutsats.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
1

#6: svarade fel. men du har rätt.

• Redigerat 2023-04-01 10:36 av Mandra
Mandra
0

#4: det där stämmer inte.

Uppkatten
1

#7 Jag svarade på Fridas inlägg i #4…???

Jag har förstått att "dina" hemlösingar mår rätt bra, och därför går de flesta andra före.

Uppkatten
1

#5 Jag antar att det måste finnas katthonor någonstans i närheten, om okastrerade hanar väljer att stanna i området?

Hemlösa katter kan ju vara väldigt skygga, så de knappt märks, tänker jag.

Och även om dina hemlösingar går många kilometer bort för att göra ungar, så riskerar ju de kattungarna ändå att sedan prioriteras före dina hemlösingar vid intag på katthemmet.

Därför kan det ändå vara klokt att kastrera även hankatterna. Färre katter i "upptagningsområdet" = större chans till katthemsplats.

Nu vet jag inte var i landet du bor, men ibland kan man höra med något av landets allra största katthem. Det förutsätter ju att det går att transportera katten dit, på något bra sätt, men de har ofta lite fler platser.

Mandra
0

#10: jag har ju diskuterat det här så många gånger förut…och kommer ingen vart. :)

vi bor på hitsidan av dessa gamla hagar

hagarna.jpg

på andra sidan hagarna finns okastrerade honor - med ägare

vi bor i hälsingland

• Redigerat 2023-04-01 10:59 av Mandra
Uppkatten
2

#11 Å, så vackert!

Kanske är det dessa honkatts-ägare som är uppfödare till dina hemlösingar då…?

Kan du själv fixa till hemlösingarna själv och omplacera dem?

Annars är som sagt ett alternativ att höra med de stora katthemmen längre ner i landet och kolla om de kan ta emot katter, men då behöver ju transport ordnas. T.ex. att någon kör dem en bit nedåt i landet och att en annan transportör (söderifrån) möter upp på halva vägen. Jag vet att det händer att man transportera katter från t.ex. södra delen av Sverige till Stockholm på det sättet. Inget ideal, men ibland får man välja det näst bästa alternativet.

Mandra
0

förut hade vi en hemlös hankatt som sprang över på andra sidan…men honom hämtade faktiskt katthemmet för ca 2 år sedan (den enda de hämtat)…han bor i järvsö nu.

just nu är det 3 hemlösa katter som kommer och äter på nätterna…en är kastrerad och helt tam…honom har jag hittat ny ägare till själv…problemet är att han får fullständig panik av att vara inne.
sen kommer en kastrerad hane som har ägare

sen är det en okastrerad hane…men jag tvivlar väldigt starkt på att han går någonstans…har aldrig sett det. han har haft ägare och är halvtam.
den här katten har katthemmet lovat flera ggr att hämta…första gången dom lovade så nekar dom till att de gjort det.
senast de lovade sa dom att han skulle bli hämtad innan det blev kallt och att han stod överst på väntelistan (i höstas)…vilket inte skedde…stötte på en gång…då hette det att andra katter var före…han har haft liite besvär med ett öga…men för ett par månader sen blev det mkt värre…då sa jag åt dom igen…fick inte ens något svar.
lyckades heala hans öga själv.
ja så här är det hela tiden.

Mandra
0

#12: nej de hemlösingar jag har nu har båda haft ägare.

det är problem med transport…jag lider av en svår sjukdom som gör att jag inte kan köra särskilt långt (just nu, inte alls)

Uppkatten
2

#13 Ja, det är ledsamt.

Och ändå fortsätter folk att låta sina katter drälla ute okastrerade, omärkta o.s.v. De fattar inte vad de ställer till med.

Många som är volontärer på katthem mår i sin tur jättedåligt av att hela tiden tvingas till prioriteringar, ibland hårda prioriteringar, och att katter som behöver in får bli kvar ute…

Allt handlar ju om att de föds alldeles för många katter, och att folk - trots det - fortsätter att avla på sina katter…

Man blir så less…

Mandra
2

#15: ja man vill gärna gråta blod.
och jag förstår hur dåligt personalen mår på katthemmen.

vill ni se mina hemlösa katter? jag filmar dom på nätterna för att se vilka som kommer och går.

Fridaaaa
1

#8 Jo det stämmer

Sedan att rättsystemet inte alltid säger samma, det är en annan sak
Men börjar man mata hemlös katt = väljer man att ta ansvar för dem. Så säger ls och jbv. (muntligt, till flera, ink mig)

Uppkatten
1

#17 Och där har länsstyrelsen "fått bakläxa" i domstol.

Fridaaaa
1

#18 Domstol har dock inte alltid rätt, det har man sett flertalet gånger.

Uppkatten
5

#19 Hur tänker du då? Lst/Jbv lär rimligen ha att rätta sig efter domstolsbeslut.

Mandra
0

#17: vad tycker du alternativet är? att låta de hemlösa katterna svälta?

Mandra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

LS ska man definitivt inte lita på. Det enda de är ute efter är att ta livet av så många djur som möjligt.

Uppkatten
0

#22 Nja, det stämmer inte riktigt. Det finns länsstyrelser som fungerar bättre och de som fungerar sämre. Men absolut att man bör vara försiktig, och kanske diskutera med t.ex. det lokala katthemmet om hur lst i området fungerar.

Uppkatten
0

När det gäller djurförbud t.ex. så är det en åtgärd som lst snarast tar till för sällan, enligt min uppfattning, och uppföljningen av att förbudet följs är många gånger otillräcklig. Det medför att djur kan utsättas för onödigt lidande, ibland i åratal. Lst:s resurser är många ggr otillräckliga, vilket går ut över antalet inspektioner som kan göras. Foton från hem där det blir djurförbud brukar tala sitt tydliga språk. Det är inga trevliga bilder.

• Redigerat 2023-04-01 17:49 av Uppkatten
Uppkatten
0

Människor som får djurförbud är därtill många gånger människor som själva är i dåligt skick, och som själva behöver hjälp. De ser ofta inte hur illa situationen har blivit för djuren, eller förmår inte att rätta till situationen.

Uppkatten
0

Djurförbud är också ett beslut som kan omprövas över tid.

Denna kommentar har tagits bort.
Mandra
0

Och vem minns inte Kelly?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6kPpBo/blinda-kattungen-kelly-ar-domd-till-doden--trots-ett-hem-som-vantar

Hon fick sin dödsdom upphävd. Men det berodde nog mest på att Kelly blev en världsnyhet.

Länsstyrelsen har beslutat att avliva den blinda hittekatten Kelly – trots ett hem som väntar på henne. Tusentals har skrivit under namninsamlingen där de vädjar om att Kelly ska få leva och ärendet är nu uppe i förvaltningsrätten. – Flera veterinärer har bedömt att Kelly är frisk. Nu ska hon dödas på grund av spekulationer, säger Shalini Persson, grundare av Kattjouren.
Mandra
0

#26: fast det gör dom ju aldrig.

Uppkatten
0

#29 Det stämmer inte.

Uppkatten
1

Man ska inte tro på allt man läser på FB.

Med de orden låser jag tråden.

Har du tips och råd till TS - använd gärna PM-funktionen.

Inlägget är låst för nya kommentarer