Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarbortsprungna-upphittade-katter
Läst 89 ggr
Uppkatten
10

Samla in pengar till ägd katt?

Jag läser en lite märklig insamlings-annons på nätet. Det är en katthjälpsorganisation som försöker samla in pengar.

Det gäller en katt som har hittats tovig och mager, tydligen också lindrigt skadad.

Katten är chippad men inte reggad.

Efter lite detektivarbete hittas ägaren. Ägaren säger att katten försvann i höstas, och p.g.a. ändrade förhållanden i familjen så kan de inte ta emot katten där hemma längre. De erbjuder sig att bidra till kattens veterinärräkning, som beräknas landa på cirka 3000 :-.

Övriga pengar vill katthjälpsorganisationen samla in på nätet.

Jag begriper inte det här riktigt. Självklart kan man som katthjälpsorganisation erbjuda sig att omplacera katten. Men rimligtvis bör man ställa kravet att folk ska betala veterinärvård för sina katter. Speciellt när kostnaderna inte är högre än så här?

Varför ska andra godhjärtade människor ta den kostnaden?

Bör inte andra människors pengar (och katthjälpsorganisationernas pengar) hellre gå till hittekatter som saknar en ägare?

Det är rimligt att varje kattägare förutsätts ta sitt kattägaransvar.

Själva grundtanken är ju att en IDmärkt katt SKA kunna spåras till en kattägare som har att ta ansvar för sin katt. Varför ska då en katthjälpsorganisation kliva in och både omplacera och ta kostnaderna för katten?

Det hade varit en sak om kattägaren bokat tid för avlivning av katten, och om organisationen då hade bett att få ta över katten + kostnaderna.

Men är det rimligt att folk förväntas bidra med pengar även till ägda katter….? I slutänden ska ägaren tydligtvis ha bidragit med halva summan till kattens veterinärvård.

Bra, verkar en del tycka. Jag tycker det är bedrövligt! Självklart borde ägaren ha betalat hela kattens veterinärvårdsräkning + betalat en summa till den katthjälpsorganisation som nu hjälper till att omplacera katten. Det ansvaret har man som kattägare.

Och insamlade medel ska användas till de katter som saknar en ägare. Samlar man in pengar till var och varannan katt så kommer folks vilja att skänka pengar minska, och det vore olyckligt.

Tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
4

Ja, absolut borde ägaren stå för hela kostnaden.
Pengarna behövs bättre till katter där det inte går att hitta nån ägare.
Märkligt om det går att smita undan sitt ansvar på det där viset.

OberonsMatte
1

Ja, insamlingar ska enbart behövas till de katter som saknar ägare. Har också väldigt svårt att förstå vad det är för "ändrade familjeförhållanden" som gör att de inte kan ta emot sin egen katt när den äntligen (!) hittas. Om det bara var ett halvår sedan katten försvann, så man kan ju även undra om de öht letade efter den.

Sajtvärd Katter iFokus

Sindri
3

Om ägarna inte tar hand om katten skall man anmäla dem. De är skyldiga att se till att katten får den vård och omsorg den behöver.
Alternativt bekosta avlivning.